Utsiktene i USA med Trumps politikk og adferd.

Slettet bruker
TRUMP 06.02.2018 kl 01:03 1010

min mening,
Trump har reelt sett kjørt USA inn i et meget farlig territorie.
Indeksen på Dow har steget med 30 % siden han tok over som president. Nå har det falt mange prosent de siste dagene. Største dagsfallet i Dows historie er et faktum
Det store spørsmålet er om oppgangen kan forklares med økning i de reelle verdiene, eller om oppgangen bare har kommet som en konsekvens av grådighet og falske forventningmer. Er det sånn at utsiktene er 30 - eller 50 % bedre og kommer amerikanske selskap til å tjene tilsvarende - dvs 30 % mer i fremtiden
USA er på kanten av handelskriger, siden Trumpen har erklært slik krig istedenfor å forhandle. Det betyr at de gode relasjonene USA hadde med andre land - er svekket og de andre landene finner nye samarbeidspartnere og dyrker nye relasjoner. I tillegg fornærmer Trump i stor grad, hele Afrika og mange andre land - dvs bortimot halvparten av jordens befolkning. Det betyr at den goodwill og beundring disse menneskene og disse landene har hatt for USA snart er borte. USA er ikke lenger en beundringsverdig stat, men de har valgt en president som virker som en dum bortskjemt drittunge.
Nå maler Trump videre på barnsligheten sin og kaller demokratene - dvs halve USA for landforrædere. Sikkert ikke det smarteste han har gjort, siden alle kjenner en demokrat og du kaller ikke venner og landsmenn for en landsforræder spesielt ikke når Trump selv står i fare for å bli stilt for riksrett og kan bli dømt. Om ikke annet, Trump har nå motivert veldig mange mennesker til å motarbeide ham
Dagens nedgang er delvis skyld i at bedriftene ikke får særlig bedre resultater, og selv om de sparer skatt, hjelper det lite når skattbart overskudd reduseres. Fordi prisene går opp, det gjør også lønningene, rentene kan meget sannsynlig gå opp, Inflasjon øker og markedet svinner grunnet Trumps handelskriger. Massevis av penger pøses inn i militæret, men det hjelper ikke på økonomien. Masse penger skulle vært brukt på å bygge f.eks. muren - Trumps dyre løfte, Men selv om muren kan redusere i en viss grad narkotika handel og smugling, kan narkovirksomhet fortsatt blomstre delvis legalt av legemiddelindustrien - og delvis grunnet smugling fra andre land enn Mexico Narko fabrikasjon på amerikansk jord kommer til å øke grunnet økt etterspørsel. Ellers gir bygging av muren ingen økonomisk gevinst annet enn at den kan hjelpe på arbeidsløstheten- men den er på et lavt lønnsomt nivå allerede og bygging av muren vil bety at lønninger stiger enda mer. . Som investering er derfor muren ikke lønnsom i et økonomisk scenario i det hele tatt slik situasjonen er nå. Å kaste ut dreamerne - vil også bidra til økte lønninger og gi dårligere fortjeneste for bedriftene. .
I talen til Trump i dag, kalte han folk opp på podiet og de ble spurt hva de skulle med pengene de fikk ekstra. Omtrent alle snakket om sparing. Det er jo greit, men det øker ikke etterspørsel og forbruk og bidrar ikke til økonomisk vekst. Talen var en katastrofe, for med hver setning Trump ytret falt kursen på Dow jevnt og trutt. .
Samtidig som noen virksomheter flytter industri til USA, og lønningene stiger, så blir varer og tjenester også dyrere.
På CNN snakker de om at det kommer en opptur etter en nedtur. Mulig det, man jeg mener Trumps økonomiske politikk og dumskap ødelegger landets økonomi på sikt. Lurer på hvordan det går når budsjetter med gigantiske underskudd skal finansiere enda større gigantiske bortfall av skatteinntekter fra de rikeste.
Etter hvert vil også USAs borgere forstå at de er blitt lurt till rundt av Donald Trump.
I dette scenariet hvilke aksjer kan gå bra. Jeg tror ikke på oljerelaterteaksjer, fordi Trump satser på å bedre forholdene for amerikanske oljeselskaper og fracking virksomhet. Jeg tor derfor oljeprisen kommer til å falle. Også pga nedgang i handel.
Jeg tror ikke på selskap som har kurser basert på luftige forventninger. Jeg tror på selskap som har god økonomi og faktisk og god drift. Uanset det blir spennende.
Bortsett fra det tror jeg cash er ganske safe haven.
Redigert 19.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare