NAS: KURSEN - en GAVEPAKKE av dimensjoner


Følger dere meg i dette?:
Emisjonen ble satt på en spesiell måte med lav tegningskurs og høy pris på tegningsrett

for at Kjos skulle kunne tjene på å selge tegningsretter, siden han ikke kunne delta stort.
Dette ble ikke ansett som så risky for markedet klarerer jo den lave tegningskursen med høy pris på tegningsretten.
Men så kom flykrasjet og klimaet ble betydelig annerledes for en slik emisjon med mye Kjos-luft mellom markedskurs og emikurs.
Tilretteleggerene tenker sitt og det er at de kan vel la en hit&run investor få tilbudet om rabatterte tegningsretter - kan Kjos så kan vi liksom.
Kjos må vel ha tenkt at kursen vil raskt sprette oppigjen fra emi-kursen.
Med Max ble det annerledes - for alle, ALLE.

Hit&run ble bare en ørefik før de løper av sted (selger unna med tap).

Dermed har det oppstått en GAVEPAKKE på flat mark - som ingen trodde skulle bli liggende slik.
Årsaken er Max og ørefik&runnere.
--
2 analytikere har kjøp på NAS, 1 hold og 1 SELG. Kursmålene varierer fra 45-87 (eller var det 110 fra PAS?). Resten av uken og neste uke kommer oppdateringene.
Redigert 24.04.2019 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Stat oil
24.04.2019 kl 21:43 5414

Har ikke nådd bunnen ennå. I morgen kan du kjøpe nas til rundt 34-35 kr. Enig at potensialet er stort men risikoen er skyhøy her.

Kommer de med en cash flow plan på 12 mnd + inkl. bond refinancing, vil denne skyte rett i 45 i morgen.

De grepene på utsettelse blåser bort de det værste av cash utfordringene fremover gitt dagens oljepris.

Med ny og balansert management kapasitet på plass, tror jeg de vil kunne synliggjøre verdiene i morgen.
Redigert 24.04.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Hugoil
24.04.2019 kl 21:49 5327

Neei Statoil, det er jo nettopp poenget over - kursen har falt kunstig mye og kanskje mest pga det som skulle være et smart trekk fra Kjos - hvorfor ellers sette en slik emisjon. Og her ble man uheldig i tillegg med MAX og tilretteleggerene som tenkte de kunne plassere mot hit&run når Kjos gikk for å ta ut penger ifm salg av høy pris tegningsrett.
Redigert 24.04.2019 kl 21:50 Du må logge inn for å svare

Poenget er: "The Oslo-listed airline has shaken up the long-haul market by offering cut-price transatlantic fares, but its rapid expansion has left it with hefty losses and high debts"

Problemet med Air Max har gitt Norwegian en juridisk god forhandlingsmulighet til å redusere den formidable gjeldsbyrden raskt og til en lav exit cost, noe som materialiserte seg i dagens børsmelding, I tillegg vil fokus cost cut 2019 bygge opp under et "ongoing concern",, så snart dette er etablert kommer de institusjonelle investorene på banen og vi får se et annet kursbilde
Frodon
24.04.2019 kl 22:05 5147

Hvordan skal NAS få nok penger til å betale obligasjonslån som forfaller i desember 2019 på kr 2,4 milliarder (NAS07)?

Ved å refinansiere lånet til bedre betingelser med basis i running EBITDA margin i september og onwards

Dette med at bekreftelser på utsettelser av bestilte fly kommer nå i tovte time før resultatet for 1. kvartal. Lukter litt sånn redde inn et svært dårlig resultat men man skal aldri si aldri
Frodon
24.04.2019 kl 22:12 5015

Bedre betingelser? Du tror ikke engang på det du skriver ;) Herregud å blinde dere er....

Hvis du ikke tror på forbedret EBITDA margin innen september, bør du shorte NAS i derivat markedet gjerne med gearing på cash`n...
Scoopex
24.04.2019 kl 22:17 4966

Tror det er 50/50 for denne i morgen tidlig. Men stor oppgang på fredag når SAS står på bakken pga. streik. Partene står altfor langt fra hverandre og pilotene skal ha sitt denne gang.
clanz
24.04.2019 kl 22:20 4919

Greit at de utsetter Boeing max flyene. Men skulle ikke Airbus flyene selges/med i Joint Venture?
Ser ikke hvordan NAS07 kan refinansieres basert på q2 og q3 tallene alene... nå må nas også lease inn fly som erstatter max-ene....

