1 P reserver 16 600 000 fat olje

$OSLO$
PEN 30.04.2019 kl 12:45 34979

Skal ikke 1 p reservene gjenspeile børsverdi marked caps?
Ta for eksempel aker bp som har 700 mill barrels i 1 p reserver og m børsverdi på ca 110 mrd.margin 20 dollar pr barrels.fullverdi i henhold til 1 p reserver ikke sant.
Dno har 240 mill barrels i 1 p reserver m børsverdi 17 mrd dem skal ligge med selskapsverdi på 40 mrd, så kursmålet på 28 stemmer meget bra i henhold til 1 p reservene.Halv pris på dno er dette pga område dem oppererer i eller?

Panoro vs Dno.
Dno omsettes til halv pris eller 50%, mens PEN handles til 30 %,her er det bare å kjøpe pen med begge hender, denne skal opp.

Panoro har 16 600 000 barrels i 1 p reserver.børsverdi 1 mrd.si margin 20 dollar pr barrels og vips ny børsverdi 2.8 mrd eller 51 nok pr aksje.denne aksjen er Gull.
Redigert 21.01.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
mimsa
15.05.2019 kl 20:31 4788

Tror nok at vi kommer til å slite i Tunisien i lang tid, så det vil nok legge en demper både i det korte og lange bildet. Dessverre!
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Jajaja
15.05.2019 kl 20:04 4814

Heisann mimsa!
Jeg leser her at du er lei av å høre analyser om og om igjen. Jeg har også fått med meg at du har tatt på deg oppgaven å "balansere aksje-tipsene". Og denne gang forteller du at aksjekursen skal til 13-tallet (i 1.-2. kvartal??). Kortsiktig? Utålmodig? Hva med medium el. lengre sikt?
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
polion
15.05.2019 kl 19:39 4844

Ja, ikke bare trist, men direkte sørgelig. Er det da slik å forstå at man helst bør selge seg ut på disse nivåer? Det er klart at en aksje uten potensiale bør ut av porteføljen snarest mulig. Gruer meg nesten i hjel til Q1-fremleggelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
mimsa
15.05.2019 kl 16:22 4954

Blir ganske lei av å høre på disse håpløse analysene igjen og igjen. Oljeprisen har holdt seg stort sett rundt 65-75USD (nå71USD) siste par månedene. Aksjen har falt 20%, og unskyldingen er geo-politisk, investorer flest har ikke forstått potensialet i aksjen, osv. Det er nesten ingen som har anefalt aksjen de siste månedene. En stund lå disse analytikerene langt opp på 20-30 tallet og enda høyere. Gunnarius holder fortsatt fram med hausingen. Selv fluefiskeren trakk seg ut en stund pga lite seriøse innlegg. Tunisia trekker som forventet ut i langdrag, ikke et ord om Tullow. De har en ekstra lifting å raportere, men jeg tror det blir røde tall igjen og aksjen går ned på 13tallet. Da kan vi begynne å tenke på andre kvartal som blir blodrødt siden vi kan forvente kun 2 liftinger, turistsesong i Tunisien osv. Så får vi vel høre samme gnellet som sist fra Gunnarius om at PEN blir shortet. Foreslår at Gunnarius skifter hausing over på IOX og lar oss slippe å høre hakket i plata. Konklusjonen er vel at det er for mange forståsegpåere på denne tråden, og resten av markedet er dumme som ikke ser potensialet i PEN. Når det gikk bra var ledelsen til stadighet ute med presentasjoner, nyheter etc. Denne tausheten minner meg om tiden før og etter emisjonen på 0.42. Ledelsen har nok gapt over altfor mye. Om de ikke hadde fått voksesyken i Tunisien og kun satt med BWO/Dussafu, kunne vi satt å ventet på første av en lang rekke utbytter. På tide å kvitte seg med noen av disse gamle utslitte traverene fra Lundin og ikke minst franskmannen også, som sikkert var instrumentel i å komme seg inn i sin gamle koloni og være en del av det frankofone miliøet. Tristere kan det ikke bli.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
gunnarius
14.05.2019 kl 14:28 5228

Forsøker etter beste evne å tolke de signalene som kommer ifm. Trump/USA vs. Kina i handelskrigen. Er primært dette som nå utgjør en trussel mot en videre og stabil vekst.

Slik jeg ser ståda er det det nå dags for måtehold fra partenes side, slik at de globale børsene ikke trues eller skremmes mer enn strengt tatt nødvendig. Det er slik jeg leser Trumps aller seneste utspill. Ditto fra kinesernes side. Slik det nå ligger an, neppe mer støy før tidligst on noen uker. Dvs. Panoro og Q1 med tilhørende oljepris bør i utgangspunktet få utvikle seg i fred fra trussel om uro i børsmarkedet, annet enn hva som allerede foreligger.

Futtene er grønne og da blir det trolig med skrellet på WS i går. Litt svingninger må alltid påregnes, men neppe skrell med mindre det rasles med sabelen fra Trump eller fra kinesisk hold.

Tror meget sterkt på reprising av aksjen. Legger ikke særlig vekt på øretrillingen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 13:22 5301

Q1- 2019 blir spennende - både tallmessig, produksjonsmessig og nyhetsmessig. Første kvartal med produksjon fra alle tre land (Nigeria, Gabon og Tunisia).

Positivt resultat - hvor mye?
Husk at til neste år kan produksjonen vært doblet fra 2500 til 5000 fat/dag og produksjonskostnadene per fat vil ikke gå opp tilsvarende, slik at kost per produsert fat vil gå drastisk ned.

Hvordan holder produksjonen seg på de to brønnene på Fase 1 Tortue?
Hvor skal letebrønn i Gabon bores? Når starter boring av Fase 2 på Tortue?

Når starter brønnoverhalinger i Tunisia og boring av letebrønnen på Sfax?

Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Xito
14.05.2019 kl 13:02 5339

De som selger seg ut nå er nok fremst småinvestorer som er blitt skremt av børsuroen. Jeg må si jeg er blitt litt bekymret jeg og. Hvis børsen går inn i en sikkekelig korreksjon så er det ingen steder å gjemme seg. Uavhengig av bransje, eller hvor mye selskapet er direkte påvirket av handelskrigen.

Derfor selger seg mange ut ur Panoro. For å være på den sikre siden. Panoro er fortsatt en veldig liten aksje med høy risiko, uansett hva vi sier her :-) Det er ikke en aksje man ønsker å sitte i i urolige tider, hvis man ikke liker høy risiko. Helt greit. Selv om det er kjedelig å se aksjen gå ned, så blir det sånn når en gruppe småinvestorer skal ut samtidig. Ikke noe overraskende altså og helt naturlig i en liten aksje med så liten daglig handelsvolym.

Så ut teknisk som den var klar å bryte opp fra den sidelengs retktangelformasjonen/pennant. Men handelskrigen fikk den rett og slett og bryte ned isteden. Ser ut som gulvet rundt 14,90 fra januar fortsatt er inntakt dog. Så hvis oljeprisen ikke faller mer og Kina og USA roer seg ned så kan PEN nok snu opp igjen nå. Ser forøvrig at PEN følger for eksempel BWO tett nå- så dette fallet er altså ikke noe unikt for PEN. DNO blanst annet har korrigert ned kraftig og.

Hvis jeg hadde hatt cash så hadde jeg kjøpt mer PEN nå, men kjøpte meg opp i BWO på 45-tallet forrige uken med de siste pengene (noe minimal risikospredning å fordele pengene litt mellom de to i hvert fall :-) ). Føler at jeg tar ekstrem risiko akkurat nå, med stort sett null cash (har ikke noe gearing dog). Men det er jo Q1 og de første ordentlige regnskapsmessige resultatene fra Dusafu jeg har ventet på nå i 7 måneder... Selve investeringscaset og grunnen jeg gikk inn i PEN i det hele tatt. Da kan man ikke selge seg rett før grunnet støy årsaker av Trump (på lang sikt er det støy, selv om det på kort sikt kan være katastrofe for mange børser og aksjer). Men tror oljeprisen vil holde seg nå, i motsetning til hva som skjedde oktober-desember ifjor. Ikke minst på grunn av at Trump (den mest inkompetente presidenten noensinne) syns det er en god idé og eskalere sanksjoner og konfliktene med både Venezuela og Iran- SAMTIDIG som en av de største handelskonfliktene i modern historie begynner å ta fyr på alvar...

Så, jeg gambler ganske stort på Q1 nå, og resultatene fra fremst Dusafu. Tar høyde for potensieøt stor nedside dog... Spesielt hvis ikke oljeprisen holder seg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.05.2019 kl 12:20 5395

Lekoil trekker tilbake søksmålet mot myndighetene ang. overtakelsen av Afren sin eierandel vdr. deres konkurs.

Come Thursday, May 14, Lekoil said it had received a letter from the Ministry of Petroleum Resources relating to an application for an extension (re-award) to the OPL 310 license.

According to Lekoil, the Letter notes that the OPL 310 license expired on February 10, 2019, “and ownership of OPL 310 has accordingly reverted to the Government in line with Petroleum Act.”

The letter further sets out, Lekoil says, that the re-award will not be considered by the Honourable Minister of Petroleum Resources until such point as the suit filed by Lekoil against the minister is withdrawn by Lekoil and other parties to the action.

https://www.offshoreenergytoday.com/lekoil-withdraws-legal-action-in-nigeria-over-offshore-block/
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 10:56 5500

18,17,16,15,14.........5kr nov2019
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Alby
14.05.2019 kl 10:45 5519


Der datt vi under 15,- ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
bmw5
14.05.2019 kl 10:22 5561

Pen aksjen følger det samme mønsteret som den har gjort de siste måneder og av den grunn er den lett å trade inntil fremleggelsen av Q1. Mange har tjent noen kroner på denne traden. Olje prisen er på ca 70 usd og vil antagelig stige på grunn av Iran konflikten. For pen sin del er det oljeprisen som teller, ikke handelskrigen med Kina.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Alby
14.05.2019 kl 09:05 5647


Vi får håpe mange vil inn før resultatet legges frem 23 mai.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.05.2019 kl 16:41 5888

Resten av dagen og avslutningen på Wall Street vil angi videre kurs for den aller nærmeste fremtid. Holdt seg realtivt stabilt siden åpning ned. Men her kan kurven gå begge veier for resten av handelsdagen.

Både USA og Kina har nå sluppet katta ut av sekken for denne gang. Så kommer det ikke flere store overraskelser, kan dette se greit ut i fortsettelsen. Men vil først ha unnagjort denne dagen og helst morgendagen, før prognose for kortsiktig fremtid kan forsøkes bli vurdert.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
13.05.2019 kl 16:21 5935

Kina og USA kommer til å ha Mexican standout i 4-5 uker. Ingen er tjent med krig. Tar 8000 PEN aksjer i sluttauksjonen - og sender en takk til Xi. Ja Trondheim. Blir sepnnende å se - gleder meg som et barn til Q1 og kartlegging av selskapets utgiftsstrutur.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
toddB
13.05.2019 kl 16:18 5922

Sånn som kursen beveger seg nå kan vi jo like godt være på 10 som 20 1 juli. Men tror nok det er endel som må svelge noen kameler av de som har solgt nå i det siste nå som q1 bør vise positive tall. Men personlig tror jeg fort det er 20 hvis q1 leverer. Og olja har jeg tro på området 70-80 ut året. Men skal bli gøy å se hvem som får rett, for det kan bli meget pent hvis vi fortsetter på samme måte som BWO har levert frem til nå. Men det føles rart å stå så nærme også får vi fremdeles juling som om alt holdt på å rakne, og nei Mimsa Tunisia vil ikke bli den verkebyllen du atter prøver å påstå, men du må gjerne oppgi adresse så kan jeg være snill og sende en kalkulator i posten for det er tydelig at du ikke har brukt en i det siste.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
bmw5
13.05.2019 kl 16:16 5907

