Bruk av dekkskum ved punktering

mishka
15.04.2019 kl 14:35 2025

Kom ut lørdag morgen og der stod bilen med nesten flatt dekk. Bilen har sånn fancy 12V kompressor med innebygd tetteskum. Fylte opp med skum og luft og alt så ut til å fungere bra. Fikk brukt bilen på lørdag og søndag og i dag kjørte jeg til dekkverkstedet for å få ut skummet, finne feilen og få det permanent reparert. Og gjett hva fyren på Michelin-verkstedet her i Berlin sa: Dekk som har blitt reparert med skum lar seg ikke reparere!!! What! Jeg sa at det har jeg fått gjort før i Norge, men han mumlet om at pluggen de setter i ikke fester seg ordentlig i hull det har vært skum i så i høye hastigheter når dekket blir skikkelig varmt kan det gå galt. Så jeg hadde valget mellom å kjøpe et nytt dekk eller ingenting. Nytt dekk til euro 138,- ble innkjøpt og alt vel. Det var heldigvis bak og nokså nytt så jeg behøvde ikke å kjøpe 2 stk. Men det betyr at bruker man skum så er løpet kjørt ELLER HAR JEG BLITT BLØFFA? Noen som vet sikkert?

Jeg vet i alle fall en ting helt sikkert. I min neste bil skal det ikke ligge skum, ikke ligge "nødhjul", men et helt alminnelig reservehjul.
Redigert 15.04.2019 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
tingen2
15.04.2019 kl 16:10 1978

Hastigheten i tyskland er bitte litt høyere enn i bygdenorge. Derfor er de nok litt mer pirkete. Uansett så har jeg blitt fortalt att pluggete dekk uansett skum eller ikke har hastighetsbegrensning på 130km/t og skal anses som midlertidig. På motorsykkel er det plasser i Norge som nekter å plugge disse. Selvfølgelig for konsikvensen blir større og de stoler ikke på plugging.

Har fått med meg at skum ikke er så bra.

Så etter siste punktering på en travel motorvei som kostet flere timers forsinkelse pga venting på bergingsbil etc etc kjøpte et reparasjonsett med plugger og utstyr for å plugge dekket skikkelig på egenhånd, kostet 2-300 kroner på Amazon, bra kvalitet faktisk. Og med en god gammaldags luftpumpe av typen Dunlop i bagasjerommet vil jeg være bedre rustet enn med bare skumboks.
Redigert 15.04.2019 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
mishka
15.04.2019 kl 18:01 1893

Takk for tips. Det er riktig nok første gang jeg har kommet med ødelagt dekk her i Tyskland. I Norge har de plugget dekk for meg et par ganger og jeg har aldri hørt om noe hastighetsbegrensinger. En gang var den gang jeg hadde MB 280CDI som ofte fikk gå langt over 200 her nede.

I Tyskland finnes en retningslinje ( C14 og C13 nedfellt i STVO ) som regulerer hvilke skader det er lov å reparere og hvordan man skal gjøre dette.
Her får du lenken : "https://docplayer.org/21499420-Richtlinie-fuer-die-instandsetzung-von-luftreifen.html"

Det hele koker ned til
1. "Die Verwendung eines Reifens mit sicherheitsrelevanten Schäden ist unzulässig"
2. Reparasjon skal kun skje under "Berücksichtigung der Hinweise des Reifenherstellers".

For din del er det sist nevnte aktuell , tenker jeg.
En produsent kan utelukke , at dekk som var fyllt med skum / tetningsmasse , egnes for reparasjon.
Her f.eks. Uniroyal : "https://www.uniroyal.de/autoreifen/reifenratgeber/reifenpflege/laesst-sich-ein-autoreifen-reparieren"
(den avgjørene settning finner man helt på bunnen av artikelen).

En dekk som ble fikset i henhold til Retningslinje C13/C14 kan ansees som en uskadet dekk , derfor heller ikke begrensning i hastihgheten.
Hvis man ikke kan garantere dette så skal reparasjon nektes.

Konklusjon:
Nei , du ble ikke bløffa .

mishka
15.04.2019 kl 19:12 1835

Takk for supert svar. Her står det jo svart på hvitt: "Ausgeschlossen ist eine Instandsetzung auch, wenn Sie den Reifen bei der Panne mit einem Dichtmittel gefüllt haben."

Typisk at norske verksteder driter i dette. Trodde jeg visste det meste om regler her i Tyskland, men dette var sannelig nytt.
Redigert 15.04.2019 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
mishka
15.04.2019 kl 19:20 1824

Takk for supert svar. Her står det jo svart pp hvitt: "Ausgeschlossen ist eine Instandsetzung auch, wenn Sie den Reifen bei der Panne mit einem Dichtmittel gefüllt haben."

Bare hyggelig...
Har funnet informasjonen på Motor-Talk : https://www.motor-talk.de/ som er tyskland's største motor-forum.
Redigert 15.04.2019 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
xenon78
16.04.2019 kl 12:55 1684

Jeg har også ett slikt reparasjon sett som Fjordgubben nevner. Kjøpte mitt på Biltema for noen år siden. Det fungerer helt supert. Har plugget tre dekk etter å ha kjørt på spiker, skruer osv. Har blitt potte tett hver gang. Ikke vanskelig og det tar ikke mer enn 20-30 min å utføre reperasjonen.

Sant det, lett jobb. Så ingen grunn til å betale verksteder for jobben og kaste bort tid på å organisere med levering av dekk/bil til verkstedet, selvgjort er velgjort. Punktering i høy hastighet trenger ikke være katastrofalt, fikk en utblåsing i ca 140 km/t i fjor på en britisk motorvei. Merket i månedene før at et dekk mistet luft men sjekket ikke og bare fylte luft og kjørte videre, det som da skjedde var at sannsynligvis en skrue eller spiker satt i dekket og da det spratt ut kom det melding i dashbordet at dekket mistet all luft, og det skjedde veldig fort. Et bakhjul heldigvis. Men kjørte greit ut til siden så ingen fare for liv og helse bortsett fra at bilen ble stående i ytterste felt på en travel 8 felts vei uten skulder slik at jeg ikke kunne reparere selv men var tvunget til å ringe etter hjelp, ventet hele tiden på at bilen skulle torpederes av en trailer men det gikk bra, evakuerte alle passasjerer.
Redigert 16.04.2019 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
mishka
16.04.2019 kl 18:19 1598

Jeg ser at biltema selger slike repsett for kr. 249,-. I dag var jeg innom tysklands største "gubbdaggis" Autoteile24 for å kjøpe et slikt sett, men de hadde ikke. Kanskje en grunn til det? Tyskere flest er helt hysteriske mht. sikkerhet ang. dekk. Derfor er også luftkompressorene på bensinstasjonene alltid i orden og måleren viser riktig. I Norge ligger disse og slenger i en snøhaug og virker i under halvparten av tilfellene. Vise riktig trykk gjør de aldri. Norske bensinstasjoner er opptatt av å selge pølser de.
Redigert 16.04.2019 kl 18:21 Du må logge inn for å svare

Er det vanlig å reparere et dekk fullt av "byggskum", eller blir det stort sett hivi?

Fugeskummet bør da i så fall bare brukes om det er viktig å komme seg videre i en fei, i stedet for å ringe etter madamm......padammen for å komme å hente, og så reparere dekket i stedet.
Odi.1
23.04.2019 kl 15:06 1399

Det er mer penger i Pølse en Dekk Skum , for å si det enkelt...
23.04.2019 kl 21:22 1342

Det er nok bedre å ta med seg et sommerdekk om vinteren eller et vinterdekk om sommeren enn å stole på skum.
Redigert 23.04.2019 kl 21:22 Du må logge inn for å svare