Jeg tror ikke resultatet blir bra imorgen. Men markedet har priset inn mye negativt nå. Tror derfor på en forsiktig rebound imorgen. Når de klarer å overbevise markedet om hvordan de håndterer kapital/refinansieringsutfordringene kan kursen gå mye...

Regnestykkene til kjendisspekulantene forsvant med dagens børsmelding............

Dette blir trangt i døra når alle skal inn i morgen....
lektor79
24.04.2019 kl 22:26 4829

hahahaha, ler meg ihjel!!! Nå starter veien opp. Håper alle forstår det. Nå er det bare å sitte :)))) Rett opp i morgo!
HP17
24.04.2019 kl 22:28 4794

Hvorfor starter veien opp?
RSinvest
24.04.2019 kl 22:33 4729

Veldig bra på kort sikt, men lurer på hvor mye av rabattene sine de måtte kutte for å få til dette. Uansett nødvendig grep.
24.04.2019 kl 22:36 4691

Ville vært veldig forsiktig med å omtale hvilken som helst NAS kurs som en gavepakke.
lektor79
24.04.2019 kl 22:39 4663

Dette er en gavepakke. De gjennomfører reiseprogrammet som planlagt og slipper disse utgiftene. Planen går veien også på lang sikt. Norwegian er merkevare som Lufthansa og andre store selskap..
lektor79
24.04.2019 kl 22:42 4616

..hele Norge følger dette selskapet. Og innerst inne ønsker alle selskapet det beste. Skal man værra med så heng på!
24.04.2019 kl 22:45 4565

Sjekk tallene de leverer og legg til prispresset som bare kommer til å fortsette. Kan snu, men å mene at her er det bare å kaste seg på for dette bare må gå veien, det høres ikke bra ut
undrende
24.04.2019 kl 22:46 4595

Som så mye annet av skriveriene på forumet her, i de fleste tråder, så bygger det mest på ønsketenkning.
Som vanlig i NAS, så fores markedet med brannslukking innenfor et elendig resultat. Greit at de utsetter flykjøpene, men hva betyr det?
Jo, det betyr at Norvegian ikke har en sjangs til å betjene utgiftene ved alle flybestillinger. de har mere enn nok med gjeldsforpliktelsene i et stramt marked med marginal inntjening og skumle oljepriser. Ikke fikk de på plass noen JV avtale heller etter 1 år med prøving. Det siste er helt åpenbart siden de stanser flyleveransene fra Airbus, nå også Boeing. Denne aksjen er farlig å ta i mot.

Høyere oljepris er klart negativ for prisingen av selskapet på kort sikt.

Nedjustering av fremtidig investment cash flow er klart positivt og i tråd med uttalt strategi ifb med emisjonen tidligere i år. Detter er klart positivt for Enterprise value
Redigert 24.04.2019 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
lektor79
24.04.2019 kl 23:22 4373

Denne aksjen er en gullgruve. Den er i tillegg bankers sammenliknet med REC, Funcom eller andre helt på tryne foretak. Dette går rett opp i morgen og utover uka! Snakkes.
RSinvest
25.04.2019 kl 06:45 4018

Sikkert en del som tar gevinst for å unngå å sitte over Q-tallene. Se opp for det.
lektor79
25.04.2019 kl 07:26 3845

Det gjør ingenting.. La de ta da dette bygger seg opp. Norwegian bygger seg opp kontroll i løpet av sommeren også. Full fart i reiselivet til og fra Norge.
lektor79
25.04.2019 kl 07:29 3794

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegians-start-paa-2019-ble-ikke-like-toeff-som-ventet-men-max-problemer-bremser-bookinger/24609151

Dette er svært positivt. Tar ikke mer enn 1/2 år så er det pluss igjen + at de står bedre stilt i samarbeide med Boeing og airbus. Jaaa!
RSinvest
25.04.2019 kl 07:44 3645

Å spå denne aksjen er ikke enkelt. Kan håpe på SAS streik. Dette sammen med påske, økte billettpriser, reduserte kostnader og investeringer samt salg av assets kan redde Q2. Når det gjelder MAX'ene så vil det gi ganske negativ effekt i høysesongen. Ikke bra. NAS har allerede strukket tålmodigheten til kundene når det kommer til wetlease. De har nok problemer med omdømme som følger av medias negative vinkling til alt som har med NAS å gjøre.
Redigert 25.04.2019 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
SomSa
25.04.2019 kl 08:34 3426


"2 analytikere har kjøp på NAS, 1 hold og 1 SELG. Kursmålene varierer fra 45-87 (eller var det 110 fra PAS?). Resten av uken og neste uke kommer oppdateringene."

Husk hva skjedde med SDRL og hva analytikere sa......Taper de under halvparten i 2Q og 3Q av de de tapte i 1Q så spøker det en ny emisjon.