Aksjen ble kjørt ned på grunn av kina`s straffetol, men hva har det med oljeaksjer å gjøre, Oljeprisen er på 72 usd og stigende og det er vel det beste for Pen aksjen. Så får handelskrigen med Kina rase videre. Q1 blir bra uansett om Kina og USA høyner tollen til 50 % slik vi har det på enkelte vare i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Alby
13.05.2019 kl 15:21 5974


Ingen flere som tør prøve seg på et tips før 1 juli :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
piff
13.05.2019 kl 13:58 6030

For meg er det inntresant og se om pen klarer og holde kostnadene ned i admistrasjonen/selskapet , nå som pengene begynner og tikke inn på konto ved økende produksjon.
Men regner med det kommer betydelig økte utgifter også. Og ser gjerne Pen er på hugget vidre framover med tiltak/kjøp av andel i allerede produserende lisenser.
Klarer de og nå en stabil produksjon på ca 10 000 boe om to tre år fram i tid begynner det og lukte utbytte som monner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
13.05.2019 kl 13:47 6036

Er diverre mange utolmodige sjeler. Det blir mye borring i sensommer/høst. Høyere oljepris og solide overskudd. Kommer til å gå som en kule. (Hvis disse ordene kan hjelpe på en stakkars utolmodig investor). Vi har nok en gang satt en solid bunn på 15.60. Slutter vi over her i dag - indikeres det stigning fra disse nivåene. Ogdet kan bli bratt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
13.05.2019 kl 11:34 6140

Undrer meg over dette veldige fokuset på "manglende meldinger". Selskapet melder 4 ganger i året, ved kvartalsrapportene. Dersom det skjer noe ut over det som er meldt eller forventet, så blir dette meldt på annet tidspunkt. Det er ingenting å melde dersom der ikke er nyheter. Penger på konto fra redusert Dussafu andel kommer når det er klart. Beslutninger om endringer på AJE meldes når konklusjon foreligger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:01 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
13.05.2019 kl 11:23 5764

Skal man noen gang inn i Panoro er dagen i dag. Alt under 16.10 ( emikurs) er et kupp på sikt. Herfra og frem mot Q1 - 7 hele børsdager igjen. (Som vil sette selskapet på kartet, første kvartal selskapet ikke taper penger, spørsmålet er bare hvor mange millioner de har tjent.) det er en milepel. Ellers så går oljerafeneri inn i vedlikeholdsesongen! Det kommer til å presse olja over 80 dollar igjen. Ellers så har vi Aje og avklaring der. Kan fort bli kjøpt ut til en heftig pris av Sjeiken som herjer i MX Oil. (Opp 400%) på 6 uker.

Her er det rimelig mange triggere spør du meg. I tillegg skal det borres 6-7 brønner reg CEO Hamilton i Q3. Så slik jeg ser det, kommer triggerene fint fremover med passe mellomrom.
piff
13.05.2019 kl 10:37 5818

Kommer neppe noe nytt før 23 mai ved q1 presentasjon,
I kjent Pen stil. Lukter likk gammel Pen ut av det ,hva gjelder handlemønster og info tørke.
Men pen er noe helt annet i dag hva gjelder substans og framtidsutsikter.
Pen kommer den. Tolmodighet.
mimsa
13.05.2019 kl 09:32 5897

Ser ut som dere går inn i ny strålende uke med informasjonstørke.
Bøggi
13.05.2019 kl 02:30 6075

