Lap-top batteriene i Tesla og dødsdømte batterikjøretøy

Basse
26.04.2019 kl 21:17 2849

https://www.youtube.com/watch?v=R99kJfMPeWI

minus 20% etter 300 utladninger

kun 1/2 levetid sammenlignet med gjennomsnittlig bensinbil

ulønnsomt med batterikjøretøy

200-400 % værre totalt globalt CO2 fotavtrykk enn en bensinbil
Redigert 26.04.2019 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Gnomen
27.04.2019 kl 00:05 2778

Mye vissvass i der.

Tesla Bjørn har på sin TMX P90DL tapt ca 8% på 100.000 km. Han har snitt på over 300 W/km da han drar mye henger. Normal bilbruk for Ola Nordmann er nok et sted mellom 200-250 på TMX. Hans bilbruk har langt over 300 ladesykluser opp til 100.000 km, så hvorfor har han ikke over 20% tap da?

Og ta de bilene med 120-130 W/km, de har mye lavere tap etter 100.000 km da de har færre ladesykluser.

Denne karen har det kun i kjeften :)

Puta1n
27.04.2019 kl 00:24 2769

Batteri-nissene skjønner ikke hva BMS og alder på batteriet er.

En dag er det slutt på batteriet, enten du vil eller ikke.
Tullium
27.04.2019 kl 08:31 2708

Det et ikke samme kjemi i laptop og fremdriftsbatterier i elbil.
Helt feil sammenlikning.
Beviset er at elbiler med langt mindre batterier har kjørt mye lenger enn 100.000km. En leaf har gjerne 1/3 av batterikapasiteten, disse sees ofte med mer enn 100.000km på telleren.
På en Tesla med tre ganger større batteri, vil belastningen bli langt lavere. Sjeldnere hurtiglading/superlading, mindre tid ved 100%soc(som absolutt ikke er bra for batterier), mindre tid på veldig lav soc(heller ikke bra), bedre temperaturkontroll(høy varme liker ikke batteriene)

Så Teslabatterier vil i de fleste tilfeller befinne seg i sweetspoten av soc(state of charge)

Hva EN bil eller flere biler har som resultat er vel ikke så interessant, gjennomsnittet er hva som er interessant.

Ettersom jeg har forstått har mange Tesla fått skiftet ut hele batteriet på garantien, hva gjennomsnittet er vet ingen utenom Tesla selv.

Skulle ønske flere ser denne videoen av Paul Rosenqvist, da hadde man forstått at menneskenes aktivitet ikke vil påvirke klimaet. Han peker på at det er sola som varmer opp jorda.

Menneskelig aktivitet gjennom et helt år tilsvarer en en energimengde som er den samme som de solstrålene som treffer jorda i løpet av 15 minutter. Som om 15 minutter gjennom et helt år vil gjøre en dramatisk forskjell?? Selvsagt vil det ikke engang merkes.

Problemet med miljø og forurensing har med luftkvalitet, plast i havet og slike ting, IKKE klima.
Redigert 27.04.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
mishka
27.04.2019 kl 10:46 2629

Fyren på videoen ga ikke akkurat den største tillit for seerne for å si det forsiktig. Alle vet at det beste for et elbil-batteri er å lades med ikke for stor strømstyrke fra helst ikke under 20% og lades opp til helst ikke over 80%. Dermed passer elbiler som hånd i hanske for avgiftstyngede norske slaver med lademulighet hjemme og som sjelden skal lade på hurtiglader og enda sjeldnere kjøre langt. Skulle likt å se en tysk handelsreisende i Tesla som lader 2 ganger hver dag på en SC :-) OK, han ser du ikke for han kjører diesel. Og han har slett ikke tid til å tilbringe et par timer daglig på en SC.

Derav at menneskelig aktivitet utgjør 15 minutters stråling fra sola over et år betyr det at menneskelig aktivitet utgjør en økning på mindre enn 0.003% av energimengden, selv avanserte instrumenter vil ha problemer med å registrere en slik økning, spesielt ikke så lenge vi vet at sola gir fra seg ulike mengder energi fra år til år.
Basse
27.04.2019 kl 13:16 2552

ALLE med og uten tinnfoliehatt vet at Litium IOn batterier ødelegges raskere ved bruk av hurtiglading. LIKEVEL skriker de med tinnfoliehatt etter fler hurtigladestasjoner.

Forklaringen til denne holdningen blant EV eierne må være at de stoler på at garantien likevel dekker et ødelagt batteri. Eller de TROR det vil skje et mirakel i andrehåndsmarkedet som vil få folk til å løpe og kjøpe brukte EV med misbrukte nedslitte batterier om noen år.

PÅ Finn er tidligere Tesla-eiere SJELEGLADE når de finner en knott som er villig til å våge seg på å kjøpe deres brukte EV.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145769870
Redigert 27.04.2019 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
mishka
27.04.2019 kl 14:07 2525

Hehehe, erre mulig??? Er dette real eller bare en fyr som hater elbiler generelt og Tesla spesielt noe så inderlig?

Og når det gjelder dette med hurtiglading så er det en av grunnene til at vi langkjørere bør holde oss langt unna. Har selv regnet på at om jeg skulle hatt Tesla ville jeg måttet besøke en SC ca. 85 ganger pr. år. Gidder jeg å tilbringe 85 timer eller over 3 døgn i året på et jorde in the middle of nowhere? Svaret gir seg selv. Når "tinnfoliehatter" begynner å snakke om "meningsfull lading" og hvor mange % man optimalt må ha igjen osv. for å få fart på ladinga får jeg hjernebrokk. Nei, jeg skal ha full tank på 3 minutter uansett om det er igjen 1 liter eller 20 liter på tanken.
Redigert 27.04.2019 kl 14:08 Du må logge inn for å svare

Denne Paul Rosenqvist sier det som det er, og det er at elbiler ikke er «fremtiden» slik mange hevder.

Greit når det kommer lithium silicone batterier vil rekkevidden dobles, men at det stopper der pga at det ikke finnes noen grunnstoffer som kan forbedre kapasiteten ytterligere, men det betyr at de elbilene som selges i dag selvsagt er for dårlige og utdaterte, dersom de nye batteriene blir virkelighet.

En såkalt fossilbil går i gjennomsnitt i 19,2 år før den blir vraket, dersom en elbil skal gå like langt vil den være på batteripakke nummer to i de aller fleste tilfeller, noe som ødelegger hele regnskapet og hele poenget med elbil i første omgang.

At Paul R mener at også NASA er enige om at mennesker ikke påvirker klimaet er interessant, hvorfor står NASA bare å ser på at hele verden går amok mht «klimaproblemet»?

Redigert 27.04.2019 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
danm
27.04.2019 kl 14:54 2483

De benzin og dieselbiler, der produceres nu og i de kommende år, er ikke noget problem for miljøet. Miljøfolket har helt forkert fokus. Bilen er blevet "prügelknabe", men problemet er ikke længere de nye biler. Man bør glemme elbilen, det er ikke løsningen.
Tec
27.04.2019 kl 15:07 2470

Da må min Citroen Berlingo være svært spesiell da. Fikk kjørt batteri test etter 75000 km og bilen hadde 7% tap (69,5 A av 75A Nytt). Bilen har blitt ladet opp til 100% hver lading og brukt mange ganger ned til skillpadde(10%) Kjørt tom 1 gang. Hurtigladet flere hundre ganger. Den går under 100 km pr lading i snitt. Har 22,5 KwH batteri. Lever godt med 7% på 75000 km.
Redigert 27.04.2019 kl 15:09 Du må logge inn for å svare

«Ikke samme kjemi i elbilbatterier og laptopbatterier»??

Og hva mener du er forskjellen??

Du får nå se hva det er når bilen f.eks er 15 år gammel da. Og ikke kom med at «da har jeg solgt den», for levetiden på en slik bil bør selvsagt være lengre enn 15 år, spiller ingen rolle hvor lenge første eier beholder den.
mishka
27.04.2019 kl 16:51 2403

Ja så la oss da si at etter 100k.km. er det 10% tap og etter 200k.km osv.osv. Kombiner dette med at batteriet helst ikke skal lades helt ned og ikke helt opp (80/20%).
Da er det INGENTNG å gå på etter at bilen er ny før de er degradert til batterisøppel som kun kan brukes til kjøring i nærområdet.
Tec
27.04.2019 kl 20:39 2322

Det kan sikkert stemme-holder bilen 200-300000 km før rusten tar den så er det OK i min verden. Om jeg så har mistet 20-30% batteri dvs 2-3 mil så lever jeg fint med det. Jeg kjører ca 25-30000 km pr år kun på saltede veier.. Men når skal det nevnes at jeg kjørte 12 mil(orkanger-Frøya) når bilen var ny (6000 km) på vintern-kom da frem med skillpadde(>10%). Kjørte samme tur når bilen hadde gått 77000 km (over 700 15%-100% ladinger). Det gikk akkurat med skillpadde(>10%) men var en jev.... kald i -10 tur som ikke anbefales. Hadde 3 km/t lavere snitt fart. Ingen varme begge ganger. I hver dagen kjører jeg 8-14 mil hver dag med varme og hurtiglader isteden for å fryse. Pga svært ustabil batteri måler under hurtiglading sto bilen mye på verkstedet og jeg fikk i den forbindelse skiftet hovedbatteri like etter frøya turen på misstanke-lo bra da måler var like feil etter batteri bytte dagen etter ved hurtiglading.. . Feilen viste seg å være en defekt sikring opp mot batteri måler men det er en annen historie. Med det nye batteriet har jeg passet bedre på det å kjører det kun ned til 20%(varsel lampe) -lader til 100% som før og hurtiglader heller oftere. Når jeg fikk kjørt test etter 24000 km så var faller på dette kun 0,1A (74,9 vs 75A nytt). Bilen har nå gått 110000 km. Så dette viser at en har igjen for å passe bedre på batteriet som selvsagt tapper seg-gjerne mest i starten før det går en knekk mot slutten. Men i Norsk klima er ikke dette et stor problem da mange biler uansett blir spiker pga rust. Jobbet som tekniker på Verksted tidligere å diesel og bensin biler er ikke feil frie de heller når de har bikket 150000 km og de rustet-MYE.. I hverdagen fungere denne matpakke bilen helt utmerket for meg. Har ikke hatt noe problem etter at sikringen ble skiftet
Jomma123
27.04.2019 kl 21:17 2300

Ingen av elbilmerkene oppgir om de bytter batteriene på den. Det tar de og gjør uten og informere eieren. Har selv sett pallevis med lukka kasser som inneholder defekte batteri. Detter er utbredt hos dem alle. Er vel først etter garantien utløper en får svar på hvor lenge ett batteri holder da det blir den stakkarn som kjøper en gammal elbil. Nå blir de ikke bli lettsolgte uansett da en heller kjøper ny. Elbil kommer til og bli ett miljø de luxe problem i fremtiden.
mishka
27.04.2019 kl 21:41 2282

Din bruk av bil viser bare hvor utrolig forskjellig bruk vi bileiere har. Med din bruk så høres dette perfekt ut. I min verden helt ubrukelig. Og derfor skal ikke myndighetene i Norge pådytte alle mennesker disse elbilene, spesielt ikke med avgiftsøkninger på vanlige biler. Hva de gjør med subsidier på elbiler gir jeg blaffen i.
Tec
27.04.2019 kl 21:47 2272

