NAS - Tvangssalg av aksjene til Bjørn Kjos

Frodon
NAS 27.04.2019 kl 11:59 21863

Når kommer første børs melding av salg på de belånte aksjene til Kjos og Kise m/familie og til hvilken kurs blir de solgt?

Eller tror dere eventuelt at de begynner å selge aksjene frivillig...?

Jeg tar det for gitt at de proffe rike investorene har regnet ut hvilken kurs aksjene må selges, spørsmålet er bare om dette vil skje før eller etter neste emisjon. Og om emisjonen blir satt i Q3/Q4 2019 eller om NAS klarer seg helt til Q1 2020. Hva tror dere...?
Redigert 21.01.2021 kl 03:14 Du må logge inn for å svare
hstray
27.04.2019 kl 17:58 8315

Går ikke frem noe om tvangssalg som Frodon indikerer.
Frodon er definitivt den verste baiseren her inne
Frodon er short eller jobber for å noen som er short. Hvorfor skulle han ellers bruke store deler av arbeidsdagen og helgen på Hegnar forum? Andre er på jobb i arbeidstid. Frodon sitter på Hegnar forum og skriver innlegg om NAS
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.04.2019 kl 18:10 8291

Hstray, klarte du ikke å dokumentere sannhetene dine? Du skriver at jeg kaster ut løgn, så nå er det best du klarer å dokumentere at du ikke kaster ut løgn!!

Her har vi bevis på en med moral, bare synd den er dobbel ????

--------------------------
Frodon
I dag kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????
----------------------

hstray
I dag kl 14:38
Frodon skrev
Dine antagelser om meg og NAS er helt feil. Men det er tydeligvis like vanskelig å skjønne, som at N..

Frodon du virker som en desperat tulling. Bruker hele helga, og hverdagen på sine NAS innlegg. 20-30 innlegg på en lørdag med få minutters mellomrom. Har du ikke noe bedre å foreta deg? Du fremstår manisk
Ihh til dine påstander om Kjos/HBK holdning blir tvangssolgt på kurs kr 30, kan du fremlegge bevis/fakta? Har du i tillegg fult innsyn i privat økonomien til Kjos og Kjos avtaler mer kreditorer?
Slik det fremgikk i spørsmålsrunden på Q1 var Geir Karlsen tydelig på at floken med Airbus ihh til JV var løst. Airbus godtar at fly flyttes inn i ett JV. På Q4 2018 var det Airbus som hindret en JV avtale. Basert på emisjon, og utsettelse av leveranser på 2.1$ milliarder så fremstår CFO Geir Karlsen på at ett JV på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig. Norwegian kan nå signere en JV avtale og få inn 3-6.milliarder nok ikke i frisk EK og forbedre balanse. Tror du ikke Kjos trykker på den knappen visst han står i fare for tvangssalg som du påstår??

Ok å diskutere en case. Med sitte å kaste ut løgn for å få små aksjonærer til å selge er ikke bra. Vurderer å rapportere deg inn til Oslo børs, Finanstilsynet. Avventer ditt svar og dokumentasjon på at Kjos blir tvangssolgt på kr 30.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Single Malt
27.04.2019 kl 18:28 8231

Vanskelig å vite Frodon. lenge siden foresten :-)

Uten sammenligning forøvrig, Tore Idsø i NEXT ble tvangssolgt, Aksjen var oppe i 180.- for lenge siden, vert noen emier på vei ned, han belånte sine aksjer, rullerte kontrakten lenge, mener at det var rundt 80,00.- som var striken, husker ikke helt, men tvangssalgene begynte rundt 40,00 mener jeg og huske, og han hadde såpass med aksjer at dette kjørte kursen videre sørover til under 20,00, hans belåning ødela aksjen fullstendig, var vel derfor han måtte gå også, men han har fortsatt aksjer og tegnet seg i siste emisjon, og den havnet på 8,00 blank.

