Nel bygger ny fabrikk sammen med Nikola

Slettet bruker
NEL 18.04.2019 kl 22:24 15396

Hydrogenstasjoner skal bygges sammen med lastebiler
Utdrag fra Brian Straight, 18. april, 2019
En Nel hydrogengenerering og drivstasjon gjengivelse vist på Nikola World 2019. Se bilde av 8 tonns gigant Nel/Nikola stasjonen.
Les herligheten her:
https://amp.freightwaves.com/news/fuel/hydrogen-station-installations-to-start-by-2021?__twitter_impression=true
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Nikko
19.04.2019 kl 13:09 5781

Du må omgående ta kontakt med Nikola Motor for å fortelle dem dette. Da kan du kanskje redde dem i fra en fiasko og økonomisk katastrofe....

Forumklovn!!!!!!!
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.04.2019 kl 13:07 5789

Innlegget er slettet
:D
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2019 kl 13:06 5802

Jag tror många kommuner i USA kommer sätta förbud mot vätgas driven lastbil inne i byarna så här må Nikola relokalisera stasjoner. Idag må du tex ha minst euro class 6 på diesel lastbilar för att få köra in i byn.

Efter Hindenburg og alla terrorattacker är politiker livrädda för att ha in stora mängder explosiv vätgas i byarna. Jernbaneverket og norske regeringen har redan förbjudit det på jernbane med tunnlar som det finns gott om i Norge.

Egentligen er det inget problem för i byarna använder man mindre lastbilar. Med nedsänkbart skåp så man kommer in i garage under köpsenter. Og Nikola har lovat att vi ska få batteridrift på de mindre modellerna Nikola 2 og tre.
Så får man bygga en omlasyningscentral utanför byn precis som man har idag. Og tankstasjoner må også utanför bykärnan.

Ekeberg kan ni glömma, det blir för dumt. Det er bara en smal väg upp, det skulle korka igen väldig fort.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.04.2019 kl 12:53 5845

Enig, så jeg gir meg nå.
Jeg satt bare å kjedet meg litt, men nå skal jeg ut å nyte påskeværet. :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.04.2019 kl 12:44 5885

Innlegget er slettet
disse hydrogenanleggene/stasjonen skal bygges der de kan bygges og ikke i sentrale strøk. såppas bør dere også forstå.
man rydder ikke plass i Oslo Sentrum og river flere kvartaler he he trodde dere virkelig det ? hvor dum går det an å bli ? 100% tydeligvis.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Nikko
19.04.2019 kl 12:41 5909

Det har ingen hensikt å argumenetere mot TigerFacts alias Gunnar42. Han er en super kverulant som gjør alt han klan for å sverte Nel.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.04.2019 kl 12:25 5906

Innlegget er slettet
Nå begynner du å bli temmelig tynn i argumentasjonen TigerFacts.
Hvis frakt, montering, etc gir lav avanse ved eksport, så burde man kunne forlenge logikken å si at varer fra Kina montert og solgt i Norge ikke lønner seg for kineserne.
Slik er det vel tross alt ikke?
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Framtia
19.04.2019 kl 12:00 5996

Innlegget er slettet
Hvor mye er 300 times 1 mill.€...Ikke så langt unna 3 mrd i potensiell omsetning fra Herning alene...Tar du med full produksjon på Notodden, skulle Nel kunne nå en omsetning på 7-8 mrd kr år, noe som lett kunne forsvare en mildt sagt høyere aksjekurs! Med full utnyttelse av nåværende kapasitet, samt foreløpig utvidelse Notodden vil ikke en aksjekurs på mellom 12 og 20 kr være usannsynlig! I tillegg er Nel gjeldsfri, har fabrikker, kompetanse, "Coca cola" oppskrifter, samt penger på bok, samt en rimelig bra "back logg"...Jeg velger å ikke bekymre meg like mye, som de av dere som sannsynligvis må lide av dårlig nattesøvn, når jeg summerer det dere lirer av dere her på HO...Når dere i tillegg viser en slik redsel/ bekymring for et selslap dere ikke er aksjonærer i, skjønner jeg at det kan hjelpe å få utløp for sine bekymringer her på Nel trådene...Her er det hjerterom stort nok tid til den største klimaskeptiker, ihugaTesla supportere, Donald Trump, Nel menigheten og
flere med...
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.04.2019 kl 11:45 6359

så lenge Tyskerne bruker kullkrftverk til å lage strøm vil det bli slik. dette visste vi fra før. kom heller med noe nyheter. dette er gammalt nytt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2019 kl 11:40 6383

Tigeren er en rev til å finne hydrogen/Nikola relaterte opplysninger på nettet. Takk for det!
Det er klart han overdriver mulighetene, men det skaper diskusjon og ny oppmerksomhet an Nikola og Nel. Og det er bra ut fra for den totale forståelse av at hydrogenet vil bli en utrolig viktig brikke i kampen mot forurensing fra fossile energikilder.

Det er for enkelt å Bruke Google Maps for å se etter ledige arealer for stasjonsplasseringer. Som dotcom er inne på så er det sikkert mange bygninger å se på kartbildene som opptar arealer, men ikke alle viste bygninger er driftsoperative og kan dermed egne seg som tomt for H2 stasjonene.

Ikke skap flere problemer enn nødvendig. De er sikkert vurdert av Nikolas eksperter allerede. Og strøm kan føres i ledninger slik vi gjør i Norge. Hydrogen kan også føres i rørledninger slik det gjøres for gass andre steder i verden.

Nå diskuteres pavens skjegg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
MD12
19.04.2019 kl 11:10 6532

Det er ihvertfall fantastiske nyheter og Tiger`n er FØRST ute som alltid. Stor kudos!!

Påskegull!!
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.04.2019 kl 11:00 6598

Innlegget er slettet
Greit å ha beina på jorda, og jeg er ikke uenig i at Tigeren hauser, men det er også greit å ikke konstruere problemer.
Lokal produksjon kan bety så mangt. I dag importerer USA olje fra andre land. I den sammenheng vil jeg tro at produksjon innen samme stat vil være lokal produksjon. Med de investeringene det her er snakk om så tror jeg ikke noen kilometer med gassledning eller strømkabel blir utslagsgivende for lønnsomheten, men nå gjetter jeg. Dette er utenfor min kompetanse. Når det gjelder areal, så har mange stater i USA opplevd omfattende nedlegging av industri de siste årene, og i det siste har man vel også begynt å stenge kjøpesenter. Dette er også langt utenfor min kompetanse, men jeg gjetter at det ikke blir veldig problematisk å finne areal til de fleste av disse stasjonene.
Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2019 kl 11:00 6611

Självklart kan man ha en solpark ett kvarter bort eller 11 eller 200 mil bort.

Det er klart att det slutar med att Nikola köper grön el som motsvarar det de brukar till hydrogen. Som sj gör till tågen. Sen kommer egentligen själva elen från kärnkraft ofta.

Det jag vänder mig mot är att man ritar in ett antal paneler och ska få det att se ut som att det driver hela station. Som när Koenigsegg presentera en bil med solceller på taket och sa att det skulle driva hela bilens 1000 Hk. Sen ändra de till att det drev luftkonditionering.

Jag tror det är den bästa lösningen i USA, att nels stationer får drivas av kolkraft eftersom de inte klarar av sol/vind. Paneler på stationen kan användas till räkneverk på pumpen och restaurangen.

Sedan får de köpa el från solpark. Eller till och med bygga solpark. I USA eller i andra land.

Det borde man börjat planera för redan så det är det jag vänder mig mot att man inte är ärlig.

Ena dagen ska de ha Powercell för att de är bäst, sen helt plötsligt inte. Ena dagen ska 2% vara batteribil, nu efter Nikola world 20%. Det är så mycket oklart.

De här små nyttofordonen de presenterade är också rent batteridriven ser det ut som. Man profilerar sig inte mycket mot hydrogen länge tyvärr.

Och det gör väl ingenting, men inte bra för nel. Klart med förluster i bägge ändar från el till hydrogen tillbaka till el så kan man nog klara sig på hälften så stora solpark om man laddar batteri direkt.

Och man slipper ta så många fotbollsplaner i bruk till asfalterade ytor där det kommer vara en död hård yta vilket är illa för miljön, gräs tar upp mycket CO2, medan asfalten är gjord på olja.

Så exemplet med att vi ska bygga hydrogenstasjoner på Ekebergs fotbollsplaner det var lite drastiskt.

Men barn och ungdomar i USA vill också spela fotboll eller kanske baseball. Ska vi då sitta här flera hundra mil bort och säga,. Nä nu behöver inte spela boll, här ska det byggas hydrogenstasjoner istället.

Jag menar att det är lätt att peka ut den och den platsen på en karta, men överallt finns det en lokalbefolkning som drabbas.

Redigert 20.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Framtia
19.04.2019 kl 10:57 6734

Det er bare å gi seg over! De mistroiske kreftene her blir snart gjort til latter! Jeg blir bare så inni granskauen lei av å lese all elendigheta som blir repetert i det uendelige! Jeg er derimot overbevist om at disse personene må ha det vondere enn meg og det er jo en trøst i seg selv?
Ranudo
19.04.2019 kl 10:44 6814

Innlegget er slettet
Vi skal finde en løsning for transport sektoren der er miljøneutral. Som jeg ser det er der kun 2 muligheder: Batterier og hydrogen.
Slettet bruker
19.04.2019 kl 10:43 6824

Ranudo: Du må ikke komme med sånne løsninger. :-) Da er det sikkert noen her som regner ut energi tapet i kabelen. Lang-fredagen kan være lang.
dotcom
19.04.2019 kl 10:41 6850

Jøye meg, på denne tråden er det jaggu mange som har brukt påsken til å konstruerer problemer.
Strøm fra solkraft kan sendes i kabler som all annen strøm og hydrogen kan lagres i tanker, fraktes med tankbil, eller sendes i rør.
Selv om Nikola har laget noen illustrasjoner av mønsterstasjoner er det ingen ting i veien for å dele opp stasjonen i pumpedel og produksjonsdel, og strømmen kan produseres langt unna.
Det finnes et pumpenett for dagens lastebiler. Hvis Nikola lykkes vil dette nettet få overkapasitet og det blir nok ganske uproblematisk å kjøpe noen av disse stasjonen og konvertere dem til hydrogen.
En stor stab av høyt kvalifiserte fagfolk har nå i mange år sittet og vurdert alle disse problemene og mener åpenbart at de lar seg løse. Allikevel sitter det folk på HO med nær null kompetanse og tror de har funnet uløselige problemer ved å bla litt i noen informasjonsbrosjyrer.
Det er ganske fascinerende hvilken tiltro enkelt har til egen vurderingsevne. :)
Ranudo
19.04.2019 kl 10:39 6859

Innlegget er slettet
Dens slags udgifter findes ikke til levering af strøm til el-biler?
Ranudo
19.04.2019 kl 10:33 6898

Til alle kloge-ågerne: Hvad er problemet i at have et solcelle/vindmølle anlæg lad os ca 10 km fra tankanlæget? Det kan vel klares med et kabel?
Slettet bruker
19.04.2019 kl 10:17 6999

Ser på Tradgate det er en fin stigning på Nel igår.
Redigert 19.04.2019 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2019 kl 10:17 7012

Innlegget er slettet
Norne @nornesecurities twittrer nå: If NEL decides to expand production to the US for both fuel stations and electrolyzers where should it locate and why? A) Arizona where Nikola is. B) Missouri where Budweiser is. C) Kansas for lowest cost D) Colorado where Vestas Wind is. E) Other. .100 stasjoner skal produserees fra år 2022.. Take it away @william_sw https://t.co/DCTySiKmRQ
Redigert 19.04.2019 kl 10:18 Du må logge inn for å svare