Nikola sin millionordre til NEL. Saklig faktakunnskap og sannhet

Slettet bruker
NEL 14.04.2019 kl 15:13 6851

Tigeren sier (edit: i sin tråd "NIKOLA sin(e) milliardordre(r) til NEL ")

Tigeren
NEL
12.04.2019 kl 09:30 2408
Det er et trist kapitel å se all forurensing som dukker opp fra "visse" på Nel trådene. Det er vel bare å vurdere å bytte over til Shareville hvor nivået er høyere og de deler faktakunnskap på en saklig måte. De "visse" farer med konstante konspirasjonsteorier som ikke er forankret i sannheten.
Fakta om Nikola og Nel sin lille første ca 4 millardkontrakt som muligens blir flagget med større tall og mulige kontraktspåfyll på tirsdag 17.april:
448 stk A485 elektrolysører og fylleutstyr til hydrogenstasjoner er børsmeldt. Nikola vil meget sannsynlig få Nel til å sette op verdens største H2 pumper hvos 32 stk A 485 kan kobles opp i clustere. Da leverer hver h2 stasjon gigantiske 32 tonn hver dag.


Videre sier han:


Tigeren
I dag kl 09:59 335

rogneveien skrev
Fin oppsummering dette Tigeren, fakta og litt til, men det må det jo være når det er snakk om en Tig..

God morgen godtfolk. Dette er herlig lesestoff for alle Nel aksjonærer: 'European testing is projected to begin in Norway around 2020. Nikola is also in the preliminary planning stages to identify the proper location for its European manufacturing facility.
Nikola is currently working with Nel Hydrogen of Oslo to provide hydrogen stations for USA. “Nel has been good to work with for our USA station design and rollout. We will work with Nel to secure resources for our European growth strategy. We have a lot of work ahead of us, but with the right partners, we can accomplish it,” said Kim Brady, Nikola Motor Company CFO.
By 2028, Nikola is planning on having more than 700 hydrogen stations across the USA and Canada. Each station is capable of 2,000 to 8,000 kgs of daily hydrogen production.



NIKOLA SIER(Edit "SA" November 5, 2018), direkte fra Tigerens sist nevnte kommentar; https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-launches-stunning-truck-for-european-market-53
"By 2028, Nikola is planning on having more than 700 hydrogen stations across the USA and Canada. Each station is capable of 2,000 to 8,000 kgs of daily hydrogen production."

2-8 tonn hydrogen per stasjon.
Hva kan man forvente blir den bestilte sum per stasjon? Tigeren påstår 285mill kr per stasjon i dette utgangspunktet fra første påstand om 32tonns stasjoner...

Edit: Har tigeren noen begrep om hvor mye 32 tonn hydrogen faktisk er? Har han noen forestillinger om hvor mange biler, busser og lastebiler 32 tonns produksjon per dag faktisk kan dekke?

TigerFacts
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
optimist68
14.04.2019 kl 15:27 6797

Fått deg ny bruker Gunnar42 ? Wow du må virkelig ha ett godt liv
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Manor
14.04.2019 kl 15:32 6776

Rapportert... Dette blir bare for dumt...
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
undrende
14.04.2019 kl 15:45 6718

Latterlig, må bare le, men samtidig trist at sauer alltid følger bjellesauen.
Åpner aldri NEL tråder pga hysteriet utn bakkekontakt der inne, skulle ikke åpne denne heller, men etter et par øl...….
For de som så den ynkelige Tiger opptreden på NAS tråden så burde alle for lengst ha brettet sammen og kastet vedkommendes synspunkter for lengst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 16:25 6584

Latterlig med motsatt fortegn. Men uten øl. Har også lite å gjøre i dag !. Men har "tjent" på papiret - noen årslønner siste måneder på NEL. Og sånn går no dagan.
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Admoff
14.04.2019 kl 16:32 6541

Hvis dette er deg Gunnar, vil herved klassifisere deg som Hegnars nett stalker ? ikke bra.

Hvis ikke, ta deg en skitur. Strålende vær i dag ?!
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 18:14 6322

Påskenøtter for menigheten:
NEL bruker i sine brosjyrer benevnelsen Nm3/h om produksjonskapasitet. En modul A485 leverer 300-485 Nm3/h. Nikola har sagt de skal ha 2-8 tonns kapasitet per dag per stasjon... Hvor mange moduler trenger de per stasjon?

Videre, for toppkarakter på eksamensoppgaven....:
En klyngestasjon med X antall A485 moduler, trenger også andre elementer. Det inngår bl.a (henter info fra NEL som er på engelsk, Side 3, https://nelhydrogen.com/assets/uploads/2016/05/Nel-Electrolysers-Brochure-2018-PD-0600-0125-Web.pdf): ELECTROLYTE SYSTEM, SCRUBBER, GAS HOLDER, COMPRESSOR, DEOXIDIZER, DRYER, H2 STORAGE...
Hvor mye må Nikola forvente å betale for en elektrolysør(A485)?
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
ruda
14.04.2019 kl 18:55 6213

Dette blir et eventyr som jeg ikke ville vært foruten
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 19:38 6072

Innlegget er slettet
Bare å rapportere denne gale personen!
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 19:46 6046

Har ikke lyst å levere fasit allerede på første helg av påsken, og dermed spolere hele påsken for enkelte, men jeg kan gi et lite hint på veien...
http://www.airproducts.com/products/Gases/gas-facts/conversion-formulas/weight-and-volume-equivalents/hydrogen.aspx
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
nordnes
14.04.2019 kl 19:48 6028

Jeg har også klaget på han.
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 19:50 6007

Tusen hjertelig takk nord... du er en viktig bidragsgiver i denne sammenhengen... synd du ikke forstår det selv
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
JosefK
14.04.2019 kl 20:42 5838


485 / 11.126 = 43,59 kilo per time x 24 timer = 1046 kilo per døgn

Det vil si at det trengs en Nel A485 for hvert tonn ekstra hver stasjon trenger av kapasitet.

Prisen er ikke oppgitt.

Referanser:
http://www.uigi.com/h2_conv.html

https://nelhydrogen.com/press-release/awarded-multi-billion-nok-electrolyzer-and-fueling-station-contract-by-nikola/
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 20:53 5802

Sørøya skriver:

Sørøya
I dag kl 20:36 20
Det er vel det vi venter på. En konkret utrullingsplan for Anheuser Busch sitt distribusjonsnett og naturligvis noe om det Europeiske nettverket. Noe må vel bygges i Norge også dersom testingen av Nikola Tre skal forgå her. Slik jeg ser det kan etableringen av nettverk fort bli et kritisk element på grunn av NELs tross alt begrensede produksjonskapasitet. Her må det inn mer kapital raskt. En tanke som faller nærliggende er naturligvis om det planlagte hydrogennettverket i Tyskland for personbiler kan slåes sammen med et Nikola/NEL nettverk. Hydrogen ser ut til å komme raskere i transportsektoren enn mange hadde regnet med. Da blir det relativt begrensede tilleggskostnader for å henge på et system som håndterer personbiler på de samme stasjonene. Vil ikke bli veldig forbauset om vi raskt ser en større etterspørsel enn det markedet klare å ta unna. Da blir spørsmålet hvordan klarer NEL seg i en slik situasjon. Da kreves mye kapital og noe andre har vært inne på, nemlig god og sikker prosjektstyring av store kontrakter. Dersom de som det ser ut som går inn for stor grad av automatisert produksjon trenger de å øke prosess- og logistikk kapasiteten sin vesentlig.


NEL har allerede en ganske stor kapasitet på den problemstillingen du fremhever. I forhold til Nikolaleveransene de neste 3 årene, har de faktisk overkapasitet fra Herning på fyllestasjoner. H2@station fabrikken kan levere langt mer enn Nikola.... Så fremt Nikola ikke krever mange små stasjoner på 2 tonn...
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 20:59 5765

Takk for svar... Noe forenklet, men allikevel mer enn nok til å gi oss et ordentlig bilde
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
JosefK
14.04.2019 kl 21:34 5667


Herning har en fleksibel kapasitet som kan skaleres opp og ned ved å legge til eller trekke fra produksjonslinjer og/eller skift. Herning skal heller ikke levere mer enn deler av stasjonsutrustningen. Elektrolysørene som er mye kraftigere enn det som er standard i en Nel H2 station kommer fra Notodden, se ellers regeranse gitt lengre opp ☝?
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 21:59 5574

Flott! Nå får vi faktisk noen seriøse svar.... Ta en kikk på historien til NEL, alle firm purchase orders på (eksklusivt fyllestasjoner uten produksjon), og gang dette opp med hva som faktisk trengs av ordre for å overleve uten emisjoner
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 23:21 5358

Er du desperat?
Er du nervøs for shorten din nå før Nikola om noen dager?
Finn deg noe annet enn NEL!
Er det så vanskelig?
Du lurer ingen her inne til å selge uansett.
Kjøpt deg no panteaksjer i Tomra eller no.

Folk med aksjer i NEL har trua på selskapet og bransjen generelt.
Er det så vanskelig å forstå?
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
14.04.2019 kl 23:33 5313

Show Time from Gunnar 24 as TigerFacts . Thanks for a great show !!
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.04.2019 kl 23:41 5272

Jeg har nevnt det tidligere;
- NEL omsetter for ca 125 mill NOK pr Q. Ca 40% av omsetningen blir FORVANDLET innenfor selskapets vegger.
- IKKE til RENT Hydrogen, men til RENT underskudd.
- Dersom det drypper inn en liten ordre i ny og ne - så er dette kun for å opprettholde normal underskuddsbutikk!
- Mitt langsiktige syn er at dette er en virksomhet som det er umulig å tjene penger på. Alt for kostnadskrevende i forhoold til inntekter.
- FAKTA viser; Dess større omsetning - dess større underskudd!

Hilsen Hammers.....som lurer på hvordan det skal gå med de pelskledde i Notoddens underverden.....
....når NEL etter hvert slutter å spyle formuer ned til dem!
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2019 kl 00:46 5192

Takk til keirax for å fremheve Tigerens løgner og overdrivelser i en annen tråd "NEL. Hva forventer DU av NIKOLA og NEL i neste uke. ":

"
Keirax
I går kl 23:55 69

InvestorXYZ skrev
ok. Låter rimligare. Varje A-485 borde klara av lastbilar om dygnet får jag det till. Så mellan 24 ..

Her står det mye om de kommende mega-stasjonene. Deskal kunne fylle 100-160 trucker om dagen:

Nel ASA to provide engineering, electrolysis, and fueling equipment. Nikola will provide the balance of plant, construction, dispensers and other station equipment.
Hydrogen stations will initially produce up to eight tons daily, but can also be expanded up to 32 tons per day
Each Nikola truck is anticipated to consume around 50-75 kgs per day
Each Nikola truck will store between two and three megawatt hours (mWh) of energy.
Each station will have around 4,000 kgs of backup storage for redundancy
Each station is anticipated to produce hydrogen at 700 bar (10,000 psi) and 350 bar (5,000 psi)
Nikola will allow all hydrogen vehicles to fill at their stations.

Mye interessnt lesning.

https://insideevs.com/nikola-motor-announces-16-future-hydrogen-stations-covering-over-2000-miles/"



MIN OBSERVASJON:

Interessant lesning, selv om den er eldgammel(NOV 18 2017) (edit: før keirax sletter posten https://insideevs.com/nikola-motor-announces-16-future-hydrogen-stations-covering-over-2000-miles/)

"Two of the initial 16 mega-stations are about to begin construction, the units will initially serve as demonstration stations, and to serve the company’s prototype trucks for testing."
-Dette indikerer vel at dagens leverte demostasjoner er på størrelse med de neste "megastasjoner"?

"The company admitted that tweaked its plans a little bit, and decided to install smaller stations, but with more of them around the major routes. " - “Nikola Motor Company is leading the way for hydrogen in the world. Nikola has issued Nel a purchase order for the first two stations, based on Nel’s alkaline electrolysers and H2Station technology. Our teams have decided to double our initial station number to 16 by reducing the size of the stations and create more hydrogen lanes.”
-Ingen sjanse for Tigerens 32tonns megastasjoner rundt omkring..

"The stations will initially be producing 1 ton of hydrogen a day, but future mega-stations once in service able produce 8,000 kg of hydrogen a day"
- i motsetning til Nikolas nevnte forutsetning 2-8 tonn (;og ikke minst Tigerens 285millioner kroners 32tonns fabrikker!)

"Each station will have around 4,000 kgs of backup storage for redundancy"
- en backup lagringsfasilitet på minst 2 dagers produksjonskapasitet.....


Tror Tigeren skal se laaaaangt etter sine 32 tonns fabrikker med andre ord

TigerFacts

Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2019 kl 01:18 5151

Oh shit! Breaking news! Overså den i første vendingen:
"Nikola will provide the balance of plant, construction, dispensers and other station equipment."

Ser vi begynnelsen på en ny powercellhistorie her? Nikola skal muligens stå for egen produksjon/kostnad omkring fyllestasjonene?
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
kentove
15.04.2019 kl 01:53 5126

heh, pcell har aldri hatt kontrakt på annet enn demotruckene, Nikola ønsket også enda en fc-produsent... hvis du i det hele tatt hadde giddet å sjekke ut siden til nikola, så ville du ikke spurt så dumt, tror du nel skal grave og innstallere? nikola har sin egen fylledispenser som de sikkert kommer til å bruke, og vil nok utforme selve stasjonene selv, nel har selvsagt ingen interesse av sånne oppgaver.
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
kentove
15.04.2019 kl 01:55 5121

nikola utvikler forøvrig sin egen fc...
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2019 kl 01:59 5113

flott! takker for svar, kentove
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2019 kl 02:06 5107

Jeg er neimen ikke sikker på hvem som skal stå for alle kostnadene i hvert enkelt prosjekt for hver enkelt stasjon. Det være seg graving, asfaltering, skilting, omdirigering av trafikk, legging av kabler og rør, flytting av eksisterende kabler og rør, koblinger av ledninger, dokumentering til lokale myndigheter, søknad om godkjenninger fra lokale myndigheter o.l... Vet bare sånn cirka hvem som må ta kostnaden når en enkelt fiber, tv eller tele,-kabel må fremføres av en leverandør her i landet.... men... hva vet vel jeg...

edit: det minner meg om regnskapet til NEL, og deres overskridelser i tidligere prosjekter.... hmmmm, pussig
edit igjen: det var et godt poeng du kom med der kentove... jeg får nesten tilføye det til årets påskenøtter
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
OZZY
15.04.2019 kl 04:46 5059

Gå å legg deg Gunnar42
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Sann
15.04.2019 kl 09:04 4774

Men TigerFacts, hvorfor stiger kursen når du skriver alt dette som tilsier at selskapet ikke har livets rett? Forstår ingen ting jeg. Hører ikke noen på deg her inne eller hva skjer??
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Anywhere
15.04.2019 kl 09:07 4749

Se ikke bort fra pump & dump-muligheter i aksjen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
tiguan
15.04.2019 kl 09:11 4709

Tradegate 6,08??
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
tommbakk
15.04.2019 kl 21:48 4393

Jeg sitter all-in (vel, 80%) i NEL. Troen er til de grader der.

Men jeg er seriøst DRITTLEI enkelte deltakere her inne på HO. Alt ifra skrullete rovdyr som hver dag starter ørten tråder om hvor høyt NEL skal (sånn typ 100% opp på et par dager), til like ukritiske baissere som omtrent varsler konkurs innen påsken er over.

Oppsummert: få dere et liv!

Dere vet vel selv hvem dere er?

J**** idioter!
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Framtia
15.04.2019 kl 22:27 4233

Alt er mulig! Har over noen år vært vitne til det meste...Jeg er foreløpig forsiktig optimist, ikke med tanke på kvalitet og konseptet, men på kapasitetsiden...Nel må bygge kapasitet raskere, men må være var risiko mht. markedet/etterspørsel...Mye henger på få kort for tiden, men jeg ser fremdeles muligheter til vekst, både kurs messig og volumrelatert, da jeg tror Nel har urealisert kapasitet på sine respektive fabrikker...Jeg tror smerteterskel ligger rundt 7-8 mrd årlig, ved maks prod.(...etter Notodden up-grade fase 1)Dette burde forsvare en kurs på 12-20 kr ett sted...
Innspill mottas med takk...
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Silicon Valley
16.04.2019 kl 01:33 3892

Altsa har du ikke skjønt at du er helt feil ute om du tror at Tigeren har å gjøre noenting med børskursen til NEL?

Tigeren har feil eller rett. Who gives a shit?

Nel går opp fordi folk har tro på hydrogenaksjer.
Det spiller ikke så stor rolle hvor mye de neste stasjonene kommer til å levere.
Det spiller heller ikke så stor rolle om NEL går minus.

Sentimentet innen hydrogen går opp. Da følger aksjene med. Det er muligens at det må mye større selskaper til enn NEL for å bygge wn kraftig ekspansjon. Men da er uansett NEL en perfekt oppkjøpskandidat om for ex equinor helt plutselig får før seg å bli store innen hydrogen.

Tigeren synes ditt og datt. Hehehe slutt å kaste bort tiden. Bruk heller tiden din litt konstruktivt
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
kvalf
16.04.2019 kl 09:09 3485

Nett troll
Det er hva du er Tiger fakes. Hvem andre enn enn et nett troll kan sitte 24/7 å spy ut eder og galle. Finn deg noe meningsfylt å gjøre nå i det nydelige påskeværet.
Eller kanskje ikke du har tittet ut på lange tider, siden du er så opptatt med å spre eder og galle til alle døgnets tider.
Er det misunnelsen du sliter med. siden du ikke la vær. Nå er jeg den som har tro på NEL i motsetning til deg. I løpet av litt over 2 år er avkastningen 172%
Hvis du har så ufattelig mye negativt om NEL, så hold deg til hel....te vekke fra NEL trådene. Du skal se det hjelper på blodtrykket og syken din umiddelbart.
God Påske Tiger Fakes
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
really
16.04.2019 kl 11:18 3349

Om noen er nettroll på NEL trådene så er det Tigeren. Så mye faktafordreining og halvsannheter skal en lete lenge etter. Så en tråd som dette som forsøker å få frem fakta om NEL og Nikola avtalene er høyst velkommen. Og jeg noterer meg mye gnell fra NEL menigheten som får ubehag og frysninger i solhellingen når de begynner å ane at ting egentlig ikke er slik som det bildet som tegnes av den gulstripete.

Nå er ikke jeg negativ til NEL, tvert imot, de har enorme muligheter om de håndterer det riktig. Men jeg ser at de er svært kapitalkrevende og det gjenstår å se at de kan klare å tjene penger som kan forsvare kursnivået. P.t. Er de priset på mulighetene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare