Elbiler har høyere CO2-utslipp enn diesel-biler

Change14
19.04.2019 kl 12:25 3553

Tysk sjokkstudie: Elbiler har høyere CO2-utslipp enn diesel-biler

Å kjøre Tesla er verre for klimaet enn å kjøre diesel-bil. Det er konklusjonen til det tyske Ifo-instituttet, Tysklands ledende og mest anerkjente forskningsinstitutt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html
mini3
22.04.2019 kl 23:10 1148

Hvis man skal ha bort kull, som jeg tror er ett felles mål, ja da må man ikke øke forbruket av el, man kan med andre ord kreve av slike undersøkelser gjøres med beregninger på 100% kull. Siden man kunne redusert kullforbruket om man ikke hadde ladet bilen, telefonen osv.

Konklusjon.
Så lenge det fyres med kull i Europa går 100% av det forbruket man tar ut i Norge eller resten av Europa på kull.

Norge har selv solgt 85% av sine grønne sertevikater så i norge bruker vi 85 % skitten strøm.

Basse
22.04.2019 kl 23:43 1128

E 220d har fartssperre ved 242 kmt, hvis ikke ville den passert 250kmt
raskt nok i Norge for påsketuren det.. For øvelsen 0-100 kmt trenger den drøyt 7 sekunder med sin lynraske silkemyke 9 trinns girkasse, men det får man sjelden testet, her i Norge er omtrent alle lyskryss byttet ut med rundkjøringer

Anser du Fiat Panda med 900kubikks motor på 42 hester for å være en rask bil?
Den KNUSTE Tesla Modell X i kappkjøring...

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50091
Pandaen kom seg gjennom løypa med en snittfart på 92,9 kilometer i timen. Teslaen måtte nøye seg med 74,6 km/t, og ankom destinasjonen snaut fire timer senere.

Commodore 64 var fantastisk som spill-maskin. Jeg hadde over 1000 spill.

Karybdis
23.04.2019 kl 00:37 1111

Dessverre Mini der tar du helt feil; all energi i Norge er helt grønn; vi selger også bare grønn energi; selv når vi kjøper energi så kjøper vi bare den grønne energien, Så når vi lader EL-bil er det bare med grønn energi; også når vi kjøper EL-bil er den produsert med grønn EL- iallfall dersom bilen skal til Norge; all prefabrikasjon og utvinning av råvarer transport o.s.v. ellers er også produsert med grønn EL og hvis det ikke helt er tilfellet så har vi kjøpt grønne sertifikater så alt er helgrønt. Forøvrig, tyskere kan man ikke stole på (krigen o.s.v.) og at de visstnok var professorer og fra et anerkjent akademi bare underbygger mistilliten og i tillegg så har EL-bilforeninga (den her til lands altså) underkjent det hele som rent oppspinn, så da så. Logikken er grei nok: jo større EL-bil du har jo mer miljøvennlig er du; jo mer du kjører jo mer miljøvennlig er du....
mini3
23.04.2019 kl 02:00 1089

Man kan ikke selge en vare man har solgt, solgt er solgt.
https://strøm.no/hvor-kommer-strømmen-din-fra?=adwords-dynamisk&gclid=EAIaIQobChMI7-K249fn3AIVyeJ3Ch0FSANeEAAYASAAEgIJPfD_BwE

Kjøper du opprinnelsegparanti,ja da er du grønn, hvis ikke blir den solgt til utlandet og du bruker da skitten strøm.

Dette er helt ok og slik det skal være så lenge vi tilhører samme marked og det er kabler mellom de forskjellige landene i markedet.

Men ja, det er jo svindel, uansett så er det slik markedet fungerer, så kjøper du ikke opprinnelsegaranti så kjøper du kull.

Man kjøper heller ingen grønn energi, man kjøper energimiks, MEN om forbruket stiger 30% må man produsere 30% mer kull enn nødvendig.

Om da man hadde redusert forbruket av EL 30% kunne man kuttet 95-100% av kullkraften i europa, siden 28-33% av EL kommer fra kull.
Da kunne gass kommet inn og vært europas batteri.

I dag er det slik at kull er europas batteri og øker/reduser produksjon etter behov.

Om du går rundt i ørken og er tom for vann, ja da er du tom eneste du kan gjøre er å pisse i flaska, dette er ett faktum som du må ta inn over deg.

Hadde vi ikke hatt kabler til europa, ja da kunne din hypotese stemt.

Det er nok riktig som mini3 sier.
Og uansett som mishka sier så liten forskjell mellom el og diesel at man ikke kan redde verden ved å kjøre elbil.
Redigert 23.04.2019 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Tm3P
23.04.2019 kl 11:31 976

Globalt sett er det helt klart viktigst at man fokuserer på å utvikle fornybar energi. I det lange løp må man uansett få til begge deler, så da synes jeg det er helt greit at en liten nasjon som Norge som allerede har en fornybar energiproduksjon har fokusert på utvikling innen elbil(som jeg er enig er en mindre del av det totale bildet).

Nå som utviklingen til elbiler har kommet ganske langt så bør vel fokuset gå over på selve produksjonen av fornybar energi og lagring av denne. Så det er ikke meg imot om elbiler blir tillagt mva og de må begynne å betale bompenger. Akkurat når det gjelder bompenger så syns jeg vel egentlig at det er de som faktisk nedbryter vegene(lastebiler og piggdekk) som bør ta mesteparten av støyten. Og de stedene det er forhøyet bompenger pga. at man ønsker å redusere lokalt utslipp(Oslo) så syns jeg også det er greit at elbil får redusert sats.

Jeg ikke hvor mye jeg skal stole på akkurat denne studien fra fossilbilens hjemland, dette med at de fullstendig avskriver elbilens batteri etter 150 000km høres veldig spesielt ut.
mishka
23.04.2019 kl 12:02 961

Det er ikke så veldig spesielt for de regner et snitt. Det betyr at en taxikusk sikkert kan få 400 k.km. ut av bilen, mens en som kjører lite kaster den pga alt mulig annet av feil etter 100 k,km. Dog noe lavt er det nok. Og angående fornybar energi. Ja vi har det her i Tyskland og folk er RASENDE. Det er en grunn til at det arrangeres store demoer med tema Merkel muss weg! fordi folk er pisslei hele "energiwende". Det virker ganske enkelt ikke. Strømmen har blitt svindyr og ustabil fordi strøm er ferskvare. Og så vil de atpåtil ha bilførere over på dette, FØR det er snakk om å varme opp med strøm som folk heller ikke har råd til. Normalt strømforbruk for en toroms leilighet i Tyskland regnes som 3500 Kw/h i ÅRET! Det er under 3 mnd. forbruk for tilsvarende i Norge som varmes opp med strøm. Ola dunk lever i en lysegrønn drømmeboble som noen snarest bør rive dem ut av og la dem få føle på energifattigdom snarest.

Bare helt off.topic hvor sykt Norge har blitt. Vaktmestern hjemme i Norge hadde sopt opp 11 tonn med grus etter årets feiing. Et eller annen "peace & love kvinnfolk" har funnet ut at det er "forurenset masse". Hehe, hold dere fast: For å få kaste grusen kosta det sameiet 27 tusen kroner!!!. Når man forteller det til en polakk ler de så de pisser i buksa. Finn en grøft å tøm det i, eller enda bedre: Lagre det i en haug til neste år og strø igjen. Det grønne skiftet er megabusiness det er i alle fall klart.
Redigert 23.04.2019 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Tm3P
23.04.2019 kl 13:42 929

Fins sikkert folk som vraker bilen etter 100k km, men da kan man jo fortsatt ha gjenbruk på batteriet.

Ja det blir nok ikke lett å få en kravstor befolkning avvent fra fossil energi. Skjer garantert ikke med det første, men har man en stor satsing på utvikling av fornybar energi så tror jeg ikke det tar mange tiår før den er konkurransedyktig ovenfor olje og gass. Spesielt når man tar hensyn til at prisene på olje og gass kommer til å stige etterhvert som det blir vanskeligere og vanskeligere å hente det som er igjen ut fra jordskorpa.
mishka
23.04.2019 kl 13:53 917

Hehe, vi som ser serviceteknikere i suv,er kjøre ut på jordene for å komme seg 230 m. opp i en av titusenvis av vindmøller for å gjøre litt service forstår raskt hvilken galskap dette er. De burde snarest fase inn mer atomkraft. I Danmark er timelønnen såpass høy at når en vindmølle f.eks. får en havarert girkasse så lar de den bare bli stående. Bra miljøvern det der :-) Bare vent til Ola dunk får tyske strømpriser så blir det fest. Over 3 kr. pr Kwh + alle mulige sertifikater så det kan bygges enda mer galskap.

Og angående olje og gass. For å sitere Øystein Stray Spetalen: Olje finnes i mengder som gråstein. Teknologien for å hente den ut utvikles hele tiden. Bare se på USA,
Redigert 23.04.2019 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
mishka
23.04.2019 kl 14:08 899

Og et spørsmål til ang, gjenbruk av batteriet. Er det noe sted i verden dette gjøres i dag. Altså med brukte batterier. Jeg har sett flere reportasjer om enkelte tek.frelste tyskere som har solceller på taket og bruker en tilkoblet elbil som lagring og strømgiver til boligen når bilen ikke er i bruk. Enkelte har også nye batterier til dette og heftige styringsanlegg i kjelleren for dette, men har aldri hørt om gjenbruk.
Tm3P
23.04.2019 kl 14:45 501

https://www.nrk.no/telemark/brukte-elbilbatterier-gir-220-v-pa-hytta-1.14031967
Kan vel finne mange bruksområder til et batteri som fortsatt har god kapasitet kan jeg tenke meg?

Det geniale med å lagre strøm fra solcellene man har på taket midt på dagen, når man ikke bruker strøm, i bilens batteri, faller pga at bilen er jo ikke hjemme når man selv ikke er hjemme.
Om natta når bilen er hjemme er det ikke noe strøm å hente fra solcellene.
mishka
24.04.2019 kl 00:25 447

Jada, at en eller annen "Petter Smart" mekker til noe hobbygreier er laaangt unna komersiell utnyttelse. Som vanlig er det masse drømmerier og teknologievangelisering ute og går.
24.04.2019 kl 00:34 440

Jeg har lest at det er produksjonen av elbiler som utgjør verdien av utslipp.