Så det blir tipping dette, og det kommer nok og mye an på den/de som har lånt ut penger med pant i aksjene, hvis de tror at NAS kommer igjennom og at kursen skal opp er det ikke sikkert de tvangsselger fyren, på den annen side.... tenk på ett tall, beveger aksjen seg særlig under 30,00, samt att man vet, vertfall om man i det hele tatt vill innse at NAS har gjeld som er temmelig høy selv om noen virker som å ikke tro på det, da tipper jeg at tvangssalgene starter. Det vill i tilfelle sende kursen under 20,00,- Under 30,00 så er det ikke bare Kjos som blir tvangssolgt, men alle andre med belåning og mye høyere ingangh en i dag. Det vil forsterke et fall til hvem vet hvor. Så, sett at kursen på sikt da havner under 20,00 og at det kommer en ny emisjon, den må jo komme, hva vil da eventuelle såkalte "rikinger" bli med på? kr 10,00-.?

dette var bare synsing, jeg har jo ikke greie på dette med aksjer og slikt, noe som bekreftes av skribleriene mine..... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
sus1
27.04.2019 kl 18:32 8221

Selvfølgelig har Frodon en agenda. Han bruker masse tid til å advare små aksjonærer som kanskje ikke er så flinke. Han har nok sett dette før.
Eller vil jeg si alt du sa undrene er riktig. Har lest trådene jeg også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
27.04.2019 kl 19:22 8131

På generell basis tror jeg ingenting som foregår her i forumet flytter på obx-aksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
hstray
27.04.2019 kl 20:03 8066

Frodon som har sin jobb på Hegnar forum under sine advarsel mot Nas tråder starter en tråd med tema når blir Kjos m/ familie tvangssolgt grunnet deres belåning i HBK holdning basert på en E24 artikkel.

Hadde tilfellet vært slik at Kjos lå ann til å bli tvangssolgt, og dermed miste sine NAS aksjer på all time low. Hvorfor gjennomfører ikke NAS med CEO Kjos en JV? Under spørsmåls runden på Q1 kom det frem til at Airbus hadde samtykket til at fly ble flyttet inn i ett JV. Under Q4 2018 ble det kommunisert at det var en identisjons avtale, men at det stod igjen å bli enige med Airbus.
Kjos kan trykke på en knapp og gjennomføre ett JV, og bedre balanse og få inn 3-6 milliarder i ny EK. Som Karlsen sa på Q1 så trenger de ikke gjennomføre ett JV pt basert på utsettelser av leveringer på 2,1 milliarder sant emisjon på 3 milliarder. Derfor faller ditt drømme scenario Frodon
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
27.04.2019 kl 20:50 7988

De har vel også sagt de kan refinansiere eller betale lånet med forfall i desember? Enten refinansiere det helt eller delvis, eller innfri det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2019 kl 21:07 7955

Jeg tror ikke disse reisene for SAS redder økonomien til NAS. De må restrukturere totalt for å hente inn økonomien. Jeg skal ut!


Lørdag 27. april:
Oslo til Tromsø, avgang ‪klokken 13.00
Tromsø til Oslo, avgang ‪klokken 15.25
Bodø til Oslo, avgang ‪klokken 11.00
Trondheim til Oslo, avgang ‪klokken 13.05
Oslo til Trondheim, avgang ‪klokken 14.30
Bergen til Oslo, avgang ‪klokken 16.45
Oslo til Bergen, avgang ‪klokken 18.10
Oslo til Ålesund, avgang ‪klokken 20.50
Ålesund til Oslo, avgang ‪klokken 22.20
Stavanger til Oslo, avgang klokken 19.30

Søndag 28. april:
Bergen til Oslo, avgang klokken 09.00
Oslo til Bergen, avgang klokken 10.30
Oslo til Trondheim, avgang klokken 22.00
Trondheim til Oslo, avgang klokken 23.25
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
27.04.2019 kl 21:45 7887

Svinger du fælt her lektor? Turbulens kalles det :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.04.2019 kl 21:51 7876

RE - Tror du undervurderer hovedaksjonærenes evne til selv tenke over hva de driver med.

* Vel, ser man på status pr i dag så kan man ikke påstå at de helt har skjønt hva de driver med ...

RE - DE ville neppe ha gått inn i emisjonen dersom de visste at det skulle komme en ny emisjon.

