NEL: Da fikk vi rett i våre antagelser Sørøya.

rogneveien
NEL 23.04.2019 kl 09:56 5174

Da ble det allikevel som vi tenkte Sørøya. Man kommer langt med litt tradisjonell logikk. Det showet som ble kjørt fra NIKOLA før påske var ok det, men det ga ingen respons fra markedet. Fra NEL ble det som vanlig bare prat. Ingen substans. Så lenge dette ikke matrialiserer seg i konkrete kroner så vil ikke markedet respondere positivt. Nå er en del av investorenei ferd med å rømme skuta. Hvorfor? Jo, det er så enkelt at NEL ikke klarer å hoste opp noe som kan forsvare aksjekursen. NIKOLA flagger voldsomt, men utrullingsplaner og bestillinger på stasjoner uteblir. Vi er nå godt på overtid og utålmodigheten gjenspeiler seg i markedet. Jeg skjønner dette. Er blitt litt betenkt selv etter alle disse årene. Løkke leverer ikke som forventet så langt. Han overholder heller ikke det som er lovet angående info til markedet på en del av de større prosjeker de jobber med. Rotolyzer er blitt helt død, ikke et ord om denne. Mao lite info ut til aksjonærer og markedet. Dette straffes hardt nå dessverre. Slik er børsen og de markedskrefter som styrer dette. Vi får bare håpe dette snur, hvis ikke blir det lite trivelig fremover.
Ha en fin dag.
Redigert 20.01.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Furuen
23.04.2019 kl 09:59 5100

Det satses i alle fall heftig på at det skal bli aktivitet i USA:
https://nelhydrogen.com/about/#career
2030kommer
23.04.2019 kl 09:59 5066

Idag er det oljerally, helt naturlig at pengene sprutes inn i olje idag.

En dupp på 2 % er helt innafor.
Slettet bruker
23.04.2019 kl 10:03 5002

Reflektert innlegg Rogneveien.
Med slik vill prising som Nel ærlig talt er nå holder det ikke med lovord og drømmer.
Om en vil eller ei skal en kurs på NOK 6 forsvares og da må det heftige kontrakter til.
Nevner det nok engang, Løkke er en flott karismatisk leder, men sjekk litt hva slags selskap han har blitt oppdratt i, og stikkordet er da økonomisk styring.
Slettet bruker
23.04.2019 kl 10:17 4841

Bra inngang i NEL I dag?
Slettet bruker
23.04.2019 kl 10:24 4742

Husk mange småinvestorer selger emiaksjene i dag.
Tror det kommer nyheter etterhvert.
Vi tåler en dipp nå.
Så selger vi emiaksjene senere i uka til 6,50 ???
Slettet bruker
23.04.2019 kl 10:28 4686

Har de plass til, og kroner til å lønne alle disse menneskene? Hvorfor så mange, har de nok å drive med?
Collo
23.04.2019 kl 10:29 4663

Den nye aksjonærlisten viser vel at nær alle har kjøpt flere aksjer den siste tiden. Hvor har du det fra at aksjonærene rømmer skuta?
Slettet bruker
23.04.2019 kl 10:39 4545

Vi må bare anta at de har jobber til de som blir ansatt...:))
dotcom
23.04.2019 kl 10:40 4532

Er det ikke litt tidlig på dagen for bombastiske konklusjoner?
Skulle NEL slutte mellom 6 og 6,10 i dag er det godt mulig at kursen etablerer seg over 6.
Den første timen i dag var sterkt preget av gevinstsikring og muligens også flytting til oljerelatert.
Vi får se hvordan det går utover dagen.
Slettet bruker
23.04.2019 kl 10:40 4522

Tror Rogneveien mente småaksjonærer.
De store rømmer ikke.
Framtia
23.04.2019 kl 10:40 4511

Patetisk!
Framtia
23.04.2019 kl 10:43 4471

Riktig! Clearstream øker jevnt og trutt, de store sitter rolig og da gir jeg egentlig blaffen i hva enkelte mener...Lykke til?
Sann
23.04.2019 kl 10:45 4426

