KJÆRE RECs ANALYTIKERE..

Randers
REC 30.04.2019 kl 15:52 4919

..Dere har en jobb å gjøre 9. Mai.

Dere ikke bare bør, men MÅ og SKAL.. ..grille CEO og CFO grundig !

Og jeg vet at mange av dere (om ikke alle) leser HO. Det hender noen av dere skribler litt også.
Uansett, jeg skal peke på et par viktige momenter



1) HVIS det kommer en avklaring på handelskrigen ila Mai/Juni, (og hvor 57% er fjernet fullstendig) -
så hevder REC å skulle kjøre ML på 100%.

Hvordan skal dèt kunne være mulig med dagens priser ?

Hvis de fikk $7-7,5/kg for sin FBR-A i Q1-2019, så vil de ikke få stort mer i Kina NÅ. (ASP PVin for 11N+ viser nå $9,32/kg).
Hvordan i alle dager skal det da bli liv laga med FBR-A (7-8N) ?

Prisene vil jo ikke gå OPP med ytterligere ubalanse i tilbud/etterspørsel. Altså med 20.000 T fra ML på tilbudsiden.

HVORDAN FÅR REC DETTE REGNESTYKKET TIL Å GÅ OPP ?
Har de noe hittil fullstendig ukjent innen cash cost (og total prod.kost) - ditto kvalitet på produktet ?



2) OG SÅ.. ..er det silane som materiale i anode - (batteri). Ut fra tidligere gitt info så er det nå snart bare 1-2 år til dette skal ta av.

Men hva skjer i mellomtiden, selger de mer silane nå - til dette formålet ?

Har de løpende kontakt med selskaper som er interessert i å bygge batterifabrikker nær RECs fabrikk(er) ?
Har de gjort noen innsats for å sette seg inn i markedet - slik at de er i stand til å kommunisere med disse selskapene ?

TT har jo virket relativt hjelpesløs i sin kommunikasjon rundt dette



Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2019 kl 17:38 4736

Må ikke du også stille dette spørsmålet da, Randers.
Har gjort noen forsøk på det samme, men blir da bare "mobbet" til taushet av gutta med raske briller.
Dag ut/inn med samme maset om å åpnet opp inn til Kina, Kina har for lengst omstilt seg og produser nå langt billigere enn hva REC sine amerikanske arbeidere klarer.
De billigste produsentene ligger nå i Kina. TT - Torvald Tåke fikk noen millioner i bonus for å gjennomføre dealen med Tian REC da i tillegg til sin rause apanasje på ca 8 mill.
Dette for å lage en konkurrent til seg selv inne i Kina, og som nå i tillegg kommer til å utkonkurrere REC på hjemmebane...
Så var det en terning som mente at REC var godt rustet til å ri av stormen, Kinesiske myndigheter pøser ut nok penger til å knekke de dem vil knekke, så går nok priser jamt og trutt oppover når de har vunnet "krigen"
REC har ikke i nærheten av midler til å sikre seg resten av sin post i TIAN REC fabrikken, så snart blir vel REC visket bort til fordel for TIAN ROC
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Origo
30.04.2019 kl 17:51 4697

Enig i at det er lite sannnsynlig med 100% ML ved fjerning av all toll i Kina. Jeg tipper at stansen i produksjonen 15.mai da opprettholdes, men at den totale nedstengningen 30.juni ikke trer inn. Så ser man det an om prisene øker samtidig som man starter arbeidet med å kvalifisere seg for kinesiske kunder. Man må nesten se en økning i prisene før man skalerer fra 0 til 100%. Med et åpnet marked i Kina så bør det være mulig med en ny mindre emisjon senere i 2019. Seigpiningen vil nok fortsette. Spørsmålet er om JUM har nok kapital til ytterligere emisjoner.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Shares4fun
30.04.2019 kl 20:18 4464

Dette er legitime spørsmål, men det er ingen hindringer i veien for at andre enn analytikere tar til ordet og stiller disse spørsmålene i GF den 9. mai ?

