EAM er tilkjent erstatning umiddelbart

pipsoe
EAM 20.04.2019 kl 11:51 18573

Straffedomstolen i Milano publiserte torsdag sin avgjørelse i EAM Solars sak, opplyses det i en børsmelding.

Domstolen besluttet at både Mr. Giorgi og Mr. Akhmerov er skyldige i kriminell kontraktrettslig svindel mot EAM Solar i forbindelse med salget av den såkalte P31-porteføljen.

Det er også besluttet at Aveleos S.A. umiddelbart må betale EAM Solar 5 millioner euro for foreløpige skader, uten å vente på en eventuell anke eller den endelige skadeavgjørelsen.

EAM Solar skriver i meldingen at de sammen med deres juridiske rådgiver nå venter på å motta den endelige dommen skriftlig, og at selskapet da vil komme med mer omfattende informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2019 kl 13:08 7858

Sier sitt hvor klar dommen var. God påske:)
tuja
20.04.2019 kl 13:46 7757

Bærre lækkert. Dette har vi ventet lenge på. Nå er det "game on". :)
ToffeeMan
20.04.2019 kl 13:55 7717

Det høres hausing ut hvis man sier at denne bør gå mange 100 %, men denne vil faktisk gjøre det!!
Slettet bruker
20.04.2019 kl 13:57 8213

jeg er klar til tirsdag med et PC-program som kan ta skjermbilde,-vurderer å ramme inn bildet og henge opp på soverommet.


;))
startw1n
20.04.2019 kl 14:00 8197

De nevnte at de skulle komme tilbake med mer informasjon på fredag, men vi får vel bare smøre oss med enda mer tålmodighet nå midt i påskekjøret. Og kanskje ta påske vi også.. ?
Redigert 20.04.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2019 kl 14:03 8187

kjør forsiktigt,UP drar nå snart inn bøter for hele statsbudsjettet 2020 snart.

;))
Kjempeamatør
20.04.2019 kl 14:14 8146

Faen meg ingen dum ide!!!?
Jeg vurderer å gå hakke lenger, en tatovering med EAM
Redigert 20.04.2019 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
tuja
20.04.2019 kl 14:20 8122

Ikke selg billig. EAM er nå ett klokkeklart 150-200kroners target med forlik. Ellers kan erstatningen ved å gå " all the way" faktisk bli på langt høyere nivå. Kos dere resten av påsken. Neste ukke bli ikke værst den heller.

:)
Kjempeamatør
20.04.2019 kl 14:31 8071

Når en går inn på oslobørs og på Eam, så står det at kjøperne er på 21.60 og 22.60kr, hvorfor så lavt?
tuja
20.04.2019 kl 14:38 8064

Don`t worry, be happy. Blir nok helt andre kjøp-salg ratioer når børsen åpner over påske. :)
Sydney
20.04.2019 kl 17:13 7817

Påsken ble virkelig spennende i år! Vi kan h tjente hundrevis av tusen uten å være klar over det. Noen sikkert millioner..
Slettet bruker
20.04.2019 kl 17:21 7797

hehehehe!

kikket litt på pakkereiser til Thailand,-men jeg har ikke reist siden jeg var 12 år gammel liten gutt,-og ingen svarer meg på Tvitter...

;))
Redigert 20.04.2019 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2019 kl 20:58 7423

Godt journalistene er på ballen
Slettet bruker
20.04.2019 kl 21:00 7419

Blir mer når selve dommen kommer.
Hawkwings
20.04.2019 kl 22:45 7208

La meg komme med bearcaset på det som er kjent til nå, siden bullcaset er godt presentert av flere her og andre steder.

Pågående/avsluttede saker

1. De tapte faktisk voldigten, som ikke kan ankes uten videre. Ja de fikk de ble tilgode sett med ca. EUR 3,7m. Men hvem er motparten? Aveleos S.A, mer om dette senere. Og hvem har første rett på penger?
2. I følge siste meldingen nå sies det at det er slått fast at selskapet har blitt svindel, dette var jo en no brainer. Men det er ikke alltid nok å ha retten på sin side, man må også få et valid krav og det må være dekning for kravet hos motpart. Igjen er det Aveleos S.A som dømes straks å betale EUR 5m. Dette på tross av at EAM og påtalemyndigene hadde stevnet Enovos og Avelar Energy (begge veldig søkegode parter) Og igjen hvem har først rett på penger?
3. 30 mai er det høring på en sak mellom UBI Leasing og EAM. UBI har krevd at det tilbakebetales EUR 6m. EAM ga morselskapsgarantier ifbm. kjøpet, dersom EAM hadde fått hevet kjøpet ville disse naturlig nok falt, men den gang ei.

