NAS: KURSEN - en GAVEPAKKE av dimensjoner

Slettet bruker
NAS 24.04.2019 kl 21:36 9652

Følger dere meg i dette?:
Emisjonen ble satt på en spesiell måte med lav tegningskurs og høy pris på tegningsrett

for at Kjos skulle kunne tjene på å selge tegningsretter, siden han ikke kunne delta stort.
Dette ble ikke ansett som så risky for markedet klarerer jo den lave tegningskursen med høy pris på tegningsretten.
Men så kom flykrasjet og klimaet ble betydelig annerledes for en slik emisjon med mye Kjos-luft mellom markedskurs og emikurs.
Tilretteleggerene tenker sitt og det er at de kan vel la en hit&run investor få tilbudet om rabatterte tegningsretter - kan Kjos så kan vi liksom.
Kjos må vel ha tenkt at kursen vil raskt sprette oppigjen fra emi-kursen.
Med Max ble det annerledes - for alle, ALLE.

Hit&run ble bare en ørefik før de løper av sted (selger unna med tap).

Dermed har det oppstått en GAVEPAKKE på flat mark - som ingen trodde skulle bli liggende slik.
Årsaken er Max og ørefik&runnere.
--
2 analytikere har kjøp på NAS, 1 hold og 1 SELG. Kursmålene varierer fra 45-87 (eller var det 110 fra PAS?). Resten av uken og neste uke kommer oppdateringene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Stat oil
24.04.2019 kl 21:43 7300

Har ikke nådd bunnen ennå. I morgen kan du kjøpe nas til rundt 34-35 kr. Enig at potensialet er stort men risikoen er skyhøy her.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Top Trader
24.04.2019 kl 21:47 7236

Kommer de med en cash flow plan på 12 mnd + inkl. bond refinancing, vil denne skyte rett i 45 i morgen.

De grepene på utsettelse blåser bort de det værste av cash utfordringene fremover gitt dagens oljepris.

Med ny og balansert management kapasitet på plass, tror jeg de vil kunne synliggjøre verdiene i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 21:49 7213

Neei Statoil, det er jo nettopp poenget over - kursen har falt kunstig mye og kanskje mest pga det som skulle være et smart trekk fra Kjos - hvorfor ellers sette en slik emisjon. Og her ble man uheldig i tillegg med MAX og tilretteleggerene som tenkte de kunne plassere mot hit&run når Kjos gikk for å ta ut penger ifm salg av høy pris tegningsrett.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Top Trader
24.04.2019 kl 22:01 7076

Poenget er: "The Oslo-listed airline has shaken up the long-haul market by offering cut-price transatlantic fares, but its rapid expansion has left it with hefty losses and high debts"

Problemet med Air Max har gitt Norwegian en juridisk god forhandlingsmulighet til å redusere den formidable gjeldsbyrden raskt og til en lav exit cost, noe som materialiserte seg i dagens børsmelding, I tillegg vil fokus cost cut 2019 bygge opp under et "ongoing concern",, så snart dette er etablert kommer de institusjonelle investorene på banen og vi får se et annet kursbilde
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.04.2019 kl 22:05 7033

Hvordan skal NAS få nok penger til å betale obligasjonslån som forfaller i desember 2019 på kr 2,4 milliarder (NAS07)?
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Top Trader
24.04.2019 kl 22:07 6961

Ved å refinansiere lånet til bedre betingelser med basis i running EBITDA margin i september og onwards
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
verdensmester
24.04.2019 kl 22:09 6940

Dette med at bekreftelser på utsettelser av bestilte fly kommer nå i tovte time før resultatet for 1. kvartal. Lukter litt sånn redde inn et svært dårlig resultat men man skal aldri si aldri
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.04.2019 kl 22:12 6900

Bedre betingelser? Du tror ikke engang på det du skriver ;) Herregud å blinde dere er....
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Top Trader
24.04.2019 kl 22:16 6862

Hvis du ikke tror på forbedret EBITDA margin innen september, bør du shorte NAS i derivat markedet gjerne med gearing på cash`n...
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Scoopex
24.04.2019 kl 22:17 6850

Tror det er 50/50 for denne i morgen tidlig. Men stor oppgang på fredag når SAS står på bakken pga. streik. Partene står altfor langt fra hverandre og pilotene skal ha sitt denne gang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
clanz
24.04.2019 kl 22:20 6803

Greit at de utsetter Boeing max flyene. Men skulle ikke Airbus flyene selges/med i Joint Venture?
Ser ikke hvordan NAS07 kan refinansieres basert på q2 og q3 tallene alene... nå må nas også lease inn fly som erstatter max-ene....

Jeg tror ikke resultatet blir bra imorgen. Men markedet har priset inn mye negativt nå. Tror derfor på en forsiktig rebound imorgen. Når de klarer å overbevise markedet om hvordan de håndterer kapital/refinansieringsutfordringene kan kursen gå mye...
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Top Trader
24.04.2019 kl 22:22 6766

Regnestykkene til kjendisspekulantene forsvant med dagens børsmelding............

Dette blir trangt i døra når alle skal inn i morgen....
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 22:26 6709

hahahaha, ler meg ihjel!!! Nå starter veien opp. Håper alle forstår det. Nå er det bare å sitte :)))) Rett opp i morgo!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
HP17
24.04.2019 kl 22:28 6673

Hvorfor starter veien opp?
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 22:33 6608

Veldig bra på kort sikt, men lurer på hvor mye av rabattene sine de måtte kutte for å få til dette. Uansett nødvendig grep.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 22:36 6570

Ville vært veldig forsiktig med å omtale hvilken som helst NAS kurs som en gavepakke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 22:39 6542

Dette er en gavepakke. De gjennomfører reiseprogrammet som planlagt og slipper disse utgiftene. Planen går veien også på lang sikt. Norwegian er merkevare som Lufthansa og andre store selskap..
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 22:42 6495

..hele Norge følger dette selskapet. Og innerst inne ønsker alle selskapet det beste. Skal man værra med så heng på!
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 22:45 6444

Sjekk tallene de leverer og legg til prispresset som bare kommer til å fortsette. Kan snu, men å mene at her er det bare å kaste seg på for dette bare må gå veien, det høres ikke bra ut
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
undrende
24.04.2019 kl 22:46 6699

Som så mye annet av skriveriene på forumet her, i de fleste tråder, så bygger det mest på ønsketenkning.
Som vanlig i NAS, så fores markedet med brannslukking innenfor et elendig resultat. Greit at de utsetter flykjøpene, men hva betyr det?
Jo, det betyr at Norvegian ikke har en sjangs til å betjene utgiftene ved alle flybestillinger. de har mere enn nok med gjeldsforpliktelsene i et stramt marked med marginal inntjening og skumle oljepriser. Ikke fikk de på plass noen JV avtale heller etter 1 år med prøving. Det siste er helt åpenbart siden de stanser flyleveransene fra Airbus, nå også Boeing. Denne aksjen er farlig å ta i mot.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Top Trader
24.04.2019 kl 22:58 6601

Høyere oljepris er klart negativ for prisingen av selskapet på kort sikt.

Nedjustering av fremtidig investment cash flow er klart positivt og i tråd med uttalt strategi ifb med emisjonen tidligere i år. Detter er klart positivt for Enterprise value
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 23:22 6478

Denne aksjen er en gullgruve. Den er i tillegg bankers sammenliknet med REC, Funcom eller andre helt på tryne foretak. Dette går rett opp i morgen og utover uka! Snakkes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 06:45 6123

Sikkert en del som tar gevinst for å unngå å sitte over Q-tallene. Se opp for det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 07:26 5950

Det gjør ingenting.. La de ta da dette bygger seg opp. Norwegian bygger seg opp kontroll i løpet av sommeren også. Full fart i reiselivet til og fra Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 07:29 5899

