PEN: Aje - Potential full field development hos NewAge

agawu
PEN 25.04.2019 kl 00:15 15516

La merke til at NewAge har oppdatert sidene sine, og at de i den sammenheng har lagt ut en oppdatert illustrasjon av mulig feltutbygging av Aje.
Det som er litt spesielt, er at det på illustrasjonen som er fra mars 2019 nå vises en 'Replacement FPSO'.

http://www.newafricanglobalenergy.com/wp-content/uploads/2019/03/Nigeria-Development-Schematic_March-2019.png
http://www.newafricanglobalenergy.com/nigeria/

Som kjent prøver Rubicon Offshore å selge Front Puffin FPSO, og charteret er terminert.
Redigert 20.01.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Jajaja
25.04.2019 kl 00:44 10353

Ser bra ut med framtidige utbyggingsplaner. .....Men (som før), særdeles merkverdig at den slags ikke legges ut samtidig hos alle eierne.
Redigert 25.04.2019 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
25.04.2019 kl 06:57 10247

Den nederste linken som Agawu viser til:

Participants:

NewAge (24.06%)
Energy Equity Resources (16.875%)
Panoro Energy (12.19%)
MX Oil (5%)

Hvorfor plutselig 12.19% på PEN?
Jannern
25.04.2019 kl 07:54 10144

Agawu:
Det er ingenting som er spesielt med illustrasjonen. Dette er en illustrasjon som er helt normal når man viser konsept for utbygging av et olje/gassfelt. I dette tilfellet viser de hvordan Aje feltet med en utbygging av gassfeltet (og LPG) kan komme til å se ut. I et slik scenario vil man benytte en annen FPSO som kan produsere de mengdene med gass (og LPG) som feltet inneholder. (I tillegg 2 brønnhode plattformer (WHP) på grunt vann).

Front Puffin FPSOen er ikke kalibrert for å produsere så store mengder gass meg bekjent, og dermed ville den ikke bli benyttet i en gassfelt utbygging. Ved en slik utbygging ville det være svært lite hensiktsmessig og ha en gass-FPSO og en olje-FPSO liggende ved siden av hverandre, og dermed ville man benytte en ny FPSO (replacement FPSO) som kan produsere både gass og olje, som forøvrig er helt normalt for FPSOer å gjøre. Det vil naturligvis være det mest kostnadeffektive.

Forøvrig er det heller ikke normalt eller å forvente at alle partnerne legger ut de samme konseptvalg illustrasjonene likt på sine hjemmesider. Det er ingen industripraksis på dette som tilsier det. Fra man faktisk velger konsept for utbygging til utbyggingen vedtas, så vil et slik konseptvalg normalt publiseres av oljeselskapene. Inntil da er det opptil enhver hva de vil vise frem, og det er vel heller normalen å ikke publisere slike konseptvalg før man har kommet dit.
Redigert 25.04.2019 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Spitzer
25.04.2019 kl 08:09 10106

Det er revenue interest. PEN skal midlertidig ha 16,255% inntil de har fått dekket investeringer vedr. fase 1. Dette dog etter at operatør Yinka har fått dekket inn sine investeringer.
Spitzer
25.04.2019 kl 08:21 10071

Det er i dag to produksjonsbrønner på AJE fra 1 fra Cenomanian og 1 fra Turonian reservoar.
Interessant at det planlegges for produksjon fra dypere Albian-reservoaret 2 brønner. Her er utdrag fra siste prospekt høst 2018 fra PEN:

One key objective of Aje-4 was to evaluate deeper exploration targets, and the well achieved this objective successfully confirming two zones within the deeper Albian that were hydrocarbon-bearing. Within the Upper Albian massive gas condensate-bearing sands were encountered and confirmed with MDT pressure gradient measurements. Within the Lower Albian, thin-bedded sands were also logged as hydrocarbon bearing.
Fluefiskeren
25.04.2019 kl 10:06 9903

Det som vel er den største forskjellen mellom nytt og gammelt konsept fra New Age er vel at det som det sies over her trengs bare en FPSO. Tidligere har de operert med en skisse av en egen gassmodul for LNG som så hentes og så på LNG skip transporteres til det fjerne østen hvor gassprisen er høyere. Det ville være en mer kostbar utbygging.
Fluefiskeren
25.04.2019 kl 10:10 9870

Spitzer

Jeg tror Aje-6 og Aje-7 skal hente olje fra Cenomanian og fra Turonian. Den siste som oil rim.
Spitzer
25.04.2019 kl 10:12 9845

Riktig det, FF. De to Albian-brønnene kommer som tillegg til Aje 6 og 7.
gunnarius
25.04.2019 kl 11:58 9694

Hvem tar i PEN først og med hvilken kraft?

