NOFI: Hyggelig og nyttig informasjon på GF

Slettet bruker
NOFI 03.05.2019 kl 09:23 5179

Var på GF i dag og pratet med sjefa og noen andre etter møtet

Til alle oppegående folk som har interesse i Bank Norwegian

Alle har vel fått med seg dagens oppdatering om Irland etablering (en brøkdel av prisen jeg forventet , dette er gull verdt dere)
Fikk også noen ord på to mans hånd med Trine Wollebæk etter møtet
Hun overrasket meg med å ta kontakt med meg
Må si jeg ble veldig positivt overrasket over det , og over måten hun snakket til meg og det hun meddeler meg
Har antagelig tatt veldig feil av henne og hennes gjøren
Vet ikke om det er lurt av meg å si her alt det jeg fikk fortalt av henne
Jeg vil sterkt anbefale flere å komme på neste GF , eller resultat presentasjon
I avstemmingen var det mange forhåndsstemmer som gikk mot styreformann el styret.
Styreformannen er en surrekopp, han rotet mye med papirene og virker veldig ustrukturert
John E. Høsteland var mye mere strukturert og hadde masse mere orden i sin fremtoning.
Ikke et ord om utbytte og de løfter de har kommet med i åresvis.
Vi må ha vekk denne Høyrepolitikeren Bjørn Østbø som er styreformann, han duger rett og slett ikke er mitt inntrykk.
Han hadde fremmet forslag om økning i godtgjørelse til seg og toppene fordi det var så mye å gjøre i styret (det ble nedstemt av forhåndsstemmer etter det han sa på møtet)
Det bør jobbes for en annen styreformann fremover, eks Christine Rødsæther . Hun satt rett foran meg og tok notater på GF
Liten tilleggs observasjon
Vi andre som var på møtet kom med egen bil eller buss.
Styreformann bruker en stor drosje eller minibuss han leier til og fra (slikt koster og sier litt om han sitt forhold til utgifter i bedriften)

Jeg stillet også kritiske spørsmål til Tine etter møtet om Peer Timo Andersen-Ulven Chief Risk Officer i anledning blunderen i Finland
Jeg mener han skulle forhindret dette.
Han sto like ved og hørte på, han forlot selvfølgelig da han skjønte hvem jeg var kritisk til
Tine er en god leder, så hun forsvarte hans sin jobb og det arbeidet han gjør. Det forventet jeg , men nå vet de at noen aksjonærer følger med på enkelte sin gjøren og det skader ikke.
Tine sier at + 25% av inntekten alt kommer fra kort, og det er inntektene som øker mest % vis
En ting til jeg glemte å skrive som Tine sier
" Vi er i dialog med Finanstilsynet om å flytte hovedkontor virksomheten til utlandet, Irland " Dersom jeg oppfattet henne rett og det tror jeg jeg gjorde.
Jeg ble så positivt overrasket av den dama, at jeg rett og slett ble satt ut

Husk dette jenter og gutter, når det skjer - Så frigjøres det enorme beløp som skal ut til oss aksjonærer - Dette vil gi enorme utbytter . kan hende mere enn 30 kr pr aksjer, dette i følge de 2 analytikere jeg snakket med.
Hadde også 2 ord med Pål Svenkerud, men han var ikke i det pratsomme hjørnet. Prøvde å få spurt han om dette utbyttet han lovet 10. februar 2017, men han bare forsvant inn i avdelingen
Ingen ville snakke om utbyttet til noen
Var en Finsk aksjonær der som jeg pratet med etterpå, han forsto lite av denne utbyttepolitikken og alle løgnene de hadde kommet med om dette.
Prøvet å få kontakt med styreformann om dette tema, men han og Kise virket rett og slett helt bortreist.
Kise og Svenkerud sendte meg stygge blikk når jeg spurte om godtgjørelse til ledelsen


Men alt tatt i betraktning, Det var et meget nyttig møte og vi kan nå forvente et solid aksjehopp.
For den langsiktige , så ligger nå Europa for våre føtter innen denne type bank og andre tjenester de er i ferd med å lage.
Utflaggingen kan gå raskere enn analytikere tidligere har proklamert , dette fordi mer enn 50% av inntektene nå kommer fra EU land
Synes flere av dere bør ta dere tid å komme på neste GF , om 1 år ligger kursen på det doble tipper jeg
Redigert 20.01.2021 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2019 kl 11:32 5104

På forslag 7 som var til behandling var det at Styreformann hadde foreslått høyere godtgjørelser , der hadde han ikke fått gjennomslag og hans forslag ble ikke tatt til følge .
Håper flere enn meg ser at han ikke er rett person til å være styreformann
Håper derfor noen av dere gode og glupe hoder kan komme med et innspill til valgkomiteen at han fjernes og jeg vil anbefale hu dama som erstatter (Christine Rødsæther) , eller han John E. Høsteland.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/8430c43b-3d0a-459d-90f5-9260b83896f9
Slettet bruker
03.05.2019 kl 19:51 4904

Ble en meget god dag dette
Håper de slitsomme tidene er forbi nå
Slettet bruker
03.05.2019 kl 23:01 4786

Etter flere måneder med konstant kritikk og hat for Wollebekk har du nå snudd på hælen?