Tyder på at du er ute av aksjen, bitter fordi du solgte deg ut for tidlig? Det er vel åpenbart og som jeg har ytret tidligere at kontrakter vil landes etter Nikola world og ikke i forkant. Først må jo nyhetene og presentasjonen fra Nikola få oppmerksomheten og som hele hensikten med et slikt event. Det ble i løpet av disse dager programfestet både Nikolas og Nel sitt samarbeid og utrullingasplaner for 700 fyllestasjoner fremover. Noe mer klar tale enn dette kan vel ikke markedet få.
Det merkelig nok noen ikke forstår er det markeds riktige forløpet av denne prosessen. Kontraktene kan nå inngås og konkretisere de tidligere intensjons- og rammeavtaler. De som har sittet inne i aksjen tidligere og ute nå har jo ikke skjønt noen ting av dette. Alle som kan legge sammen 2+2 forstår at man ikke har noen tid å miste nå hva gjelder konkrete avtaler for utrulling av stasjoner fremover. Dette er bankers og ikke priset inn i dagens kurs. Når som helst nå kan kontrakter inngås og børsmeldes samtidig vil positive omtaler i media og forvaltere komme fortløpende nå i kjølevannet av Nikola world.
Helt urolig igjen hvordan tidsperspektiv enkelte har. Om ikke en børsmelding foreligger første virkedag etter Nikola World, nei da selger jeg meg ut gitt. Er det mulig sier jeg og det vil jeg gjenta her inne når første børsmelding nå er et faktum.
Sann
23.04.2019 kl 10:54 4325

Framtia skrev Patetisk!
Drit nå i småaksjonærene da, selger 200 aksjer for å tjene 50 på repemi aksjer. De samme truseskvetterne som "gevinstsikrer" på feil tidspunkt hver gang og løper etter hver gang meldinger børsmeldes. De store sitter og vet bedre, de små selger og vi andre kjøper mer som på dipp idag. Gratulerer!
Gross inc
23.04.2019 kl 11:00 4250

Se framover
Legg merke til alle som er med på dette.
https://www.youtube.com/watch?v=rHenPA-T52I
rogneveien
23.04.2019 kl 11:25 4097

Hei Sann og hoppsann.
Hyggelig at du er opptatt og oppdatert på min aksjebeholdning. Godt at vi har slike som deg her på foraet, det gir mening med tilværelsen. Atter en gang tusen takk for et bra innlegg.
PS. Du trenger forøvrig ikke gjenta noe som helst for noen her på foraet, tror vi vet ganske greit hva dette dreier seg om.
Merkelig at markedet ikke forstår noenting, men du forstår alt. Pussige greier dette.
Alle her inne (foruten noen få stakkarer da) venter og tror selvsagt på at det skal komme en børsmelding fra NEL ganske snart, dette er, som skrevet ovenfor en nødvendighet om aksjen skal ha livets rett. Inntil denne meldingen(e) kommer så gjelder selvsagt markedskreftene, noe vi ser.
Det er selvsagt betryggende å se at de store aksjonærene sitter enn så lenge, begynner de også selge seg ut kan det bli ragnarrokk. Husk CB eier 15% av selskapet. Tør ikke tenke tanken på at de skal begynne å dumpe, det ville i så fall rasere hele selskapet. Dette tror jeg ikke vil skje.
PS. Jeg har fortsatt tro på selskapet, hvis ikke...ja da hadde jeg solgt meg ut og driti en laaaang marsj i å skrive en neste bokstav på dette foraet.

Ønsker deg Løkke til med din aksjebeholdning i NEL enten du sitter med en eller to eller kanskje tre aksjer, hva vet jeg.


Sørøya
23.04.2019 kl 12:02 3907

Rognveien.
Aldri hyggelig når noen ikke innfrir forventningene. Her var forventningene også skrudd veldig høyt opp i forbindelse med NW. Nikola har hastverk og trenger mye penger dersom de skal klare å kjøre frem 5 nye konsepter pluss stajonsnettverket. NEL trenger sannsynligvis også vesentlig mer penger for å henge med dersom de skal påta seg oppgaven av å produsere utstyret til nettverket. Nå må avtalene signeres og pengene på bordet, det gjelder også andre potensielle kontrakter. Der Aktionaer skrev om dette like før påske og de har nok en viss innflytelse på tyske investorer som hittil har vært veldig positive. I denne situasjonen med infovakum hjelper det naturligvis ikke at aksjene fra repemien kommer på markedet.
Kjøp eller salg??
Vanskelig å si. Tror vi satser på Hold utenat jeg idag tør anbefale hverken det ene eller andre. Men det er stor omsetning og tross alt begrenset kursnedgang hittil idag.

