Konsersjefen#Takk for turen, dinosaurer! Vi tar det fra her#

OZZY
NEL 24.04.2019 kl 12:31 3179

Brev fra konsernsjef
Kjære kollega hydrogen entusiast,
Å løse problemene med global klimaendring er denne generasjonens viktigste utfordring. På
Samtidig representerer denne inspirerende oppgaven store muligheter for et selskap som Nel. I løpet av 2018 likte vi å jobbe tett med kunder, partnere og andre interessenter, og utviklet vår teknologi for å støtte den energitransformasjon som verden trenger for en grønnere fremtid.
I løpet av 2018 fortsatte de massive satsingene i fornybar energi og kostnadskurven peker fortsatt nedover. Dette er gode nyheter for hydrogen som et grønt og fornybart verktøy, og har bidratt til en betydelig økning i hydrogenrelaterte tiltak over hele verden, initiativer der fornybart hydrogen brukes som energibærer, samt innenfor en rekke ulike mobilitets- og industrielle anvendelser .
Mange av disse nye markedene er fortsatt på et tidlig stadium, men potensialet er enormt. Bare ett ammoniakkanlegg ville kreve elektrolyserevolumer mange ganger høyere enn hele elektrolyseringsmarkedet i dag. Ammoniakkproduksjon er en av disse nye markedsmulighetene som passer til vår forretningsmodell, og gir teknologi for produksjon av fornybart hydrogen. Nel vil fortsette å legge høy prioritet
på produkter og løsninger som passer til disse nye fremtidige markedene.
Vi hadde flere spennende kunngjøringer i 2018, og en av dem understreker virkelig de nye trendene vi ser på markedet: Det annonserte partnerskapet med Nikola og konsernsjef Trevor Milton. Nel er veldig stolt av denne muligheten til å levere 1 GW elektrolyser og tilhørende drivstoffutstyr. Vi ser frem til vårt fortsatte arbeid med Nikola for å utvikle verdens største nettverk av fornybare hydrogenproduksjon og brenselområder.
Mens markedet for lette kjøretøyer beveger seg noe langsommere enn forventet, utvikler markedet for kraftige applikasjoner seg raskt. Dette er
understreket av de to rammeavtalen som vi signerte med Shell og H2 Energy, henholdsvis, samarbeider med Toyota og Hyundai på hydrogenbiler.
En annen kunngjøring som understreket markedsskiftet var nyheten om at Yara og Nel sammen har blitt tildelt et stipend under PILOT-E-ordningen for utvikling og realisering av et grønt gjødselprosjekt. Vi tror at vi vil se flere tiltak der fornybar hydrogen brukes i store industriapplikasjoner.
For å imøtekomme den økte etterspørselen og å betjene fremtidige muligheter, må vi få produksjonsvolumer opp, enhetskostnader nede, og fortsette å investere i ny teknologi. Vi forbereder derfor for å utvide vår elektrolyseriske produksjonskapasitet ved å bygge en svært automatisert produksjonslinje som er utformet i henhold til lean manufacturing prinsipper, med en kapasitet på omtrent ti ganger den nåværende årlige produksjonen.
Denne lave produksjonskapasiteten vil hjelpe oss
å utnytte de mange mulighetene som oppstår
fra energi og mobilitet overgang, og det vil hjelpe oss å åpne nye markeder og adressere nye applikasjoner. Våre verdensledende team i Notodden og Wallingford arbeider kontinuerlig for å utvikle og forbedre teknologiporteføljen, både innen PEM og alkaliske elektrolyser, slik at vi kan konkurrere fossilt hydrogen raskere snarere enn senere.
For å imøtekomme den fremtidige etterspørselen etter drivstoffløsninger, vårt offisielle team i Herning
åpnet den nye Nel H2Station®-fabrikken under
høsten 2018. Dette toppmoderne, storskala produksjonsanlegg har en årlig kapasitet på 300 hydrogenstasjoner per år. Kombinere teknologiinnovasjoner med økt produksjonskapasitet vil gjøre det mulig for Nel å redusere kostnadene for hydrogenbrennstoffutstyr og levere løsninger som kan utvide fossile brensler. De økte aktivitetene i det tunge segmentet har også oppmuntret oss til
Nel ASA I Årsrapport 2018
5
Brev fra konsernsjef
Stig opp teknologiutviklingen, og vi planlegger derfor å lansere nye produkter på dette området som bedre kan adressere disse applikasjonene (som busser, lastebiler, tog, etc.).
Investeringene i kapasitet og teknologi vil være nøkkelen til vår neste vekstfase, og vi er takknemlige for den sterke støtten våre aksjonærer har vist oss. Vi økte kapitalen i juni 2018 og januar 2019, og styrket vår finansielle stilling. Hovedstaden vi løftet vil gjøre det mulig for oss å opprettholde vår ledelse for kostnad og teknologi og fortsette som den foretrukne samarbeidspartneren for våre nåværende og fremtidige kunder over hele verden.
Samlet sett er vi ett skritt nærmere mot vår visjon om å styrke generasjoner med ren energi for alltid. Mens det fortsatt er mye arbeid å gjøre, har arbeidet med å løse våre største teknologiske utfordringer aldri vært mer lovende. Jeg vil gjerne takke alle våre ansatte som jobber hardt hver dag for å gjøre oss vellykkede. Og jeg vil selvfølgelig takke alle våre andre interessenter for deres innsats og engasjement under en begivenhetsrik og viktig 2018.
Og som vi sier i Nel:
Takk for turen, dinosaurer! Vi tar det fra her.
Redigert 20.01.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Nikko
25.04.2019 kl 18:18 1289

Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities lovet en oppdatering denne uken. Da er det kun morgendagen igjen. Blir spennende!
Slettet bruker
25.04.2019 kl 17:45 1379

En av nøklene til suksess av hydrogen som drivstoff til drivstoff vil være tilførsel av infrastruktur. Nikola Motor jobber med Nel Hydrogen Fueling , som skal bygge de første hydrogenstasjonene for distribusjon av Nikolas hydrogen-elektriske lastebiler. Uten en drivstoffinfrastruktur vil Nikolas visjon om langdistanse 8 hydrogen-elektriske lastebiler komme til en brå slutt.

Med de to selskapene som jobber sammen, har de skapt en sti fremover som avhenger av lastebilene og stasjonene som kommer på nettet samtidig, og starter på steder på vestkysten. Den første stasjonen er allerede i drift, i Phoenix, som Jesse Schneider, konserndirektør for hydrogen og brenselcelleteknologi for Nikola Motor, sa en "demo" -stasjon.
Snasisneller
24.04.2019 kl 19:54 1826

Hei Texas jeg har også mine hos DnB. Jeg måtte sende en melding direkte til dem via dagligbank og lån og etterspørre hvorfor emisjonsaksjene ikke var å se på min aksjeportefølje. Tok 5min så var de der :)
Slettet bruker
24.04.2019 kl 19:52 1858

Ja. Ser de er inne på vps kontoen. Men de er ikke handlebare hos meg enda. Står ikke i oversikten. Har Dnb
Slettet bruker
24.04.2019 kl 19:48 1880

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hehehehe... Ja sånn kan det gå......
Nel vil skyte fart på 1.melding. Nå er vi klare for rykket opp.
Slettet bruker
24.04.2019 kl 17:35 2065

De kom da på Tirsdag....
Slettet bruker
24.04.2019 kl 16:18 2323

Ta det rolig, de kommer no worries. Om du har dårlig tid og vil ha noen nå så har du QEC, de har stadig emi aksjer for salg. og er en sikker omvent investering.
Snasisneller
24.04.2019 kl 16:10 2377

Så fort de er på konti
Slettet bruker
24.04.2019 kl 16:01 2446

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hei. Når er emi aksjene handlebare? Noen som vet?
Slettet bruker
24.04.2019 kl 15:32 2660

Kan noen med nødvendige kunnskaper skrive noe om " Nel er veldig stolt av denne muligheten til å levere 1 GW elektrolyser og tilhørende drivstoffutstyr. " i forhold til "ordren" som det alt er gitt tilsagn om.
Slettet bruker
24.04.2019 kl 14:57 2854

Wowhh,Ozzy? Dette brevet var rått og rørende. Jeg ser Nel skyter fart rett opp Rt 6.08. Hæææærlig ?? Scale up som vi og Løkke har bekreftet ?Løkke treffer 100%
Redigert 24.04.2019 kl 14:59 Du må logge inn for å svare