Skal så lite til før aksjen fyker opp. Noen få hundretusen i handelen per dag, så er vi på god vei til der vi salpp.

Olja over $75 og Aje i spill.

Bare å få Q1, 23. mai unnagjort.

Sitter med godfølelsen.
piff
25.04.2019 kl 12:51 9598

Sant nok Gunnarius.

Men må si jeg er fremdelses meget usikker på AJE. Og hva egentlig Pen kommer til og gjøre med sin andel ,selv om de har utalt at lisensen andelen skal selges.
Det kan like gjerne komme en helomvending , om forholdene ligger til rette.
Fluefiskeren
25.04.2019 kl 13:18 9542

Brent over 75. Det er vel årets høyeste, men det gjenstår en del for PEN dessverre. Det kommer nok, men jeg tror det må en positiv melding til.
Fluefiskeren
25.04.2019 kl 13:59 9461

Og Mx Oil forsetter stigningen. Opp 20 % idag så langt. Aksjen har fått juling så det holder i år, men dette er faktisk det høyeste siden 8. okt

82 % stigning siden 15. april. Vi trenger en sjeik?
Redigert 25.04.2019 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
25.04.2019 kl 15:47 9332

Jeg har et spørsmål - nå er det slik at det svirrer masse informasjon i markedet som selskapet på ingen måte har valgt å nevne, for ikke å snakke om børsmelde. Spesielt FDP for AJE som riktignok kommer fra kun en av partnerne burde som minimum bli meldt (ser hva jannern skriver som virker fornuftig nok, men det hindrer jo ikke at de kan børsmelde hvis de vil). I tillegg har vi inntreden av sjeik i MXO som det kanskje kan bli vanskeligere å si noe om da det ikke har direkte med PEN å gjøre, men det går jo an å gi en generell status på AJE som prosjekt og hva partnerne jobber med/tenker. Skjønner ikke at PEN må være så ekstremt selektiv med å komme med børsmeldinger. Jeg mener ikke at de skal melde om kreti og pleti, men det finnes da en mellomting mellom nesten ingen ting og alt.
Er_mi
25.04.2019 kl 18:51 9142

Jeg forholder meg til Q1. Stor del av hele mitt investeringscase er basert på de tallene som jeg håper vil bli presentert der.

Har nevnt det før, og kan si det igjen. PEN er et case for de som har tålmodighet. Vi vet at Q1 kommer. Vi vet når Q1 kommer. Vi vet hvor mye olje som er blitt solgt i Q1, og til hvilken pris den er blitt solgt. Vi vet omtrent hva OPEX er (kostnader i Tunisia vet vi ikke alt om. vil sannsynligvis hvert en del kostnader i
forbindelse med inegrering og overtakelse av selskapene der med mer). Vi hva oljeprisen er nå. Vi vet att tallene for PEN kommer se utrolig mye bedre ut sammenlignet med Q1 ifjor. Dette er triggeren med STORT T. Og den nærmer seg. Så personlig ser jeg ikke noe behov for å spekulere i ne som helst hva angår Aje eller børsmeldinger. Hvis det kommer noe positivt fine. Men Aje er ikke en gang med i mitt regnestykke som tilsier en market cap på 3-5x dagens prising (det vil si en produksjon fra Dusafu og Tunisia på drøyt 5000 fat/dag i 2020). La ledelsen i PEN jobbe med salget av Aje i ro- salget vil komme når det kommer, men det er egentlig litt waste av en bra og positiv trigger hvis den kommer før Q1, ettersom vi allerede vet at Q1 vil være bra og ikke trenger noe mer enn det nå :-)

Bedre at det kommer en positiv melding om Aje som trigger kursen i løpet av sommeren- da det vil være mangel på andre triggere da, og gi kursen ny fart etter at PEN blitt repriset og begynt å konsolidere på nye høyder etter Q1.

Samtidig kan jeg atter igjen minne folk på at hvis man tror teknisk analyse har noe å si, så er PEN ekstremt bull akurat nå. Forklarte tidligere i en tråd, husker ikke hvilken, at PEN har dannet en nærmest perfekt bullish pennant-formasjon de siste tre månedene. Hva dette betyr i praksis er at den konsolidert på stadig høyere bunner, med ekstremt tydelige oppganger på høyt volym, og nedganger på lavt volym = veldig tydelige bullsignaler.

Det er faktisk sånn at i mitt chart så har PEN de siste to dagene brytet opp gjennom taket i denne formasjonen. Hvis den i tillegg klarer å bryte gjennom 17,70 NOK så tror jeg det kan bli starten på neste opptur.

Forøvrig så må folk huske at PEN er et veldig litet selskap fortsatt. Med relativt liten omsetning i daglig handel. Dette er ene og alene nok for å holde større investorer utenfor PEN. PEN dykker ikke opp i søkeresultater når større investorer screener markedene ved bruk av filter som inneholder minimumsnivå som størrelse og handelsvolum, positiv cashflow etc. Spesielt utenlandske fonder med mer.

Jeg vil si at jeg er en value investor- hvilket de fleste større eierne i PEN også er. Man leter etter selskap av god kvalitet, med god ledelse og vekstpotensial som markedet ikke helt har oppdaget enda. Det er så man tjener penger. Men for å lykkes med en slik strategi så må man rett og slett ha nok mental styrke og tålmodighet. Fordi når man har funnet gull som prises likt silver, så må man vente, og vente, og vente på at markedet til slutt også oppdager at det er gull og begynner å prise det till gull. Det tar som regel oftere lengre tid enn man tror. Og akkurat nå så er vi midt i denne fasen når det gjelder PEN. Scanship Holding er et fantastisk eksempel på dette. Der har investorer ventet i et par år nå, på at aksjen skal ta av. Men det er først nå i vinter som markedet plutselig har skjønt verdiene i Scanship Holding og de som var tidlig ute og har smørt seg med tålmodighet under lange perioder med sidelangs bevegelse kan nå høste gevinster på flere hundre prosent.

Så. Bare vent, eller kjøp enda mer før PEN hopper opp til neste nivå. Man kan jo selvfølgelig aldri være sikker- men det meste (både det fundamentale og tekniske) taler for at PEN nå vil kunne ta av nårsomhelst, og senest da tall for Q1 slippes. Dette er ikke noe jeg sier nå, men noe jeg har skrevet om i flere måneder nå (at PEN fremst vil trigges av Q1, og vi vet at det ikke vil være mange andre triggere frem til da. Selskapet har fullt opp med å konsolidere, integrere og optimere oppkjøp og virksomheter i Tunisia og ikke minst planlegge den omfattende borekampanjensom starter seinere i år).

Man sender ikke ut børsmeldinger om at "Nå har vi sammen med konsuelenter og BW Energy arbeidet 1200 timer med å analysere 3D seismikk og modeller samt sjøbunnen for å bestemme koordinater og bane for letebrønnen på Ruche, samt arbeidet 700 timer med innkjøp og logistikk i forbindelse med boringen i Tunisia". Dette er ting som de arbeider med, og det tar tid. Spesielt for et mindre selskap med begrensede resurser inhouse. Mange virker tro at det bare er å kjøpe inn en rigg og bore en brønn. Det er utrolig mye analyse- og ingenjørarbeide, tusenvis av arbeidstimer, som skal til før man har samlet nok kunnskap, data og innspill for å og kunne ta en avgjørelse om hvor og hvordan brønne skal bores. Å bore idag er et presisjonsarbeid. Man planlegger nøyaktig hvor brønnen skal se ut tusentals meter under bakken, retning og lengde, sidesteg med mer. Man borer ikke bare rett ned. Dette tar tid å finne ut av. Og man må finne ut av det, fordi det blir ekstremt dyrt hvis man gjør en feil. En feilboring kan ikke bare gi mye ekstra kostnader på bunnlinjen, men også gruse aksjekursen. Siden kommer også alt det praktiske rundt boringen og- innkjøp, logistikk, HMS-krav og beredskap, tillatelser som må ferdigstilles og innsendes til myndigheter med mer, med mer. Der er MYE arbeide, for hver eneste brønn. Og PEN/BW Energy skal til sammen bore 5-10 brønner i løpet av et år. Det er ikke bare, bare for slike små selskaper.

