NAS - hentet 3 mrd, tapte 2 på ett kvartal !!

NAS 25.04.2019 kl 07:47 2010

Lykke til, sistemann - husk å slukke lyset!
Redigert 20.01.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
25.04.2019 kl 08:13 1847

Kjos smiler vel ikke så mye om dagen nå......
Tool
25.04.2019 kl 08:20 1763

Jaja, slik kan det gå. Et korthus bygd på gjeld, unnasluntring og spekulering detter ofte ned til slutt.
Men det er likevel trist å greie ødelegge så mye, på så kort tid. Disse tullingen i styret mente vel i alvor at 1000,- aksjen var rett pris.
25.04.2019 kl 08:26 1706

Hva hadde dere forventet av Q1? Tydeligvis noe helt annet enn alle analytikere?

«DE MEST risikovillige og kortsiktige av dere kan kanskje vurdere Norwegian i dag. Selskapet overrasket med mindre tap enn konsensusestimatene, i tillegg til avgrensninger på 737 MAX problematikken. I tillegg har de fjernet flex billetter og hevet prisen betraktelig på rutene der de konkurrerer med streiketruede SAS. Alle blir sikkert forbanna, men det hindrer ikke oljenorge å betale 2600 kroner for en tur til Stavanger førstkommende helg. Jeg tror NAS kan stige både i dag og frem til SAS streiken er avblåst. Place your bets accordingly.
Mvh Richard Paulsen»
SR99
25.04.2019 kl 08:40 1570

Dette er som forventet, lite nytt i Q1 fremleggelsen.
Utsettelsen av fly er guidet tidligere, bra at dette kom på plass og roer situasjonen.
Usikkerheten er mindre og kursen kryper oppover.
Tm3P
25.04.2019 kl 08:47 1487

Ser man på det underliggende resultatet så er det jo enda dårligere enn det katastrofale fjoråret. Max problemene kom ikke før midten av mars, så det kan ikke ha påvirket Q1 veldig mye. Den sene påsken spiller kanskje litt inn?

Tm3P
25.04.2019 kl 08:49 1463

Hva skjer med rentekostnadene forresten? Opp til over 700mill sammenlignet med 242mill i fjor.

"Pareto Securities mener Norwegian leverer en positiv rapport, samt at en reprising vil være rettferdiggjort."
TomW
25.04.2019 kl 09:44 1288

Q1 19 er bedre enn q1 18. Reklassifisering av nofi aksjer bidro til et "bedre" q1 18.

"Reclassification of NOFI holding
in Q1 2018 improved net financial
items by NOK 1.9 billion"

I tillegg så hadde vi påskeeffekten i fjor som du er inne på. Dette har stor påvirkning. Skal man sammenligne bør man vente til q2 rapporten og sammenligne H1 isteden.
Redigert 25.04.2019 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Tm3P
25.04.2019 kl 09:59 1254

Nei det er ikke bedre i år.
Ebit excl other losses/gains -2 262,6mill i år mot -2 186,1mill ifjor.

Ja reklassifiseringen av NOFI økte resultatet ifjor og gevinst på oljehedging økte resultatet i år. Ebit excluding other losses/gains ser bort fra begge.

Ser man på trafikktallene så er dette forandringen i RASK i forhold til fjoråret:
Januar 0%
Februar -1%
Mars -6%

Kan se ut som påsken/MAX har påvirket tallene her. Antar man at utviklingen ville vært lik som i januar og februar(flat) hvis det ikke ville vært for påsken/max, så ville dette økt omsetningen med kun 200mill ca. Ikke veldig store greiene i forhold til tapet.

TomW
25.04.2019 kl 11:03 1170

Ja ser man på Ebit excl other losses/gains så er 19 litt dårligere enn 18, men påskeeffekten vil nok utgjøre mer enn som så. Man må også ta høyde for antall passasjerer og load faktoren i det regnestykket ditt. Begge disse ville vært vesentlig høyere om vi hadde avviklet påsken i mars.

Hvis du ser på Yielden for q1 så er denne opp 10% for jan- feb. Med andre ord så ser det ut til at Nas er på vei til å ta ut mer på billettene sine, dog med nedgang i load som gir lavere Rask. Spørsmålet er om de klarer å opprettholde disse prisene i sommerprogrammet når load tar seg opp.
Ask økte med 17 % i q1 19, og dette vil som regel også generere større tap i q1. Forhåpentligvis vil dette motvirkes av høyere lønnsomhet i q2 og q3. Men vi får se, de fortsatt en vei å gå!
Redigert 25.04.2019 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
25.04.2019 kl 11:14 1144

Hvor lenge kan de holde det gående
Stadig store tap
Jeg tippet 1,5 milliarder i nett tap så seint som i går
Jeg bommet med hele 11 millioner

Dette har jo allerede vært forventet.. Husk dette er 1 kvartal en periode hvor de alltid underpresterer. Det er kvartal 2 og 3 vi kommer til å se NAS prestere. Vi kan itillegg forvente bedre resultater i neste kvartal mot fjoråret da påsken i år er i April.

En veldig god pris og mulighet å kjøpe nå vil jeg si. Jeg spår 60-70kr til sommeren.
lektor79
25.04.2019 kl 11:26 1108

Long nå er gull verdt! :)
lektor79
25.04.2019 kl 11:26 1104

Vi vet dette er starten på turn around. Får nesten håpe selskapet ikke blir solgt selv om det også høyst sannsynlig skjer når verdiene kommer..
Tm3P
25.04.2019 kl 11:33 1078

Rask er jo kombinasjonen av yield og load faktor, så jeg har jo tatt hensyn til dette. Tok også hensyn til at det vanligvis er høyere kapasitet i mars.

Du har rett at i vintermånedene burde man "forvente" høyere tap i år pga. høyere kapasitet. Syns fortsatt det er altfor dårlig når vi vet hvor katastrofalt det gikk i fjor.

Redigert 25.04.2019 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Tm3P
25.04.2019 kl 11:44 1035

Ser kanskje også ut som de bruker enn annen regnskapsmetode i år?

Som sagt så har rentekostnadene gått opp til 700mill fra 242mill(dette er altså ikke inkludert i Ebit), ser også at den langsiktige gjelden har økt til 52mrd fra 22,5mrd i Q4.
Hektar
25.04.2019 kl 11:46 1025

Kapasiteten justeres jo etter sesong, selvfølgelig. De planlegger høyere kapasitet og operasjonstid av maskiner i forbindelse med påske så når dette ikke faller i samme periode YoY er sammenligningen på amatørnivå verdiløs.

Eneste det er brukbart til er syting og klaging men det stoppet plutselig opp ser det ut til. Vet ikke hvordan dette vil utarte seg frem mot trafikktall ift traderviljen men eie Norwegian i sommersesongen har som regel gitt god avkastning.
TomW
25.04.2019 kl 11:46 1025

Ja det stemmer det. Har ikke regnet på det selv, men syns 200 mill i påske effekt høres veldig snaut ut, så del gjerne det regnestykket om du gidder :)

Ser i presentasjonen at IFRS 16 påvirker P&L q1 2019 negativt med 176 mill kontra 2018, men vet ikke om dette gjelder EBIT EXCL.

Tm3P
25.04.2019 kl 12:06 973

Jeg så på antall passasjerer ifjor(fordi det var et år med påske i mars). Da hadde NAS totalt 7 480k passasjerer hvor 2 816k var fra mars. Det gir en andel av totalen på 37,6%. Legger man til at yielden er rundt 15% høyere i mars så regnet jeg ut av omsetningen i mars stod ca. for 41% av totalen for Q1.

Omsetningen i Q1 2019 var på 7 991m. 41% av dette er 3 276m. Hvis man regner på at denne skulle vært 6% høyere så gir dette en økning på 196m i omsetning.
Redigert 25.04.2019 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Hugoil
25.04.2019 kl 12:10 960

IFRS 16 er endring av regnskapsregler for føring av lease kostnader/inntekter. Det gir endringer i regnskapet (hvordan føringen gjøres, for å gi et bedre tallmessig beskrivelse), men ikke kontantstrømsmessig.
Redigert 25.04.2019 kl 12:27 Du må logge inn for å svare