Bompengeparti nest størst på sjokkmåling i Bergen

Slettet bruker
03.05.2019 kl 17:04 928

På Bergensavisens ferske partimåling er Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) nest størst i Bergen med 20,6 prosents oppslutning. Bare Høyre er større.

La oss nå håpe at de som uttrykker de vil stemme på bompengepartiet gjør dette ved valget og at flere følger etter. Hvis dette kunne blitt en virkelighet i alle de største byene, og at over 50% av de stemmeberettigede stemte på dette partiet, og de faktisk fjernet alle bompengene innen 2 måneder etter valget, ville det blitt en fantastisk stemning blant vanlige mennesker.

https://resett.no/2019/05/03/bompengeparti-nest-storst-pa-sjokkmaling-i-bergen/
Redigert 03.05.2019 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2019 kl 18:06 916

Dette kan sjølsagt ikke FRP leve med.
Bergenserne var de første som innførte bompenger i landet.
Nå ser det ut til at bergenserne også kan bli de som ordner med
bomlisens over skatteseddelen for alle i landet, bare man har bil.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 18:12 908

Vi skal få vekk bompengene franz.
Helt tullete av Norge å ha bompenger.
ladaen7,30
03.05.2019 kl 18:17 903

Lekkert, men hjelper sannsynligvis lite, pengesuget er som en farsott blant politikerne. Mye vil ha mer.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 18:19 902

Folket bestemmer fullstendig når de går inn for det.

SVFJWO-lakeier på hue og ryggen ut.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 19:37 884

Slike ensakspartier kan ødelegge enormt mye. Hva med de andre sakene? For eget forgodtbefinnende?
børst
03.05.2019 kl 20:20 879

Om det hadde oppstått et parti som ville rulle nåværende bystyre i tjære og fjær, så ville jeg ha stemt på dem. Det er faen meg nok nå. Det er like før politikere blir banket opp, som under strileopprøret på 1700-tallet.


http://marcus.uib.no/exhibition/strilekrigen
Redigert 03.05.2019 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Klem
03.05.2019 kl 20:59 874

Det er flott at flere nå kommer på banen og vil bistå Frp i kampen mot bompenger!
Frp har stått alene mot de andre partiene,men disse nye anti- bompengepartiene viser de andre partiene at
det nå er en mobilisering mot bompenger selv om velgerne jo selv stemte på bompengevennlige partier ved de siste valgene.
Redigert 03.05.2019 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2019 kl 21:08 868

Disse bompenge partiene er sosialister som ønsker at staten skal ta alle kostnadene. Kom opp med en alternativ finansieringsløsning først. Jeg tror forøvrig at det er fornuftig med rushtids avgift for å dempe køtrafikkken. Det kan gi store besparelser i form av mindre behov for å bygge flere veier. Problemet er at det rammer de som må kjøre i akkurat dette tidsrommet.
Redigert 03.05.2019 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.05.2019 kl 21:24 862

Hankatten

Riktig. Får dette bompengepartiet stor oppslutning så vil det først og fremst ramme FrP ved valg, men det tenkte det jo ikke dere på. Latterlig med partier med en sak. Dette er litt typisk norsk. En hel haug partier som inngår i «andre» Deres forgjettede land har bare to partier.

Voks opp og slutt å sutre som små barn som ikke får vilja si. Eller arbeid aktivt med spørsmålet innen et annet parti.
Redigert 03.05.2019 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Truly
03.05.2019 kl 21:31 858

Disse bompengepartiene er ett-saks partier,så det blir spennende å se hvilken politikk de vil føre i de 99.5% av sakene som ikke dreier seg om bompenger......
Mon tro hvor fornøyde velgerne blir når de ikke vet hva de stemmer på?
Partistrukturen og organisasjonene i disse partiene er også fraværende,så......

Frp vil stemme imot de samme bomringene,slik de har gjort alene i flere år,og med Frp er det mer forutsigbart hva slags politikk de står for i øvrige saker.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 21:41 854

Forleden skrøt Siv Jensen av at de har senket bilrelaterte avgifter med 13 mrd siden de kom i regjering.
Etter hva jeg forstår får de inn 10 mrd i bompenger. Hadde de gått all-inn på å fjerne bompenger og sløyfet de andre skattelettene så hadde de vært i mål. Problemet er selvsagt at de møter seg selv i døra. Som jeg har sagt utallige ganger så er det et konservativt prinsipp å gjøre staten mindre. Det innebærer at en del av kostnadene til staten må lempes over på privat hånd. Det blir det samme om staten legger ned sykehusdriften og ber oss gå ut og kjøpe de helsetjenestene vi bruker selv.
kokkohill
03.05.2019 kl 22:02 848

Bompengepartiet elle gule vester? Norske politikere skal prise seg lykkelig for dette ,men må våkne opp fra denne internasjonalsosialismens psykose de lever under.
Nok er nok , kjempers fødeland skal en ikke spøke med....
Slettet bruker
03.05.2019 kl 22:08 847

Det er et syn å se alle establishmentlakeiene tyte frem i frykt her nå.
Vi skal ha en ny valglov som er godkjent av folket. Det er det dette dreier seg om.
Så lager vi ekte demokrati derfra. Da får vi masse nye dyktige og helt folkelydige politikere.
Da skal folkeviljen dyrkes. NWO-lakeiene skal ut.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 22:13 841

Hvis du leser kuranen baklengs vil du få innblikk i iransk-arabisk baklengs IGJENgivelser. det er jabbjabb down usa trump seff. på automat.
Slettet bruker
03.05.2019 kl 22:23 837

Hva var du uenig i?
Fjordgubben
03.05.2019 kl 22:33 834

For hver krone svenskene bruker på offentlig sektor pr person bruker man i Norge 2 kroner og 70 øre.

Jeg går ut fra at dette vanvittige regnestykket er noe jabba fryder seg over, en syklig glede.
Redigert 03.05.2019 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2019 kl 22:48 829

Jeg har ikke den fjerneste anelse hva du babler om så jeg hadde satt pris på om du utdyper denne stråmannen din.
Jeg påpeker at dersom staten overtar bompenge biten av veifinansieringen så vil statens utgifter øke. Om det er noen som skulle fryde seg må det være de ivrigste forkjemperene for å fjerne bompenger.
Redigert 03.05.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
03.05.2019 kl 23:53 813

Du vet ikke hva jeg snakker om, nei det har jeg jo forstått.

At det er et poeng at man i Sverige ikke har bompenger og samtidig bruker ned mot en tredjedel i offentlige utgifter i forhold til i Norge ser du vel heller ikke relevansen av kan jeg tenke meg.

Poenget er jo at Norge har et sykt høyt offentlig forbruk, og at dette selvsagt er et enda større problem enn bompengene i seg selv.
Redigert 03.05.2019 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 10:40 775

"Du vet ikke hva jeg snakker om, nei det har jeg jo forstått."

Det er fortsatt like ubegripelig at du adresserer dine bekymringer om høyt statlig forbruk til meg. Det burde ikke være noen hemmlighet at jeg har argumentert for privatisering av mange statlige tjenester, sammenslåing av kommuner, kutt i syketrygden osv. Forøvrig bruker vi mer per person på helse i Norge enn Sverige men mindre om vi ser relativt til Bnp. (USA ligger suverent høyest) Om vi ser på statlige utgifter totalt så bruker vi mindre relativt til bnp enn alle våre naboland men om vi kun regner fastlands norge er vi suverent på toppen i OECD.

https://www.civita.no/assets/2017/07/Hvor-stor-offentlig-sektor-t%C3%A5ler-vi_civita-notat_18_2017.pdf
https://sykepleien.no/2019/03/norge-brukte-68-000-kroner-pa-helse-innbygger-i-fjor
Fjordgubben
04.05.2019 kl 11:12 764

Det er ikke mangel på privatisering som er den største årsaken, andelen av det offentlige i prosent går jo stadig opp, nærmest i takt med nye privatiseringer.

Greit med privatisering, men det er nok ikke mangel på privatisering som er det største problemet.

Ta f.eks det med bygging av veier, før 1980 var det stort sett det offentlige og statens veivesen som hadde ansvaret for selve anleggsvirksomheten, dette er nå privatisert og private entreprenører bygger, uten at det har ført til lavere kostnader, snarere tvert imot. Men greit, er ikke motstander av privatisering.

Andelen av offentlig sektor i forhold til privat sektor i Norge i forhold til andre sammenlignbare land er at offentlig sektor i Norge er veldig stor, ref at Norge bruker f.eks 2.70 øre pr innbygger på statsbudsjettet i forhold til 1 krone i Sverige.
Slettet bruker
04.05.2019 kl 11:16 761

Du har fortsatt ikke forklart stråmannen din om at jeg fryder meg over økte statlige utgifter.
Fjordgubben
04.05.2019 kl 11:20 760



Du stemmer vel på halvkommunistene høyre, eller et annet halvkommunistene parti, som har sørger for at offentlige utgifter har økt kraftig bare siden 2015, og som har ført til at offentlig sektor i Norge dersom man kun tar for seg fastlands-Norge vel har bikket 60% av BNP, noe som er skyhøyt over andre sammenlignbare land.

Dersom du syns dette er feil utvikling anbefaler jeg deg å stemme FrP, det eneste partiet i Norge som noengang har vært talerør for å redusere offentlig sektor.



Redigert 04.05.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 11:40 755

Du hadde altså ingen begrunnelse og måtte kalle Høyre for halvkommunistisk slik at du kom i mål på en måte.

Men konkret, bortsett fra innvandring, hvor vil du kutte statens utgifter? Jeg har nevnt syketrygd, kommuner og privatisering av statlige selskaper.
https://www.regjeringen.no/contentassets/1cde615891ca463783b967ab25b20417/faktaark3.pdf

Fjordgubben
04.05.2019 kl 11:44 754

Orker ikke diskutere med da du nekter å forholde deg til fakta.
Slettet bruker
04.05.2019 kl 11:54 748

Her er Sveriges utgifter men mistenker at de har organisert dette annerledes, med en del utgifter utenfor det ordinære statsbudsjettet. Det er feks veldig lite pensjoner (34 mrd i Sverige over 200 mrd i Norge) her og også samferdsels prosjekter.

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
Slettet bruker
04.05.2019 kl 12:01 748

Og fakta var at jeg skal erklære meg selv som kommunist fordi jeg stemmer høyre?
Om du er så antisosialistisk eller liberalistisk som du prøver å late som så må det være veldig mange tjenester som du ønsker å kutte ned på.
Å kutte bompenger er iallefall ikke noe som bidrar til å redusere statlige utgifter. Det tror jeg du er enig i.
balder72
04.05.2019 kl 12:16 746

Bompengeparti og bompengemotstand er flott det. Men man må gå til utgangspunktet. Bilen har vært en ren melkeku for staten. De har flådd folk lommerbøker siden bilen ble en realitet. Staten har ansett bilen som et onde som skal straffes økonomisk samtidig som de får inn midler til å bruke på helt andre ting enn infrastruktur. Nå subsidierer staten el-biler med mange milliarder for at folk skal droppe fossilbil i klimaets navn. Da må inntekter hentes andre steder. Forsvinner bompenger kommer veiprising for alle. Da er ringen sluttet og man er ikke et fritt menneske lenger. Da lever vi i et fullkomment semidiktatur.
Fluefiskeren
04.05.2019 kl 14:17 731

Nei, det har jo aldri blitt bygget hverken en vei, bru eller tunnel i Norge noengang.