Selskapet tjener ikke noe dritt. Samtidig er nedkjøling av verdens økonomien rundt hjørne og dette vil ramme hardt selskapet. Jeg finner ikke en fornuftig grunn til å investere i Norwegian når det finnes mange andre aksjer som kan høy høy avkastning med mindre risiko.


Dette ser bra ut, ledelsen viser en helt ny approach ift cost fokus, i tillegg alle engangskostnader ikke kommer i år.


De har 2 mrd i cash i Norwegian (market value),,, dette bør være tilstrekkelig for reprising i Q2 2019
25.04.2019 kl 08:57 3232

In 2 years the price will back to a high level that forsure, no more worries for a long time, oil come up that means better world wide economy, Energy resource move the economy, all business fly will increase with a high oil price plus low consuming airplanes Norwegian will be in a very good shape...
Hektar
25.04.2019 kl 08:59 3203

NAS:VENTER KOSTNADSBESPARELSER PÅ 550-600M I 2.KV -KARLSEN
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle vil jobbe videre med kostnadsbesparelsesprogrammet de neste månedene av året. Etter at kapasiteten er kuttet mer enn guidet ved forrige kvartal, trenger kostnadsbesparelsene å være nærmere 3 enn 2 milliarder i 2019.

Det sier finansdirektør Geir Karlsen under selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

-Selv om Max-problemene kan skape problemer, fastholder vi målet om 550-600 millioner kroner i kostnadsbesparelser for andre kvartal, sier han.

Selskapets kostnadsreduksjonsprogram på to milliarder kroner, #Focus2019, har ført til besparelser på 467 millioner kroner i første kvartal, ble det opplyst i dagens kvartalsrapport.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

12-18 months NO NO need for more equity!!

Hilsen Kjos
TomW
25.04.2019 kl 09:30 3084

Frodon var tidlig på å hånet Top Trader for mulighetene for å refinansiere NAS07. Jammen ble ikke det nevnt som en mulighet ved dagens presentasjon.


Må ta vare på dette innlegget så jeg finner det igjen seinere, haha

Frodon
I dag kl 22:05
Hvordan skal NAS få nok penger til å betale obligasjonslån som forfaller i desember 2019 på kr 2,4 milliarder (NAS07)?

Top Trader
I dag kl 22:07
Ved å refinansiere lånet til bedre betingelser med basis i running EBITDA margin i september og onwards
Redigert 25.04.2019 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Scoopex
25.04.2019 kl 15:07 2938

Tok gevinsten i dag. 8 % må være godt nok. Så får vi se om det var dumt mht streik i morgen.
Frodon
25.04.2019 kl 22:40 2426

TomW, nok en gang bommet dere igjen. Godt du sitter å driter ut dine egne ;);) Det er ikke mulig å få BEDRE vilkår på lånet nå nei

Frodon
I dag kl 12:05
Da kom informasjon om obligasjonslånet på 2,4 milliarder som forfaller i desember 2019. Det var ikke mulig å få bedre vilkår enn dagens vilkår nå nei ;)

"NAS: FLERE MULIGHETER FOR OBLIGASJONSLÅNET, DISKUTERER MED FIN.RÅDGIVERE -KARLSEN

Oslo (TDN Direkt): Det er flere muligheter for Norwegian Air Shuttles obligasjonslån som forfaller i desember 2019. Vi kan betale lånet, refinansiere, eller gjøre en blanding, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

-Vi diskuterer allerede nå med våre finansielle rådgivere, for å potensielt finne et likviditetsvindu frem til da for å kunne refinansiere hele eller deler av lånet, sier han.

Det vil ikke være aktuelt å refinansiere på dagens vilkår i obligasjonsmarkedet, understreker Karlsen.

-Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"
lektor79
25.04.2019 kl 22:49 2387

Sjukt positivt. Scoopex, det var jævlig dumt. Bare stress å hoppe ut og inn også. Bedre å la trykket opp gjøre jobben.
Redigert 25.04.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
TomW
25.04.2019 kl 22:51 2380

Så du presentasjonen Frodon?
Top Trader sa aldri at de kunne refinansiere bedre vilkår med dagens status quo.
Hans poeng var nettopp det du limer inn her!

"Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"

En mer selektiv tilnærming til informasjon enn det du viser tror jeg man skal lete lenge etter her inne! 14 innlegg i løpet av en dag om en aksje du angivelig skal være ute av kan vel ikke ses på som noe annet enn ren desperasjon
Redigert 25.04.2019 kl 23:02 Du må logge inn for å svare