Dette er et oljeselskap som kan mangedoble seg ganske så raskt, iallefall iløpet av et par år. Vi har bare sett begynnelsen og alle de gode tiggerne vil komme på løpende bånd i siste halvår. Tror kursen vil stå i 28 kroner ved årets slutt og da har jeg 8 gangen på de.
Xito
12.05.2019 kl 20:28 6207

35 NOK- med forbehold om at oljeprisen holder seg.
Alby
12.05.2019 kl 12:44 6361


Sommerferien er å regne fra 1 juli ?
Alby
12.05.2019 kl 11:06 6406


Legger frem et tips før sommerferien, 20,- Hva mener dere ??
Er_mi
12.05.2019 kl 02:02 6533

Hva er det som er så vansklig å godta? Skifte bare ut ordet Ramadan med ordet juletider, så får det en god forståelse for hva det innebærer å arbeide i et arabisk land hvor man har andre høytidsdager og ferietider.

All akivitet (bortsett fra offshore i Norge, men selv en del også der) i Norge går også ned på lavgir i juletider, påske og i juli/fellesferien. Det er vel ikke noe rart med dette? Vært land i hele verden har ulike perioder i året hvor de ferierer og har røde dager. I Kina har de for eksempel det Kinesiske nyåret hvor stort sett all aktivitet går i pause-modus et par uker. Du planlegger ikke en rekke med møter og aktiviter i denne perioden hvis du skal gjøre business der...
Er_mi
12.05.2019 kl 01:54 6537

Ja, det var også dette jeg mente. En boreoperasjon onshore er noe helt annet enn en boreoperasjon offshore, hvor du bare kan frakte alt på plass med skip uten å være i veien for noen. Og alle som arbeider offshore har sin vanlige turnus året rundt, om det er 4-2, 6-6, eller hva som. Når man skal bore på land så må du bruke vanlige underleverandører som all annen industri; transportselskap, maskiner, byggearbeidere, vaktholdning og sikkerhetsselskap, cateringselskaper, med mer, med mer. Da er det naturlig å ikke planlegge slike operasjoner i Tunisias tilsvarlighet til juletider/fellesferie. Det er rett og slett ekstremt upraktisk, og dumt, på alle måter.

Skal også huske at dette blir det første boringen for dette nydannede selskapet. Og det skal bore i en formasjon det ikke blitt boret i på nesten 30 år. Det er mye administrativt som skal på plass, ting som analyseres og planlegges, og både Panoro og myndigheter vil nok ha mye folk på plass ved selve boringen.
Fluefiskeren
11.05.2019 kl 19:57 6643

Spitzer

Se der ja. Det høres mer sannsynlig ut. Nektet å godta dette med sommer og ramadan. Det ville vært for dumt. Ramadan vil muligens være et lite problem hvert år med litt lavere aktivitet, men det kan man vel leve med.

Takk for oppklaring.
Redigert 11.05.2019 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Spitzer
11.05.2019 kl 19:50 6632

Dette med forskyving av tidspunkt for drilling har ikke betydning for den "vanlige" produksjonen. Når en brønn først er satt i produksjon nå blir det ikke shut-in ved diverse høytider. Da produseres det jevnt og trutt.

Dette med SAMW-1 brønnen gjelder at det skal inn boreutstyr og trafikk i områder hvor myndighetene ikke vil ha slik aktivitet i turistsesongen (sommer) og at borring derfor må utsettes til månedsskiftet sept/okt.
Her er utdrag fra Q4- Q&A:
So first and most important is rig availability, and you've also got some seasonal considerations in Tunisia. We are in a coastal environment there. You do have holiday makers and that sort of thing. So we're going to have to wait for the sort of summer season to pass before we consider material operations, and we're going to try and do it before the summer, which, given the time it took with the government, it was impossible. So now we're probably looking towards late third quarter, if you want to call it third quarter or perhaps early fourth quarter is probably our best guesstimate at the moment of when we plan to do that. There's a lot of work being done on the contracting side, speaking the likes of Schlumberger, people like that, the rig contractor, a lot of local approvals and things like that. So we're going through all the steps that are required. We're not quite ready to tell you exactly what the spud date would be yet, but that's our ambition, yes.
viduka
11.05.2019 kl 12:59 6771

Jeg forstod utsettelsen mer i retning av at det var uforsvarlig helsemessig mv å bore i sommermånedene pga den ekstreme sommervarmen. Det virker forståelig på meg om det er grunnen. 40 grader + og stekende sol må jo være en ekstrem påkjenning på folk og utstyr.
Fluefiskeren
11.05.2019 kl 10:01 6869

Er-mi

Jeg snakker ikke om oppstart av noen ting. Jeg snakker generelt om årene framover. Hvis du tenker på Salloum ligger vel ballen hos myndighetene uansett. Hvis produksjonen reduseres tilsvarende tre måneder er det ikke bra i hele tatt. Har vondt for å tro det er sant. I Nordsjøen pågår produksjonen på akkurat samme vis selv på julaften. Likeledes tror jeg kanskje de fleste muslimer i Norge jobber under Ramadan, men med nedsatt tempo. De spiller til og med viktige fotballkamper. Jeg snakker altså ikke spesielt om året vi er inne i, men generelt for årene framover. Jeg tror det må bero på en misforståelse som sagt. Kan ikke huske at det har vært full stans på Aje Produksjonen i Nordsjøen pågår forøvrig for fullt også hele sommeren.
Redigert 11.05.2019 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
gunnarius
11.05.2019 kl 09:47 6882

Må innrømme jeg hadde forventet en kraftigere smell i børsene globalt, enn hva som foreløpig har skjedd. Faktisk viste Wall Street et lite løft avslutningsvis igår. Så lenge det er en viss forutsigbarhet, skal det mye til for at børsene kollapser. Imidlertid er det ikke sikkert det hele er akklimatisert. Man må forvente at kineserne kommer med mottiltak.

Det er så sterkt momentum rundt oljen at det skal mye til før den, som børsene, kollapser. En indikasjon på dette fikk vi ved de pågående handelsforhandlingene.

Ønsker å se handelen på børsene et par dager inn i neste uke, eventuelt hva Kina gjør og hvordan dette kan slå ut. Blir det sånn omtrent status quo og Kina kommer med forventede mottiltak, bør det meste være unnagjort. Dette betyr at investorene atter kan begynne å planlegge og vurdere egne investeringer i for eksempel O&G sektoren. Som sagt - følg med de vestlige og asiabørsene litt inn i neste uke. Deretter ser det meget lyst ut for Panoro og resultat som meldes etter de gjenstående 7 børsdagene.

Har vært meget stille på meldingsfronten. Dette betyr ikke at selskapet er i dvale, men at det arbeides hektisk med ting å melde. En forsmak får vi enten før Q1 eller selve presentasjonen 23. mai.

https://www.reuters.com/article/us-usa-trade-china-idUSKCN1SH00U
Redigert 11.05.2019 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Er_mi
11.05.2019 kl 02:04 6966

Altså, Ramadan er den største høytiden der nede. Det er litt som jul i Norge. Hvis du noen gang jobbet i et selskap, spesielt et selskap som arbeider tett med ulike kunder, så burde du være vel medveten om at man generelt neppe starter opp et svært prosjekt i desember. I i stort sett all virksomhet i Norge så er første halvdel av desember storts sett full av deadlines og ting som skal leveres før jul... Hvis man skal begynne med noe nytt, så sitter man ikke i et møte å sier til sjefen; "Ja, jeg syns vi starter opp med dette nye spennende prosjektet 12. desember jeg! Kick off internt den 13. og så inviterer vi alle underleverandørene på møter den følgende uken frem til 20. desember, og etter det så kjør vi bare på!"

Samma med den norske fellesferien. Dine kolleger og kunder vil jo synes du er dum i hodet hvis du foreslår oppstart av et nytt prosjekt i mitten av juni. Dette selv om fellsferien er i juli. Så da har du i stort sett to måndeder i sommeren som er uaktuelle for oppstart av nye ting, i tilleg til hele desember måned.

Det er akkurat det samme i arabiske land. Spesielt da de som regel ikke har seks ukers betald årlig ferie, så kan man anta at de setter ekstra stort pris på de høytider og helligdager de har, og det å sitte på kontoret der nede å foreslå den største boreoperasjonen på flere år i selskapet mitt i forbindelse med Ramadan vil jo selvsagt være uhørt, og vil neppe få gjennomslag.
Phoenix
10.05.2019 kl 15:40 7096

FF
Beklager. det har du helt rett i, jeg som blander sammen steder nå... Tror likevel at noen av spekulasjonene mine kan stemme lengre nord i Salloum også.
Fluefiskeren
10.05.2019 kl 15:31 7125

Phoenix

Der er jeg eng med deg. Sfax er jo en meget gammel by med masse gamle severdigheter. Likevel er det jo et stykke til Salloum.

Phoenix
10.05.2019 kl 15:25 7124

Kun spekulasjoner fra min side, men ettersom brønnen skal bores fra land, og Sfax er Tunisias nest største by. og turisme, landbruk, fiske mm er veldig viktig for regionen, tenker jeg det er greit at boringen vil skje utenfor hovedsesongen for de industriene... Mer usikker på Ramadan, trodde ikke det burde ha noen påvirkning, folk jobber normalt da så vidt jeg vet, men mulig ettersom den kommer i høysesongen for andre industrier i år, så blir det argumentet tatt med i samme slengen..?

Tror det er mye goodwill lokalt med å utsette boringen til slutten av året, når det ikke ble mulig før "sesongen" startet i år. Kjedelig på kort sikt for nyhetsstrøm og aksjekurs, men bra på litt lengre sikt. Tror forøvrig at Q1 vil gi en boost. Spennende tider okke som :)

Når boringen er ferdig, og produksjon forhåpentligvis starter, regner jeg med at hverken turistsesong eller Ramadan vil få betydning for den daglige driften.
Redigert 10.05.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.05.2019 kl 15:15 7151

Er det mulig? Hvis turisttiden varer i 2 måneder f.eks. og Ramadan i 1 så er det jo et gedigent produksjonstap. Og hva med lønn. Full lønn for å gjøre ingenting er vel utenkelig. Regner med at de må ta ferie. Helt eller delvis. Araberland er noe for seg selv. Tenk om man f.eks skulle stanse produksjonen fra Snøhvit fordi det var turister i Hammefest!
Redigert 10.05.2019 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Phoenix
10.05.2019 kl 14:01 7216

Jo, det stemmer. Sendte denne eposten 27. feb:
"(...) I have a question regarding the spud date of the SAMW-1 well. In the information of 31 October 2018 it is written: "The spud date of the SAMW-1 well is anticipated to be in the first half of 2019 and is subject to the entry into a second renewal period of the SOEP for a period of 3 years, and the subsequent approval of the final drilling program and budget by ETAP."
Whereas in the Q4 report 2018 it is written: "The DGH has also advised that the Tunisian Consultative Hydrocarbons Committee (the “CCH”) has required PTE to post a bank guarantee in relation to the drilling operations on SOEP, which will be released at successive operational stages commencing with the spudding of the well, on track during 2019. Accordingly,"
Does this mean we are facing some delays / change in plans?
I am looking forward to your reply. (...)"

Fikk dette svaret 15. mars:
"(...) In response to your question below, we only got the agreement with DGH in January so the well is likely to be towards end of the year, taking into account the approval delays, Ramadan and summer period.
Best regards
Qazi Qadeer"

Jeg mener det ble snakket om dette på Q4 2018 conference call også, under Q&A.
Redigert 10.05.2019 kl 14:16 Du må logge inn for å svare