Hvor prisene er i dag, sammenlignet med hvor de var f.eks. ett år tilbake og hvor man forventer at disse skal gå i årene som kommer, gjør nok at svaret blir ullent ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Wisecoboy
30.04.2019 kl 21:40 4339

Stort meglerhus mener at nå er bunnen nådd innen sol,,,

https://finance.yahoo.com/news/goldman-sachs-calls-bottom-solar-155847433.html
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Randers
30.04.2019 kl 23:48 4171

*Blekk - "Må ikke du også stille dette spørsmålet da, Randers. Har gjort noen forsøk på det samme, men blir da bare "mobbet" til taushet"

-Da sikter du til spm i pkt 1. Dette er noe jeg nevnte allerede i November i fjor. (Ser at 1-2 analytikere er innom det samme nå).
Og jeg tok det faktum at ML fortsatte å gå på 25% som et tegn på at Butte måtte gå svært bra. Dette stemte delvis for Q4-18.

Utover i Q1-19, sa jeg at Butte tydeligvis fortsatt måtte gå bra, (hvilket ikke stemte). Jeg tok det (hva skulle man ellers, dog litt
retorisk ment), at å fortsette på 25% i februar og mars, osv - som et tegn på at tomtesalg måtte være på gang.
Butte har ikke gått bra ila Q1, siden EBITDA endte på 7,5 MUSD. Og noen andre mirakler har ikke vært på
gang ettersom emi og mld om aksjespleis kom (ørlite) tidligere jeg antydet i kommentarer før Påske

----

-Jeg må innrømme jeg ble noe pissed off da de endte med å benytte seg av 10%-fullmakten til lave 0,67.
Men REC hadde ikke noe annet valg. Jeg hadde en tråd gående hvor jeg skisserte fordelen av om
kurs etablerte seg OVER krona, slik at REC kunne fått hentet 254 MNOK og deretter kjørt
en aksjespleis. Isteden ble det 170 MNOK og TVUNGEN spleis - noe jeg da
hadde advart mot ville komme til å skje.

Så "pissed off", ja. Fordi REC kjørte på videre når de MÅ ha skjønt det ikke ville gå - rent cash messig sett.
..så når jeg kunne sitte her i pottit-norge med en kalkis og se problemene - hva holdt egentlig RECs CEO og gjengen på med ?

----

*Ori - "Med et åpnet marked i Kina så bør det være mulig med en ny mindre emisjon senere i 2019. Seigpiningen vil nok fortsette".

-Det skulle (nesten) ikke forundre meg. Men fanden heller. Det er lov å lære av fortiden, også for ledelsen i REC. Det vil ta
LANG TID å få priser som er gode nok til at det er liv laga for ML med sin FBR-A. Med mindre de har noe ukjent info,
slik jeg er innom i TS-innlegget.

Dette gjelder hvis de fortsetter på 25% (som du nevner), videre utover i 2019.

Og noe annet "artig" da, er at short-gjengen kan kose seg. Det kommer jo en spleis. Kurs er i
dag "egentlig" på ca 7 kroner. Det blir skikkelig gøy hvis den faller til kr 4 utpå høsten.

Slik at om man fortsetter (ukritisk) videre med 25% - og med en ny emisjon i sikte før
2019 er over - da er ikke jeg med lengre. Takk og farvel

-Desto viktigere er det å få grillet CEO og CFO om BEGGE punktene i TS-innlegget. Ingen av dere har
nevnt silane/anode i noen kommentar ennå. En økt/økende inntekt fra den kanten kunne være med
å holde et cash-messig status quo, ved fortsatt tap fra videreføring av 25% drift.
Som et eksempel

--

*4fun - "Dette er legitime spørsmål, men det er ingen hindringer i veien for at andre enn analytikere
tar til ordet og stiller disse spørsmålene i GF den 9. mai"

-Eller ved tallslipp (Q1) om morgenen (før børsen åpner) 9. Mai.

Og jeg ser du nevner prisene - legger da inn noe fra en kommentar jeg ga til Fattig den 8. April:

#Da REC gikk ned fra 50% til 25% prod i starten av Juli 2018 - var ASP (6-8N) $9/kg. Nå er det pr i dag 6,23/kg.
Og REC planla å stanse all produksjon den 1 Mars for å spare penger, (men det går visst på 25% fortsatt).

REC har gått med ca 50% prod siden Juli 2015 - da var ASP 13,2/kg.
På nyåret 2016 stanset de all produksjon - da var ASP 11,4/kg.
I Juli/Aug 2016 var de tilbake i 50% prod, (planen om 100% prod mislykkes) - da var ASP 12,7/kg.
Og (som nevnt), 25% fra juli 2018 ved ASP 9/kg.

