-- Så mye koster hytte-turen i bompenger

Den ene hytteturen koster 680 kroner - i bompenger - minst!

Svindyrt til Geilo
Turen som stikker seg spesielt ut er Bergen-Geilo over Hardangervidda. Ved årets vinterferie kostet den turen bare 440 kroner tur-retur. Vi skriver bare, fordi den nå koster hele 680 kroner - 240 kroner mer enn i vinterferien i februar. Det tilsvarer en økning på 35 prosent.

13 destinasjoner
Her ser du hvor mye 13 populære fjellturer koster, i rene bompenger, denne påsken. I tabellen lenger ned i saken kan du se hva det koster å reise til disse stedene:

Trysil, i Hedmark
Hemsedal, i Buskerud
Beitostølen, i Oppland
Geilo, i Buskerud
Oppdal, i Trøndelag
Hovden, i Aust-Agder
Sirdal, i Vest-Agder
Sauda, i Rogaland
Bjorli, i Oppland
Lyngen, i Troms
Otta, i Oppland

https://www.dinside.no/motor/sa-mye-koster-hytte-turen-i-bompenger/70964653#_ga=2.253197248.899893256.1555141981-2071134168.1555043665

Folket har stemt på de partiene som er tilhengere av denne vanvittige politikken, kun FrP-velgere har rett til å klage.

Alle andre må smile og betale med godt humør.

Men dette skal bli mye verre, den ene kommunen etter den andre syns det er ålreit å sette opp bomprosjekter for å finansiere lokale veier, kan jo forstå det, men de ser jo ikke galskapen som representerer helheten i dette.

Ikke noe kjempeproblem å betale en femtilapp x2 når man skal til nabokommunen, men når man kjører 40-50 mil og hver eneste kommune har sin egen pengemaskin ser vel alle at dette er uakseptabelt?

Turister blir sjokkert, hver eneste gang jeg snakker med utlendinger som har vært i Norge på ferie er prisnivået det første og siste de snakker om, det er trist.
Redigert 15.04.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Basse
15.04.2019 kl 11:50 1028

Eiendomsskatter som boligsoneparkeringsskatt og by-intern bomskatt er de enkleste skattene å innføre for politikere. Det er lite krav om konsekvensanalyser og 8 av 9 politiske partier uansett fløy synes å være fullstendig komfortable med dette. I beste fall er innsigelser svake og kortvarige. Motivene for samtykke er diffuse men sammenfallende i konsekvens: Store penger inn i kassen politikerne kontrollerer og mindre økonomisk frihet til å gjøre egne valg for gjennomsnittsnordmannen på gata. For mange innebærer det å måtte flytte eller gi avkall på betydelige deler av sine aktiviteter.
Vi lever altså i et diktatur med en demokratisk fasade.

Men som med alle diktaturer så finner folket en vei til å avvikle det med tiden. I dag ser vi at folk reiser seg sakte men sikkert, nye politiske partier vokser frem, deres kjernesak er først og fremst NEI til skattebommene som hindrer fri bevegelighet i eget land utifra hvor tykk lommebok du har.

Dette har allerede rukket å skremme vettet av det etablerte dikaturet. I Drammen kan et ekstremt forhatt pakkeforløp for frihetsberøvelse "Buskerudbyen 2" falle i grus allerede 30 april. Faller Drammens diktatur, ja da vil det uten tvil riste folk opp av sofaen over hele landet og vi kan få et valgskred hvor de partier som vil opprettholde diktaturet kastes på rumpa ut av bystyrene til høsten. Dessverre vil man ikke få oppleve at ARBEIDERPARTIETS diktaturrepresentanter må gå spottgang gjennom byen mens folket får tømme seg for avsky på dem, men de vil i minste måtte holde seg unna styre og stell de neste 4 årene.

Det er fint at det nå innføres bompengebetaling for batterikjøretøy også, som artikkelforfatter over ikke synes å ha fått med seg, da vil også de som har trodd de hadde en "fribillett" unna diktaturet reise seg mot tyranniet!
Redigert 15.04.2019 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Argus
15.04.2019 kl 11:59 1015

Jeg vil ikke legge meg bort i den generelle debatten om bompenger, den har vart i åresvis og vil fortsette i åresvis.

Nei, jeg er opptatt av at spørsmålstillingen i det hele tatt stilles når det gjelder hyttebesøk. For oss som ikke har hytte og ikke kan reise til Geilo eller Kvitfjell eller Hafjell eller Gol på ferier fordi vi ikke har hytte, blir dette kun et luksusproblem. Det er mange steder snakk om fritidseiendommer på flere hundre kvadratmeter, til mangfodlig millioner. Hytteeierne har gjerne millionbiler, med dyre og høye "griller" foran som synes godt og gir status, tror de. For disse mennesekene er klaging på skatt og bompenger en hobby basert på "mye vil ha mer-prinsippet".

Latterlig, spør du meg!

Ja - en flokk av miljøsvin de som skal kjøre på hytta kvar bidige helg (med oppvarmet innkjørsel...), stå på ski og reise med fly om sommeren...

Men så daller miljøfjoldsene det til slik disse typer trur de får avladsbrev -dersom de har en kjøttfri dag i uken...!

Makan til uansvarlige og tanketomme fjoldser på begge sider...!

Har hytte på fjellet ja. 30 min så er jeg på den. Ikke noe moderne luksus riktignok men holder i massevis for meg og mine. Ser ingen poeng i å ha hus på fjellet. Har ett diesel aggregat med 1000 liters tank pluss solceller og det greier seg for meg. Ikke er det dekning på mobilen heller så er ekte hytteliv. Reiser inn dit i mårra og kobler av. Livet er herlig....... :)

Jeg er nå i Danmark (Jylland). Har ikke sett et eneste bompengeprosjekt her. Det er nok billigere å bygge vei her enn i Norge siden det er så flatt, men likevel er det påfallende. Herlig å kjøre på flotte veier samt slippe bompenger :)
Redigert 17.04.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
oivindl
17.04.2019 kl 22:50 752

"Vi lever altså i et diktatur med en demokratisk fasade."
For slike uttalelser i et ekte diktatur, kunne du risikert tortur og fengsel.
Sutrekopp.
Redigert 17.04.2019 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Per K
22.04.2019 kl 14:50 568

Til hytta tar jeg båt eller fly.