Dette er de tre hoved prossesene slik jeg ser det. Noen korreksjoner på det? Ja, det er noen mindre prosesser i LUX, men virker som det har død ut.

Så om Aveleos, ifølge Envos som eier 59% er siste tilgjengelige tall for Aveleos fra 2015. Og da var egenkapitalen tapt (negativ EUR2m) Enovos verdsetter det til 0 og resultatet for året var minus EUR 21m.
http://eamsolar.no/media/7601/Criminal-Court-Of-Milan-The-Decision-Of-The-13Th-Of-September-2016-English-.pdf
Her ser man alle selskapene som er involvert alle eid av Aveleos, det er klart de hadde flere solparker som ble rammet av fjerning av subsidiene. Da har de antagelig sitt å stri med sinte banker fra før, pluss Italienske myndigheter som vil ha tilbake subsidiene de har blitt svindelet for. Tror dere EAM vil gå foran banker med pant og svindelede myndighetene? Kjenner ikke reglene godt nok i Italia, men prøv i Norge å få ut penger før MVA krav/andre skattekrav eller banker med pant…Hadde EAM greid å etablere enn posisjon mot Enovos eller Avelar hadde man vært homefree, men de er faktisk bare aksjonærer i Aveleos. Det skal utrolig mye til for å gå gjennom aksjeselskap, det er hele tanken bak limited liability.

Ser man på følgende pressereferat fra torsdagens dom:
https://www.askanews.it/cronaca/2019/04/18/truffa-su-fotovoltaico-4-anni-e-6-mesi-a-manager-russo-akhmerov-pn_20190418_00340/

Siste setning I google translate:  “There were also various companies that were accused, but they were considered extraneous to the facts and therefore acquitted.” Ergo høres det ut som Enovos og Avelar er frifunnet.

Men la oss nå si at Aveleos faktisk har penger til å betale EUR 8,7m som de nå skylder EAM. Da kommer nemmelig Therium inn, de har første rett på penger som kommer ut og skal ha 3x (eller var det 4x?) av pengene de har gitt til å betale rettssaken. Så da blir det smuler igjen.

Hvem skal betale UBI? Hvem skal betale sakene videre om det skal ankes? Hvem skal lønne de ansatte?

Dette lukter emisjon lang vei, for å finansiere en veldig sterk sak, men mot en veldig lite solvent motpart. Det gjelder ikke bare å ha rett, men å få rett..

Har ingen aksjer og ingen planer om å gå long eller short.
Slettet bruker
20.04.2019 kl 22:52 7190

Hmm har du lest tiltalebeslutningen? Der argumenterer retten kraftig for guilt by association.
Hawkwings
20.04.2019 kl 22:59 7166

Enig i det, jeg syntes den virket rar i sin tid, da finnes ytterst få saker hvor en har gått gjennom limited liability selskaper for å straffe selskaper bak. I hovedsak miljøkriminalitet etc. Men hvis pressen sin oppsummering av dommen nå er riktig ble Enovos og Avelar frifunnet, men jeg burde sikkert vente med å konkludere på det før EAM er ute med forklaringen av dommen.
Slettet bruker
20.04.2019 kl 23:07 7144

Tror ikke den italienske avisen der er noe å vektlegge særlig. De nevner heller ikke de 5 meur som aveleos ble dømt til å betale. Forholder meg til at de ble funnet skyldig i punkt f på tiltalen der guilt by association inngår. Teorien om at man kan lure seg unna enhver form for ansvar bare ved å opprette et jv fremstår for meg som lite rasjonelt. All den tid datterselskapet er knyttet så tett opp til morselskapene. Men hadde absolutt kjøpt argumentet ditt hvis det ikke hadde vært for at ansvaret til encevo(enevos) og avelar kommer krystallklart frem av tiltalebeslutningen.
Redigert 20.04.2019 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Hawkwings
20.04.2019 kl 23:10 7137

Kan være enig med deg der, vil være rart hvis det avisen skriver stemmer og EAM ikke har sagt noe om det i pressemeldingen sin.