Jau, sa det til deg. Hør etter neste gang.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 23:53 4738

Ja du sa det Hektar , jeg tok feil av henne.
Du hadde helt rett der, men jeg er altså i stand til å innrømme når jeg tok feil.
Her tok jeg grundig feil
Men ikke feil av styreformannen
Han er en surrekopp og han er vel egentlig kun en mislykka Høyre politiker
Slettet bruker
04.05.2019 kl 00:23 4708

du er ein mislykket investor
Røsk
04.05.2019 kl 00:44 4688

Takk for oppdateringer i dag Matmons. Hyggelig å se at Wollebæk er inne i varmen. Trodde først noen hadde hacket telefonen din da jeg først leste innlegget ditt, men ser nå at det er deg:) fra spøk til alvor. Vi går en spennende tid i møte. Sa de noe om hvor fort de ville være operative i Irland?
Slettet bruker
04.05.2019 kl 01:15 4660

Før det er gått 1 år skal de være operative der

Ja vi går nå inn i en veldig spennende tid igjen
Har tatt litt sats igjen.
Har solgt ei leilighet til vel 3 mill netto og alt er kjørt inn sammen hos jentene sitt selskap
Min datter kjøpte 250.000 i forrige uke , bra timing
Det er 3. gang hun er inne nå
Redigert 04.05.2019 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 01:35 4649

Sa hun om Bank Norwegian er et av kredittkortselskapene som holder igjen betalinger til flyselskapet Norwegian? Flyselskapet Norwegian har nylig sagt at noen kredittkortselskaper holder igjen betalinger for flybilletter pga usikkerhet i flyselskapet. Hvor mye i flybilletter kan være vært betalt med Bank Norwegian kort hos Norwegian? Norwegian har ca. 40 milliarder kr i omsetning på ett år. Kunne ikke se tegn til at de holder noe tilbake. Det er nok det riktige å gjøre.
Redigert 04.05.2019 kl 01:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 08:33 4551

Ukjent for meg det du skriver om
Tor neppe det er fra BN om det skulle være slike tilfeller
Redigert 04.05.2019 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 09:42 4491


https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-04-25/norwegian-air-shuttle-hopes-you-won-t-pay-by-credit-card

Ingenting som tyder på at Bank Norwegian holder tilbake.
dreamliner
04.05.2019 kl 10:33 4438

Noen som har et kursmål på denne? Den burde vel gå til 120 på 2-3 års sikt?
Slettet bruker
04.05.2019 kl 11:15 4406

DnB har 105,- pr aksje.(tidl. 120,- pr. aksje)
Redigert 04.05.2019 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 16:27 4284

Høres ut som en storbank greie dette (mulig DNB, Nordea)
Wollebekk ville aldri holde igjen penger til en samarbeidspartner, det vil jo være drepen om så ble avslørt. Nei dette må komme andre steder fra
Slettet bruker
05.05.2019 kl 12:10 4063

Fondsforvaltere holder jeg meg stort sett unna , med et unntak (Delphi)
De anbefaler nå Bank og Forsikring igjen
Skal inn å se om de kan ha kjøpt noe i Bank Norwegian, det hadde vert et godt signal

https://www.dinepenger.no/penger/aksjer/putter-pengene-i-bank-og-forsikring/24611918?source=e24-front

Kaisovski
05.05.2019 kl 14:10 3997

Delphi har vel mista en del dyktige folk siden Storebrand overtok?
Slettet bruker
05.05.2019 kl 17:54 3889

Ja det har de, men en av de gamle gode er der enda Stig Tønder. Tror han begynte i Delphi alt i 1994
En annen kar er Furnes , har vert med siden 1996
De er bare 5 forvaltere der tror jeg
Leif Eriksrød var jo en dyktig kar, vet ikke hvor han er nå
Men i riktig gamle dager var jo Stig Rognstad som dreiv hele selskapet, da var det mer aktiv forvaltning de holdt på med
Redigert 05.05.2019 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 13:44 3663

Ganske trivielt å være Bank Norwegian aksjonær nå
Har vert slitsomt lenge, men nå tror jeg vår tålmodighet vil bli godt belønnet igjen

Heia Glimt og Livepool
Slettet bruker
08.05.2019 kl 12:48 3428

Egenkapitalen de har alt nå er på 7,4 milliarder sier Håkon Astrup
Ved etablering i Irland vil dette kravet senkes til mellom 11 og 12 % , det samme som Kistefoss sin bank i Luxemburg har , dvs 8% lavere
Man frigjør da ca temmelig nøyaktig 3 milliarder kroner
Dette vil ta 2 eller 3 år , i mellomtiden vokser dette beløpet med 4 milliarder på 2 år og 6-7 milliarder på 3 år
Av dette kan vi igjen få ut som utbytte fra neste år 4-5 kr pr aksje
Egenkapitalen de sitte igjen med er da vokst til 11 milliarder på 3 år
Vi kan fort få både 25 og 30 kr i utbytte den dagen banken får flagget ut
Husk også at kort inntektene er det som virkelig øker på , der vil det være nære 0 egenkapital krav

Bare noen små betraktninger fra en amatør altså
Slettet bruker
08.05.2019 kl 17:35 3360

Ser ut som aksjonærene liker dårlig at pengene brukes på å kjøpe aksjer istedenfor utbytte
Ikke overraskende
Mange som stemte mot dette på GF , nesten 8 millioner aksjer stemte mot
Folketrygdfondet var fakta ikke på GF, temmelig sløve vil jeg si
Ypsilon 7
08.05.2019 kl 17:42 3351

Takker matmons for matnyttig info der man selv kan trekke sine konklusjoner.
hstray
08.05.2019 kl 18:08 3329

Dagens melding ihh til book bulding prosess for å kjøpe aksjer for 150 millioner som oppgjør til NAS. Vil dette kortsiktig trekke opp kurs?
Slettet bruker
08.05.2019 kl 18:57 3284

Det blir jo mindre andel aksjer tilgjengelig, slik sett skal jo det skje.
Men når ca 20% av aksjonærene av de som stemte var mot dette, så er det veldig stor motstand
Dersom denne summen hadde blitt utbetalt til aksjonærene så hadde vi fått tett på 1 kr pr aksje
Det er noen internt og rundt selskapet som har surret til dette med utbytte
Vi har hørt om utbytte fra Kjos, Kise, Svenkerud og sist men ikke minst nåværende styrleder.
Når dette så ikke skjer, så mister de tillit hos aksjonærer, hos analytikere etc.
Jeg ser ikke bort fra at dette er grunnen til han store California aksjonæren og Folketrygdfondet ikke er å se på GF.
De begynner å få nok av tullet til de 4 nevnte herrer.
Jeg har sendt forespørsel skriftlig 2 gang uten å få svar , det er ikke veldig tillitvekkende
Frodon
08.05.2019 kl 23:16 3128

Hstray, sitter du på forumet å juger? Eller klarer idu å dokumentere dine skriverier? Tipper ikke du er MANN nok til å innrømme at du jugde eller si unnskyld for at du dreit deg loddrett ut. Skjønner du taper mye penger på børsen, men hvorfor ta dine dårlige vurderinger utover andre? Du skriver at jeg kaster ut løgn, også klarer du ikke å dokumentere at du ikke kaster ut løgn!! Jeg noterer meg at du ikke klarer å dokumentere påstandene dine om meg, og den som tier samtykker ???

--------------------------------------
hstray
27.4.2019 kl 14:38
Frodon skrev
Dine antagelser om meg og NAS er helt feil. Men det er tydeligvis like vanskelig å skjønne, som at N..

Frodon du virker som en desperat tulling. Bruker hele helga, og hverdagen på sine NAS innlegg. 20-30 innlegg på en lørdag med få minutters mellomrom. Har du ikke noe bedre å foreta deg? Du fremstår manisk
Ihh til dine påstander om Kjos/HBK holdning blir tvangssolgt på kurs kr 30, kan du fremlegge bevis/fakta? Har du i tillegg fult innsyn i privat økonomien til Kjos og Kjos avtaler mer kreditorer?
Slik det fremgikk i spørsmålsrunden på Q1 var Geir Karlsen tydelig på at floken med Airbus ihh til JV var løst. Airbus godtar at fly flyttes inn i ett JV. På Q4 2018 var det Airbus som hindret en JV avtale. Basert på emisjon, og utsettelse av leveranser på 2.1$ milliarder så fremstår CFO Geir Karlsen på at ett JV på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig. Norwegian kan nå signere en JV avtale og få inn 3-6.milliarder nok ikke i frisk EK og forbedre balanse. Tror du ikke Kjos trykker på den knappen visst han står i fare for tvangssalg som du påstår??

Ok å diskutere en case. Med sitte å kaste ut løgn for å få små aksjonærer til å selge er ikke bra. Vurderer å rapportere deg inn til Oslo børs, Finanstilsynet. Avventer ditt svar og dokumentasjon på at Kjos blir tvangssolgt på kr 30.

---------------------------------
Frodon
27.4.2019 kl 14:55
Her kom en av de «seriøse» på banen, da blir det mange nye innlegg fra Frodon, slik dere tydeligvis ikke ønsker ???

Da begynner vi på punkt nr 1 som den «seriøse» av oss to må dokumentere:

1. Dokumentasjon på at Frodon har skrevet at Kjos blir tvangssolgt på kr 30, som du etterpå kan sende inn til Oslo Børs, Finanstilsynet. Når du har gjort dette, skal jeg ta for meg neste punkt på listen til den «seriøse» av oss to ?????????
Slettet bruker
09.05.2019 kl 09:59 2988

Frodon

Eeeeee, er du ikke på feil tråd nå ?
Dette er om banken og ikke om NAS
Balle Chlorin
14.05.2019 kl 15:57 2700

Jeg sendte denne mailen til Investor Relations hos Bank Norwegian 8/5, har ikke mottatt noe svar enda.

Hei.

I flere år nå har det blitt snakket om at utbytte skal utbetales "i år", mener dette har blitt nevnt siden 2016/2017, dog uten at vi aksjonærer har sett snurten av noe utbytte. Dette har kommet fra personer høyt oppe i Bank Norwegian systemet, flere ganger.

Vil det bli betalt ut utbytte i 2019, eller er det bare ulv, ulv, nok en gang??

Er det en ting som er viktig for en aksje, så er det at det som blir kommunisert er sant, og troverdig. Troverdigheten angående utbytte i NOFI begynner etterhvert å bli forholdsvis tynnslitt, det kan være noe av årsaken til den begredelige kursutviklingen vi har sett siden ATH på ca 109. Når aksjonærer gang på gang opplever at lovnader blir gitt uten at det følges opp, mister selskapet troverdighet, og folk selger ut for å investere andre steder.

Barnelærdommen om at en avtale er en avtale, og at ærlighet varer lengst, gjelder også innenfor aksjemarkedet. Jeg har selv 90% av sparepengene mine i NOFI, og har vært med siden jeg kjøpte mine første 8000 på 26 kroner, men nå begynner tålmodigheten snart å ta slutt. Helt greit at dere velger å ikke betale utbytte, men da bør dere kommunisere dette klart og tydelig. Å si en ting, for så å gjøre noe helt annet, fører sjeldent noe godt med seg, noe som vises tydelig på aksjekursen det siste året.

Mvh
Balle Chlorin
3xxx0 aksjer i Nofi.
Kitchen
14.05.2019 kl 18:46 2640

Kanskje de ikke gidder å svare folk som signerer korrespondansen sin "Mvh Balle Chlorin"
Kun en teori :)

Ellers ville jeg si du er litt rund i påstandene dine slik at det er vanskelig å svare på dem, eks: "Har det blitt snakket om" og "lovnader blir gitt".
Hvis du vil ha svar vil råde deg til å spisse påstandene dine. Henvis til de konkrete lovnader fra de rapportene du tenker på, med sitater.
I kvartalspresentasjon 2Qxx skriver dere, "sitat"
Da tipper jeg du får svar, eller så finner du ut at kanskje lovnadene ikke var så bombastiske som du husker dem.
Balle Chlorin
14.05.2019 kl 18:50 2634

Signerte ikke med Balle Chlorin. Såpass har jeg fått med meg etter 3 år på handel og kontor :-)
Slettet bruker
14.05.2019 kl 19:09 2620

Kjære Balle Klorin :D

Nei det blir ikke utbytte i år skal vi håpe på neste år? hehe. Som nevnt så skal free cashflow på 300mnok betales til NAS hvorav 150mnok i kontanter og resten i form av aksjer (tilbakekjøp). Etter 5 år så skal NOFI betale NAS 30mnok årlig inntil evigheten og dette kan seff oxo økes da NAS sliter med pæng :P

Videre så har vi fått signaler fra Finanstilsynet at vi må sette av betydelig mer til å dekke råtne lån siden vi låner ut for harde livet til folk uten jobb, utdanning, eiendeler etc. Men vi prøver å bli kvitt søpla ved å selge til AXA LOL

Til slutt så skal alle få økt kompensasjon i form at bonus for godt arbeide.

Mvh
2 x RUD :D