NAS: ... NY EMISJON?

Slettet bruker
NAS 27.04.2019 kl 05:06 1981

På Q1 presentasjonen fikk ledelsen i NAS spørsmål om fremtidig emisjon. Kjos svarte at dette ikke var aktuelt i løpet av de neste 12-18 månedene. ABG Sundal Collier mener imidlertid det kan komme en ny emisjon i løpet av andre halvår i år.

Er det noen med god tallforståelse og innsikt i selskapet som har noen fornuftige innspill i forhold til overnevnte påstander?


https://www.dn.no/borskommentar/bjorn-kjos/aksel-overland-engebakken/norwegian/sorry-kjos-men-selv-ikke-trollmenn-tror-pa-deg-na/2-1-593628


vagabonder
27.04.2019 kl 08:44 1848

Jeg har tilgang til analyer fra flere meglerhus, i siste rapport fra SB1 markets om NAS, stilles det også spørsmålstegn om de må hente penger. De sier SELG.
Jeg så web-sendingen til NAS og de hadde problemer å svare på spørsmålet på en betryggende måte.
Ser man på siste kvartals balance sheet er det skremmende lesning: Equity er 3092 mill og equity & liabilities 92286, dvs 3092/92286 = 3.35% i egenkapital. Altså skal du kjøpe hus så må du har minst 15%. Og sammenligner man med Lufthansa så har de 25%. Dermend ser man lett at de har ingen margin om noe skal skje, og ting skjer i flybransjen. Feks streik i SAS, motorproblemer eller 737-maxer..
En god måte å se på om et selskap trenger penger er å se på obligasjonene, nå er det en obligasjon der du får 16% rente, altså store deler av det profosjonelle markedet priser NAS til at det kan gå veldig galt.
Redigert 27.04.2019 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2019 kl 09:49 1718

Jeg skal ut så lenge det er så turbulent. Kursen er ikke stabil på noen måte og selv jeg har gått driiitlei!
Slettet bruker
27.04.2019 kl 10:08 1662

Så på morgensendingen til Dnb Market for to dager siden - de poengterte at det er svært viktig at NAS styrker "balansen" i regnskapet, da det nå ikke er særlig rom for nye uforutsette hendelser.
Redigert 27.04.2019 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2019 kl 11:33 1538

Samtidig er det ingen tvil om at selskapet har fullt fokus på kostnader - samtidig som utsettelse av "delivery" på fly fra Airbus og Boeing vil bidra til å lette de finansielle forpliktelsene på kort sikt. På Q1 presentasjonen snakket man om besparelser på minimum 2 milliarder i 2019 (muligens 3 milliarder) - men at det samtidig vil være usikkert om man får et positivt resultat for 2019, grunnet betydelige tap relatert til at MAX flyene er satt på bakken. Utfra et scenario at MAX-flyene blir på bakken frem til august, så estimerte man et tap i størrelsesorden 3-500 millioner kroner.
vagabonder
27.04.2019 kl 17:00 1411

Ja jeg fikk også det med meg den. Forøvring har dette vært et tema i mange år.
Slettet bruker
27.04.2019 kl 17:20 1369

Nå er balansen svak, EK lav, men de har store bestillinger fra flyprodusenter som har ansvar når det kommer til stabilitet på drift. Når balansen er på 100 mrd, hvor stor er da mulig krav hvis man gjør vurderinger mot mangler ?

Så kan man legge til grunn at man ikke ønsker tvist, men når det er avvik i det som er bestilt og det som er levert. Så har man noe man må bli enig om.


MItt innspill er at alt frem til nå har falt ned som kostnader for NAS. Noe må de få i retur!
Dublinmannen
27.04.2019 kl 17:39 1338

Sky problemselskaper som pesten! Finn noen som driver bra i en nisje, flybransjen er en grusom bransje å jobbe med som investor!
Dublinmannen
27.04.2019 kl 17:46 1315

Imponerende av Molnes i Norne:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Vondt-blir-verre-Norwegian-under-200

Artikkel fra 8. oktober 18 hvor Carnegie anbefaler kjøp, mens Molnes er klokkerent på det som har skjedd siden da!