Denne dommen viser jo klart at det ikke bare er å lure seg unna, da de som faktisk har signert på falske dokumenter må i buret og betale tilbake større beløper. Juridske enheter er en annen ting, aksjonærer gir jo sin tilt til ledelsen, hvis noen i EAM gjorde noe kriminelt kunne en jo ikke gått på aksjonærene og slik må nødvendigvis et kapitalistisk samfunn hvor en trenger risiko kapital være bygd opp.
Redigert 20.04.2019 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
PerUlv83
20.04.2019 kl 23:12 7128

Fra rettwr i 2016: Marco Giorgi and Igor Akhmerov.
Should the directors be sentenced on the Milan Prosecutors indictment point “F”, con- cerning fraud against the Company, Enovos Luxembourg SA, Avelar Energy Ltd and Ave- leos S.A. will be responsible for paying the damages incurred by the Company.
To the extent the Company can provide adequate documentation, there is no limita- tion to the damages that can be claimed. It is also the sole decision of the Company how much damages it will seek from each party, in other words, the Company may seek at its own discretion the full compensation from only one party.
Hawkwings
20.04.2019 kl 23:18 7099

Ifølge avisartikkelen igjen; The criminal conspiracy charge, contested by prosecutors Luca Poniz and Maurizio Ascione, has not stood up to the scrutiny of the Court that pronounced the acquittal "because the fact does not exist" also for other charges. On some of the alleged crimes the prescription is taken instead. Så ikke alle tiltale punktene slo til.
TEM
20.04.2019 kl 23:24 7097

Er det noe sted man kan lese selve rettsavgjørelsen? Altså rettsdokumentet fra saken?
Er det noen som har peiling på hvordan eam planlegger å investorene erstatningspengene? Er det utbytte som er planen?
Das Kapital
20.04.2019 kl 23:29 7084

Kan ingenting om saken annet enn det jeg har lest i media det siste døgnet, men får gåsehud av å se folk diskutere rettspraksis vdr ansvarsgjennombrudd på HO!!
Das Kapital
20.04.2019 kl 23:31 7072

På generelt grunnlag handler vel dette om JV reelt sett var en selvstendig entitet. Var den ikke det, så gjennomskjeres LLC
Sydney
20.04.2019 kl 23:42 7035

hvor står dette? asså det er jo dødfødt om ikke de som har penger må betale på vegne av aveleos. Har de ikke vært en rettssak tidligere der det ble bestemt at morselskapene måtte dekke inn for aveleos??
Steve Eisman
20.04.2019 kl 23:59 6987

Dette er det jeg får opp i Google translate fra den linken du postet:

Four years years and 6 months in prison. This is the sentence imposed by the Milan Court on the Russian manager Igor Akhmerov, former president and managing director of Avelar Energy Ltd, a Swiss company of the Russian energy giant Renova, at the end of the trial on an alleged fraud of 59 million euros against the State in the photovoltaic sector. The judges of the tenth criminal section of the Milan Court also condemned the other 4 defendants to sentences of between 3 years and 6 months and 1 year and 4 months. The criminal conspiracy charge, challenged by prosecutors Luca Poniz and Maurizio Ascione, has not stood up to the scrutiny of the Court that pronounced the acquittal "because the fact does not exist" also for other charges. On some of the alleged crimes the prescription is taken instead. The judges also ordered the confiscation of almost 30 million euros from the five convicts. Under accusation there were also several companies that were considered foreign to the facts and therefore acquitted. In 90 days the reasons for the sentence.

EAM står ikke nevnt med ett ord i denne artikkelen. Ser dog at staten er nevnt:
"alleged fraud of 59 million euros against the State in the photovoltaic sector"

Kanskje dette er et presseskriv fra en annen dom??
sivanna
21.04.2019 kl 00:20 6929

Jeg tror vi skal vente til vi får uttalelse fra EAM - veldig mye rart som skrives her.

Ja, Sydney det er dom på det :

In the hearing on the 13th of September 2016, the three judges (tribunal) of the 10th Criminal Division of the Court of Milan rejected the requests presented by Aveleos S.A., Avelar Energy Ltd. and Enovos Luxembourg S.A. aimed at obtaining their exclusions from the criminal proceedings in their quality of financially liable parties towards EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l.
Consequently, the Court has definitively confirmed the positions of the three companies, summoned by EAM Solar ASA and EAM Solar Italy Holding S.r.l., as financially liable parties for the economic damages arising from the criminal offence of contractual fraud contested to the defendants Marco Giorgi and Igor Akhmerov.