Trodde et scenario kunne vært at NEL slapp positive nyheter etter NW og fulgte opp med emisjon på rundt 10% som godkjent på siste EGF. Men det skjedde ikke!
Redigert 23.04.2019 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2019 kl 12:02 3898

Må bare støtte Rogneveien her selv om han klarer det utmerket godt selv.
Han er blant de få standhaftige som har stått i denne akjen gjennom opp- og nedturer gjennom flere år.
Alt han har skrevet her inne har vært gjennomtenkt og uansett om en er aksjonær i et selskap er det lov innimellom å stoppe opp å tenke litt. Det er en kjennsgjerning at Nel har gjennomført 6 SEKS emisjoner de siste 24 månedene, det er en kjennsgjerning at de ikke har kommet opp med større kontrakter på lang lang tid, det er kjennsgjerning at de heller ikke har kommet opp med mange nok mindre kontrakter til å fylle for en eller to store ordrer, det er en kjennsgjerning at Nel taper penger så det griner etter hver eneste dag og dette vil fortsette i lang tid, det er en kjennsgjerning at de er i lommen på Trevor Milton og er prisgitt kontrakter fra Nikola, det er en kjennsgjerning at en ikke kjenner hverken DB for Nikola kontraktene ei heller ordrereserven, det er en kjennsgjerning at NEL er priset ut over alle proposjoner
really
23.04.2019 kl 12:33 3721

Hyggelig å lese et reflektert innlegg fra en av oldtimerne. Det vi ser nå er naturlige variasjoner i kursen og det sier ikke noe om retningen videre. Men som du påpeker har NEL ballongen har fløyet høyt og børsverdien overstiger det enn med rimelighet kan forvente på dette stadiet av utvikling i selskapet.

Hvor sannsynlig er det at NEL skal kunne ta store kontrakter nå? I utgangspunktet hadde de ikke ledig kapasitet før 24/25 på elektrolyserør. Etter nikola world er jeg mer i tvil, fremdriftsplanene ser ikke ut til å kreve full produksjon i 2021. Det reduserer risikoen i byggeprosjektet på Notodden, men reduserer også inntektspotensialet i selskapet. Samtidig åpner det en mulig produksjonsslot for andre kunder. Men store ordre tør de neppe ta med den kapasiteten de har lagt opp til så langt.

For hva har de ellers som er interessant for store kunder? I Herning har de stor kapasitet på fyllestasjoner, men der er ikke NEL unike, det er mange konkurrenter og de fleste landene som satser stort har lokale leverandører. Og produksjonen i US er så liten at noen større ordre basert på den er lite sannsynlig.

I sum betyr det at det neppe kommer noen store triggere fra NEL før de evt får tall på leveransene til Nikola. Evt andre større avtaler vil måtte henge sammen med nye byggeprosjekter med flere emisjoner og tilhørende forsinkelser før det materialiserer seg i salg.
Redigert 23.04.2019 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
rogneveien
23.04.2019 kl 13:03 3564

Sørøya, Andyhagen og Really.
Dere er alle inne på noen av de kjensgjerninger som vi ser pr i dag. det er mulig mr. Løkke har noen ess i ermet som vi småaksjonærer/aksjonærer ikke vet om eller får se. Vi får håpe det er slik, at vi våkner en morgen med en hyggelig NEL melding eller to. Vi håper jo alle på dette da dette er hovedgrunnen for at vi sitter i aksjen. MEN som Andyhagen skriver så fortreffelig om de 6 kjennsgjerninger, godt oppsummert, men jeg gjentar, dette er bildet i pr i dag.
Som du oppsummerer det Really angående kontrakter til NIKOLA. Hvis det er slik at NEL ikke kan klare å komme med noe mer enn NIKOLA så er det litt skremmende. I og for seg er NIKOLA en potensiell gullgruve, men det er alltid vanskelig å stå på ett bein iallefall over lenger tid. Det bør komme mer fra både Yara, Shell. Sørkorea, Japan, Kina, osv osv. Vi MÅ ha flere bein å stå på, det må ikke være slik at om en pilar faller så faller hele huset. Jeg begynner nå å forvente mer driv i inntektene fra NEL etter alle disse årene som aksjonær. Vi får bare krysse fingrene og håpe på at Løkke vet hva han driver med, jeg har fortsatt tro både på NEL og Løkke, men forventer nå at de begynner å levere om ikke annet så informasjon til markedet.

Sørøya skrev: I denne situasjonen med infovakum hjelper det naturligvis ikke at aksjene fra repemien kommer på markedet.
Kjøp eller salg??
Vanskelig å si. Tror vi satser på Hold utenat jeg idag tør anbefale hverken det ene eller andre. Men det er stor omsetning og tross alt begrenset kursnedgang hittil idag.
Trodde et scenario kunne vært at NEL slapp positive nyheter etter NW og fulgte opp med emisjon på rundt 10% som godkjent på siste EGF. Men det skjedde ikke!

Bare en ting å si Sørøya og det er at dette er skrevet som om jeg skulle tenkt og skrevet det selv.