Tålmodighet... :-)
Paypal
25.04.2019 kl 22:25 8929

re Er_mi

Svært bra oppsummering ! Tålmodighet,- som Warren Buffet har sagt, er ofte en mangelvare. Men det er også en dyd.
Alby
26.04.2019 kl 09:07 8665

Avventende start ! :-)
Redigert 26.04.2019 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
26.04.2019 kl 09:30 8607

He he he, du trenger ikke et spørsmålstegn bak det utsagnet Alby, heller et utropstegn.
gunnarius
26.04.2019 kl 09:44 8568

Dette er hva jeg ikke helt skjønner: MXO går helt bananas.

Med hva jeg fant på hjemmesiden har MXO 4,47 mrd. aksjer. Dette gir MCAP 22 mill. USD. Husk på at MXO har kun inntektsgrunnlag på 5% i Aje lisensen. PEN har 12%.

Har snoket litt rundt innad i selskapet (PEN) og konkluderer med at selv for PEN er dette med denne sjeiken interessant, men som sagt kanskje noe vel prematurt - iallefall i en direkte M&A sammenheng. Dette betyr langt ifra at ikke sjeiken kan ha planer som innvolverer både EER og PEN. For dette tror jeg man må kunne anta. Det er bare timing her for å bevege nåla.

Vil ikke sette noen verdi på Aje for PEN. Uansett er stemningen at en viss del kan bli "re-bygd". Dvs. tidligere var det en langt mer pessimistisk stemning rundt Aje enn nå. Aje er satt i spill og man må trolig vente litt til før dette kan slå ut i meldingsform. Anyway, something is cooking!



Redigert 26.04.2019 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 09:55 8560

MX Oil fortsetter å gå. 16% opp. Omsetningen i PEN inntil 15 min siden var 81 kr. Her trås vannet i påvente av neste melding.
mimsa
26.04.2019 kl 09:56 8542

Tror vi ser en farm down her hvor PEN sitter igjen med 5%, og de $18million for 7% blir brukt for å være med videre. Dette blir bra. Da ser vi nok 20tallet etter kvartalspresentasjonen i slutten av mai.
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 10:09 8502

Presidentvalg i Tunisia til høsten

polion
26.04.2019 kl 10:21 8466

Stor interesse for PEN, hittil i dag omsatt 5000 stk. Og for å sitere gunnarius; "something is cooking".
Aprops presidentvalget i Tunisia, så var vi vel tidligere alle enig om at mimsa var en god kanidat.
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 10:33 8430

Kan ikke fri for å tro at denne sheiken opererer som en stråmann for et annet oljeselskap.
mimsa
26.04.2019 kl 10:47 8403

Polion, jeg har større ambisjoner enn som så. President i Gabon ville vært morro for noen år. Tunisien og Nigeria blir for mye mas.
gunnarius
26.04.2019 kl 10:47 8410

Du er nok inne på noe sentralt Fluefiskeren.

Det er trolig en stor gjedde i sivet. Hvem denne gjedden er kan diskuteres.

Registrerer i alle fall at vår tidligere CEO i PEN, Nish Dighe - som også er eller har vært aksjonær i PEN - nå er CEO (Dubai) for RAK Gas. Det snodige er at RAK Gas er nest største aksjonær i RAK Petroleum.

https://www.thebusinessyear.com/ras-al-khaimah/filling-the-tanks/interview

Var det ikke oto1 som dro en parallell tilbake til DNO, som vi vet sitter litt med sine aksjer i PEN med hold i påvente av at det kan posisjoneres ytterligere.

Yes, something is cooking.
Black Peter
26.04.2019 kl 11:32 8335

G,

jeg vil tro at de har forsøkt å få godkjent en enkel løsning på AJE hos myndighetene uten å lykkes. Enkel mener jeg å bore 2 oljebrønner, for så å bruke disse pengene på gassutbygging i neste fase. Jeg antar myndighetene krever utbygging av gass i større stil, så derfor ny plan. Men inkl. olje uansett lettere å selge inn ny løsning til eventuelle nye partnere med cash to spend. Hvis myndighetene nå er fornøyd er vi kanskje ikke så langt unna, men enig med Er_mi om at AJE får komme når det kommer..

God helg! :)
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 11:53 8288

Gunnarius

Jeg har jo nevnt Petronor E&P tidligere her. De har et kontor i Dubai, men det blir selvsagt en spekulasjon.
Redigert 06.05.2019 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
26.04.2019 kl 12:19 8217

Re Black Peter
Tror nok ikke at myndighetene i Nigeria har så mye de skulle ha sagt når det gjelder AJE. Lisensen har blitt fornyet for 20 nye år uten at jeg har fått med meg at det lå noen klausuler bak fornyelsen. AJE partnerskapet kan nok derfor gjøre hva de vil. Det betyr selvfølgelig ikke at de kan kullkaste alle planer om olje brønner hvis det kommer store nok spillere som vil bidra med mye kapital til gassutbyggingen.

Synes faktisk at mimsa sitt forslag er blant de bedre jeg har sett - hvem skulle trodd det :-). På den måten får vi blitt med på reisen, riktignok med en liten prosent sats, samtidig som store deler av initielle kostnader dekkes av inntektene fra aksjesalget. Litt som opplegget er med BWO faktisk. Får vi en slik løsning er jeg enig med mimsa om at vi ser 20 tallet med en gang.
Redigert 26.04.2019 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 12:49 8152

MXO fortsetter himmelferden. Opp 43 % hittil idag.
Trond.heim
26.04.2019 kl 12:58 8122

Hvor mye har MXO steget etter sjeikens ankomst?
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 13:07 8112

VI snakker om 750 % siden 15.april. 7 børsdager.....
Redigert 26.04.2019 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Alby
26.04.2019 kl 14:33 8011


Ja, der skulle vi ha vøri Karl ?
gunnarius
26.04.2019 kl 15:24 7962

Aje - eller blir det:

Breaking

UPDATE 1-Nigeria and Saudi Arabia to draft MoU on oil and gas -Nigeria oil ministry

 April 26, 2019  No Comments  #News

ABUJA, April 26 (Reuters) – Nigeria and Saudi Arabia plan to
draft a memorandum of understanding on an oil and gas
partnership that could lead to the construction of a new
refinery and investments in liquefied natural gas, Nigeria’s
petroleum ministry said on Friday.

En mer detaljert:

https://realnewsmagazine.net/oil-gas/nigeria-saudi-arabia-to-sign-mou-on-infrastructural-development/
Redigert 26.04.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 15:35 7936

Dette er jo downstream. Hva de gjør med eventuell Aje gass etter ilandføring er nok ikke bestemt ennå.
Alby
26.04.2019 kl 17:52 7817


Hva skjer med oljeprisen ? ?
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 18:04 8343

Den går ned.
What goes up must come down.
YNWA250505
26.04.2019 kl 18:25 8310

Gunnarius hyller innlegg som viser at PEN har brukt og bruker lang tid og tusenvis av timer på tolkning av 3D seismikk etc etc, når IOX ledelsen gjør det samme er d bare tull og tøys og konkurs fra Gunnars side. I følge Gunn så burde PEN ha stått i langt over 30 kroner. Det har fått årevis å komme dit de er nå. Nå er d en sjeik som skal løfte PEN 1000% . Har trua både på PEN og IOX, men jævlig irriterende at Gunn forsøpler IOX tråder og hyller PEN tråder. Tror IOX står i kr 8 før PEN står i kr 34 for å si det sånn
Fluefiskeren
26.04.2019 kl 18:39 8288

Ynwa

Du begynner ihvertfall å moderere deg litt.
Denne hadde du 5. mars:


Ikke for sent å bytte til IOX. Sannsynligheten for at IOX står i kr 10 lenge før PEN går til 32 er 100%.

5/3 2019


Redigert 26.04.2019 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
26.04.2019 kl 19:03 8253

Ingen moderasjon her. 100% er 100% vettu. Ok da .IOX står i kr 10 før PEN står i 25. Bedre nå?