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegians-start-paa-2019-ble-ikke-like-toeff-som-ventet-men-max-problemer-bremser-bookinger/24609151

Dette er svært positivt. Tar ikke mer enn 1/2 år så er det pluss igjen + at de står bedre stilt i samarbeide med Boeing og airbus. Jaaa!
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 07:44 5750

Å spå denne aksjen er ikke enkelt. Kan håpe på SAS streik. Dette sammen med påske, økte billettpriser, reduserte kostnader og investeringer samt salg av assets kan redde Q2. Når det gjelder MAX'ene så vil det gi ganske negativ effekt i høysesongen. Ikke bra. NAS har allerede strukket tålmodigheten til kundene når det kommer til wetlease. De har nok problemer med omdømme som følger av medias negative vinkling til alt som har med NAS å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
SomSa
25.04.2019 kl 08:34 5530


"2 analytikere har kjøp på NAS, 1 hold og 1 SELG. Kursmålene varierer fra 45-87 (eller var det 110 fra PAS?). Resten av uken og neste uke kommer oppdateringene."

Husk hva skjedde med SDRL og hva analytikere sa......Taper de under halvparten i 2Q og 3Q av de de tapte i 1Q så spøker det en ny emisjon.

Selskapet tjener ikke noe dritt. Samtidig er nedkjøling av verdens økonomien rundt hjørne og dette vil ramme hardt selskapet. Jeg finner ikke en fornuftig grunn til å investere i Norwegian når det finnes mange andre aksjer som kan høy høy avkastning med mindre risiko.

Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Top Trader
25.04.2019 kl 08:47 5423

Dette ser bra ut, ledelsen viser en helt ny approach ift cost fokus, i tillegg alle engangskostnader ikke kommer i år.

Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Top Trader
25.04.2019 kl 08:48 5405

De har 2 mrd i cash i Norwegian (market value),,, dette bør være tilstrekkelig for reprising i Q2 2019
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 08:57 5335

In 2 years the price will back to a high level that forsure, no more worries for a long time, oil come up that means better world wide economy, Energy resource move the economy, all business fly will increase with a high oil price plus low consuming airplanes Norwegian will be in a very good shape...
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 08:59 5307

NAS:VENTER KOSTNADSBESPARELSER PÅ 550-600M I 2.KV -KARLSEN
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle vil jobbe videre med kostnadsbesparelsesprogrammet de neste månedene av året. Etter at kapasiteten er kuttet mer enn guidet ved forrige kvartal, trenger kostnadsbesparelsene å være nærmere 3 enn 2 milliarder i 2019.

Det sier finansdirektør Geir Karlsen under selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

-Selv om Max-problemene kan skape problemer, fastholder vi målet om 550-600 millioner kroner i kostnadsbesparelser for andre kvartal, sier han.

Selskapets kostnadsreduksjonsprogram på to milliarder kroner, #Focus2019, har ført til besparelser på 467 millioner kroner i første kvartal, ble det opplyst i dagens kvartalsrapport.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Top Trader
25.04.2019 kl 09:04 5272

12-18 months NO NO need for more equity!!

Hilsen Kjos
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
TomW
25.04.2019 kl 09:30 5187

Frodon var tidlig på å hånet Top Trader for mulighetene for å refinansiere NAS07. Jammen ble ikke det nevnt som en mulighet ved dagens presentasjon.


Må ta vare på dette innlegget så jeg finner det igjen seinere, haha

Frodon
I dag kl 22:05
Hvordan skal NAS få nok penger til å betale obligasjonslån som forfaller i desember 2019 på kr 2,4 milliarder (NAS07)?

Top Trader
I dag kl 22:07
Ved å refinansiere lånet til bedre betingelser med basis i running EBITDA margin i september og onwards
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Scoopex
25.04.2019 kl 15:07 5040

Tok gevinsten i dag. 8 % må være godt nok. Så får vi se om det var dumt mht streik i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.04.2019 kl 22:40 4529

TomW, nok en gang bommet dere igjen. Godt du sitter å driter ut dine egne ;);) Det er ikke mulig å få BEDRE vilkår på lånet nå nei

Frodon
I dag kl 12:05
Da kom informasjon om obligasjonslånet på 2,4 milliarder som forfaller i desember 2019. Det var ikke mulig å få bedre vilkår enn dagens vilkår nå nei ;)

"NAS: FLERE MULIGHETER FOR OBLIGASJONSLÅNET, DISKUTERER MED FIN.RÅDGIVERE -KARLSEN

Oslo (TDN Direkt): Det er flere muligheter for Norwegian Air Shuttles obligasjonslån som forfaller i desember 2019. Vi kan betale lånet, refinansiere, eller gjøre en blanding, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

-Vi diskuterer allerede nå med våre finansielle rådgivere, for å potensielt finne et likviditetsvindu frem til da for å kunne refinansiere hele eller deler av lånet, sier han.

Det vil ikke være aktuelt å refinansiere på dagens vilkår i obligasjonsmarkedet, understreker Karlsen.

-Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2019 kl 22:49 4490

Sjukt positivt. Scoopex, det var jævlig dumt. Bare stress å hoppe ut og inn også. Bedre å la trykket opp gjøre jobben.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
TomW
25.04.2019 kl 22:51 4482

Så du presentasjonen Frodon?
Top Trader sa aldri at de kunne refinansiere bedre vilkår med dagens status quo.
Hans poeng var nettopp det du limer inn her!

"Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"

En mer selektiv tilnærming til informasjon enn det du viser tror jeg man skal lete lenge etter her inne! 14 innlegg i løpet av en dag om en aksje du angivelig skal være ute av kan vel ikke ses på som noe annet enn ren desperasjon
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Scoopex
26.04.2019 kl 15:51 3472

Var godt fornøyd med handelen jeg. Ser at jeg kunne fått en bedre utgang tidlig i dag. Men akkurat nå ville det kun vært 0,5 % i pluss. Og den stuper.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 15:57 3434

Kan ikke gjøre stort annet enn å bare le av det her :-) Shortangrepet er helt vilt i dag, Norwegian tryner mer enn SAS som taper 75-100 mill i døgnet med streiken sin, som Norwegian håver inn på. Skikkelig baluba i denne nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:05 3400

Omsetningen i Norwegian er forøvrig langt over 100 ganger høyere enn i SAS i dag. Spennende å se om de klarer å tjene på dette, de har under 2 uker til trafikktall for april. Interessant å se hvor det endelig butter imot eller når de går tom for aksjer å låne, selv med churn vil jeg tro det blir vanskelig å opprettholde det som nå foregår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2019 kl 16:09 3375


I think they ran your hand! But thanks for leaving us this fantastic shopping opportunity!
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
26.04.2019 kl 16:12 3364

Tenker dette er en god inngang. Med casinopenger, alt kan tapes, men spennende mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Scoopex
26.04.2019 kl 16:18 3330

NAS håver inn penger på SAS streiken som fort kan vare i en uke eller mer. Blir spennende å se utviklingen neste uke. Gikk inn igjen med 1/3 nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
CC
27.04.2019 kl 00:00 3093

Gets better every day Roberto.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2019 kl 08:43 2928

Hvis man tror den enes brød, den annens død er langvarig bra for et flyselskap, så må man tenke om igjen. Jeg vet ik lengre hva som er fakta ang Nas og inntjening el ei. Jeg kommer til å gjøre alt for å komme meg ut til uka igjen. 1 uke SAS streik redder ikke nas..
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Kantarell
27.04.2019 kl 09:04 2884

Det blir nok push & pull aksje neste uka. Starter på 37 og avslutter på 44 neste uka. Hva tror dere "ABG Sundal Collier" kommer til å si denne gangen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2019 kl 09:08 2869

Jeg skal ut uansett. Alt for turbulent og usikkert på alle fronter i dag... Orker ikke dette her.. Trodde dette var sikkert opp. Psyko hele greia = spillegalskap
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare