NEL: H2 Nett i Norge koster ikke mer en 2 mrd


Norsk Elektrolyse er på offensiven etter Nikola World og sier i ettermiddag til E24 at det trenger ikke å koste mer enn 2 mrd kroner å få opp et hydrogennett som kan serve hele landet,

https://e24.no/makro-og-politikk/bil/hydrogenselskapet-nel-et-nasjonalt-basisnett-for-hydrogen-kan-koste-kun-to-milliarder-kroner/24598636

MrPutter
OZZY
23.04.2019 kl 14:55 1225

Utlendingene og oljefondet skal ha først mr putter da er det ikke noe igjen til infrastruktur.
MrPutter
23.04.2019 kl 15:03 1184

Du er nok litt vel pessimistisk her nå, Ozzy. Regjeringen kommer med en H2 strategi på forsommeren. Det Bjørn Simonsen her gjør er noe jeg har etterlyst lenge. Han engasjerer NEL i media. Det er en god ting for selskapet. Vi trenger en samfunnsdebatt rundt dette nå. I tillegg til det så vitner det om at selskapet er sultent på annet enn Nikola også på fyllestasjonssiden og at de også er klare til å påta seg et slik oppgave. Meget hyggelig lesning.

MrPutter

Og innlegget står høyt på førstesiden!

MrPutter
safe99
23.04.2019 kl 16:36 939

Takker for linken. Er veldig spent på hva Regjeringen sier om Hydrogen i sin innstilling som snart skal komme. Kan ikke forstå noe annet enn at det er et must for Norge og også satse på Hydrogen.
Tigeren
23.04.2019 kl 17:03 837

Norge kommer. Usa kommer først. Nel jobber nå med å oppgradere fylleutstyrs pumpene til Bus/trucks som de tidligere har levert til SunLine. Jon Andre Løkke fra Nel var i California igår. Løkke jobbet i påsken i Usa og Jon Andre holdt i går et innlegg hos Nel sin store kunde: Sunline Transit Celebrates Earth Day with Unveiling of 5 New Fuel Cell Buses--Attendees were able to also get a sneak peek at the largest #Hydrogen Fueling Station in the country, which is currently under construction--#fuelcell #hydrogennow @sunline https://t.co/1vR4U8ohea https://t.co/yJLoKlnHIx
Redigert 23.04.2019 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Tigeren
23.04.2019 kl 18:49 650

Løkke kan nå overraske markedet med nye Usa, Yara, Shell, P2G, Alstom og H2 tog kontrakter, da han er hjemme fra sine lange USA jobbing i påsken. Takk til alle som solgte billig i dag. Slike dager føre rykket kommer er fin fine innkjøpsdager. Lave 5.90 var dagens billigsalg. Endte på 6.07. Jeg lastet opp og ler med skakk av ikke aksjonærer som prøver å forurense forumet. Admin fjernet en spammende Nel tråd fra dekksgutten på KNM Helge Ingstad idag. Han som kaller seg SS, men er kun kun en liten dekksgutt. Vi som kjenner vet at Nel rykket opp kommer brått på. Da rottene borte vekk. Nel er nå rigget for fest. En stor H2 fest.
Redigert 23.04.2019 kl 18:54 Du må logge inn for å svare

Og en full utbygging av sakte-ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner på alle landets bensinstasjoner er stipulert til 20 milliarder.
En oppgradering av nettet for å greie lading i boliger og hurtig-ladestasjoner koster 30-60 milliarder.
CO2-lagring , som et alternativ , koster 25 milliarder.
Med sakteladestasjoner og hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger kan altså hele Norge bli utslippsfri fra CO2, på land og i sjø.
Men viktigere er det at vi blir kvitt lokal forurensning som har vært et problem i byer og tettsteder, og langs alle veier i tiår etter tiår.
Batterielektrisk kan ta noe. Hydrogen-elektrisk og batterielektrisk kan ta ALT. Hva mer kan en nasjon gjøre i miljøets navn& gavn?
Dessuten vil prisen pr. km i energi for forbruker bli betydelig lavere enn i dag.
Og kostnadene ved hydrogenfyllestasjoner trenger kun å forskutteres fra myndighetene/nasjonen. Kostnadene kan hentes inn fra hydrogenprisen og allikevel være rimeligere enn dagens bensin/diesel-pris. Uten avgiftslette på elektriske biler.
Den avgiftsletten ( som er i dag på batteri-biler ) kan heller brukes til å fjerne alle bomstasjoner.
BIF78
23.04.2019 kl 19:42 496

Spændende at NEL går i offensiven i medierne - det er nok ikke tilfældigt. Jeg læser det sådan, at de nu er klar til flere opgaver på flere områder - ikke bare Nikola. Jeg mangler blot, at de også vil melde ud, hvor stor Nikola-ordren er og hvor meget de tjener netto pr. stadion. Jeg mangler lidt info om indtægter, men meget positivt NEL går offensivt til værks via medierne.
Tigeren
23.04.2019 kl 19:48 468

BIF78, Vi blir nok meget klokere på milliardtallene denne uken, da store nyheter kan vente oss :-) Nikola's Executive Vice President of Hydrogen Jesse Schneider, discussed Nikola's hydrogen fuel cell vision. The vision consists of the world's first purpose-built fuel cell Class 8 truck, enabling more hydrogen storage, optimized placement of the powertrain, and a robust 70MPa hydrogen fueling network. "We recently opened our first hydrogen station at our Phoenix headquarters. We are leading the way and working with industry and other OEMs to develop hydrogen standards to enable fueling in less than 15 minutes. The goal is safety and interoperability, so that anyone can fuel at our station. This is a big deal," he said.
Flere av oss har blokkert dekksgutten/SmallSailor eller SS som jeg tror han kaller seg... som har brukt påsken til å spamme .Han og plasthammeren er vel brødre? Hahah.
I don`t care. Deres meningsløse innlegg er blokkert. Deilig å slippe i lese spam.
-------------------------
Redigert 23.04.2019 kl 20:01 Du må logge inn for å svare

Er tråden borte? Da er du blind, Tigeren.
Nå har bulls tatt i bruk kraftige ord, STRONG SELL

SS
Tigeren
23.04.2019 kl 19:54 445

Nikola Motor Company has created a hydrogen-electric truck named the Nikola Tre for European markets. The Nikola Tre has 500-1,000 HP, 6x4 or 6x2 configurations, and a range of 500km- 1,200km, depending on options. The Tre will fit within the current size and length restrictions for Europe.
Dette blir en gigant avtale for Nel: European testing is projected to begin in Norway in 2020. Nikola is also in the preliminary planning stages of identifying a suitable location for its European manufacturing facility.
Nikola is working with Nel Hydrogen of Oslo to set up a hydrogen station infrastructure in the US. By 2028, Nikola plans to have more than 700 hydrogen stations in the US and Canada, capable of between 2,000kg and 8,000kg in daily hydrogen production.
Nikola’s European stations are expected to come online in around 2022 and are projected to cover most of the European market by 2030.
BIF78
23.04.2019 kl 19:56 438

Det lyder spændende - lad os høre på godt ny i denne uge. Tak for altid gode og informative indlæg, Tigeren.

The goal is safety and interoperability, so that anyone can fuel at our station. This is a big deal," he said.

Her håller jeg med Trevor Milton. Sikkerheten må ivaratas. Vad er det för problem de ska lösa her, og hur arbetar de med saken? Er det idag stor explosionsrisk vid tankning? Det her er en stor fråga sier han, så det återstår nog mycket att utveckla, men de har flera år på sig.