* Vel, det var vel ingen som så Max8 problematikken komme - heller ikke de største aksjonærene .. ;)

RE - DE har vørt ute i hardt vær før og kursen har alltid kommer opp igjen. I tillegg kommer mulighet for oppkjøp som jeg tror vil komme

* Det er riktig at det har stormet før, men det er ikke riktig at kursen alltid har kommet opp igjen - det er vi jo vitne til nå. Det har ikke annet enn stormet i dette caset og nå har stormen gått over til orkan styrke hvor mange er lei av ikke bare den økende turbulensen men også at selskapet aldri klarer å levere et årlig overskudd så det vil nok bli vanskeligere og vanskeligere å finne investorer fremover spesielt nå som det er å forvente at emisjonene vil komme hyppigere - mao, det er nok din optimisme som er overvurdert...;)

Mitt bet er at en ny emisjon med største sannsynlighet vil tvinge seg frem før året er omme ...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2019 kl 21:53 5888

Lektor gikk nok ut på stopp loss på fredag, nå ønsker han seg inn igjen til noe lavere kurs!
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.04.2019 kl 22:02 5876

Er vi da enige om at du sitter å skriver usannheter på forumet, eller skal du snart dokumentere dine påstander? Du kan ikke seriøst mene at du sitter på en lørdag og bruker tiden din på å juge på et forum?? Hvis du ikke klarer å dokumentere dine påstander, er det kanskje bedre at du bare innrømmer at du sitter å juger...?

«Frodon
I dag kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????«
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Proletar
28.04.2019 kl 01:16 5739

Mulig Buffet har sagt noe sånt, men originalen tilhører Richard Branson. Forøvrig blant de 10 første Kjos fulgte på twitter.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 10:22 5596

Folk taper alle pengene sine i NAS, så jeg skjønner de blir irritert. Men da burde de i grunn takke meg for advarslene jeg har gitt i lang tid og heller være irritert på seg selv at de tar feil valg gang på gang i NAS ;) Men det er nok mye enklere å ta irritasjonen ut på meg, enn å innse egne feil og prøve å bli bedre mennesker. Jeg er 100% sikker på at tonen hadde vært annerledes hvis samtalen var face to face ??
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 10:25 5592

Hehe, det er en grunn til at Warren Buffet er stinn av gryn, han kaster ikke penger inn i selskap som taper penger ;) Så du hva slags selskap han kjøpte og solgte for ca 1 måned siden? Solgte it selskap og kjøpte energi, hmm
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 10:45 5585

Hei Single Malt ? Lenge siden sist ja. Har du fått noen nye forum venner? Ser ikke ut som jeg får det på NAS trådene ?? Jeg solgte forøvrig Hunter Group her om dagen, tenkte kjøpe inn via emisjonen i mai. Minnes vi snakket om Hunter vs et annet selskap tidligere? Fredly vs Fredriksen?

Tore Idsø i Next har jeg ikke fått med meg. Tapte han mye i kr? Idar Vollvik og Fred Anton Ingebretsen tapte alt de hadde tjent pga giring og belåning av aksjene. Jeg skjønte aldri den gangen og jeg skjønner fortsatt ikke nå hvorfor de ødelegger økonomien sin på denne måten? Fred Anton var grunder i Acta, et selskap som levde av å anbefale folk finansiell rådgivning. Også giret han opp porteføljen sin slik som Bjørn Kjos har gjort, og må flytte ut av hjemmet sitt med kona og barn fordi du har tapt mer penger enn du eier. Og han også hadde milliarder OG gode rike venner, som noen på denne tråden mener vil hjelpe Kjos hvis han går konkurs. Rike folk er ikke rike fordi de hjelper folk i økonomiske problemer ?? Rike folk er rike fordi de tjener penger på ALT de har mulighet til å tjene penger på, uansett om det er venner eller ei de tjener pengene fra ;)

Jeg er som vanlig enig i det du skriver ? Forsiktig med å synse med tall, da truer Hstray deg med anmeldelse til Finanstilsynet ??? Herregud for en løgner Hstray er! Men hva som skjer her er vanskelig å vite. Det sitter uansett en del smarte rike folk i Norge som har regnet ut hvor smerte grensen til Bjørn Kjos er før han må selge aksjene, så jeg tipper de har regnet på hva som skal til på den økonomiske situasjonen i NAS for at de kan kjøre kursen langt nok ned for å riste ut Kjos aksjene billig. DA kan de rike bli enda rikere ?? Det er sikkert noen vanlige aksjonærer som også er giret i aksjen som du skriver, kanskje de som hyler høyest på HO?? Er de redde for å bli tvangssolgt? Hvis de er sikre på investeringen sin, trenger de jo ikke være bekymret? ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 10:55 5564

