Veien videre

tankardjr
JIN 13.04.2019 kl 16:19 13560

Nå er det på tide å legge disse bonuser bak seg. Jinhui har endret politikk det er helt tydelig. 2 utbytter på under 1 år viser dette. Pris bok på nivå med å stjele aksjen. Når Trump får avtalen i boks pluss en ny utbytte poltitik så kan denne dobles lett og fortsatt være billig. God påske.
Redigert 21.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.04.2019 kl 14:08 2700

Hvis det er slik at det ikke finnes nedside bare oppside så er det jo gull å sitte i Jinhui. Faktisk så tror jeg det er nærmere sannheten en de fleste er klar over. Tar man noen andre transport aksjer så er det flere aksjer som har mye større nedside. Jeg elsker å prate om Gogl med sine 300 millioner dollar nærmere 80 skip og med stor usikkerhet hvor mye de har tapt i Q1 på grunn av fullstendig kollaps i Capesize. Det at de skal installere scrubere på alle skip gjør ikke saken bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
coccoman
24.04.2019 kl 13:16 2888

Aksjen er billig, omsettes for halve prisen og derfor kjøpte jeg (og dere!). Hvorfor bare halve prisen? Vil det fortsette framover eller har dere trua på at det vil endre seg? Hvis mer aksjonærvenning endring er på gang er jo JIN et godt valg, hvis ikke så vil oppsiden fortsette å være begrenset, og da finnes det jo alternative aksjer! Tror ikke der er rare nedsiden, men det begynner å bli fristende å vekte seg ned ved neste anledning ... Ser av mottatte årsrapport om avklaring om utbytte 15 mai - "if any". Supramax duppet like under USD 8K, men har vendt nå opp igjen, det er da noe ;O).
Hau, hau.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.04.2019 kl 10:45 2933

Men jeg personlig har trua på ledelsen. Men det er bare et forslag for surmulerne her på forumet. Men det kan være en god ide.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.04.2019 kl 10:43 2934

Kan jo starte en kampanje der vi sender inn en beskjed om ny guiding og ingen bonuser på stemmeskjemaet på årets generalforsamling. Er jo nok plass å skrive på der.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
24.04.2019 kl 09:52 2966

Det er bare å ta av seg hatten for nivået.......
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
24.04.2019 kl 08:11 3003

Tankardjr!
Jeg er enig med deg.Alle fakta et kommet fram men det er noen som JimJhonny,Hau Hau,Frodon etc etc som ikke klarer å kjenne .De trenger forklaring så de bør sende til forklaringsrådet og ikke forliksrådet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.04.2019 kl 06:17 3053

Alternativt stille ubehagelige spørsmål på generalforsamlingen som gjøres som en telefonkonferanse alternativt dukke opp i Hong Kong
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.04.2019 kl 06:15 3056

Jeg forstår ikke helt hvilke fakta som ikke har kommet frem. Det er jo avklart at bonuser har blitt utbetalt og det regnes som lønn. Så vidt jeg skjønner så er ikke dette forbudt ei heller en sak for forliksrådet. Det er styret i selskapet som godkjenner dette. I så måte så må småaksjonærer begynne å stemme over hvem som skal være i styret og ikke bare sitte passivt som småaksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
23.04.2019 kl 22:16 3115

Frodon! Fakta er ikke det du ser men det du ikke ser,
derfor jeg anbefaler forliksrådet for å få fram fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.04.2019 kl 21:06 3148

Hva mente du? Tålte du ikke fakta eller vet du ikke fakta...?
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
23.04.2019 kl 20:55 3159

Og de hadde 88 millioner us dollar på kontoen 31.12 så dette skal være helt innafor som arbeidskapital på nå 21 skip totalt. Jeg hadde vært mye mer nervøs på Gogl sine vegne med 300 millioner us dollar 31.12 med Capesize rater på 3000 dollar hele Q1 og hele 77 skip. Det er 4 dobbelt så mange skip og mindre egenkapital pr skip og de taper fortsatt på Capesize skipene. Ikke nok med det Gogl skal installere scrubere til 3 millioner us dollar pr skip i et dårlig marked.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
23.04.2019 kl 20:45 3166

The Directors and senior management have been reviewing the individual
specification, maintenance quality and conditions of each of the vessels and considers the purchase
prices of these vessels are highly attractive.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
23.04.2019 kl 20:42 3167

