Memorial Day - 27 Mai - trade deal..

Randers
REC 17.04.2019 kl 23:58 5179

17 APRIL 2019:


"U.S., China aim to have signed trade deal as soon as Memorial Day"

-Tolker dette som innen 27 Mai ?


"Lighthizer tentatively set to travel to China the week of April 29"

-Lykke til på turen (whenever you go) ✈


"..if the senior officials succeed in reaching an accord, officials from both countries could then spend a couple of weeks
wrapping up the agreement’s text and legal language before a hoped-for presidential signing ceremony as soon as Memorial Day.."

https://www.marketwatch.com/story/us-china-aim-to-have-signed-trade-deal-as-soon-as-memorial-day-2019-04-17

----

-Da blir det trolig(?) ikke noen ytterligere reduksjon, med påfølgende stans i produksjon (ML) ila mai/juni.

Dvs, 57% MÅ bli fjernet - det holder ikke med redusert til f.x 25%. Og Trump&co må vel fjerne 25% toll
på moduler importert fra Kina, for at Kina skal fjerne 57 fullstendig - etter hva jeg kan forstå

-Men så er det prisene. Jeg kan ikke se at REC skal kunne få $8-10/kg i Kina nå. Det er da (så vidt jeg skjønner) ikke mulig
med dagens priser. Men de kan jo begynne å dumpe fra lager. Hvilket i hvertfall ikke vil bidra til økte priser.
Og hvis/når de skulle finne på å kjøre for fullt, så øker heller ikke prisen av den grunn.

Her er det faktisk ting å lure på (enn så lenge). REC riskikerer med dagens priser å måtte
stenge ned produksjon uansett. Med mindre det finnes hittil ukjent info rundt
cash cost og priser



Redigert 20.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
bel68
18.04.2019 kl 01:17 5072

At du ikke blir lei av samme gnålet om og om igjen med nye tråder hele tiden FULSTENDIG MENINGSLØST
Slettet bruker
18.04.2019 kl 07:09 4963

Vi får håpe REC har funnet en metode for å senke cash cost ytterligere. Og selvsagt at prisene stiger igjen. Lurer på hvor lenge man skal kjenne effekten av at Kina fjernet subsidiene til solsektoren.
Randers
19.04.2019 kl 18:14 4601

*bel - "At du ikke blir lei av samme gnålet om og om igjen med nye tråder hele tiden FULSTENDIG MENINGSLØST"

-Kunne du være litt mer spesifikk ?

Jeg har tidligere en gang bedt deg om å komme med sitat(er), slik at det er mulig å føre en normal samtale.
Jeg er jo (fortsatt) ikke inni hodet ditt

--

*Grab;

jau - og det blir interessant å se om US fjerner toll på moduler. Hvilket de trolig er helt nødt til

-Og tidspunkt for når avtalen er i box og trer i kraft, er høyst interessant. Det kan jo nærsagt stå
om uker for REC, i hht de planer vi forstår de har nå. De kan potensielt spare de 3,7 MUSD
til reduksjon/stans. De kan føle seg "tvunget" til å halte videre på ca 25%. Men en gang
ute i Juni vil REC måtte bestemme seg. Derfor er det et poeng om avtalen
er ferdigspikret i Mai, mot for enn en gang ute i Juni
Slettet bruker
19.04.2019 kl 19:46 4501

Gutter , alle analyser viser at polysil priser kommer til å stige i h2 2019. Dit er det 2,5 måneder. Pokkker, dere må da ha fått med dere dette. I tillegg slutter Kina å sponse underskuddsbedrifter, og disse vil gå konk. Pokker, hvor har dere vært hele vinteren ?
XL11
19.04.2019 kl 21:06 4388

Flyers, kan ikke du legge ut lenker til analyser som bekrefter din haussing?
Dette er rein og skjær svada: «alle analyser viser at polysil priser kommer til å stige i h2 2019.»
STRONG SELL!
Randers
19.04.2019 kl 21:30 4350


*Flyver`n, 19:46 - "Pokkker, dere må da ha fått med dere dette"

-For pokkkkker, Flyver`n - ikke noe er som god gammeldags påskedram-indusert optimisme ?

Vi får håpe det stemmer ! ?
Slettet bruker
19.04.2019 kl 21:58 4304

Jeg har jo lagt ut linker gjennom hele vinteren. Det går jo ikke an å komme nå å si, ups jeg har ikke fulgt med. Og når det er sagt så gidder jeg iaff ikke å å gjøre xl11 noen tjenester.
Wisecoboy
19.04.2019 kl 22:42 4238

Når prisen på ett produkt er slik at ALLE produsenter taper enorme summer på å produsere dette, nå snakker jeg (Sil) så trenger en ikke være rakettforsker for å skjønne at prisen på sikt kommer stige kraftig. Det ryddes nå opp i en overproduksjon/ lagertømming for å overleve kortsiktig, så forsvinner en mengde produsenter og prisen stiger så kraftig.
PGA Butte, blir REC, Last man standing, og en pengemaskin i ett friskere marked litt frem i tid.
Slettet bruker
19.04.2019 kl 22:44 4228

TT sa ved siste kvartalspresentasjon at man regnet med at markedet vilke ta seg opp i 2H. La oss vente å høre hva han sier i mai.
Randers
19.04.2019 kl 23:43 4132


Daqo hadde cash cost på $6.64/kg for Q4-2018. Og opererer med "total production cost $7.94/kg".

https://www.capitalwatch.com/article-3589-1.html

-Det kommer stadig (ny) produksjon av høykvalitetspoly til lav CC. Samtidig som "skrotpoly" dumpes.

Det betyr for meg at det vil gå tregt å få prisene opp. Og for REC sin del KAN det bli for lite - og/eller for sent.
Tenker da på tidsramme og kostnad for å få kjelene i gang igjen. OG at ytterligere
kapasitet IKKE bidrar til høyere priser.

Det er DETTE jeg tar opp i de 2 siste avsnittene i TS-innlegget. Hvilket er realitetene
vi må forholde oss til. Det er dette vi må holde øye med.
Og det er DETTE REC (TT) må forklare oss - siden de antyder at det blir full rulle hvis 57% forsvinner
Redigert 19.04.2019 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.04.2019 kl 23:55 4111

Du kan drite i hva TT sier. Mannen har aldri vært troverdig. Han har derimot mottatt 25mill NOK i godtgjørelse siste to år uten å ha levert noe som helst. Det er derimot helt sant. Han snakket på Q3 om batteritomter og mikro FBR-granuler. På Q4 snakket han svært nedtonet om at det kun var silangass som han forsto var aktuelt, og som batteriprodusenter kunne komme til å etterspørre. Tydelig brydd over spørsmål fra salen om mer substans rundt batterihistorien han dro tre måneder tidligere. TT presterte da ganske irritert å begrense seg til å si at "jeg har silangass å tilby, så får produsentene komme hvis det blir aktuelt".

Som om Elon Musk skulle fortelle at Tesla's reviderte forretningsmodell lød: "kom til meg hvis tenker å kjøpe bil". Litt tynt, eller?

Dere som er på denne tråden: i tre måneder satt dere og fjottet rundt den angivelige batteritomten. Dere, ja! Siden har det vært stille fra dere om disse fantasitomtene. Alle vi andre vet at den svært tafatte REC-ledelsen godt oppe i 70-årene, fra andre siden av jordkloden, ikke klarer å selge eller realisere noe som helst.

At solar-polysilmarkedet skal ta seg opp neste kvartal, eller kvartalet deretter, er likt det vi har hørt AB, TT si om disse angivelig langtidskontraktene på polysil som utløp, og som angivelig skulle få wafer-kundene i ROW til å strømme til REC for å kjøpe FBR i spot-markedet. Allerede i 2015, så i 2016, så 2017-2018-2019-2020. Så ble det stille her inne om også dette temaet. Helt til slutt gikk det opp for TT og dustegjengen her inne at ROW ikke lenger finnes. Det er faktisk også helt sant.
Randers
20.04.2019 kl 00:06 4094

*Nemi, det har vært relevant å snakke om Silane/anode. Det monitoreres som alt annet. Men om det
blir noe ut av det, og hvor stort "eventyret" kan bli - det vet ingen ennå.
Men det bør snart starte med NOE.
Vi avventer

-Du utviser en merkelig form for hatsk tilnærming til andre på forumet her. Hvorfor ?

----

-Annet, for å fullføre forrige kommentaren min rett ovenfor her - fra PVinsights nylig:

"Furthermore, as Chinese polysilicon manufacturers such as YongXiang, GCL, Daqo, and TBEA, continues to expand their
production capacities and low production utilization by some players with old facility are expected in 2Q19,
the increasing supplies with low cost spur the speculation that prices would probably head down further"
nemi's
20.04.2019 kl 00:33 4058

Det Wacker sier om 2019 er sikkert vel opplysende som det TT sier. Ikke minst i Kina. Men fra Q1 hos REC så vi at økte strømpriser også har truffet dem, slik som Wacker rapporterte for en måned siden (sikkert også fra US-anlegget).

Weak pricing is expected to continue in 2019, lowering profitability further. In 2019, Wacker expects continued ASP pressure on polysilicon but also expects an impact from higher energy prices.

https://www.pv-tech.org/news/wacker-expects-a-challenging-year-for-polysilicon-business
Wisecoboy
20.04.2019 kl 01:21 4017

Det jeg håper på, er betydelig lavere Sil priser i en lengre periode, da knekker store produsenter Ryggen så kraftig at de ikke kommer på bena igjen, i denne perioden må REC støtte seg på Butte med ML closed, en kraftig opptur vil som i alle andre råvarer med overproduksjon komme i ettertid.
Da står Rec klar til å forsyne ett sultent marked, med priser betydelig opp fra det vi ser i dag

Ha en fortsatt god påske?
bokaj70
20.04.2019 kl 11:35 3708

Der kommer aldrig betydeligt højere priser på silicium. Det er det vi kan være 100% sikre på.

Man kan håbe på at Mose Lake bliver rentabel men en pengemaskine bliver det aldrig.

Jeg har kursmål på omkring 0,9 i et best case scenarium men håber da at en løsning på Handelskrigen kan bringe kursen betydeligt højere op kortsigtet.

Batteriindustrien kan muligvis blive en game changer. Men det er lidt for tidligt at regne det ind IMO
Slettet bruker
20.04.2019 kl 12:43 3631

Batteriindustrien kommer til å bli en gamechanger. Allerede tidlig på 90 tallet startet forskning på å drive byer med sol og batterier. Nå har det vist seg at sil anoder øker batteri kapasiteten mange ganger. Det er også forskning som viser annen bruk av sil ifm batterier. I og med at det har blitt bygget ut veldig mye polysil kapasitet i et marked med fallende priser, regner jeg med at industriherrene har en del mer innsikt enn oss Hegnar debattanter.
Slettet bruker
20.04.2019 kl 13:22 3577

Det eneste vi kan være sikre på, er at på sikt vil prisene på silisium måtte være høyere enn hva det koster å utvinne og foredle den. ML trenger ikke være en "pengemaskin" for å forsvare langt høyere kurser enn dagens, bare tjene nok til å være noenlunde lønnsom og betjene gjeld. Skulle det bli en pengemaskin, ser vi plutselig på helt andre aksjekurser.

Dagens pris reflekterer at mange er redd for at selskapet faktisk går konkurs. Blir vi kvitt konkursspøkelset en gang for alle, er det helt latterlig billig nivå vi er på nå.
spanjolen
20.04.2019 kl 16:47 3438

Om prisen på dette gullpapiret er så fryktelig billig så er det rart det ikke er mere trykk fra kjøpersiden!!. Nei tror ML må stenges uansett og selge fabrikken (blir vel tomtepris de får) det dem skulle ha satset på for noen år siden var forskning og utvikling. Så kunne de vært en leverandør til investorer som bar villige til å starte opp state of the art bedrifter innen poly med kjøpte rettigheter av Rec. Penger til forskning og utvikling hadde da kommet fra Butte. Men forsknings avdelingen ble vel lagt ned for noen kvartaler siden (tom kasse)

Nå som prisene har hold seg på en sifrede nivåer i en lengre periode så er det ingen ting som tilsier at prisene skal stige vesentlig. Som andre nevner, produksjon av sil med subsidier kan aldri Rec hamle opp med. Nei den seigpiningen Rec har drevet med i flere år må vel snart være verdensrekord..

Latterlig billig har det blitt sagt om Rec siden kursen lå på 20kr fallhøyden er fortsatt 100% skal man se historisk på det så er sjansen for å komme over 2kr minimal. I det korte bildet er en opptur opp mot 1.5 innen rekkevidde om en avtale kommer på plass og Rec får full tilgang til Kina uten toll. Så vil kursen igjen falle når prisene holder seg lave og bøkene fortsatt viser røde tall

Redigert 20.04.2019 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
ingolfh
20.04.2019 kl 18:58 3303

for en drittsekk du er
Wisecoboy
20.04.2019 kl 19:18 3267

Flere her som ikke ser trærne for bare skog,?
Husker GSI sa Oljen skulle i 10 dollar, da den bikket under 30 tallet, samtidig var ALLE enige om at vi aldri kom til å se noe høyere pris enn ca 50. Usd i fremtiden, da ALT var annerledes nå PGA skiferen,
Hele markedet bommet, Oljen er nå på god vei mot nye høyder , det samme kommer skje med Sil prisene i tiden fremover, kan fort få 20-30-40 usd kg med en endring i markedet, større etterspørsel enn prod, så smeller det nordover
99,8% sikkert.
Redigert 20.04.2019 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
spanjolen
21.04.2019 kl 01:09 3062

Tar det utfyllende innlegget ditt som en kjøpsanbefaling da?.
Slettet bruker
21.04.2019 kl 07:03 2987

Det samme ble sagt inne på forumet til NOR da den sto i 20 kr. "Hvis den er så billig, hvorfor er det ingen som handler?" I løpet av noen måneder gikk den til 240 kr.
spanjolen
21.04.2019 kl 10:08 2826

Ja om og når signalene og bekreftelse på en gedigen opptur så så kjøpet jeg med begge hender.

Men Rec er ikke der for øyeblikket. Venter til toget har gått som dere sier og hopper på noen stasjoner senere!
dno corelli
21.04.2019 kl 10:51 2739

Sil selskaper i kin a ligger med brukket rygg, hva kineserne vinner på subsidiert tilskudd for disse bedriftene, må gudene vite, men de bygger jo ut solcelle parker, og er vel ferdig med subsidier når de føler seg ferdige med det..
Redigert 21.04.2019 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2019 kl 11:02 2714

Der er mange der handler... Shorterne holder kursen nede. Der er alt for let for dem at sende flere af "vores" aktier på markedet...
Kursmanipulation
Slettet bruker
21.04.2019 kl 11:04 2710

Nej så ville du få travlt med at indløse dine korte positioner
nemi's
21.04.2019 kl 11:31 2679

Stadig vekk skriver dere om polysil-produsenter som pga lav ASP snart vil knekke ryggen, og ikke kommer på bena igjen. Vel, det er på sin plass å minne dere på at den eneste produsenten som i lengre tid har annonsert at produksjon av solar polysil snart vil stanse er REC. Datoene er nylig endret og publisert for n'te gang, 15.mai og 1.juli. Og spredd for en hel PV-verden enda en gang. Avgjørelsen står i grell kontrast til hva REC's CEO sa i november - da hadde REC angivelig cash til å drive ML til ut i 2020. CEO's emisjonsløfte holdt denne gang i tre måneder, ikke femten. Og CEO får snart tilført 32MNOK fra aksjonærene for gjøre nettopp den restruktureringsjobben.

14 milliarder NOK er en vanvittig investering for å bygge en fabrikk til å produsere et alminnelig materiale man skulle tro at investorene den gang burde skjønne at kineserne i fremtiden ville kunne produsere minst like billig, og til enda bedre kvalitet. ML investeringen fremstår som norges største industriskandale, ever. Det er nå umulig å skjønne hvordan driften her noensinne skal kunne bli lønnsom.

Og endelig begynner pressen å interessere seg for denne skandalen, og dessuten at største eier i REC nå sier at REC er den dårligste investeringen har har gjort på Oslo børs:
https://www.dn.no/industri/rec-silicon/usa/kina/mot-full-nedstengning-av-rec-silicons-prestisjefabrikk/2-1-584744

Regn med at den store majoritet av REC-aksjonærene for lengst har gitt opp, egentlig. Og at de prompte vil benytte en etterlengtet mulighet for å selge seg ut en tiøring høyere enn emisjonskurs hvis nå Trump på edelt vis klarer å få kineserne til å redusere polysil solar-tariffene, slik US-medier har annonsert kan bli et utfall. Det bør dere også gjøre, fordi på høyere kurs blir short-andelen enda mer massiv, og dere får en ny trøstesløs sommer og høst der robotene hakker denne sørgeligheten i fillebiter.

Nei, det er ikke greit med disse kinserne dere har satset penga deres på. Her følger litt morsom lesing på tampen - når kineserne tas på fersken etter å ha stjålet industrihemmeligheter popper det så klart umiddelbart opp kontraanklager om rasisme:
https://www.scmp.com/news/world/united-states-canada/article/3007036/prominent-cancer-centre-texas-ousts-3-ethnically
spanjolen
21.04.2019 kl 11:31 2676

Js 67.
Er du ny i Rec? Om du har lest noen av mine gamle innlegg ser du at jeg ikke shorter aksjer. Du må ha stålkontroll om du drive med det og det har ikke jeg.