Sus1, jeg har samme agenda på alle trådene og innleggene på HO fra jeg begynte å skrive på dette forumet tidlig på 2000 tallet, som jeg har i dag. Dele informasjon og lære av andre. Med denne agendaen har jeg møtt vanvittig mange fantastiske folk som jeg har lært mye av. Ca 20 av skribentene har jeg møtt personlig face to face etter å ha truffet de igjennom dette forumet. Det er dyktige folk som kanskje ikke har så mange i sin egen vennekrets som har interesse for aksjer eller som har økonomi til å holde på med dette. Noen av oss på HO ble til og med invitert inn i et møte med konsernsjef og regnskapssjef i et børsselskap, da vi hadde lagd analyser sammen på selskapet som slo analysene til analytikerne + vi hadde funnet ut ting som ikke var informert til markedet. Personen som fant ut av hemmelige ting, leser her nå, men jeg vil ikke nevne navn, da jeg ikke vet om det er ok for personen. Ja, det er mulig hvis man samarbeider for å finne ut av ting og man bruker mer tid på fakta, istedenfor å skrive tull, slik 98% på NAS trådene gjør, dessverre.

Det er vanvittig mye dyktige folk på HO, og husk at de fleste av dem leser og veldig sjelden skriver. Det er både analytikere, konsernsjefer, investorer osv.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2019 kl 11:03 5555

Lol ?

https://forum.hegnar.no/user/7283/view
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 11:10 5540

Vet du hvordan utlånere tenker og opererer? De ser på risiko og priser utlånene ut fra det. Når risikoen er skyhøy, blir rentene skyhøye. Olav Thon har tatt opp nye obligasjonslån, som har vært på ca 2% rente. NAS har 16% rente på obligasjonslånet som forfaller i desember 2019. De sa på Q1 at de ikke kan refinansiere lånet med bedre vilkår nå pga økonomien til NAS. Alle aksjonærene i NAS skjønte dette? 16% rente!!!! Har dere sett luksusfellen nå? 16% rente er krise renter på forbrukslån, ikke en rente et børs selskap skal ha :( Dette er bare trist at NAS har gjort dette mot sine aksjonærer. Hvorfor begynte de ikke å legge ned ulønnsomme ruter og selge fly/skaffe seg PV før det ble krise? Kjenner ikke Kjos sitt eget selskap bra nok? Leste alle Hegnar sin leder artikkel i Kapital om Kjos sin griskhet? Hva tenker dere om artikkelen?

https://kapital.no/2019/04/kjos-og-norwegian

Hva tenker dere om dette?

«Det er tøffe tider i flybransjen»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/04/Skandinavisk-flyselskap-girer-opp
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 11:12 5534

Kan du forklare hva som er gøy og hvorfor du bryr deg mer om person enn om fakta om selskapet du taper alle pengene dine i?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 11:17 5526

Rischioso, et av de mest fornuftige innleggene på NAS på lang tid ;) Keep up the good work!
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 11:21 5525

Hstray, du skriver og skriver på en lørdag, men klarte du ikke å dokumentere sannhetene dine? Du skriver at jeg kaster ut løgn, så nå er det best du klarer å dokumentere at du ikke kaster ut løgn!! Jeg noterer meg at du ikke klarer å dokumentere påstandene dine om meg, er du enig i det?

--------------------------------------
hstray
27.4.2019 kl 14:38
Frodon skrev
Dine antagelser om meg og NAS er helt feil. Men det er tydeligvis like vanskelig å skjønne, som at N..

Frodon du virker som en desperat tulling. Bruker hele helga, og hverdagen på sine NAS innlegg. 20-30 innlegg på en lørdag med få minutters mellomrom. Har du ikke noe bedre å foreta deg? Du fremstår manisk
Ihh til dine påstander om Kjos/HBK holdning blir tvangssolgt på kurs kr 30, kan du fremlegge bevis/fakta? Har du i tillegg fult innsyn i privat økonomien til Kjos og Kjos avtaler mer kreditorer?
Slik det fremgikk i spørsmålsrunden på Q1 var Geir Karlsen tydelig på at floken med Airbus ihh til JV var løst. Airbus godtar at fly flyttes inn i ett JV. På Q4 2018 var det Airbus som hindret en JV avtale. Basert på emisjon, og utsettelse av leveranser på 2.1$ milliarder så fremstår CFO Geir Karlsen på at ett JV på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig. Norwegian kan nå signere en JV avtale og få inn 3-6.milliarder nok ikke i frisk EK og forbedre balanse. Tror du ikke Kjos trykker på den knappen visst han står i fare for tvangssalg som du påstår??

