Naturen skal raseres av vindmøller

Fluefiskeren
VIND 02.05.2019 kl 10:07 1174

Hva er det vi gjør med naturarven vår. Hater vi den så sterkt at den skal ødelegges for en hver pris? Over 30 landbaserte vindkraftverk skal bygges i Norge i en tid da landbaserte møller i andre land er under nedbygging. Energi som skal selges til Europa. Norge har som kjent nok kraft. Nå skal man altså prostituere seg i klimaets navn selv om alle vet at dette først og fremst dreier seg om penger til distriktene, grunneiere og vindmølleselskapenes toppledere. Det er bestemt at det ikke skal satses på havbaserte vindmøller her i landet. Merkostnaden i starten er mye viktigere enn naturopplevelsene.

Jag er både besviken og forbanna. Det er opplagt at Norge ikke lenger kommer til å bli ansett for å være et reisemål med uberørt og flott natur. Det er først og fremst det de kommer for. Mens jeg skriver bygges det over 200 nye kullkraftverk i Kina.....
Redigert 20.01.2021 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
SHARE-IT
02.05.2019 kl 10:31 1146

Mer enn nok er rasert allerede. På de utroligste steder har det blitt tillatt. Nå må det snarest settes en stopper for videre utbygging og vurderes hvordan noen bygde anlegg kan bli nedlagt så fort som mulig. Betydningen av produsert kraft fra landmøllene er også høyst begrenset.
Slettet bruker
02.05.2019 kl 10:33 1142

Det rare er at Ørsted (danske som er verdens største) har fått veldig store ordrer fra USA på havvindmøller. Ifølge den artikkelen var disse nå konkurransedyktige priser. Her i Norge leser jeg stadig vekk at dette blir for dyrt !. Planene er kanskje for små i Norge ?.
Fluefiskeren
02.05.2019 kl 13:17 1113

Nå står ikke verden til påske. Oslo Fremskittsparti tar til orde for akkurat de samme tankene som meg selv i motstanden mot landbaserte vindmøller. Flott kronikk i E24 idag.

De får nok ikke med seg FrP sentralt, men likevel var det vakkert å lese dette fra et hold som var noe av det siste jeg forventet meg.

Zero, Bellona kjemper for disse møllene mens Oslo FrP går imot. Jeg må klype meg i armen.

https://e24.no/energi/vindkraft/forslag-til-helgens-landsmoete-i-frp-vil-stanse-vindkraft-paa-land/24612569
Redigert 02.05.2019 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.07.2019 kl 16:35 960

Lars Monsen er rasende over vindmøller som skal overta den flotte naturen vår mange steder.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tordner---de-skal-voldta-norsk-natur/71431997


SinnaNecer'n
28.07.2019 kl 17:16 928

Klimaeffekten er uten betydning, kun en bisarr symbolpolitikk som noen tjener på økonomisk andre politisk. Alle andre er tapere.

Fosenparken kan teoretisk spare inn tre megatonn CO2 per år, noe som svarer til bare 50 minutter av verdens utslipp i løpet av et år.

Med modellen MAGICC kan vi estimere virkningen av CO2-kutt. Om parken driftes og fornyes fram til år 2100, gir dette en temperaturreduksjon i år 2100 på 0,00009 grader. Klimaeffekten er følgelig nær null, så fellesskapet vil unødig bli belastet med titalls milliarder kroner, med vindkraft som vil øke kraftvolumet, senke kraft-prisen i perioder, og kunne redusere lønnsomheten for vindparken og for våre vannkraftprodusenter.

Med 2000 kullkraftverk under bygging og planlegging globalt, og når ett eneste kraftverk gir mer CO2 enn Fosenparken kan spare inn, er effekten av vindkraften uten betydning.
Slettet bruker
28.07.2019 kl 18:30 901

Det internasjonale byrået for fornybar energi, IRENA, spår en vanvittig vekst innen havvind de neste tiårene.

De samlede investeringene i havvind er forventet å nå 350 milliarder dollar innen 2030 og 1.470 milliarder dollar innen 2050.

Den samlede installerte kapasiteten på havvind steg fra 67 megawatt i 2000 til 20.000 megawatt i 2017. Dagens største turbiner er på rundt opp mot 10 megawatt, så dette betyr tusenvis av turbiner.

Irena forventer at kapasiteten innen havvind vil øke til 128.000 megawatt i 2030 og 521.000 megawatt i 2050. Dette tilsvarer over 500 parker på størrelse med dagens aller største vindprosjekter.

Det å bygge ut et vindprosjekt på 500 megawatt krever i snitt rundt 2,1 millioner dagsverk, ifølge Irena.
Slettet bruker
28.07.2019 kl 18:32 900

Da ville det vært veldig fint om norske bedrifter hadde vært lengst fremme når det gjelder utvikling og teknologi.