Det som vil skje her rimelig raskt er uavhengig om anke eller ikke, vil EAM bruke kriminaldomstolens dom til å få solparkavtalen annulert.

Det som følger etter dette er jeg mer usikker på - men det vet jeg vi får klarhet i de nærmeste dagene, mest sannsynnlig før børs tirsdag.
Redigert 21.04.2019 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2019 kl 00:37 6889

Det jeg mener med "å lure seg unna" er at en juridisk enhet kan fraskrive seg det økonomiske ansvaret. Dette ble det argumentert overbevisende om i tiltalebeslutningen. Der skrives det tydelig at siden Enevos har hatt økonomisk interesse i svindelen samt har vært delaktige er de erstatningspliktige. Du har helt rett at man ofte ikke kan gå etter aksjonærene hvis et selskap har brutt loven. Eksempelet du skisserte er dog helt annerledes enn denne casen. Da de fleste aksjonærer i EAM er passive aksjonærer som ikke har noe med den daglige driften å gjøre. Dommeren beskrev Aveleos som kun en forlengelse av enevos og ikke noe selvstendige selskap, med egen kultur, ansatte og mål.
Sydney
21.04.2019 kl 00:37 6886

Ikke sant.. da er det jo soleklart at partene er betalingsdyktige og ansvarlige. Til sist fikk vi vite at de faktisk er kriminelt ansvarlige.

Det legger vel diskusjonen død ift det som ble skrevet over..
sivanna
21.04.2019 kl 00:39 6877

Økonomisk ansvarlige ?
Sydney
21.04.2019 kl 00:48 6856

De fikk 4 år i fengsel?

Det blir jo enormt spennende å se hva dette faktisk vil utgjøre i kroner og øre. Jeg ser for meg.minimum.kurs 60 på tirsdag.. maximum er nesten umulig å vite før vi får summene presentert ..
sivanna
21.04.2019 kl 00:50 6850

Aveleos er et joint venture, et purpose vehicle, mellom Enovos og Aveleos, og kan ikke sammenlignes med aksjeselskap og dets lover og regler.
Sydney
21.04.2019 kl 00:53 6840

Det virker som du kan saken godt..

Hadde vært fint å hørt din mening om hva som blir utfallet og begrunnelse om du orker skrive alt.. det er så komplisert å lese seg opp på dette. I andre saker finnes det masse info..men må.innrømme at jeg i denne kun kjøpte meg inn pga info her på forumet..
sivanna
21.04.2019 kl 01:02 6811

Sydney, jeg har vært blant de største aksjonærene i EAM og har hatt mine timer med Viktor. Juss er komplisert, uforutsigbart og derfor vanskelig å spå. Men hovedmål nr.1 er å få annulert avtale og deretter rette søksmålene på erstatning for tapte inntekter for FIT avtalen.

Spørsmålet er hvordan motpart forholder seg til kriminaldomsstolens dom. I det tilfellet de ser at dette er en tapt sak vil forhandlinger om forlik starte. Om ikke..vel da blir det litt venting.

Alt det her vil informeres om før børs tirsdag.
Redigert 21.04.2019 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2019 kl 01:02 6808

Yess
For de som ikke kan saken er det bare å lese side 10 i dette dokumentet: http://eamsolar.no/media/7601/Criminal-Court-Of-Milan-The-Decision-Of-The-13Th-Of-September-2016-English-.pdf

Her står alt man trenger å vite om Enevos sitt ansvar, alt annet er støy.
Redigert 21.04.2019 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
Hawkwings
21.04.2019 kl 01:51 6748

Aveleos er et S.A , https://de.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A9t%C3%A9_Anonyme_(Luxemburg) og et S.A er likt norske AS. Hvis Statoil og Hydro lager et aksjeselskap sammen og en aksjonæravtale er ikke det da et joint venture? Endrer det den rettslige stilligen til AS'et?
Redigert 21.04.2019 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
sivanna
21.04.2019 kl 02:12 6731

Hawkings. Som ansvarsdommen nevnt over er involvering, hensikt, detaljert samarbeidsavtale, forpliktelser og ansvar nøye avtalt i f.eks en aksjonæravtale at partene ved dannelse av joint venture, purpose vehicle, sees på som økonomisk ansvarlige.
Redigert 21.04.2019 kl 02:17 Du må logge inn for å svare