Morgendagens FA. Olav Chen anbefaler Nel

Slettet bruker
NEL 05.02.2018 kl 21:15 5175

Nel øverst på listen av Olav Chen sine anbefalinger.

Laster opp med aksjer
BØRSINTERVJUET:Storebrand-forvalter Olav Chen mener utsiktene fortsatt er gode og har økt aksjeeksponeringen, etter de seneste dagenes børsfall.
Thomas Hilmersen
– Børsene har steget mye og lenge uten forstyrrelser – noe som i seg selv fordrer forsiktighet, sier forvalter Olav Chen i Storebrand Asset Management.

– Imidlertid ser vi nå at den amerikanske skattereformen tydelig løfter vekstforventningene i USA, og dette øker sjansene for at verdensøkonomien vil fortsette å gjøre det bra.

Sterkere global vekst

Chen påpeker at også økonomiene i andre deler av verden begynner å utvikle seg i riktig retning.

Følgelig har hans gruppe benyttet de seneste dagenes børsfall til å øke sin aksjeeksponering.

– I februar går vi tilbake til en overvekt i både globale og norske aksjer, utdyper forvalteren.

– Oslo Børs er tilbake til novembernivået, da vi sist reduserte eksponeringen til normalvekt, men siden da har oljeprisen steget ganske mye.

Ser inflasjonsrisiko

Chen innrømmer imidlertid at himmelen ikke er fullstendig skyfri.

Det kraftige dollarfallet og en sterkere krone trekker ned her i landet, og også for internasjonale selskaper er de store valutabevegelsene en risikofaktor.

– I tillegg skaper den kraftige renteoppgangen i USA usikkerhet, fortsetter Chen.

– Utviklingen er blitt forsterket av landets ekspansive finanspolitikk, som kommer i en sensyklisk fase hvor arbeidsledigheten allerede er nær rekordlav.

Et mulig utfall, ifølge forvalteren, er at lønnsveksten og dermed inflasjonen tiltar, noe som i sin tur kan fremtvinge en overraskende rask innstramning av pengepolitikken.

NEL er en favoritt

Uansett liker Storebrands aksjeteam fortsatt NEL.

Chen viser til at selskapet ikke avhenger av at hydrogen blir et utbredt drivstoff blant privatbilister, ettersom det nå eier virksomheter i flere ledd av verdikjeden.

– Dessuten har oppkjøpsaktiviteten gitt en skala som gjør NEL konkurransedyktig i det globale markedet, tilføyer han.

– Selskapet er også godt posisjonert til å ta nye kontrakter innen energilagring og hydrogeninjisering i naturgass, som flere land enn Frankrike trolig vurderer.

Marginene skal opp

Nummer to på Storebrand liste er Link Mobility. Selskapet er ledende på B2C-meldinger i Europa, og Chen regner med at tallene for fjerde kvartal vil vise at den målsatte marginekspansjonen i Tyskland ble oppnådd.

– Dermed øker sannsynligheten for at lignende forbedringer kan leveres i andre markeder over de neste årene, hevder han.

Fondet Storebrand Optima er dessuten overvektet i Data 29Respons.

Her er nye kontrakter, sterk integrasjon med kundenes produktsykluser, høye utbytter og lav prising de store trekkplastrene.

IT-aksje med rabatt

En tredje IT-aksje, Napatech, leverer sikringsprodukter for nettverksapplikasjoner. Chen tror økt og mer kompleks trafikk i nettene vil heve etterspørselen.

I tillegg prises aksjen betydelig lavere enn tilsvarende i andre land, ifølge forvalteren.

– Dessuten er vi fortsatt positive til Telenor, hvor potensialet for ytterligere kostnadsbesparelser gir betydelig oppside, opplyser Chen.

– Nye brukermønstre kan fremtvinge videre konsolidering, slik vi så i Sverige med Tele2 og ComHem, og selskaper har vist interesse for å kjøpe Telenors rene mobilvirksomheter i Øst-Europa – noe som i så fall åpner for et mulig ekstraordinært utbytte.

NEL

Link Mobility

Data Respons

Telenor

Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 21:25 5023

tro om den chen kunde läsa regnskap ordentlig, så kan han se vad alla oppkjop lett till.

Hvis det vore en god strategi at kjapa sig upp på störelse. Men det er det ikke, det er den kjappeste veien till konkurs.

Lavmal av FA og Chen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 21:26 5007

Olav Chen er en av landets fremste forvaltere.
Forøvrig Larsson, for din del håper jeg at du selger alt du har av Nel aksjer, feil selskap for deg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Funderer
05.02.2018 kl 21:30 4965

Jeg har selv lett for å se det negative i ting men denne (nevner ikke navn) er jagge mye verre , ikke mye positivt fra den kanten .
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
05.02.2018 kl 21:39 4942

Personlig anbefaler jeg NEL med kursmål 20-30, ved utgangen av 2021.

USA (dow) hadde en Stoploss ned til ca -6,5% rundt 21:15 norsk tid.
Er på god vei opp igjen, og vil trolig slutte på rundt -3%.
Bare sunt etter en alt for kraftig opptur uten stans den siste tiden.
Alle verdens økonomier vokser kraftig, og det kommer til å bli stor etterspørsel etter hydrogen og FC i månedene og årene som kommer.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 21:44 4910

EEB.
Minus 2.9% nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 21:50 4877

Beklager. Har ikke før vane å følge den indeksen og ser nå at jeg har en 15 min forsinkelse...
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
05.02.2018 kl 21:55 4852

Rodjers

Dette kommer til å gå bra uansett.
Med både sterk økonomisk vekst og befolkningsvekst vil børsene fortsette oppover etter den pågående korreksjonen.
Det blir alltid panikkartet når vi får såpass store utslag som i går og i dag, men som nevnt med sterk økonomisk vekst WW varer ikke dette lenge.
Tror maks korreksjon fra topp på 20%, sannsynligvis noe mindre.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 22:02 4811

Jeg er ikke nevneverdig bekymret. Etter slik oppgang vi har sett over lengre tid nå måtte det snart korrigere.
Vet også fra tidligere at etter nedgang kommer oppgangen igjen så dette går bra. Og hva det betyr for Nel på kort sikt er jeg usikker på men skulle ikke forundre meg om Løkke nå kommer på banen med noe "godis" som begrenser ytterligere nedgang. Nel har dog falt endel i dag og de siste to ukene så kanskje det meste allerede er tatt ut?
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
oppvigår
05.02.2018 kl 22:05 4789

Tålmodighet Larsson ! Roma ble ikke bygd på en dag. Og det viktigste av alt for å lykkes, er å være på rett plass til rett tid for å lykkes.
Det var ikke hva som helst de kjøpte opp, og dette har Chen fått med seg. Viktig å ha en fot innenfor overthere.

Tar med dette:
Proton OnSite is a global leader in hydrogen energy and innovative gas solutions. Since 1996, we have been developing and applying hydrogen technology in creative and practical ways that best meets the diverse requirements of our customers. Our advanced proton exchange membrane (PEM) electrolysis systems coupled with our uncompromising attention to excellence and quality enables us to deliver, install and support gas generation units on every continent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2018 kl 22:10 4776

Men vi har også tyska Proton motor som driver med fuel cells

http://www.proton-motor.com/proton-motor-fuel-cell-history/

også proton malaysia

http://www.proton-edar.com.my/

Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
05.02.2018 kl 22:14 4745

Det er vanskelig å spå, men jeg ser noen måneder frem i første omgang, og har ikke hatt til hensikt å ta fortjeneste på noe tidspunkt hittil siden slutten av 2015, bortsett fra litt trading , mest under den siste oppgangen.
jeg har klokketro på at NEL blir en stor-bedrift med tiden, og at jeg forlater NEL med det meste av aksjene mine med huge gevinst en gang i 2022, liker for øvrig tallet 2022.

Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2018 kl 07:46 4157

NEL er en favoritt
Uansett liker Storebrands aksjeteam fortsatt NEL.
Chen viser til at selskapet ikke avhenger av at hydrogen blir et utbredt drivstoff blant privatbilister, ettersom det nå eier virksomheter i flere ledd av verdikjeden.
– Dessuten har oppkjøpsaktiviteten gitt en skala som gjør NEL konkurransedyktig i det globale markedet, tilføyer han.
– Selskapet er også godt posisjonert til å ta nye kontrakter innen energilagring og hydrogeninjisering i naturgass, som flere land enn Frankrike trolig vurderer.
Marginene skal opp
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Tradinator
06.02.2018 kl 07:53 4117

Jeg sitter klar med en litt for liten sum dessverre. Tror vi får tidenes rekyl her, når denne støyen legger seg. Kommer garantert til å kjøpe mer på disse nivåene, så gjelder det bare god timing da....Når snur denne korreksjonen og når kommer første meldingen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2018 kl 08:18 4006

Larsson... Du er en svorsk hodeskadet kverulerende lite kunnskapsrik komplett dust..
Redigert 21.01.2021 kl 05:15 Du må logge inn for å svare