1 P reserver 16 600 000 fat olje

$OSLO$
PEN 30.04.2019 kl 12:45 35090

Skal ikke 1 p reservene gjenspeile børsverdi marked caps?
Ta for eksempel aker bp som har 700 mill barrels i 1 p reserver og m børsverdi på ca 110 mrd.margin 20 dollar pr barrels.fullverdi i henhold til 1 p reserver ikke sant.
Dno har 240 mill barrels i 1 p reserver m børsverdi 17 mrd dem skal ligge med selskapsverdi på 40 mrd, så kursmålet på 28 stemmer meget bra i henhold til 1 p reservene.Halv pris på dno er dette pga område dem oppererer i eller?

Panoro vs Dno.
Dno omsettes til halv pris eller 50%, mens PEN handles til 30 %,her er det bare å kjøpe pen med begge hender, denne skal opp.

Panoro har 16 600 000 barrels i 1 p reserver.børsverdi 1 mrd.si margin 20 dollar pr barrels og vips ny børsverdi 2.8 mrd eller 51 nok pr aksje.denne aksjen er Gull.
Redigert 21.01.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
bmw5
08.05.2019 kl 10:09 10329

Tullow oil og Pen burde nå være ferdig med forhandlingene om betaling (kompensasjonen ) til Pen. Hvor mye Pen får blir meget interessant å få vite. Kanskje får vi en melding om dette før Q1. Pen er i fremgang og ledelsen arbeider målrettet med et intensivt boreprogram for 2019.
mimsa
08.05.2019 kl 10:28 10281

En klam hånd har lagt seg over selskapet. Hvor bliver ledelsen av? En trykkende stillhet! Selv 70$ fatet hjelper lite når de 150+ arbeiderene skal ha betalt i Tunisien. PEN og aksjonærene går mørkere tider i møtet. Ser vi antydninger til den Arabiske høsten i anmarsj nå tidelig på våren?

Tar med meg en lett fluestang ned til det isfrie vannet og filosoferer litt over hvor fantastisk smart jeg var når jeg solgte ut min siste rest på øvre halvdel av 16 tallet. Selv med fire liftings blir nok dette beksvart. Det er fortsatt mulig å gjøre som meg, sette deler av pengene fra PEN salget i BWO, så er man fortsatt i Gabon og man kvitter seg med Tunisien.
Minner meg om tiden før Dusafu kom drivende på ei fjøl, var det total taushet fra ledelsen. Det har vært stille lenge nå. Ser vi ensifret i slutten av måneden?
All grunn til å være glad gutter, det er vår.
Halleluja


Redigert 08.05.2019 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
polion
08.05.2019 kl 11:19 10195

mimsa, det du skriver høres meget fornuftig ut. Det er klart at selskapet Panoro ikke vil eksistere om et års tid. Uten inntekter, er det klart at Skifteretten ikke ligger langt unna. Vil tro at alle med vettet i behold allerede har solgt seg ut. Snakket for øvrig med Sveaas-en, og han skal prøve å selge seg ut, men pga. dårlig likviditet i aksjen er ikke dette så lett. Nå vurderer han faktisk å bare sette fyr på aksjebrevene slik at han kommer seg ut på et vis.
rek1
08.05.2019 kl 11:46 10145

Vi får vel se når Q1 fremlegges ,tror nok det kan forandre synet på endel her inne...
Alby
08.05.2019 kl 12:33 10065


Hvis dette fortsett hver dag kan vi fort havne på 14 tallet ??
Slettet bruker
08.05.2019 kl 12:39 10048

14?? Du må sette deg inn i regnskapet til pen. Her snakker vi 5-6kr som fair value. Tar du inn risikoene med Africa, kupp, bestikkelser etc er jeg ikke sikker på om Pen er verdt mye over 3kr. Men Nel med omsetning på 4-500 mill blir jo verdsatt til 10mrd så bobler vil alltid komme og gå. Spørsmålet blir når sprekker den.
gunnarius
08.05.2019 kl 13:03 10019

Utveksler tidvis info med investor bak F2 Funds. Og det er absolutt ingenting der i gården som medfører annet enn klokketro på aksjen. Ikke uten grunn at F2 Funds øker jevnt og trutt sin beholdning over de siste ukene. Uansett, ikke fortell meg at en investor som vil verne om godbitene, er annet enn innforstått og opplest i aksjen det selv sittes i.

Øretrilling og noen som vil ha billige aksjer på mikrovolum i handelen, verre er det ikke.

O&G aksjer går opp og PENs aksjekurs styrer litt nedover noen børsdager før Q1? Dvs. markedet tror ikke på resultatet basert på 4 liftinger og inntekt ved salg av ca. 1/4 mill. fat olje?

Ok, dette er børs.

Hang in there!
Alby
08.05.2019 kl 13:55 9925


Å, neida jeg er fortsatt superoptimist, men klager over midlertidig nedgang ????
bmw5
08.05.2019 kl 14:32 9866

Alby ! Du kan da ikke sykle rundt i Moss og på Jeløy og sette opp skilter med Alby. Det er forbudt i henhold til trafikkloven § 369 .6.
Alby
08.05.2019 kl 15:27 9795

Kjenner du ikke til at Alby ligger på Jeløy og er et meget kjent kunstgalleri F. 15. ??
Redigert 08.05.2019 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
08.05.2019 kl 16:06 7686

Nei nå er det på tide at ledelsen kommer på banen med noe reelt og konkret. Dette er jo seigpining. Jeg er møkk lei av festtaler og "pleased to announce" meldinger. Kom med reell info nå!!!!!!
Fluefiskeren
08.05.2019 kl 16:19 7676

33 uker siden siste betydningsfulle melding er mye og forklarer mye av den dårlige kursutviklingen. Forsinkelsen på Salloum var skuffende. I mellomtiden har Sveaas kjøpt seg opp yttligere, men som sagt den gang la jeg ingen vekt på det. Det var imidlertid mange andre som gjorde og de vil også gjøre det neste gang det skulle skje.

2. halvår kommer til å bli veldig spennende om ikke annet. Da kommer meldingene på rekke og rad. Burde ha lukta lunta og vært ute i mellomtiden, men lett å være etterpåklok.
Redigert 08.05.2019 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Er_mi
08.05.2019 kl 18:07 7575

Slapp av JUICEitUP :-)

Vi vet alle at PEN kan reagere kraftig ned når det er generell uro på børsene, som det vært denne uken. Når folk blir redde for en skikkelig økonomisk krise i verden- for eksempel økt risiko for et fullskala handelskrig, da vil de fleste mindre og kortsiktike investorer rett og slett ikke sitte i Panoro Energy. Med rette m jeg si. Hvis oljeprisen krakker igjen, så vil Panoro kunne falle 50% før man kommer seg ut ur aksjen. Det er en høyrisikoaksje, med liten handelsvolym. Da sover man mye bedre hvis man har pengene i Statoil for eksempel- hvor man kan komme seg ut på et blunk, og være sikker på at aksjen ikke faller tosiffret altfor ofte...

Hvis dere går inn på Shareville, og klikker på Panoro, så ser man tydelig at det er akkurat dette som skjer. Små privatinvestorer som forlater skuta når det blir litt høye bølger på sjøen.

Q1 kommer jo om to uker... Det vet vi. Så vi vet jo altså at det kommer noe veldig konkret straks. Blir jo ikke noe mer konkret enn å vise frem produksjons- og driftstall. Selv har jeg kjøpt flere PEN-aksjer denne uken for første gang siden desember. Bare å håpe på at Trump ikke ødelegger alt nå. Da må vi kanskje vente noen kvartaler til før PEN reprises...
gunnarius
08.05.2019 kl 19:02 7506

Når det gjelder til enhver tid å kunne selge hvor mye man vil og til beste pris, så er nok ikke PEN riktig selskap. Så sitter da topp 20 temmelig rolig og det virker ikke særlig panisk på den siden.

Følger bl.a. med på AkerBP og BWO i kursutvikling. Og begge disse selskapene, sammen med PEN er beroende på børsklima, men særlig oljeprisen. For første gang på lenge fikk markedet i dag et hint om hva som trolig vil følge i de nærmeste ukene, mer lagertrekk:

Crude DRAW
Products continue to DRAW
Crude -3.963 (+1.215 exp; API +2.806)
Distillates -0.159 (-1.096 exp; API -0.834)
Gasoline -0.596 (-0.434 exp; API -2.833)
Cushing (API +0.618)

Så skulle det gå i stampe og Kina svarer med samme mynt som USA, blir det urolig for alle. På den annen side med Iran som murrer og sanksjonene for Iran og Venezuela, med gryende mulighet for skikkelig trøbbel i Libya, skal det så lite til før oljeprisen uansett eksploderer.