Mulig de gjør det hos noen merker da blir det som Toyota gjorde med motorer rundt år 2000. Mitt merke verksted brukte over 1 år å x antall rep forsøk med aktiv feil søking og innkobling av fabrikk før jeg fikk byttet batteri. Batteriet koster jo like mye som bilen... Måtte så vente noen mnd at batteri kom fra Japan. Så at GOM var anderledes etter batteri byttet-ikke sett siden så de har ikke byttet batteri tidligere. Jeg byttet 1 batteri mens jeg jobbet på verksted pga defekt sensor som sto på batteri pakken. Batteri var 100% i ordne men sensor ble ikke levert løst da-nå blir den det da det ble for dyrt skifte batteri til 160 000 for 1 sensor.. Måtte feilsøke ekstremt lenge før vi fikk Ok-på sensor bytte pga pris på batteri. Vi måtte være 100% sikker før fabrikk godkjente byttet. Tviler egentlig at alle merker bare bytter hovedbatteri til prisen av 1 bil . Det henger ikke på greip hvis de ikke skal sprenge garanti budsjettet til helv... . Nå skal det neves at 1 merke hadde 1 "aksjon" var bytte av bensin motor også pga sot når jeg jobbet så feil finnes også på vanlige biler.

Rosenqvist tar for seg NTNU-rapporten som sier at en elbil har «inntil 60% mindre CO2 avtrykk globalt sett enn en tilsvarende bensinbil».

Han sier sier at denne rapporten forutsetter at det er brukt «norsk» strøm, altså ikke kullkraftverk eller annet, og at de ikke har tatt høyde for at en elbil må bytte batteriet etter 9-10 års bruk, og at de ikke har tatt høyde for destruering av dette batteriet, eller produksjon av nytt batteri, eller destruering av også dette batteriet etter 19-20 års bruk.

Han sier at dersom man tar med alt dette, noe man selvsagt bør gjøre, så vil elbilens CO2 fotavtrykk ikke være «inntil» 60% bedre, men derimot 2-400% verre.

Bellona, politikere og andre hevder nå at elbilen er 60% bedre, selv om «inntil 60%» selvsagt ikke er 60% men noe mellom 0 og 60%.

Uansett viser dette at Norges satsing på elbiler er den totale galskap, når skal galskapen stoppe?

Som han sier «miljøet» blir selvsagt bedre mellom f.eks Drammen og Oslo, men ikke i global målestokk.

Og så til slutt runder han elegant av med å forklare hva denne «farlige» CO2 gassen er, at i atmosfæren nå så er det 0.038% CO2, og at dette er såkalt livets gass, at dess mer CO2 dess mer vokser plantene, noe som er flott for alle de 7-8 milliardene mennesker som bor på jorda.

Så nevner han at det faktisk var mer CO2 i atmosfæren for 100.000 år siden da det var 0.04%, og da var det istid.

Han sier at det IKKE er slik som f.eks Al Gore har hevdet at først øker CO2 nivået og så øker temperaturen, men at det er omvendt.

For først varmer sola opp temperaturen i havet, og fordi varmare er vann ikke klarer å holde på CO2 så mye som kaldere vann vil CO2 slippes ut i atmosfæren fra vannet, ETTER at vannet først er varmet opp av sola.

Så hele denne CO2 avgiften og hysteriet rundt bare er en bløff.

Blir minnet om hva Hitler sa, om å gjenta en løgn som er stor nok mange ganger etc etc, vi tror vi er så smarte men vi blir holdt for narr, tipper også løgnen er så flau at ingen noengang vil tørre å innrømme det.

Hvor mye hadde ikke norske forbrukere spart i avgifter pga den idiotiske og kriminelle og latterlige CO2 avgiften?
Redigert 28.04.2019 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Gnomen
28.04.2019 kl 00:36 2189

19.2 år med 14.000 km årlig, er i underkant av 270.000 km, vi har flere eksempel på Tesla Model S solgt på Finn med over 300.000 km, uten batteribytte. So whats the problem? De fleste som har byttet batteri er ikke pga degradering, men produksjonsfeil etc. Akkurat som de som må bytte gearkasser, turboer etc på en fossil mandagsbil.

For det første betyr ikke at en eller flere eller «noen» elbiler har kjørt 300k på et batteri at dette betyr at de gjennomsnittlig vil gjøre dette.

For det andre vet vi jo ikke hvor vanlig det er at Tesla skifter hele batteriet uten å si fra til eier, kan vel også hende at noen eiere holder tett om at batteriet er skiftet ut.

En gjennomsnitts bensin eller dieselbil varer jo i 19,2 år før den vrakes.

Tesla har kun vært solgt de siste 6 år og vi aner ikke hvor lenge disse bilene varer før de skrotes.

Har selv merket meg at lithium ion batterier i f.eks telefoner, laptops etc kan dø helt plutselig, i tillegg til at de mister kapasitet ettersom tiden går.
Redigert 28.04.2019 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Jomma123
29.04.2019 kl 11:00 1921

Nå driver ikke verksted så mye med feilsøking av batterifeil. Ett så stort batteri er en bombe ved feil. Kortslutter det så brenner bilen opp med eller uten folk i. Dere sitter på en tidsinnstilt bombe. Er dere klar over det? En brann i batteri lar seg ikke stoppe eller slukke. Derfor sendes de batteriene tilbake til fabrikkene eller blir destruert.

Du skal ikke tvile så mye på at de ikke gjør det. Blir som med den Toyota motoren du nevner. Det er jo dårlig reklame hvis det kommer ut. Samme er det med batteriene i elbiler. I og med dette er noe nytt er de ekstra på vakt at svakheter ikke skal komme ut. Det ville jo knekke salget ganske fort.
Tec
30.04.2019 kl 08:22 1806

Da regner meg med at du faktisk har jobbet på et verksted og har dokumentasjon siden du kommer med disse på standene. Der hvor jeg jobbet tidlige så feilsøkte vi alt før ting/deler ble byttet. Fabrikkene vil ikke bare at deler blir byttet på random fordi en mekaniker "mener" at en ting har en feil-en må bekrefte at delen har feil før den blir byttet-ned flere målinger! Dette ble tydelig desto dyrere ting er. Deler over en hvis sum f.eks 8000 kr måtte vi ha forhånds godkjenning fra garanti/fabrikk FØR de ble bestilt og byttet. Hvis verkstedet bare bestiller en del og bytter på misstanke og feil del er byttet får verkstedet kostnaden rett på bunn linja... sier seg selv at dette ikke er en bra forretnings modell. Kan ikke si at jeg er bekymret for tidsinnstilt bombe når en vet hvor mange sikkerhets aksjoner bil bransjen har. De er svært påpasselig at ting skal være sikkert og tar heller inn alle biler for sjekk enn å satse på at ting går bra.
Det er gjerne nok med noen håndfulll tilfeller får en aksjon/tilbakekalling blir satt igang. Opplevde at folk fra fabrikken kom med hvite frakker rimelig kjapt etter hendelser relatert til sikkerhet. Fabrikkene har hotliner for dette. Så at de lar en elbil som er trafkk farlig bare gå i trafikken faller på sin egen urimelighet. En diesel og benisn bil er også en tidsinnstilt bombe som brenner langt hyppigere enn elbiler utfra statstikk pr/1000 biler.
Tullium
30.04.2019 kl 19:08 1727

I en hydrogenbil vil den bittelille batteripakka få hyppige ladesykluser, som vil gjøre at den ikke vil få veldig lang levetid .
Men jeg tipper at de vil bruke en helt annen kjemi, som gir dårlig opplastingshastighet, lav energitetthet, men flere ladesykluser.

Så nei, hydrogenbil vil jeg ikke ha. Det blir er steg i feil retning.