It is currently expected that approximately 70% of the purchase prices of the First Vessel and the
Second Vessel will be funded by arranged and undrawn loan facilities and remaining 30% will be
funded by internal resources of the Group.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Natt1369
23.04.2019 kl 19:37 3189

Til dere som klager over høye bonuser: Hvis dere ikke var klar over hvordan selskapet drives da dere gikk inn, ligger det en amatørmessig research til grunn.
Tror heller dere er ute etter å snakke ned kursen, for å plukke flere billig-aksjer, før den uungåelige oppgangen. Men volumet er så latterlig lavt om dagen, at sjefene kommer dere i forkjøpet, og plukker det lille som er.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
23.04.2019 kl 18:55 3210

For lite penger for en emisjon. De som sitter i GOGL de kan vente seg en kraftig utvanning og total utslettet egenkapital
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
nucleus
23.04.2019 kl 17:34 3247

Ka sier egentlig disse to "nye" kjøp av skipp?
Nærmer seg tom kontantkasse da.. pånytt? Emisjon?
Så "griske gribber".. kan melke ut småaksjenærer pånytt..
Nei takk, er definitivt ferdig med JIN.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
23.04.2019 kl 16:34 3285

Er ikke dette en oppgave for Oslo Børs? Og hva med DNB Nor Markets? Får de noe under bordet kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
23.04.2019 kl 16:32 3288

Hva hjelper det? Slår ikke ut på kursen i all fall!
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
holysmoke
23.04.2019 kl 14:23 3344

Hvis går litt lenger bak i til, til sommeren i fjor, da solgte Jinhui et 2001-bygget supramax-skip for omtrent 3 mill USD mer enn de kjøpte et ltilsvarende for i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
holysmoke
23.04.2019 kl 14:16 3351

Ser forresten nå at de har kjøpt omtrent identiske skip (supra bygget i hhv 2001 og 2002) som de solgte i desember/januar. Profitten på traden beløper seg til ca 2,3 mill USD. Ikke verst på 4 måneder. I tillegg slapp de unna de verste månedene ratemessig. Igjen, godt håndverk! Måtte bare profitten bli liggende i selskapet...
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
holysmoke
23.04.2019 kl 14:03 3366

Jinhui kjøper i dag to supramax bygget i hhv 2001 og 2002....hmmmm....de hadde jo nettopp kvittet seg med slike.
Redigert 21.01.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
tankardjr
23.04.2019 kl 13:56 4467

Noen bør forfatte et brev som forteller ledelsen av hvilken guiding de har for framtiden med tanke antall skip, størrelse på bonuser og utbytte poltitik fremover. Og i dette brevet forklare at slikt er uhyre viktig i det norske aksjemarkedet med en forpliktende guiding.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
23.04.2019 kl 09:02 4502

Anbefaler Frodon til forliksrådet også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.04.2019 kl 07:53 4532

«JINHUI: Det Hong Kong-baserte tørrlastrederiet Jinhui Shipping and Transportation har i flere år vært kjent for å være meget rundhåndet med lønns- og bonusutbetalingene til de to brødrene som er hhv toppleder og styreleder. Av årsberetningen for 2018 fremgår det at de i fjor mottok lønn, bonus og andre innberetningspliktige ytelser på 6,83 millioner dollar, likt fordelt mellom seg. Utbetalingene til de to tilsvarer 78,4 prosent av fjorårsresultatet i det børsnoterte rederiet. De totale lønnskostnadene for de 67 øvrige ansatte i Jinhui Shipping and Transportation beløp seg til knappe 4,6 millioner dollar. I femårsperioden fra 2014 til 2018 har de to mottatt tilsammen 250 millioner kroner i lønn og andre innberetningspliktige ytelser, medregnet pensjonsavsetninger. Brødrene Ng grunnla rederiet sammen i 1987 og kontrollerer 55,7% via familieselskapet . De har flere ganger tidligere overrasket aksjemarkedet med solide lønns- og bonuspakker. (Finansavisen) Aksjekursen i selskapet falt for øvrig 13 prosent i 2018 og er ned over 70 prosent siden inngangen til 2014».
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2019 kl 21:40 4601

Det var snerpete svart?
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
22.04.2019 kl 21:25 4614

Det et når flertalll er skeptisk det er da man handler og selger når flertall er optimist.
Hau Hau!
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
22.04.2019 kl 21:23 4616

Det som JimJhonny påstår at kursen vil holde her virker som det er bare JimJhonny som handler Jinhui aksjer for mange millioner ,og det er bare han som kan påvirke aksjekurs.
Du Hau Hau du mister troen på et vendepunkt i Jinhui .What a timing.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
22.04.2019 kl 21:12 4622

tankardjr
600 millioner over 10 år. Uten å ha sjekket, så antar jeg det også har variert med hvilket resultat de har levert.
Ser du det opp mot at de nå har betraktelig færre båter enn de hadde (var det opp mot 30 ca.?) og 1. året med overskudd på lang tid, så må man vel kunne anse bonusen som formidabel, og langt fra "minsket".
Vedrørende utbytte, så er jeg enig med skribenten over. Det synes som det er betalt ut, kun for å dempe kritikken rundt bonuser.

