Toyota forklarer hvorfor H2 er fremtiden


En meget grundig og god forklaring på hvorfor hydrogen er fremtidens drivstoff til personbil

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/brenselsceller.json

MrPutter
ksandal
16.04.2019 kl 08:41 4557

Hydrogen fremdrift er en kul teknologi, men er nok dessverre beregnet på folk som har strøket i både mattematikk og fysikk.
I best case scenario der vi har ufattelige mengder elektrisk strøm til overs (10øre/kwh pris), vil en kunne lage Hydrogen for ca 7kr pr kjørte mil, men hvorfor i alle dager vil du ha en hydrogenbil som koster 7kr pr mil, når du kan kjøpe en elbil som koster under 1 kr pr mil?
I dag koster en elbil ca 1,5 kr pr mil med dagens vinterstrøm. og hydrogenbil koster 10kr pr mil. Hydrogenbil har veldig mye mer krevende logistikk for service og drift, da hydrogenstasjoner er sinsyk dyr og bygge. du kan bygge 50 hurtigladestasjoner for prisen av og bygge EN hydrogenstasjon.

Idag lader du en elbil på 15 minutter nok til og kjøre 300km( Tesla model 3) og i år kommer elbiler med 1000km rekkevidde.
I 2020 kommer elbiler som lades på 10 minutter( de har allerede testet og lade en Audi til 80% på 4 minutter)
Viste du at Hydrogenbil ikke fungerer uten et ganske stort elbil batteri? og at grunnen til det må være, er at Hydrogenfuelceller ikke klarer og levere nok strøm til akselerasjon, så en hydrogenbil med Campingvogn, vil måtte bygges andreledes enn dagens hydrogenbiler( om du skal over et fjell) Eller med større batteri til de oppgavene.

Hydrogen har et lite håp i at Hybrider kan bli populære når fosilbiler får totalforbud om noen få år.
Tesla bygger nå ladestasjoner med batteribanker og solcelletak, så de faktisk står offgridd og krever nesten ikke noe vedlikehold. Dermed kan de også lade biler ekstremt mye raskere enn dagens teknologi som krever kraftige kabler inn til ladestasjon. Dette er ment og bruke i land med mye mer sol enn Norge. I norge har vi uansett så mye strøm, at vi allerede i dag, har nok til all transport kan bli elektrisk.
Faktisk går Norges strømforbruk ned med 10%, om alle biler blir elektrisk :-) ( tall fra Lyse kraft og BKK kraft., Statnett)
Keirax
16.04.2019 kl 08:48 4495

Liker spesielt første setning hvor du påstår at alle ingeniører i Nel, Nikola og andre bilselskaper som satser på hydrogen har strøket i både matematikk og fysikk. Etter det falt jeg av.....
ksandal
16.04.2019 kl 09:14 4385

Neida de er kjempeflinke, men leser du setning riktig, ser du at jeg mener deres produkt er tilpasset og beregnet på folk(kunder) som ikke kan regne.

F.eks kjører jeg 50.000km i året. Om jeg får en gratis fet Hydrogenbil, kosterdet meg da 50.000kr i året og kjøre den( se bort fra vedlikehold, dekk, alt annet ,, selv om det er dyrer på en hydrogenbil. 500.000kr på ti år.
På en gratis elbil, vil det koste meg 7500kr i året og kjøre like langt. 75000kr på 10 år.
Ser du forskjellen? ganske mange fete ferier med familen jeg sparer der da. Så kommer vedlikehold og alle de andre problemene på toppen.

For og få noenlunde OK dekning av Hydrogenfyllestasjoner i Norge, må du ha ca 1200 stasjoner( det er 3000 bensinstasjoner nå i norge til sammenligning) 1200 * 25.000.000kr pr stasjon blir da TRETTI TUSEN MILLIONER i fyllestasjoner( pluss logistikk for og holde disse, drifte de mm.) da snakker vi kun om et minstekrav for og få det til og funke( det vil bli lange køer til tider)

Hvorfor vil du ha en bil som er veldig mye mer komplisert og ufattelig mye dyrere i drift og vedlikehold? Som på toppen av det hele er en elbil, bare med et mye dårligere batteri og ladesystem?

Den eneste grunnen til at Toyota satset på Hydrogen, er at de fikk over en årrekke over 1000 milliarder i støtte av Japan til og bygge noe de i fremtiden kan tjene penger på.

HYDROGEN er fosilbransjens våte drøm, der de kan fortsette og ha fyllestasjoner som krever mye vedlikehold for og drifte biler som krever mye vedlikehold og det til 10 dobbelpris. Det er kapitalismens makt som prøver og innbille folk at dette er bra.
oophus
16.04.2019 kl 09:47 4227

Du glemmer subsidier på strømmen på lik linje som olje og gass stort sett har fått. Altså strømmen kan være billigere inn til produksjonen av hydrogen, enn strømmen du får inn i huset og inn i bilen din. Samtidig når man sikter seg inn på 100% grønn energi, så er det overskudds-strøm man bruker til produksjonen av hydrogen - som igjen er og blir enda billigere. Så denne "matten" din stemmer nok ikke helt.

Du pratet om Tesla stasjoner som er "off-grid". Hvordan lagrer man energien om batteriene er fulle? Hvorfor ikke bruke ekstra energi her, på å lagre den i form av hydrogen? Hvordan ser matten ut her i så fall? Gratis energi som blir lagret.
Redigert 16.04.2019 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
kvalf
16.04.2019 kl 10:02 4111

Du mangler mye på virkelighetsforståelse. Hvor vil du hente strømmen i fra hvis alle skulle gått over til elbiler? Er du klar over at det finnes ikke en by i Norge som hadde taklet hvis alle bussene feks gikk over til å være elektriske. Hva med øyer og bygder. Stikk fingeren i jorden, og se de ekstreme kostnadene ved å bygge ut høyspent nettet i Norge, for å fordele mer kraft rundt i det ganske land.
Hva tror du da kilowatt timeprisene blir ikke bare for å lade, men for all strøm du bruker. Ca 10 kr pr. kilowatt time, for du er vel ikke så lite fremsynt at du tror kraftindustrien dekker de utgiftene. Hvordan vil du lagre overskuddskraften, som det bare blir mer og mer av etter som de bygger ut vindkraft?
I megastore fabrikkhaller fylt fra golv til tak med batterier?
Tror du skal ta og vurdere regnestykkene på nytt, og ikke tro at du har mer kunnskap enn dem som driver å utvikler biler, ferger, trailere, gaffeltrucker, cruise skip osv, osv til å gå på hydrogen.
ksandal
16.04.2019 kl 23:22 3799

Kvalf, du må ta en reality check :-) En fosilbil eller buss for den sak skyld. bruker mer strøm pr mil, enn en tilsvarende elbil eller elbuss bruker pr mil. Eller trodde du diesel og bensin helt magisk dukket opp på en pumpe nær deg? Det går ufattelig mye energi med til og lage bensin og diesel og drifte logistikk som gjør det mulig og tanke på en bensinstasjon.
Jeg har jobbet mange år i oljebransjen, jeg eier også et vannkraftverk og vet litt om hva som er hva her.

Alle byer i Norge har mer en nok kraft til og drifte alle biler, busser, trailere om de vil kjøre elektrisk. Faktisk vil de bruke mindre strøm, enn før, med enkle tiltak.
Selv bruker jeg mindre strøm nå, enn før jeg fikk elbil. selv om jeg lader 95% av all kjøring hjemme.
Det er billig og lagra strøm på batteri, og billigere blir det.
overskuddskraft, om det blir store mengder, kan lagres ved og pumpe opp vannmagasiner med elpumper , for og så bruke det til og lage ny strøm når det er behov. eller lagre i andre varme medier, eller batterier. det er mange metoder og velge mellom.
Framtia
17.04.2019 kl 00:03 3634

Jeg støtter den! Blir litt vel mye tåkeprat, der temaet opplagt er Tesla vs H2!? Det er vel ingen eller svært få tilhengere av H2, som snakker ned batteridrift ei heller en batteri/H2 hybridløsning...Så får vi vel bare avvente batteri revolusjonen.. som har vært annonsert enn så lenge...Tesla mangler dessverre integritet, når de ikke klarer å akseptere gode miljøalternativer i å nå markedet! Patetisk!

Om alle har nok i dag kan vel diskuteres. Kraftnettet vil fra 2020 bli mere belastet når forbud mot å bruke olje til oppvarming kommer.
Redigert 17.04.2019 kl 00:17 Du må logge inn for å svare
Till
17.04.2019 kl 00:32 3564

En fordel når man rakker ned på folk som angivelig har strøket i mattematikk og fysikk, ksandal, er å selv kunne stave matematikk riktig ;-)
Furuen
20.04.2019 kl 13:30 3132

Fra ba.no i dag:
«På fire år kan drosjeparken i Hordaland bli totalforvandlet.»
«Til høsten kan det bli vedtatt et krav om nullutslipp for å få drosjeløyve i fylket. Det har næringen allerede begynt å forberede seg på.»
«– Forslaget går ut på at vi vil få fire år på å omstille oss. Vi satser på å komme i mål. Uavhengig av et eventuelt vedtak i høst skal vi bytte ut drosjeparken vår innen 2023, sier Robert Aasmul, leder i Taxi 1.

Han tror hydrogen er fremtiden for drosjenæringen, og ikke elektrisitet.»

https://www.ba.no/taxi/klima/hordaland-fylkeskommune/pa-fire-ar-kan-drosjeparken-i-hordaland-bli-totalforvandlet/s/5-8-1034019?access=granted

Det er bare en stor fornøyelse å lese om alle som lider av å ikke ha satt noen Nel aksjer på kontoen sin. Nedsiden er minimal men oppsiden kan bli stor. Tenk å sitte og angre da. Toyota vet nok hva de snakker om
OldNick
20.04.2019 kl 16:38 2811

re. ksandal 16.04.2019 kl 08:41,

Matematikken din i første avsnitt er vel basert på en 10-potens feil?

For å produsere og lagre 1 kg. H2 under høyt trykk, så kreves ca. 70 kWh el-energi, skal vi tro NEL.

Men, 1 kg H2 kan vel drifte en FCEV-bil ca. 10 mil, ikke 1 mil?

Da blir det bra med profitt til alle ledd, om det koster deg 7 kr/mil.
Redigert 20.04.2019 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
bernes
21.04.2019 kl 07:25 2459

Hvor skal du hente vann fra?
Grunnvann, sjøvann, tømme bekker, pumpe fra lavere vann til høyere vann?
Trur det er en teori som ikke går i praksis.
IFA
21.04.2019 kl 10:36 2098

Diskusjonene rundt fremtidens bruk av renest mulig energi har over flere år vært mildt sagt forvirrende, kanskje fordi altfor mange påstår at de står frem som matematikkens guder - med mange luftige matematiske beregninger uten tilstrekkelig forståelse av virkeligheten.
Og politikere som demokratisk innvalgte beslutningstakere som vet lite om alt, ønsker i stadig større grad å detaljstyre utviklingen mot et mer miljøvennlig samfunn.
I virkeligheten er vi inne i en eksperimentell periode med mange påstander og profetier hvordan de subsidierte batteriene skal frelse verden.
Da blir virkeligheten i altfor stor grad malt i sort hvitt.
Utviklingen av batterier må gjøre uløste kvantesprang, skal en lytte til noen eksperter, mens andre eksperter alt har løst de fleste grunnleggende utfordringer - påstår de.
Midt oppi det hele må de tidligere energiløsningene males svartest mulig for å ryste en verden av hjernevaskede mennesker - slik at de for all del ikke ser seg tilbake og benytter sine regneferdigheter for å lete etter de fakta som forteller oss den fulle sannhet om graden av forurensning fra produksjon og destruksjon av batterier i størrelser som nå tar plassen på et helt eget dekk på skip. Skal disse batteriene som spesialavfall forsvinne ubemerket fra universet - eller skytes ut til de fjerneste planeter?
Økonomisk blir vi stadig mer belastet for en såkalt renere verden av våre politikere som må regnes blant de største amatørene som trenger den mest økonomisk avanserte garasje i Norge - som på overbevisende måter overtalte norske borgere til å kjøpe seg dieselbiler rett før de hadde bestemt seg for å bannlyse disse verdens verste miljøsvin. Og et mindretall av disse skal levere i barnehagen - som i så fall hadde blitt etablert i forbindelse med parkeringsplassen.
Hadde de vært aktører på børs, ville de blitt tiltalt av Økokrim.
Etter dette kvantespranget, har politikerne aldri sett seg tilbake.
Ingen har våget å stå fram fra "skapet" for å vise sine intelligente regnestykker over hvor lite forurensning en moderne dieselbil forurenser i dag.
Frykten for å bli brent på miljødebattens og den politiske debattens heksebål er altfor stor til det.
Men en svært anerkjent tysk professor har nylig stukket hodet frem med sine regnestykker - faktisk med fullt navn i opprinnelig artikkel, men nå anonymisert til tre forskere. Men få vil nok studere disse regnestykkene, siden innholdet må kunne sammenlignes med "å banne i kirka" - eller miljødebattens porno:

-Tysk studie hevder elbiler slipper ut mer CO2 enn dieseldrevne
Ifølge livløpsanalysen fra tyske forskere står Tesla Model 3 for et større CO2-avtrykk enn en dieselbil fra Mercedes. Men studien møter skarp motbør.

https://e24.no/energi/elbil/tysk-studie-hevder-elbiler-slipper-ut-mer-co2-enn-dieseldrevne/24606261
Redigert 21.04.2019 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Sørøya
21.04.2019 kl 11:12 2008

El-bil foreningen ble ikke blide.Her kommer en tysk professor som i tillegg er meget anerkjent og tar bort grunnlaget for deres subsidierte selvbedrag. Stikk fingeren i jorda el-bil entusiaster. Norges elektrisitet er ikke så grønn som bjørkeskudd om våren. Vi har blant annet vært så smarte at vi legger grunnrentebeskatning på vannkraftutbyggingen vår slik at det blir ulønnsomt å bygge ut mer vannkraft, i tillegg er det blitt ulønnsomt å modernisere 40-50 år gamle turbiner. Derfor importerer vi i perioder stor grad av europeisk kullkraft slik at det i realiteten henger en svart sky av kullos etter de høysubsidierte elbilene som i tillegg er i ferd med å skape et hittil ukjent avfallsproblem. På toppen av det hele har noen sett for seg at løsningen er 250 m høye vindmøller. Slutt å lek barnehage, juster skattesystemet slik at det igjen blir lønnsomt å bygge ut vannkraft. Lag større magasiner, reguler småvassdrag.Da slår vi to fluer i en smekk, flomsikring og økt grønn energitilfang.
Når el-bil foreningen hevder at den tyske professoren roter med tallene så bør de vel gå og se seg i speilet

Det å hevde at el-biler i Norge utelukkende går på ren grønn energi er selvbedrag.
Redigert 21.04.2019 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Glunten
21.04.2019 kl 11:17 1992

Hydrogen fremdrift er en kul teknologi, men er nok dessverre beregnet på folk som har strøket i både mattematikk og fysikk.
Tenk deg om, om alle i hele verden skal kjøre fossilfritt innen år 2030 og alle skal ha el-bil? da blir det en utrolig lønnsom butikk å selge skjøteledninger.
OZZY
21.04.2019 kl 11:54 1901

dere kan nok forstå at denne tyske «spesialisten» er i lomma på oljeindustrien.
OZZY
21.04.2019 kl 12:07 1872

https://e24.no/bil/elbil/slakter-tysk-elbil-analyse-dette-er-en-ubrukelig-studie/24606515


—Dette er en ubrukelig studie
Elbilforeningen mener at de tyske forskerne har brukt tall som gjør at elbilen blir så skitten som mulig - og det motsatte for den dieseldrevne.
meocon
21.04.2019 kl 14:31 1679

Det vil si:
1) EL-biler kan ikke implementeres i land det ikke har mye av fornybare energi.
2) Dersom det ikke er lønnsomt å gå over til EL-biler, beholder man heller fossile biler en stund til i vente på en bedre løsning på problemet.
3) EL-biler i bruk er zero-emission., men i total er det langt ifra zero emission. Mao. bare lureri
Sørøya
21.04.2019 kl 18:12 1461

El-bil foreningens kommentarer er vel noe farvet av at de er en forening basert på kraftig subsidiering. Dersom subsidiene faller bort faller hele grunnlaget for deres eksistens bort. Ikke vent at de skal være objektive. Her er det mere den som roper høyest vinner. Uansett spiller det liten rolle hva den norske el-bil foreningen mener. Norges sterke subsidiering av el-biler gjør oss til annerledeslandet uansett. Men er det bærekraftig?
Redigert 21.04.2019 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
IFA
21.04.2019 kl 19:10 1349

For å være krystallklar: Jeg ønsker alle godt funderte tiltak for et bedre miljø velkommen når det bare vises vilje nok til å lete etter den fulle og hele sannhet blant forskningsmiljøer og politikere - og at den fulle sannhet blir offentliggjort.. En reell kritikk mot subsidierte miljøtiltak basert på batteridrift nå over lang tid har bla. vært at hovedårsaken til denne utviklingen er landets rikdom med anledning til skatte-/ avgiftsincentiver som kan sammenlignes med statstilskudd til eksperimentering med el-bil politikk som i et forskningslaboratorium bestående av en hel nasjon. Den store verden sitter ikke på den samme rikdom som Norge her demonstrerer ved også å robbe det store flertallet av norske bilister - også dem som ikke har råd til å investere for å utnytte disse økonomiske fordelene.
På toppen av det hele står ansvarlige ledere og politikere frem som talsmenn for stadig flere elektriske kabler til det europeiske kontinentet og Storbritannia fordi Norge i perioder er avhengig av import av strøm fra disse områdene. Disse tiltakene påstås å være i norske forbrukeres interesse.
Det hadde vært interessant for norske borgere og fått vite mer detaljert hvordan kalkylene som dokumenterer miljøvennlig elektrisk kraft fra kontinentet, er fundert i den reelle virkeligheten. Norske borgere kan selv vurdere den mulige rasering av norsk natur som fremføring av stadig mer elektrisk kraft til den norske kyst medfører.
For egen del har jeg nå over ganske mange år sittet på aksjer i NEL - og kommer til å fortsette med det.
Men dekkes det norske fastland av skoger med himmelhøye vindmøller for å produsere hydrogen, blir mine investeringer trukket tilbake.
Utbredelsen av vindmøller på det norske fastland i tidligere områder planlagt som nasjonalparker baserer seg på uforsvarlige sentraliserte politiske avgjørelser som det vil ta altfor mange år å rette opp.
Tigeren
21.04.2019 kl 20:42 1226

Sørøya. Spot On. El.bil eiere klarer overhodet ikke å stikke finger'n i jorda. De ser kun fram til tuppen på deres egen nese. Her kommer fakta. Nå kom det en god melding fra Toyota i kveld. De etablerer et hydrogensenter i Kina. Les her:https://min.e24.no/a/mRK3pl
Redigert 21.04.2019 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
kvalf
21.04.2019 kl 21:11 1150

Ser ut som du sliter med det realistiske, på lik linje med våre såkalte grønne politikere.
Du er skikkelig på bærtur også når det gjelder batterier på hydrogenbiler. Det er kun en liten batteripakke på hydrogenbilene.
Hold deg til virkeligheten, og slutt med løygn og røverhistorier. Du vil virke mye mer troverdig umiddelbart.

https://steigan.no/2017/07/ingen-vet-hvor-strommen-til-elbilene-skal-komme-fra/
Redigert 21.04.2019 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Serboss
21.04.2019 kl 21:35 1093

In his presentation this week, Nikola's Schneider said that every one of the 700 refueling stations that the company plans to build across the US would be powered by "renewable energy supplemented by low-carbon grid energy" using equipment from Nel Hydrogen. Solar panels will be a prominent feature at every Nikola station, and Schneider later added that the company hoped to source a minimum of 30 percent of its electricity from these solar panels and other renewable forms of electricity.
-----------------------------------------
https://arstechnica.com/cars/2019/04/the-hydrogen-fuel-strategy-behind-nikolas-truck-dream/

------------------------------
Meget interesant...