"En helt annen kjemi"

Jaha, tror ikke du har veldig mye peiling på batterier, for å si det slik.
danm
06.05.2019 kl 11:43 1548

Uanset batteritype, så har Tesla et stort problem, - prisen!!!
https://www.dn.no/mercedes-benz/elbil/elbiler/mercedes-elbil-slar-konkurrentene-pa-pris/2-1-598098
Og selvfølgelig kvalitet og service.

Etter at den lille kom på markedet har det ikke akkurat manglet på historier om feil.
En bekjents kollega fikk lov til å levere den tilbake siden han bare gadd ha den et par dager, men dessverre hadde han betalt for den og måtte vente godt over en mnd for å få tilbake pengene. Da var det ikke så lett å få kjøpt en annen bil fort.
danm
06.05.2019 kl 12:00 1525

Jeg undrer mig til stadighed over, at Tesla sælger så mange biler i Norge, men måske er den tid snart forbi.
Basse
07.05.2019 kl 08:57 1428

den undringen er det mange som deler. Mange skylder på uvitenhet og naivitet. Men Tesla-salget fremstilles gjerne ukritisk med skrytestatistikk i media når de samler opp en haug av skrotet sitt og leverer dette til intetanende kunder èn enkelt måned, for måneden etter å nærmest "kollapse" på statistikken.

Dette ser vi nå på april-statistikken, Tesla leverte 5000 i mars og bare 700 i april. Media er nå tause som vanlig (mens de kjørte nyheten opp i april) Her demonstreres typisk norsk presses metode for å føre markedet bak lyset.
Redigert 07.05.2019 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
Stephen
07.05.2019 kl 20:32 1360

Hvor kan man fylle?

Mvh. Stephen

Er bilen virkelig så dårlig? Flimrende skjermer, cruisekontroll som ikke virker osv. På nye biler?? Er det hastverksarbeid fra en konkurstruet fabrikk??
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/04/Irriterte-Tesla-kunder-paa-kokepunktet
Basse
09.05.2019 kl 09:37 1181

Tesla produserte et uferdig produkt, solgte de til egne ansatte og lot disse ansatte stå for "kvalitetstestingen" slik at selskapet raskt kunne få levert kjøretøy og hentet inn desperat trengende likviditet.

Det er ufattelig, ja fullstendig ufattelig, at ikke norske forbrukere har fulgt med og avbestilt sin Tesla og avventet til man kunne være trygg på hva det er man begir seg inn på ved å kjøpe en slik ukurant vare.

En konkurs vil gjøre alle Tesla UBRUKELIGE i løpet av relativt kort tid, dette fordi de trenger kontinuerlig overvåking og oppgradering samt pga ukurante tekniske løsninger ikke har tilgang til kompatible reservedeler straks Teslas forsyningslinje legges ned.

Hvem skal dere saksøke når realitetene endelig synker inn? Musk har sikret seg selv økonomisk gjennom å selge egne aksjer og la selskapet trykke nye aksjer gang på gang. Han faller ikke med Tesla.

Vil dere saksøke media som har forledet dere ved sin ukritiske haussing av Teslas produkter? Lykke til med det... det er som å forsøke å saksøke Arbeiderpartiet fordi Byrådet i Oslo avvikler innbyggernes tilgang til offentlige gateparkering i Oslo.
Redigert 09.05.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare

Tesla er som å gå inn i Jehovas vitner for min del. Så planlegger absolutt ingen innmelding der. Bare utrolig rart at folk legger hundretusenvis av kroner for å spare litt bompenger ved å kjøpe hastverksarbeid fra en fabrikk som plutselig ikke finns lenger om det ikke sprøytes inn hundrevis av miliarder kroner
Gnomen
10.05.2019 kl 12:43 1110

Tesla er kommet for å bli, og det vet du akkurat like godt som alle oss andre....men liker det tydligvis ikke :)