Trump må trø varsomt og han kan trolig se hen mot UAE og saudiene til å fylle gapene. men det er tetting av hull som trolig vil gjelde fremover. Skulle det bli worst case, så er det ingen automatikk i at OPEC og Russland har ansvaret for å bidra med billig olje. Det er USA og Trump som har skapt ståda og da får også Trump rydde opp. Et visst grep har han om SA, men ikke totalt om landets budsjett er på spill eller å bli ruinert.

Alt henger sammen, men non OPEC og OPECs strategi er så vidt implementert og funker. Ser ingen grunn til at de produserende landene kommer til å vike unna - iallefall ikke bli raukjørt for andre gang på kort tid.

Nå tror jeg fremdeles at partene besinner seg hva angår handelskrigen. Langt verre med Iran og atomavtalen som totalt sett må anses som en løs kanon.

Tror faktisk at oljeprisen i en særdeles urolig verden overlever nok en gang.

Et lite knippe fra twitter i kveld for å underbygge mitt syn:

US Iran Special Envoy Hook: Washington Will Grant No More Sanctions Waivers To Any Iranian Oil Buyers

Saudi Arabia's oil exports to stay below 7 million barrels per day in June #OPEC #OOTT #SAUDI

GIVEN CURRENT TRENDS AND FORECASTS, OPEC+ CURRENT OUTPUT LEVEL SHOULD BE SUFFICIENT TO BRING GLOBAL OIL INVENTORIES BACK TO BALANCE BY YEAR-END - GULF SOURCE FAMILIAR WITH SAUDI OIL PLANS #OOTThttps://t.co/ysw8XmLFbf


RECENT BUILD IN US OIL INVENTORIES IS IN LINE WITH SEASONAL TREND, AND IS EXPECTED TO REVERSE INTO A GRADUAL DRAW OVER NEXT FEW MONTHS - GULF SOURCE FAMILIAR WITH SAUDI OIL THINKING #OOTT

U.S. imports of #SaudiArabia crude collapsed last week to 311,000 b/d -- lowest in weekly data going back to 2010 (and most likely the lowest since the mid-1980s, based on monthly data) | #OOTT #oil #OPEC


HFI Research‏ @HFI_Research /HFI_Research/status/1126140995697950720
Følg Følg @HFI_Research

• Wait until you see the June imports (from Saudi April exports), the good stuff is not even here yet.
Redigert 08.05.2019 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
09.05.2019 kl 09:59 7282

Re Er_mi

Problemet er at alt for mange tar det med ro. Det stilles jo ingen krav. Som Fluefiskere sier så er det jo egentlig hårreisende at de ikke har klart å produsere en eneste melding med substans på 33 uker. Hva pokker er det ledelsen driver med?????????????????

Nå kan det ikke skyldes på BWO og at vi er en liten partner i en stor koalisjon på AJE for denne gangen kan de selv ta styringen i Tunisia. På tross av det kommer det bare fjase meldinger fra den kanten. De burde jo ha boret flere brønner der allerede. Jeg spør igjen, hva pokker driver ledelsen med. Må da gå an å gjøre et ærlig dagsverk som skaper resultater i stedet for å gå rundt å sulle og strø rundt seg med intetsigende meldinger. Tålmodighetens beger er fullt. Nå må det for svarte skje noe!!!!!!!!!
Spitzer
09.05.2019 kl 10:16 7257

Noe av grunnen er sendrektighet fra myndighetene. PEN hadde planer om å få borret SAMW-1 på denne siden av sommeren, men pga at godkjenning fra myndighetene ikke forelå i tide må de vente til etter turist-sesongen før de får borre. Dermed blir ikke borring for i sept/okt. Det skjer nok en del selskapsmessig selv om det ikke viser seg i børsmeldinger. Når oppkjøp er foretatt er det alltid en del prosesser som en skal gjennom. PEN har både kjøpt seg inn i TPS (kjøpt av OMV) og er medeier sammen med ETAP i produserende eiendeler og utstyr. Videre er det kommet inn partner i Tunisia. Gjennom Tunisia-virksomheten har PEN "ansvar" for ganske mange folk, men husk nå at PEN eier "kun" 70 % av PTE som igjen eier PTP (som besitter TPS-eiendelen). Dermed "eier" PEN bare 70 % av 50%-eiendelen med alle folkene som tilhører der.

Det har ila det siste året vært en del organisatorisk arbeid som følge av omstrukturering og endring i eierskap + sendrektighet vedr. myndighetsgodkjennelse. Kjedelig at slikt tar tid - men sånn er det nå bare. Nå vet vi jo om konkrete hendelser som skal skje over de neste 12 månedene for vi kan forvente løpende newsflow. Vi står på dørterskelen til en "ny" tid for PEN.
bmw5
09.05.2019 kl 10:25 7228

Juice ! Tunisia er de nå inne i ramadan måneden som du sikkert vet og av den grunn har Pen ventet med sitt boreprogram til ramadan er ferdig. Uten mat å drikke fra soloppgang til solnedgang er ikke bra for en oljearbeider og kan få store konsekvenser.
JUICEitUP
09.05.2019 kl 12:27 7104

Re Spitzer
Som vanlig et godt og strukturert innlegg fra din side. Jeg skjønner naturligvis også at det medfører mye etterarbeid å gjennomføre fusjoner og oppkjøp, men jeg antar at selv du mener at 33 uker (ca. 8 måneder) er lenge uten konkrete nyheter. Jeg er klar over at jeg skriver litt med krigstyper, men ingen kan forvente kursstigning så lenge det er "stand still" ifm. resultater og oppdateringer på progress. De har riktignok forsøkt seg med oppdateringer, men hver gang har det vært fluffy news uten reelt innhold. Ingen datoer eller forslag til oppstart på noen ting, kun formuleringer som det er lett å sno seg unna. Husk også når det gjelder Tunisia og PEN først fikk godkjennelsen, så var det et krav i godkjennelsen at de skulle bore minimum 1 brønn i løpet av året. Det skurrer fryktelig i mine ører for det kravet burde være helt unødvendig da PEN på eget initiativ burde ha igangsatt, eller i det minste vært godt i gang med planleggingen, av en rekke brønner i dette området allerede.

Re BMW5
Mitt innlegg omhandler ikke denne måneden hvor det er Ramadan, men de 33 siste ukene. Denne måneden er irrelevant i denne sammenhengen da det gjerne kan være nyhetstørke både 1 og 2 måneder, men ikke 33 uker. Det må da være måte på.
Spitzer
09.05.2019 kl 12:48 7051

Takk Juice
Enig i at 33 uker er lenge, men det kunne vi ane konturene av for mange måneder siden at første halvår var ganske "dødt", men mange av oss har likevel sittet stille i båten i håp om noe news vedr. Aje, oppgjør Tullow og annet uforutsett som kan hende. Likevel, hadde vi ikke vært så redd for å måtte springe etter toget ved en evt. oppgang så kunne vi fint ha solgt og plassert i annet spennende i mellomtiden.

I stedet for å få spredd news og børsmeldende aktivitet ut over året kommer det nå litt oppå hverandre fra juli og utover. Ser liten poeng i å selge nå som vi er så nærme. Vi venter også en bra Q-res, mulig progresjon/nytt vedr. AJE og sannsynlig også snart oppgjør fra Tullow.

Forstår frustrasjonen og behov for å utløse den. Jeg mener dog det ikke er rettferdig å gi PEN tyn for at det har vært lite news. Jeg tror definitivt ikke de har sittet og bare tvinnet tomler og hevet lønn det siste halve året. Jeg har tillit til ledelse og styret. Ellers ville jeg ikke sittet såpass tungt lastet som jeg er. Har 1/3 av porteføljen i PEN og ca det samme i BWO.
Har ståltro på Dussafu. Blir et spennende siste halvår.
Ha en flott vårdag videre.

Edit - har de siste to ukene kjøpt meg mer opp i PEN igjen etter å ha solgt noe ned tidligere i vinter/vår.
Redigert 09.05.2019 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.05.2019 kl 13:30 6764

Spitzer

Dette kan da umulig være riktig får vi håpe

«PEN hadde planer om å få borret SAMW-1 på denne siden av sommeren, men pga at godkjenning fra myndighetene ikke forelå i tide må de vente til etter turist-sesongen før de får borre. Dermed blir ikke borring for i sept/okt»

Jeg vet ikke om noe andre land som må legge ned oljeindustrien pga. turistsesong. Hvis Ramadan kommer i tillegg snakker vi om kun tre kvartaler igjen i året. Høres merkelig ut.
Phoenix
10.05.2019 kl 14:01 7258

Jo, det stemmer. Sendte denne eposten 27. feb:
"(...) I have a question regarding the spud date of the SAMW-1 well. In the information of 31 October 2018 it is written: "The spud date of the SAMW-1 well is anticipated to be in the first half of 2019 and is subject to the entry into a second renewal period of the SOEP for a period of 3 years, and the subsequent approval of the final drilling program and budget by ETAP."
Whereas in the Q4 report 2018 it is written: "The DGH has also advised that the Tunisian Consultative Hydrocarbons Committee (the “CCH”) has required PTE to post a bank guarantee in relation to the drilling operations on SOEP, which will be released at successive operational stages commencing with the spudding of the well, on track during 2019. Accordingly,"
Does this mean we are facing some delays / change in plans?
I am looking forward to your reply. (...)"

Fikk dette svaret 15. mars:
"(...) In response to your question below, we only got the agreement with DGH in January so the well is likely to be towards end of the year, taking into account the approval delays, Ramadan and summer period.
Best regards
Qazi Qadeer"

Jeg mener det ble snakket om dette på Q4 2018 conference call også, under Q&A.
Redigert 10.05.2019 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.05.2019 kl 15:15 7193

Er det mulig? Hvis turisttiden varer i 2 måneder f.eks. og Ramadan i 1 så er det jo et gedigent produksjonstap. Og hva med lønn. Full lønn for å gjøre ingenting er vel utenkelig. Regner med at de må ta ferie. Helt eller delvis. Araberland er noe for seg selv. Tenk om man f.eks skulle stanse produksjonen fra Snøhvit fordi det var turister i Hammefest!
Redigert 10.05.2019 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Phoenix
10.05.2019 kl 15:25 7166

Kun spekulasjoner fra min side, men ettersom brønnen skal bores fra land, og Sfax er Tunisias nest største by. og turisme, landbruk, fiske mm er veldig viktig for regionen, tenker jeg det er greit at boringen vil skje utenfor hovedsesongen for de industriene... Mer usikker på Ramadan, trodde ikke det burde ha noen påvirkning, folk jobber normalt da så vidt jeg vet, men mulig ettersom den kommer i høysesongen for andre industrier i år, så blir det argumentet tatt med i samme slengen..?

Tror det er mye goodwill lokalt med å utsette boringen til slutten av året, når det ikke ble mulig før "sesongen" startet i år. Kjedelig på kort sikt for nyhetsstrøm og aksjekurs, men bra på litt lengre sikt. Tror forøvrig at Q1 vil gi en boost. Spennende tider okke som :)

Når boringen er ferdig, og produksjon forhåpentligvis starter, regner jeg med at hverken turistsesong eller Ramadan vil få betydning for den daglige driften.
Redigert 10.05.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.05.2019 kl 15:31 7167

Phoenix

Der er jeg eng med deg. Sfax er jo en meget gammel by med masse gamle severdigheter. Likevel er det jo et stykke til Salloum.

Phoenix
10.05.2019 kl 15:40 7138

FF
Beklager. det har du helt rett i, jeg som blander sammen steder nå... Tror likevel at noen av spekulasjonene mine kan stemme lengre nord i Salloum også.
Er_mi
11.05.2019 kl 02:04 7008

Altså, Ramadan er den største høytiden der nede. Det er litt som jul i Norge. Hvis du noen gang jobbet i et selskap, spesielt et selskap som arbeider tett med ulike kunder, så burde du være vel medveten om at man generelt neppe starter opp et svært prosjekt i desember. I i stort sett all virksomhet i Norge så er første halvdel av desember storts sett full av deadlines og ting som skal leveres før jul... Hvis man skal begynne med noe nytt, så sitter man ikke i et møte å sier til sjefen; "Ja, jeg syns vi starter opp med dette nye spennende prosjektet 12. desember jeg! Kick off internt den 13. og så inviterer vi alle underleverandørene på møter den følgende uken frem til 20. desember, og etter det så kjør vi bare på!"

Samma med den norske fellesferien. Dine kolleger og kunder vil jo synes du er dum i hodet hvis du foreslår oppstart av et nytt prosjekt i mitten av juni. Dette selv om fellsferien er i juli. Så da har du i stort sett to måndeder i sommeren som er uaktuelle for oppstart av nye ting, i tilleg til hele desember måned.

Det er akkurat det samme i arabiske land. Spesielt da de som regel ikke har seks ukers betald årlig ferie, så kan man anta at de setter ekstra stort pris på de høytider og helligdager de har, og det å sitte på kontoret der nede å foreslå den største boreoperasjonen på flere år i selskapet mitt i forbindelse med Ramadan vil jo selvsagt være uhørt, og vil neppe få gjennomslag.
gunnarius
11.05.2019 kl 09:47 6924

Må innrømme jeg hadde forventet en kraftigere smell i børsene globalt, enn hva som foreløpig har skjedd. Faktisk viste Wall Street et lite løft avslutningsvis igår. Så lenge det er en viss forutsigbarhet, skal det mye til for at børsene kollapser. Imidlertid er det ikke sikkert det hele er akklimatisert. Man må forvente at kineserne kommer med mottiltak.

Det er så sterkt momentum rundt oljen at det skal mye til før den, som børsene, kollapser. En indikasjon på dette fikk vi ved de pågående handelsforhandlingene.

Ønsker å se handelen på børsene et par dager inn i neste uke, eventuelt hva Kina gjør og hvordan dette kan slå ut. Blir det sånn omtrent status quo og Kina kommer med forventede mottiltak, bør det meste være unnagjort. Dette betyr at investorene atter kan begynne å planlegge og vurdere egne investeringer i for eksempel O&G sektoren. Som sagt - følg med de vestlige og asiabørsene litt inn i neste uke. Deretter ser det meget lyst ut for Panoro og resultat som meldes etter de gjenstående 7 børsdagene.

Har vært meget stille på meldingsfronten. Dette betyr ikke at selskapet er i dvale, men at det arbeides hektisk med ting å melde. En forsmak får vi enten før Q1 eller selve presentasjonen 23. mai.

https://www.reuters.com/article/us-usa-trade-china-idUSKCN1SH00U
Redigert 11.05.2019 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.05.2019 kl 10:01 6911

Er-mi

Jeg snakker ikke om oppstart av noen ting. Jeg snakker generelt om årene framover. Hvis du tenker på Salloum ligger vel ballen hos myndighetene uansett. Hvis produksjonen reduseres tilsvarende tre måneder er det ikke bra i hele tatt. Har vondt for å tro det er sant. I Nordsjøen pågår produksjonen på akkurat samme vis selv på julaften. Likeledes tror jeg kanskje de fleste muslimer i Norge jobber under Ramadan, men med nedsatt tempo. De spiller til og med viktige fotballkamper. Jeg snakker altså ikke spesielt om året vi er inne i, men generelt for årene framover. Jeg tror det må bero på en misforståelse som sagt. Kan ikke huske at det har vært full stans på Aje Produksjonen i Nordsjøen pågår forøvrig for fullt også hele sommeren.
Redigert 11.05.2019 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
viduka
11.05.2019 kl 12:59 6813

Jeg forstod utsettelsen mer i retning av at det var uforsvarlig helsemessig mv å bore i sommermånedene pga den ekstreme sommervarmen. Det virker forståelig på meg om det er grunnen. 40 grader + og stekende sol må jo være en ekstrem påkjenning på folk og utstyr.
Spitzer
11.05.2019 kl 19:50 6674

Dette med forskyving av tidspunkt for drilling har ikke betydning for den "vanlige" produksjonen. Når en brønn først er satt i produksjon nå blir det ikke shut-in ved diverse høytider. Da produseres det jevnt og trutt.

Dette med SAMW-1 brønnen gjelder at det skal inn boreutstyr og trafikk i områder hvor myndighetene ikke vil ha slik aktivitet i turistsesongen (sommer) og at borring derfor må utsettes til månedsskiftet sept/okt.
Her er utdrag fra Q4- Q&A:
So first and most important is rig availability, and you've also got some seasonal considerations in Tunisia. We are in a coastal environment there. You do have holiday makers and that sort of thing. So we're going to have to wait for the sort of summer season to pass before we consider material operations, and we're going to try and do it before the summer, which, given the time it took with the government, it was impossible. So now we're probably looking towards late third quarter, if you want to call it third quarter or perhaps early fourth quarter is probably our best guesstimate at the moment of when we plan to do that. There's a lot of work being done on the contracting side, speaking the likes of Schlumberger, people like that, the rig contractor, a lot of local approvals and things like that. So we're going through all the steps that are required. We're not quite ready to tell you exactly what the spud date would be yet, but that's our ambition, yes.
Fluefiskeren
11.05.2019 kl 19:57 6685

Spitzer

Se der ja. Det høres mer sannsynlig ut. Nektet å godta dette med sommer og ramadan. Det ville vært for dumt. Ramadan vil muligens være et lite problem hvert år med litt lavere aktivitet, men det kan man vel leve med.

Takk for oppklaring.
Redigert 11.05.2019 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Er_mi
12.05.2019 kl 01:54 6579

Ja, det var også dette jeg mente. En boreoperasjon onshore er noe helt annet enn en boreoperasjon offshore, hvor du bare kan frakte alt på plass med skip uten å være i veien for noen. Og alle som arbeider offshore har sin vanlige turnus året rundt, om det er 4-2, 6-6, eller hva som. Når man skal bore på land så må du bruke vanlige underleverandører som all annen industri; transportselskap, maskiner, byggearbeidere, vaktholdning og sikkerhetsselskap, cateringselskaper, med mer, med mer. Da er det naturlig å ikke planlegge slike operasjoner i Tunisias tilsvarlighet til juletider/fellesferie. Det er rett og slett ekstremt upraktisk, og dumt, på alle måter.

Skal også huske at dette blir det første boringen for dette nydannede selskapet. Og det skal bore i en formasjon det ikke blitt boret i på nesten 30 år. Det er mye administrativt som skal på plass, ting som analyseres og planlegges, og både Panoro og myndigheter vil nok ha mye folk på plass ved selve boringen.
Er_mi
12.05.2019 kl 02:02 6575

Hva er det som er så vansklig å godta? Skifte bare ut ordet Ramadan med ordet juletider, så får det en god forståelse for hva det innebærer å arbeide i et arabisk land hvor man har andre høytidsdager og ferietider.

All akivitet (bortsett fra offshore i Norge, men selv en del også der) i Norge går også ned på lavgir i juletider, påske og i juli/fellesferien. Det er vel ikke noe rart med dette? Vært land i hele verden har ulike perioder i året hvor de ferierer og har røde dager. I Kina har de for eksempel det Kinesiske nyåret hvor stort sett all aktivitet går i pause-modus et par uker. Du planlegger ikke en rekke med møter og aktiviter i denne perioden hvis du skal gjøre business der...
Alby
12.05.2019 kl 11:06 6448


Legger frem et tips før sommerferien, 20,- Hva mener dere ??
Alby
12.05.2019 kl 12:44 6403


Sommerferien er å regne fra 1 juli ?
Xito
12.05.2019 kl 20:28 6249

35 NOK- med forbehold om at oljeprisen holder seg.
Bøggi
13.05.2019 kl 02:30 6117

Dette er et oljeselskap som kan mangedoble seg ganske så raskt, iallefall iløpet av et par år. Vi har bare sett begynnelsen og alle de gode tiggerne vil komme på løpende bånd i siste halvår. Tror kursen vil stå i 28 kroner ved årets slutt og da har jeg 8 gangen på de.
mimsa
13.05.2019 kl 09:32 5939

Ser ut som dere går inn i ny strålende uke med informasjonstørke.
piff
13.05.2019 kl 10:37 5860

Kommer neppe noe nytt før 23 mai ved q1 presentasjon,
I kjent Pen stil. Lukter likk gammel Pen ut av det ,hva gjelder handlemønster og info tørke.
Men pen er noe helt annet i dag hva gjelder substans og framtidsutsikter.
Pen kommer den. Tolmodighet.
Davinci_me
13.05.2019 kl 11:23 5806

Skal man noen gang inn i Panoro er dagen i dag. Alt under 16.10 ( emikurs) er et kupp på sikt. Herfra og frem mot Q1 - 7 hele børsdager igjen. (Som vil sette selskapet på kartet, første kvartal selskapet ikke taper penger, spørsmålet er bare hvor mange millioner de har tjent.) det er en milepel. Ellers så går oljerafeneri inn i vedlikeholdsesongen! Det kommer til å presse olja over 80 dollar igjen. Ellers så har vi Aje og avklaring der. Kan fort bli kjøpt ut til en heftig pris av Sjeiken som herjer i MX Oil. (Opp 400%) på 6 uker.

Her er det rimelig mange triggere spør du meg. I tillegg skal det borres 6-7 brønner reg CEO Hamilton i Q3. Så slik jeg ser det, kommer triggerene fint fremover med passe mellomrom.