Løkke til alle.
Redigert 23.04.2019 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2019 kl 13:07 3543

Litt «kunstig» flat kurs rett under 6 tallet i dag?
Virker nesten som kursen skal holdes i sjakk her i dag.
Nikko
23.04.2019 kl 13:12 3498

Pure
Dette har jeg sett før. I morgen er det enten opp 10-20øre, eller så trykker de den ned 10-20 øre. Vi får se.

Kjøp/salg-ratio er 49/51
Redigert 23.04.2019 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2019 kl 13:13 3478

Så kan en selvsagt hevde at så lenge kursen stiger så kan aksjonærene realisere med gevinst underveis og det har virkelig skjedd i Nel den siste tiden.
Løkke og Simonsen er fantastiske ambassadører for Nel, de er aktive på Twitter og de selger konseptet Nel som nok ingen andre kunne klart.
Men de må snart levere, de må levere ordrer i 4-500 mill klassen og de må snart vise til at kostnadene kommer under kontroll.

Jeg har tidligere ment at aksjekjøpet i Nikola med emisjonspenger var en heller dårlig investering. Jeg synes dette blir en sammenblanding som kan slå uheldig ut for Nel, kameraderi i business er skumle saker. Jeg vet at de fleste er uenige med meg i dette, men tiden vil vise om det var fornuftig bruk av emi penger.
Slettet bruker
23.04.2019 kl 13:15 3463

Så vidt jeg ser er det rødt i dag.
Nikko
23.04.2019 kl 13:33 3362

Gratulerer med observasjonen :-))
Slettet bruker
23.04.2019 kl 13:40 3301

??
Litt den følelsen jeg har også.
Vi får se hva de stiller robotene på.....
kaliber
23.04.2019 kl 13:51 3237

Aksjekursen er vel som forventet,tenker da på at det er langt fram i tid før nel kommer til å tjene penger.8 stasjoner skal være ferdig i 2022! Er redd for flere emisjoner,derfor legges papiret i skuffen!
abroker
23.04.2019 kl 13:55 3201

Veldig irriterende, nå som vi gikk over lista til 6,-kr ?
Men fa.....så gikk vi ned igjen.
Får visst glede seg over fremgangen her i DNO da.?
kaliber
23.04.2019 kl 14:42 3055

Riktig!!
dotcom
23.04.2019 kl 15:21 2924

Dagen er ikke over så de negative kan fortsatt få rett, men nå er kursen over 6 igjen.
Fortsatt like skråsikre?
Sann
23.04.2019 kl 15:23 2908

Jøss, noen fler som har våknet opp og tro på at kontrakter kan ramle inn?
dotcom
23.04.2019 kl 16:38 2663

Ok, da har vi fasit 6,075 - 0,41%.
Markedet virker ikke veldig skuffet.
Kanskje kursen går opp igjen allerede i morgen?
MrPutter
23.04.2019 kl 16:47 2611

Er nok bare noen som har løst inn rep-emien. Er ikke lenge til vi er tilbake igjen...

Må si at jeg smiler litt i skjegget over alle de som har beisset hardt i dag........

MrPutter.
Slettet bruker
23.04.2019 kl 16:59 2540

Her er mange dumskaller som handler aksjer. På tide de selger seg ut og begynner å gjøre noe annet..
JosefK
23.04.2019 kl 18:16 2364


Rett og rett, fru blom..,

Det blir aldri skrevet en eneste avtale når fokuset er på å fremstå som fremoverlente visjonærer

Det blir aldri skrevet en eneste avtale på messer/events

Det kommer aldri en eneste avtale «som bestilt» for å toppe opp kursen i forbindelse med rapportering, etc.


Jeg kunne sagt det på forhånd. Avtalene kommer når de er klare. Og det er når man minst venter dem. Jfr Huyndai/Sveits som bare ramlet ut av det blå. Jfr Rammeavtalen med Shell. Jeg kunne fortsatt. De store sprellene må i tillegg styre behandles så der har dere en måneds forsinkelse bare der.



Poenget er likevel følgende: å la seg rive med av en event type n w er noe av det dummeste jeg ser. Personlig er jeg mest skuffet over at dag 2 ikke ble streamet. Jeg er allikevel trygg på at ikke det betyr enden på visa. For n w handlet om å piske stemningen i venture markedet. Og det tror jeg de lyktes bra med.
meocon
23.04.2019 kl 18:38 2264

Det er ingen garanti om kursen går nedover i framtiden, vel. 10% i minus betyr nedover. 0-6% vanlig svingninger. Man må være klar over noen liker å shorte aksjen også. Vær så god!