Ok å diskutere en case. Med sitte å kaste ut løgn for å få små aksjonærer til å selge er ikke bra. Vurderer å rapportere deg inn til Oslo børs, Finanstilsynet. Avventer ditt svar og dokumentasjon på at Kjos blir tvangssolgt på kr 30.

---------------------------------
Frodon
27.4.2019 kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
minsin
28.04.2019 kl 18:10 5399

billett prisene dobels under streiken
kabin faktoren øker med 10-15 pst på alle flyene i norden
mange bestiller ferier i disse tider , det vil bli en positiv sen effekt som varer til uti Juli..
Norwegian vil tjene omlag 40-60 mill ekstra pr dag , under streiken..
de vil ha ekstra inntjening på 2-300 mill på tirsdag
Frem mot helgen eller senest neste mandag er streiken avblåst vil jeg tro

Men ser man dette mot kritiske analytikere som mener NAS trenger 2 mrd til høsten ....blir jo dette nærmest småpenger..
Dette er fra de mest skeptiske
fra de som er mer positiv , ser de ikke emisjoner i de første 12-18 mnd

Selv tror jeg Norwegian blir solgt
Røkke er jo i gang med hotell planer både her og der... eneste han ikke er i er vel flyselskap .
Kanskje han overtar posten til Kjos, eller kjøper seg inn :-)





Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2019 kl 18:20 5376

Litt usikker på hvordan folk kommer til de summene de gjør

Men litt oversikt:
8 milliarder i omsetning på de 3 første månedene i år. 36,25 % av dette i Norden.
Ca. 89 MNOK i omsetning globalt hver dag. Omsetning ca. 32,2 MNOK pr. dag i Norden.
Ved fylligsgrad på 84 %, vil de kunne selge 16 %. Legger man til grunn at de har klart en 3- ganger på disse billettene, så får de ett overskudd på 18,5 MNOK pr. dag. For ett selskap som tapte 22,2 MNOK pr. dag globalt i 2019 q1, så går de kanskje i null de dagene SAS har streik. Også har de alle mannskap i drift, og alle jobber antagelig hardt som bare det.

De klarer nok å dra inn ekstra penger på ekstra rutene deres, men andre aktører tar nok bra unna utenlandsflygningene utenfor Norden legger jeg til grunn. Der er det hvertfall mer konkurranse som kan absorbere prisøkningen en del. Ja, kanskje går de i null disse dagene, men i utgangspunktet har de bare en liten beinhard pause med 0 i inntjening. Også når streiken er avsuttet så er alle mannskap slitne som bare det, og det kan dra opp litt sykefravær på kort sikt.

Kommenter gjerne matematikken, og om du mener det ikke er tuftet på gode nok antagelser.

Er ikke i aksjen, skal ikke inn i den heller, men det er spennende å følge med. Kjos og Kjise kjemper for livsverket, og mange taper mye penger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2019 kl 18:24 5380

Bok:

Tror du skal se litt på NEL, og vurdere en short der i 100 millionersklassen.
Klarer du å regne hjem 6,51 som sluttkurs på fredag?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2019 kl 18:35 5331

Haha. Den shorter jeg nok ikke.

Å shorte mot en «menighet» av aksjonærer gjør jeg ikke.

Aker BP sin menighet begynner å bli edruelig nå.

Tomra menigheten ber bønner og synger salmer hver dag, NEL menighetene gjør nok det samme. Holder meg unna disse. Men en dag innhenter nok realitetene disse også.

Bruker ordet menighet om aksjonærer som hauser og står på som bare det, uten nødvendigvis at det blir så bra man mente.

For øvrig synes jeg synd på Norwegian aksjonærer for all del. Men advarsler har det ikke manglet. Men vet selv av erfaring at det er bedre å erkjenne tapet og gå videre enn å stå i det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2019 kl 18:47 5326

Herlig beskrivelse Bok!
Du har så rett så rett.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 19:13 5286

Hva med å shorte SAS nå? Er det noen muligheter for at streiken ordner seg på kort sikt? HS formasjon er utløst i SAS

https://forum.hegnar.no/thread/26950/view/463523/0
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Single Malt
28.04.2019 kl 19:20 5286

Short I SAS tror jeg på, ett annet argument for short er jo at selskapet har ansatte som undergraver sin egen arbeidsplass, dårlig kombo.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 19:22 5303

Folk på NAS trådene lever i en egen verden, setter opp tall tatt ut av luften og klapper hverandre på skulderen over bra utført jobb samtidig som de mister alle pengene sine.

NAS må ut med 15 milliarder til i 2019 i investeringer, de må refinansiere et obligasjonslån på 2,5 milliarder som forfaller i desember 2019. Dette lånet har en effektiv rente på ca 18%. Vet du om noen andre norske børs selskap som betaler slike renter nå eller har gjort det før?

Med dagens prising er obligasjonsmarkedet hermetisk stengt som kapitalkilde for Norwegian. Norwegian må ut med 7,7 milliarder i år på obligasjonsgjeld og forfalt flygjeld. Det er ventet at NAS får inn 3 milliarder fra driften i år og 3 milliarder fra emisjonen. Da går de med for stort underskudd i 2019 også og må ut med ny emisjon.

Hvis dette skjer, er det stor fare for at Kjos, Kise og Co må begynne å selge aksjene sine siden de er belånt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 19:25 5302

Godt poeng ;) Kan det bli tvunget lønnsoppgjør i SAS?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2019 kl 19:33 5300

Frodon; du som har fulgt NAS trådene lenge, hvor langt ned satt denne NEL Tigeren egentlig ?
Jeg mener han kjøpte på 350 kr, men hvor solgte han ? Over eller under 50 kr ?
Ble han tvangssolgt mon tro ? Du har vel dealet mye med han i kommentarfeltene i NAS siste året?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 21:41 5208

SS, jeg vet ikke hvor Tigeren kjøpte NAS, jeg har bare fulgt med på mine egne tråder om NAS på HO siden siste krise emisjon. Tigeren eide NAS aksjer og lagde 6-7 nye tråder hver dag. Han eide i hvert fall aksjer over kr 130 og når aksjen var på ca kr 91, latet han som om han hadde vært short en stund, men ALLE innleggene og trådene var super positive til han plutselig var short. Da var alt negativt. Det morsomme var at da steg aksjen til ca kr 100, så hørte vi ikke så mye mer fra det nicket her. Da byttet han nick og har egentlig bommet på det meste med det nicket også ;)

6.2.2019 sto NAS kursen i kr 127,65

"Tigeren
06.02.2019 kl 08:34
Dette var svært gode nyheter Opp + 13% er rått. Meget fornuftig å kjøpe NAS til dagens kurs som er bunnfiske. Det kommer sikkert mange gode nyheter som driver kursen opp til over kr 155 innen 19.feb. Emisjonskurs ca kr 140,- Kjøp Nas i dag og tjen penger. Billig. Kjos bekrefet flott passasjertall med en vekst på +13% idag som er meget bra. Kursen vil stige"

"Frodon
06.02.2019 kl 16:59
Hvordan kan du anbefale noen å kjøpe en aksje like før aksjonærene blir utvannet? Er du så desperat etter å få litt mindre tap på dine egne aksjer...?"
-------------------------------

Den 19.2.2019 sto NAS kursen i kr 91.00

Frodon
19.02.2019 kl 14:09
Da har en av de hodeløse super hausserne tatt et enormt tap i NAS og later som han har vært i bear, haha, herregud for et naut. Får håpe dere andre også skjønner at det er på tide å selge aksjen før verdiene deres blir nesten totalt utvannet. Av det jeg ser på HO er det relativt rolig fra hausserne nå, selv om noen fortsatt prøver seg på at det er billig å kjøpe aksjer til kr 93 over børs, selv om du kan kjøpe de langt billigere de neste ukene

"Tigeren
19.2.2019 kl 13:17
CC skrev  Og hvem er det? Er det STORE potensielle kjøpere som har fortalt deg at de ligger og lurer? Get a li.. 

Trendbildet er dessverre klart: Nas vil fortsatt falle. Etter generalforsamlingen i dag er avholdt kl 15.00 vil nedturen fortsette i dagene fremover. Ille blir verre. Den tryggeste havnen på Nas dropp er: BEARNASx2NON. Jeg gikk inn for 1 mnd siden +170% gevinst på 30 dager. Nas synker som forventet -4% idag og jeg er i +10,33 i dag. Det er her oppsiden ligger,nå når Nas synker. Kriseemisjonskursen kr 33,- er satt latterlig lav av styret. Da vil Nas dessverre fortsatt falle. Kjos takket nei til et bud på oppkjøp fra AIG til en kurs av kr 315 i fjor. Det kalles en meget dårlig ledelse. Nas er nå en fallende kniv. Det er svært ille at ledelsen har smuldret bort 11 milliarder fra sine aksjonærer. Dette kan bli gruppesøksmål av slikt. Tapene for aksjonærer blir verre og verre for hver dag som går. Den 9.mars kan dere muligens kjøpe Nas til under emisjonskurs kr 33. Da kan det snu og stige oppover. Selge nå. Ta et tap er bedre enn å tape alt. Gå inn i BEARNASx2NON. Går ut der 8.mars. Gå så inn i Nas til kurs kr 29 den 9.mars. Det er mitt bet. Da kan det bli penger. Mye penger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
28.04.2019 kl 22:49 5143

Bare så ingen missforstår, Norwegian betaler ikke 18% rente, men obligasjonene handler på et nivå som gir kjøper 18% effektiv rente. Det handles mao såpass langt under pålydende at markedet helt klart priser inn et mislighold. Det er per DD mao ingen mulighet for nye lån for Norwegians del da de aldri vil inngå avtaler om slik rente.
Kanskje de skulle vurdere å utstede preferanseaksjer alla de SAS hadde, dyrt, men ikke i nærheten av 18%.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2019 kl 23:54 5090

Hvor mye nominell og effektiv rente betaler NAS på obligasjonslånet på 2,5 milliarder som forfaller i desember 2019?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
29.04.2019 kl 01:31 5047

Antar det er dette det er snakk om:
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/data
Kupongrenten er 7,25% og tilsvarer det Norwegian betaler.

Siste omsetning var på 95,25% av pålydende, dvs at selger tok et tap på 4,75% mot å få oppgjøret umiddelbart og således eliminere kredittrisikoen.
Om kjøperen sitter til forfall, og lånet innfris vil han få igjen pålydende + 7,25% rente for perioden.
Rente betales to ganger i året, 11/6 og 11/12, uten at jeg har finregnet på det antar jeg at mottatt rente og tilbakebetaling av lånebeløpt tilsvarer 18% årlig avkastning når man justerer for antall dager igjen av løpetid
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.04.2019 kl 16:46 4855

For å oppsummere de viktigste eventene i Norwegian etter Q1 2019:

- Bjørn Kjos tror neste emisjon kommer om 12 til 18 måneder
- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019.
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020

(er det noen flere mål for neste emisjon fra andre meglerhus pr dags dato?)

Hva blir emisjonskursen og når må Bjørn Kjos begynne å selge de belånte aksjene sine...?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
29.04.2019 kl 17:05 4825

Kjos kunne godt vært litt mer klar når han fikk det spørsmålet. Maxene ødelegger dette. Men da er det skjørt gitt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.04.2019 kl 07:23 4696

Er det Max'ene som ødelegger dette? Trodde Kjos sa at NAS ikke fikk noen ekstra kostnader med 737 Max flyene...?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2019 kl 07:32 4595

Norwegian har ikke tatt stilling til obligasjonen
Norwegian skal bruke tiden fremover gjennom sommeren til å vurdere hva selskapet skal gjøre med selskapets obligasjon som forfaller desember 2019.

Det skriver finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle i en e-post til TDN Direkt.

– Pr i dag har vi ikke tatt stilling til hverken hva vi ønsker å gjøre eller til hvilke terms det er interessant å refinansiere. Fokus nå de neste månedene er først og fremst rundt driften, og komme best mulig ut av MAX-situasjonen og samtidig sørge for at vi kommer godt gjennom resten av året rent operasjonelt, skriver han.


vanskelig å tro at de ikke har tatt stilling til obligasjonen enda! kanskje de vet at ny emisjon i DES er uungåelig :P
Redigert 21.01.2021 kl 03:14 Du må logge inn for å svare