De fleste trodde nok de hadde lagt det der med bonuser på hylla, etter kritikken sist. Bonusen har altså kommet på banen nå nylig, så det blir feil å si at folk investerer på "måfå".

Om JIN er en grei investering, kan så være. Kursen kommer uansett til å stå i forhold til ledelsens grådighet, ergo aldri kunne nå sitt reelle potensial.
Eller sagt med andre ord, investorene må ta hensyn til at halvparten (minst) av overskuddet, går rett i lomma på ledelsen.

Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
tankardjr
22.04.2019 kl 20:18 4641

Så 320 millioner kroner som er gammel bonus fikk ikke deg til å miste tilliten men når de gir seg selv en mindre på stusslige 60 millioner som er inkludert lønn så mister du totalt tilliten? Det vil si dere investerer på MÅFÅ. Jeg ble også feed up at bonuser ikke har tatt slutt men de har minsket drastisk i størrelse pluss at nå skal de plutselig betale utbytte. Stor forskjell med andre ord???
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
coccoman
22.04.2019 kl 20:03 4649

Bra oppsummert JimJohnny, og jeg er enig. Min tillit til ledelsen er borte, engang gribb alltid gribb, konklusjonen min står ved lag. Jeg aventer Q1 og neste lille oppgang, så selger jeg meg ut. Jeg vil ikke eie en eneste aksje i et selskap jeg ikke har tillit til ledelsen. Hau, hau.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
holysmoke
22.04.2019 kl 16:48 4703

re Jim Johnny
Eng "emisjonsmaskin", jeg tenkte på Nucleus innlegg: "Veien videre.., blir vel mere shippsalg og mer emisjon!? "
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
22.04.2019 kl 16:42 4708

Jeg er ganske så enig med deg JimJohnny. Men dette er kinesere så ingen av oss burde vel bli overrasket? At DNB Markets ikke sender signaler bekymrer meg mere, selvom jeg slett ikke er imponert over dem heller.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
22.04.2019 kl 16:10 4722

Holy
Det er ingen her inne som har omtalt JIN som en emisjonsmaskin, etter som jeg har lest/forstått, så litt usikker på hvor du tar det fra.
Skipene du omtaler som solgt, er vel de fleste enig i var en "genistrek" og i grunn bra timet i markedet. Slik man kan forstå det du skriver, så ble gjeld nedbetalt som en følge av salgene. Gjelden ble nedbetalt som følge av emisjon, salg a skip i 2017 etc.
Det er vanskelig å si hvordan eiendomsmarkedet er i HK, men her får man sette sin lit til ledelsen. Det skal dog sies at inntekter vs. kjøp, ikke var spesielt imponerende. Formoder derfor kjøpet er gjort ut fra en forventning om generell prisstigning.

Det som hovedsak har vært diskusjonen (om man ser bort fra div. avsporinger), er i hvilke grad bonusene må anses for å være rimelige eller ikke. Når 2 stk. fra ledelsen tilraner seg (som jeg vil kalle det) halvparten av det som kunne vært et godt resultat, så sier det seg selv at aksjen ikke akkurat blir en foretrukket aksje for investorer. Det har vært rikelig kritikk rundt dette tidligere, og ledelsen hadde en mulighet for å vise at man hadde tatt dette til seg, og iverksatt endringer til alles beste.
Den gang ei...….

En gang skurk, alltid skurk!

Videre har det vært en diskusjon rundt de i overkant av 600 millionene man har tatt ut over 10 år (Ref. DN). Det er her diskusjon rundt emisjon, salg av skip etc. har vært inkludert. Hadde disse 600 millionene (minus en fornuftig bonus) vært på selskapets konto, så hadde man antagelig sluppet emisjon, salg av skip i 2017 og lignende.

Alt i alt handler dette ikke om en ledelse som styrer selskapet ut fra selskapets beste, ergo aksjonærenes beste, men kun ut fra eget ego.


Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
22.04.2019 kl 15:19 4735

Enig med deg tankardjr og bra skrevet Holysmoke!

Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
tankardjr
22.04.2019 kl 14:42 4747

Bra Holysmoke der drepte du disse folkene som har drukket gravøl etter DN sin siste artikkel om 60 millioner i bonus inkludert lønn til 2 skipssjefer
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
holysmoke
22.04.2019 kl 11:19 4797

Det høres ut fra noen at JIN er en emisjonsmaskin. Det kunne ikke ha vært lenger fra sannheten. Sjekk historikken. Når det kommer til salg av skip: som de aller fleste rederier har JIN et opportunistisk forhold til både salg og kjøp av skip. De siste 4-5 salgene har vært genistreker sett i forhold til rateutvikling og markedet for "godt brukte" bulkskip. Gjeld ble nedbetalt slik at gjeldsgraden i dag nærmest er på ATL. Gjennomsnittsalderen på flåten gikk ned til ca 10 år. Noe penger ble brukt på eiendom i Shanghai og Hong Kong. Kanskje ikke alles "cup of tea", men det vil gi stabile inntekter til et selskap som driver i et særdeles ustabilt marked. I tillegg har man også et opportunistisk forhold til salg av eiendommene ved en forventet prisoppgang. JIN tapte endel på finansielle investeringer i Asia i Q4, og derfor ble resultatet under forventet. Mye tyder nå på at pendelen har svingt andre veien i Q1, og at vi dermed kan få en grei overraskelse. Når det gjelder bonusene så er det ikke min og de fleste andres favorittlesing. Vi må holde fokuset og utfordre ledelsen på dette, på hva vi får igjen for dette i forhold til andre rederier. Hva et eventuelt salg av rederiet angår så tror jeg at vi kan glemme det. Kinesisk tenkemåte er langsiktig. Golden Ocean prøvde seg på midten av 2000-tallet, men fikk blankt avslag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
tankardjr
22.04.2019 kl 10:15 4825

Jeg har svart på mange spørsmål her inne. Og jeg tror ingen skjønte hva jeg mente med å kjøpe skip og trykke opp aksjer. Det vil si ikke noe utvanning av de andre aksjonærer. Jinhui har dessverre dermed ikke noe valg enn å selge skip for å synliggjøre verdier. Men jeg er enig med dere disse 600 millioner minus en anstendig lønn til lederne burde vært betalt ned på gjeld og så kunne de hatt enda bedre gjeldsgrad for å kjøpe nye skip når markedet bedrer seg. Nå får man riktignok omtrent bare et nytt supramax skip for den summen om man klarer å få det men det er i nærheten av et nytt skip. Aksje kursen i dag gjenspeiler at markedet ikke stoler på ledelsen. Den er grei men man ser tendenser til at utbytte er i høysetet og bunusene er små historisk sett. Triggere er null bonus og at de fortsetter å betale utbytte. Dessuten så hvis det er så dårlig som noen sier her så tror jeg DNB nor markets hadde solgt sin post på 2 millioner aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
nucleus
22.04.2019 kl 09:23 4843

Veien videre.., blir vel mere shippsalg og mer emisjon!?
Når "gribber" roffer med seg 50%, av tidligere overskudd.
Utbyttepolitikken i selskapet, oppfatter jeg kun som symbolsk, for å tilfredstille? De andre aksjenærer..
Hver sin smak, hver sitt valg.. Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
coccoman
22.04.2019 kl 08:11 4871

Bra diskusjon på denne tråden! Sitter igjen med et inntrykk av at JIN blir plyndret av majoritetseier uten at andre aksjeeiere evner å gjøre noe som helst. Dermed vil kursen vil være i bånn til dagens eier ligger med buken i været og nye tar over ... og de plynder da vel restene? JIN er en aksje uten framtidshåp. Sørgelige greier for oss som har trodd at selskapet ble drevet som en stor familje der alle blir tilgodesett ;O(

Jeg har etterlyst triggere, ingen har greid å komme med noen. Da er vel vare å selge dasspapiret og kjøpe noe mer aksjonærvennlig. Jeg sitter over kvartalspresentasjonen, nå er strategien å vente på neste lille oppsving og så selge så rubbel og bit..... Mr. Sui Fai er og blir kun en gårdig gribb som ikke deler med noen! Hau, hau
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
BUBBAN
21.04.2019 kl 23:44 4914

Empire og Jhonny Cash dere får svar fra tirsdag .
Redigert 20.01.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare