Hva er riktig verdivurdering av selskapet NEL ?

Ajax1
NEL 14.04.2019 kl 16:23 2208

Ikke vet jeg hva riktig verdivurdering er, idag synes mange at 7 milliarder gjør NEL prissatt høyt nok. Hadde vi ikke forventet mer produksjon og salg av produkter så ville iallfall jeg tatt gevinst i økt aksjekurs. Men det er ikke det jeg tror om utvikling av selskapet. Uten sammenlikning forøvrig tenker jeg på selskapet Tomra som økte i verdi 10 ganger i løpet av 10 år. Det er ingenting som tilsier at ikke NEL kan gjøre det samme. Den rivende utvikling innom hydrogen som vi ser nå tilsier at NEL burde ha større potensiale enn Tomra med sine panteautomater.
Ja NEL har høy PE, og NEL har fortsatt større utgifter enn inntekter. Men når fabrikkene til NEL er ferdigbygd, og produktene genererer inntekter vil Q rapporter gi helt andre tall.
Det blir som å sloss mot vindmøller når de negative påstander er at NEL taper penger på sine produkter ? Det er riktig at NEL nå har større utgifter enn inntekter.
Men det er ikke fordi selskapet taper penger på hver solgte enhet av sine produkter. Det er fordi selskapet bygger ut sin produksjons kapasitet. Dette koster flesk, og det er der emisjons pengene som selskapet har hentet inn blir brukt.
Hadde jeg trodd at NEL fortsatt ville ha en verdi på 7 milliarder om 2-5 år så ville jeg selvsagt ha solgt mine NEL aksjer på mandag. Men det tror jeg ikke.
Forøvrig ønsker jeg alle en God Påske ?

Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Z00L
14.04.2019 kl 16:49 2152

Aksjekursen er basert på forventning og prognose, reell verdivurdering er ikke aktuelt før markedet og dominerende aktører er på plass. Nel er tidlig i utviklingsstadiet, og jo bedre forutsetninger for suksess i fremtiden jo høyere kurs i dag. Derfor også stigende trendkanal.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Anywhere
14.04.2019 kl 16:57 2122

Må bare få underrette om at det ikke bare er bygging av fabrikker som gir underskudd. Det er reelle driftsunderskudd i selskapet. Fabrikker som bygges aktiveres i regnskapet, og gir i utgangspunktet ikke nevneverdige utslag på drift. Det er prosjektene som ikke er god kontroll på og som gir underskudd. Det er ingen som helst tegn på bedring, og det er dette jeg vil følge med på før jeg kan si noe om verdien fremover. Foreløpig synes jeg selskapet er priset for høyt da jeg ikke ser at de kan klare omsetning høyere enn 3-3,5 milliarder om 3-4 år, og trolig vil generere 200 mill i resultat om de er heldige...og styrer prosjekter langt bedre enn i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2019 kl 17:43 1989

Kan ikke se at selve aksjekursen har noen vesentlig betydning pr. i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Anywhere
14.04.2019 kl 18:10 1889

Selvsagt har aksjekursen en vesentlig betydning for hva man kjøper i dag og tenker man får om 2-3 år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Manor
14.04.2019 kl 18:11 1882

Løkke har tidligere nevnt at kapasiteten har nødt seg til å øke kapasiteten til 2.2 GW i 2020 (jfr https://youtu.be/SqO_sPu0510 3.april) 2.2 GW er 55 ganger på dagens kapasitet på 40 MW... Dere kan regne dere til summen selv. Potensialet er skyhøyt. God påske?
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
really
14.04.2019 kl 19:05 1775

Nå får du forsøke å få i hvert fall en fot på bakken. Det er bra å være optimist, men de har tatt beslutning om å bygge en fabrikk med kapasitet på 1 MV. Beslutning ble tatt i fjor sommer og fabrikken skal være ferdig i slutten av 20 om alt går bra. Tar de beslutning om en fabrikk til er den kanskje ferdig i slutten av 21. Det forutsetter at de tar beslutning i år. Men det tør de sannsynligvis ikke før de får en stor ordre til.

Fabrikken på Notodden kostet 150 MNOK. I tillegg må de skaffe arbeidskapital til omsetningen. 4 milliarder i omsetning krever minst en milliard til. Uten inntekter må alt hentes i aksjemarkedet. Antall aksjer må økes med 20% på dagens kurser. Skal en slik satsing være lønnsom må fabrikken generere et årlig resultat på 70 mill etter skatt (20x) som er sannsynlig om hydrogen blir det viktige drivstoffet mange tror det blir og NEL klarer å lage rør som er konkurransedyktige på pris.

Det er mange muligheter, men spørsmålstegnene mangler ikke i dette caset. De store er hvor sikker er Nikola kontrakten, har de kontroll på byggeprosessen, er rørene de lager konkurransedyktige på produksjonskost på H2 (husk til Nikola leverer de hele fyllestasjoner, ikke bare rør)

Jeg mener risiko er høy i NEL nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare