SSHIP klar for ny oppgang i SSHIP? Sjekk


9.90
Nå virker det som bunnen er satt og den billige inngangen fra i går ettermiddag til starten i dag er over. SSHIP har i flere uker vært omsatt mellom kr 11-14 og på høyt volum, meldt flere viktige kontrakter og stadig flere har fått øynene opp for at SSHIP er fremtiden. Les dere opp både her på flere tråder og ellers i media.
Være med på den videre ferden i SSHIP?

Umiddelbart etter cruisekontrakten ble kjent sendte markedet Scanship-aksjen rett opp. Men det var først et par dager senere, da selskapet meldte om en kontrakt for bruk av teknologien på land, at investorene virkelig begynte å juble.
Les også: Havvind kan ikke løse behovet i tide
– Det er klart denne kontrakten åpner opp et veldig stort marked. Det startet som et anlegg som skulle produsere energi. Nå fanger det både karbon og lager biokull, sier Badin.

https://www.dn.no/bors/eigel-ingvar-thom/american-shipping-company/henrik-badin/skipselektriker-har-tjent-30-mill-pa-en-uke-jeg-har-bena-plantet-pa-bakken/2-1-580646

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Hermanruds-5-snille-aksjer-har-gaatt-som-kuler
«Her kan det være GULL å finne, var hans budskap». Små og ukjente selskaper som folk ikke har oppdaget og ikke forstår hva driver med!
Noe slikt sa han, og 5 ulike EKSEMPLER ble nevnt (NEL – SSO – SSHIP – TOMRA og BON) – men ingen konkrete "vinnere".

https://e24.no/naeringsliv/det-groenne-skiftet/norsk-konsept-vil-gjoere-cruise-groennere-og-gi-nytt-liv-til-supplyskip/24601145

10 + melding nå.

30/04-2019 11:32:54: (SSHIP.OAX) Scanship Holding ASA : Annual Report 2018

Nesten på kanten til useriøst av Sparebank 1.

10,45
Nå får dere klare dere selv resten av dagen, men det ser ut til å ta av igjen i SSHIP
Rockall
30.04.2019 kl 12:26 4287

"SS-piiiip" ble "SS-kjip"..? :)-
HP17
30.04.2019 kl 12:55 4201

jekk denne rykende ferske meldingen. Neste mandag kan bli meget spennende
Along with presenting an update on the financial performance, there will be provided more insight to the MAP (Microwave Assisted Pyrolysis) development and the recent announcements of MAP contracts both in the cruise industry and on landbased waste management.

30/04-2019 12:42:48: (SSHIP.OAX) Scanship Holding ASA : Invitation to 1Q 2019 Trading update on Monday 6 May
Scanship will be holding a trading update on its first quarter 2019 numbers at Hotel Continental in Oslo on Monday 6th. of May.
Along with presenting an update on the financial performance, there will be provided more insight to the MAP (Microwave Assisted Pyrolysis) development and the recent announcements of MAP contracts both in the cruise industry and on landbased waste management.
Mr Big
30.04.2019 kl 13:28 4114

Nå bygger det seg opp. Kanskje vi får en rally på slutten av dagen .

tipper sluttkurs 11,60
trend1
01.05.2019 kl 01:20 3773

flere stillinger på finn nå, søker etter 3 stk ekstra pga. "stor ordreinngang"..

Etter den høyst spekulative rapporten til Sparebank 1, skjønte folk tegninga på tirsdag. Tror denne passerer 12 kroner i dag, og skal opp og teste 15,- igjen på litt sikt.

De grønne er spot on her faktisk, enten vi vil eller ikke.... SSHIP for nok litt å ta i fremover:-)
Mr Big
02.05.2019 kl 09:32 3074

Forholdstall kjøpere/selgere 4,15 :)

Kan si hva man vil om Hermanrud, men om du hadde gått inn i de aksjene han nevnte på dagen han var i studio, hadde du gjort en meget pen investering :-) Heldigvis var jeg inne lenge før og sitter meget komfortabelt i grønne aksjer.

Ingen som fikk med seg at RCL (royal caribian cruise lines) slo konsensus og leverte knalltall for Q1, smalt opp over 6 % i USA
Sann
03.05.2019 kl 12:04 2697

Ser ikke ut som så mange har tro på Q1 tallene for sship på mandag, blir nok en solid dipp da.
Nanoq
03.05.2019 kl 12:50 2631

Jeg mener ikke at det kommer Q1-tall fra Scanship på mandag. Selskaper som er notert utenfor hovedlista på OSE skal bare avlegge halvårsregnskap.

Halvårs-tallene fra Scanship som kommer ut i august skal nok være OK, det er guidingen som betyr noe. Og evt. nyheter.

Torsdag d. 23. mai er det generalforsamling i SSHIP,

Scanship er nå "oppdaget" av investorene, og er blitt repriset - helt fortjent. Allikevel er selskapet ikke dyrt på framtidig potensial og nøkkeltall. Sammenlignet med mange andre - også grønne - selskaper ser SSHIP fremdeles rimelig ut.

Salgsvekst, EBITDA-margin og order backlog er fine.

Og med MAP-teknologien, aquakulturen og landbaserte anlegg som ekstra løftestang i framtida, så kan dette bli veldig stort.
Redigert 03.05.2019 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Sann
03.05.2019 kl 13:48 2557

Scanship will be holding a trading update on its first quarter 2019 numbers at Hotel Continental in Oslo on Monday 6th. of May.
Along with presenting an update on the financial performance, there will be provided more insight to the MAP (Microwave Assisted Pyrolysis) development and the recent announcements of MAP contracts both in the cruise industry and on landbased waste management.
The presentation will start at hrs. 12.00 in Hotel Continental, Stortingsgata 24/26, and a light lunch will be served.
Please notify Scanship by e-mail to attend: erik.magelssen@scanship.no, or cell: + 47 928 88 728
Nanoq
03.05.2019 kl 15:04 2466

Takk. Den har jeg ikke fått med meg, kalenderen på hjemmesiden hadde ikke noe om dette sist jeg var innnom.

Spesielt infoen om MAP og MAP-kontraktene blir interessant. Hvis denne infoen er positiv og faktabasert uten for mye tro og håp, så kan det gi et nytt markant løft i aksjekursen.

Det skal bli veldig spennende med presentasjonen på mandag. Hvordan noen vil sitte short over helgen er for meg uforståelig. Risikoen for at man får gode nyheter på mandag i fleisen er stor (etter min mening).
Nanoq
03.05.2019 kl 15:40 2412

En nyhet om en (kommende) stor industriell partner innenfor MAP/landbasert vil være positivt IMO.

For å løfte bæredyktig avfallsbehandling i stor skala globalt er det jo nødvendig med store muskler - også finansielt.
renud
03.05.2019 kl 16:52 2335

I SSHIP eier topp 10 hele 78,23%. I hele år har kun #10 redusert noe (ubetydelig), mens #8 har økt med +20%, hvorav 100k av dette sist uke. Hvorfor har ingen av disse redusert kraftig, hvis aksjen nå er kraftig overpriset, tro?
Nanoq
03.05.2019 kl 17:30 2286

Ingen grunn til å redusere kraftig hvis troen på suksess er til stede...

Og vedr. "overpriset"....Hvis man sammenligner SSHIP med f.eks NELs markedsverdi basert på bokførte nøkkeltall, så mener jeg at SSHIP er grovt underpriset.

Liksom NEL (som jeg også har mange aksjer i), så handler Scanship om et kjempe potensial innenfor det globale grønne skiftet, som nå er en megatrend.

Og grønn teknologi er jo veien fram mot et nødvendig grønt skifte. Både NEL og SSHIP er jo leveringsdyktige her, på hvert deres store klima-/miljø-område. Men de som kom først og er markedsledere nå, har en stor sjanse for også å lykkes på lang sikt hvis ledelsen ellers er i stand til bl.a. å velge de riktige partnere.
Nanoq
06.05.2019 kl 08:58 1958

Q1-2019 update fra Scanship.

06/05-2019 08:00:00: (SSHIP.OAX) Scanship Holding ASA : Operational update - Strong revenue and profit growth, and technology breakthrough

Scanship continues the result improvements with first quarter revenues of NOK 93.3 million (77.4), a growth of 21 %, and EBITDA of NOK 11.1 million (9.0), a growth of 23 %. Breakthrough contracts have also been made for our Waste to Energy (WtE) technology, both towards the cruise industry and landbased applications.

"We are very proud of our performance. Results continue to improve and at the same time we are recording an all-time high order backlog of NOK 680 million. Our efforts to focus on improving our client's environmental footprint by delivering solutions for cleaner oceans pays off", says Henrik Badin, CEO of Scanship.
https://www.scanship.no/1q2019-trading-update/

Der forsvant resten av VPS kontoen. SSHIP er et selskap jeg ikke klarer å se kan gå annet enn oppover. Kruttsterk.

Noen som har noen flere oppdateringer fra dagens presentasjon, så del gjerne.

Leste denne kommentaren på Shareville og tillater meg å kopiere den inn her.

Sitat:
"Da har jeg hentet frem min DCF fra 10 oktober 2018 samt oppdatert analysen med nye 2018-tall og lagt inn litt ekstra vekst ;)

Som alle DCF-modeller så er det forutsetningene som bestemmer utfallet og terminalverdien som står for størsteparten av verdien. Jeg har lagt med noen utklipp fra regnearkene mine, men uansett så kan man regne hjem mye rart i en DCF-modell (Oktober-analyse Fair value: NOK 6.5 per aksje og oppdatert analyse (blue sky) Fair value: NOK 12.0 per aksje).

Men, uansett om man kommer frem til en FV på NOK 12 eller 5 så leverer selskapet på sine mål, selskapet rir på en av de største megatrendene de neste årene, selskapet skal flyttes over til hovedlisten ila en kort periode og den frie flyten i selskapets aksjer er lav.

Når jeg ser på analysen til Sparebank1 Markets så har jeg noen par kommentarer (merk; så lenge man kan argumentere for forutsetningene sine i en modell så kan man komme frem til hvilket svar man bare vil):
- Hvordan har analytikeren kommet frem til at cost of equity på 8 % er riktig diskonteringsfaktor?
--> selv har jeg en diskonteringsrate på 6,18 % som vil forklare noe av forskjellen i fair value.

- Hvorfor trekker han ut 30 millioner i admin kost fra EBIT?
--> Dette straffer terminalleddet hans med NOK 1.8 per aksje. (Hvis han mot formodning har trukket ut dette pga IFRS 16 så er det kun renteelementet som han skulle justert for og jeg kan ikke se for meg at dette vil ende opp på 30MNOK).

- Prosjektmargin på 12 %?
--> Som nevnt i tidligere innlegg så syns jeg dette er et konservativt anslag mtp at kostnadsbasen til selskapet pt er nogenlunde stabilt og med forventet inntjeningsvekst så vil dette forbedre seg betraktelig. Jeg ekskluderer eventuelle effekter IFRS 16 har på EBIT da renteelementet i selskapets operasjonelle leieavtaler er neglisjerbare. Marine-segmentet hos Alfa Laval viste til en EBITA-margin på 19,4 %. Jeg tror ikke SSHIP kommer opp på dette nivået, men en viss forbedring fra 12 % må man kunne forvente.

- Aftersales i 2023 på 124,5MNOK?
--> Dette er altfor konservativt mtp at aftersales i 2018 endte på 105.5MNOK. Hvis han ser for seg en vekst prosjektinntekter for selskapet til 745MNOK i 2023 så burde denne vært høyere.

- Forward EV/EBIT på 12x
--> Snitt for sektoren "Machinery" som Alfa Laval og Wartsila også tilhører ligger på 14.11. Analyser fra Pareto for nevnte selskaper er henholdsvis 15.3 og 14.8

Konklusjon:
Å være short dette selskapet med de svingningene som er om dagen er kostbart (rentekost for å låne aksjer) og ekstrem risikofullt i mine øyne. Da ser jeg det som et bedre lodd på fremtiden å ha en liten andel av porteføljen investert i selskapet som ikke ødelegger avkastningen til porteføljen skulle forutsetningene til selskapet endre seg.

Merkelig lite kommentarer her inne selv med bl.a. gårsdagens anbefaling. Er luften i ballongen begynt å gå ut ?