Kostnader har endret seg, slik at hvis man bruker PVin som referanse, så skulle man tro ASP vil være rundt 10-11/kg
når/hvis REC kjører for fullt. Egentlig litt vrient å forutse. (Men det var OVER 13,2/kg sist de hadde full prod).#
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Origo
01.05.2019 kl 00:32 4105

Hvis Kina åpnes så kan løsningen bli at Rec blir kjøpt opp, rett og slett fordi JUM ikke har mulighet til å fortsette med seigpiningen eller til å bruke mer kapital. Han blir sikkert fornøyd med et salg på litt over krona. Kjøper med nok cash til å holde ut, til å eventuelt investere videre i ML, med mulig langsiktig gevinst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2019 kl 08:50 3902

LONGi synes i hvert fall det er verdt å bruke over 6 mrd kr på å bygge ut med mer kapasitet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Origo
01.05.2019 kl 09:19 3830

Nettopp, Grabein! Og JUM har ikke finansielle muskler som trengs for denne bransjen nå. Og fordi han ikke har det så nekter han oss andre aksjonærer som gjerne kunne tenkt oss flere emisjoner på et tidligere tidspunkt. JUM blokkerer dette både i kraft av sin store eierandel, men også i kraft av å være styreleder. Med Kina stengt så vil ingen kjøpe rec. Hvis Kina åpnes så får vi en helt annen situasjon. Kanskje Wacker er interessert i å kjøpe? Prisen blir ikke høy, men forhåpentligvis litt noe høyere enn dagens kurs.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2019 kl 11:37 3657

LONGi er et selskap som leverer solprodukter fra A-Å og går med store overskudd, så de trenger da å bygge ut for å møte etterspørselen etter sine "inn house" produkter.
Hvorfor kjøpe dårlige langreiste produkter, når du kan levere kortreiste av mye høyere kvalitet?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2019 kl 11:44 3635

Ja, det tror jeg vi kan være enige om, men spørsmålet er hvor lenge blir den værende der nede rundt bunnen, og kommer den opp til nivåer da REC kan tjene penger igjen?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Randers
07.05.2019 kl 12:50 3195


Da håper jeg våre (eller REC sine analytikere), har hvesset penner og hjerner. Her må det grilles !

-Nykomlinger, og de med dårlig hukommelse bes lese TS-innlegg - samt øvrige kommentarer.
Og hjelper ikke dèt, så er dere kjørt av lasset og helt sveiseblinde (fortsatt) etter gml egglikør fortært i Påsken ?

-Når det gjelder handelskrig og muligheten for en avtale (hvor håpet om tidspunktet er raskt skiftende), så
onaneres det over en lav tresko i mange tråder. Tror man virkelig at det er noen garanti
for at alt-mulig-inklusive-for-REC blir løst ?
..eller er det håpet om en rask gevinst, for så å hive seg ut igjen som er intensjonen ? ?

Vi vet faktisk ikke om 57% forsvinner. Vi kan håpe/anta det blir 25% - hvis USA opprettholder tariff
på moduler fra Kina. Ved en skikkelig avtale som er gunstig for poly fra USA, ender
vi med 0-5% tariff. (Og håper også at 5% tariffen på silane fra Butte forsvinner).

Men så er det.. ..med de rådende ræva priser, så blir det ikke noen 100% prod FBR-A fra ML.
Så da hjelper det ikke med noen avtale (kortsiktig) for REC. De vil måtte
ta en langvarig nedstengning uansett.

Og det er ting rundt DETTE som MÅ avklares ved tallslipp den 9. Mai.

-OG TT (eller helst en annen) MÅ fortelle hvordan det går med ting rundt silane/anode.

Det er en gru å høre på TT & The Mumbling Joe`s fremføre The Basically Blues.
..Let`s say, er det ikke noen andre som kan ta vokalen ?? ?

Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2019 kl 13:52 3027

Her beveger jeg meg på tynn is men jeg tar sjansen med så mange "proffer"

Jeg husker sirkuset som skjedde på Asiatiske børser da det ikke ble noen avtale den 27 mars:

Børsene sank en 10 - 15 %

Betyr det at ingen ledende Kineser eller Asiat for den sags skyld ikke er i stand til å fortelle folket det som står høyere her på tråden ?

Eller er hele Asia en eneste stor saueflokk ?

Undrende Bybonde
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Randers
07.05.2019 kl 15:39 2898

Bybo - jeg skjønte ikke kommentaren din. Har den relevans til TS-innlegget ?

Eller evn, hva da ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Sann
07.05.2019 kl 16:18 2776

Dit blir noen stygge dager nå frem til helgen fær alt går til dass. Lykkelig og fri den som kom seg ut på fredag. Jippi!
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2019 kl 18:32 2559

Randers.
Det jeg mente å si er at sist det ble avlyst et møte mellom USA og KINA raste alle asiatiske børser til bunns.
Derfor mener jeg begge Kamphanene har alt å tape ved å utsette et nytt møte.
Kinamannen taper ansikt og Trump mister velgere til neste valg , derfor er de presset av verdensopionen og gjennomføre dette møtet fordi begge aktørene har så mye å miste ved å avlyse.

Her på denne tråden var det mange kloke og velformulerte innlegg. men skarpe økonomer mener jeg de også har I Kina.

Derfor var det så rart at børsene sank til bunns da det ikke ble møte den 27 mars.

Forstår du det eller VIL du ikke forstå fordi jeg ikke har et "økonomisk språk"

Ha meg unnskyldt hvis det jeg skriver er bare tull.

Det er vel innlysende at jeg fortsatt har tro på REC, Hipp og hei, sprett og spring heia REC..Hilsen Bybonden
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Randers
07.05.2019 kl 21:03 2325

Bybo - jeg tror du er på feil tråd. Du tar opp ting som kunne vært plassert på
en av de utrolig mange handelskrig-trådene.

HER, er jeg opptatt av.. ..ting som kommer frem av TS-innlegget.

Og om du misforstår noe; det er tallslipp for Q1 2019 den 9. Mai. Da kan man møte REC-toppene face-to-face..

-Det blir forresten full fart for de eldre herrer i REC hele dagen. Tallslipp på morgenen, en presentasjon midt
på dagen - og GF på ettermiddagen
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Randers
08.05.2019 kl 15:15 2071

DA ER VEL RECs ANALYTIKERE KLARE TIL INNSATS ! ?

..tar litt reprise fra TS-innlegg.......


1) HVIS det kommer en avklaring på handelskrigen ila Mai/Juni, (og hvor 57% er fjernet fullstendig) -
så hevder REC å skulle kjøre ML på 100%.

Hvordan skal dèt kunne være mulig med dagens priser ?

Hvis de fikk $7-7,5/kg for sin FBR-A i Q1-2019, så vil de ikke få stort mer i Kina NÅ. (ASP PVin for 11N+ viser nå $9,32/kg).
Hvordan i alle dager skal det da bli liv laga med FBR-A (7-8N) ?

Prisene vil jo ikke gå OPP med ytterligere ubalanse i tilbud/etterspørsel. Altså med 20.000 T fra ML på tilbudsiden.

HVORDAN FÅR REC DETTE REGNESTYKKET TIL Å GÅ OPP ?
Har de noe hittil fullstendig ukjent innen cash cost (og total prod.kost) - ditto kvalitet på produktet ?



2) OG SÅ.. ..er det silane som materiale i anode - (batteri). Ut fra tidligere gitt info så er det nå snart bare 1-2 år til dette skal ta av.

Men hva skjer i mellomtiden, selger de mer silane nå - til dette formålet ?

Har de løpende kontakt med selskaper som er interessert i å bygge batterifabrikker nær RECs fabrikk(er) ?
Har de gjort noen innsats for å sette seg inn i markedet - slik at de er i stand til å kommunisere med disse selskapene ?

--

-Klar til grilling av REC-toppene i morgen ?

----

-Det hadde også vært greit å fått en forsikring om at det ikke har begynt å butte for Butte.

En EBITDA på 7,5 MUSD var skralt. Får håpe at salg og priser på silane har økt. Og at strømprisen har gått ned ⚡

-Jeg for min del tror at ML stanser all produsjon ila Juni, selv om 57 blir fjernet. Prisene er rett og slett for dårlige.
Det vil være lite smart å fotsette å gå med tap, når de kan holde skuta flytende med cash fra Butte.
Men dette er ting jeg vil ha svar på i morgen




-LYKKE TIL I MORGEN FOLKENS ! ?







































? tråden stenges - den har gjort sin tjeneste ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare