. IMO 2020 traden til VISTIN


VISTIN har en IMO 2020 trade på gang... denne traden vil bestemme VISTIN sin kurs de neste 18 mnd.

VISTIN sin trade ligger i differansen mellom
A - Sing 380 - https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/all-futures

og

B - ICE Low Sulphur Fuel - https://www.investing.com/commodities/ice-gas-oil-sulphur

Traden er strukturert på følgende kontrakts volum mtp future måneder:
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Dec2019
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ja2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Fe2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ma2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ap2020
ICE LS oil - Sing 380 75 000 Dec2020


Det vesentlige spm er _ hva er feil med denne traden?

Rystad sier følgende (meget nylig - sjekk dato for innlegg)
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/What-is-the-IMO-2020-effect-on-the-fuel-bunker-mix-short-and-long-term/

Denne analysen er utført av noen av de beste hodene i bransjen, hele rapporten er ikke tilgjengelig i linken, men når man ser på analysen mtp forventet etterspørsel etter ulike fuel typer fra shipping industrien så er det samme story fra Rystad som fra VISTIN Trading sine analyser (ref VISTIN presenatsjons materiale)

Basert på dette og mange google søk har jeg problemer med å se at de fundamentale forholdene ikke ligger til rette for VISTIN sin trade ------ mtp endring i etterspørsel av fuel typer.

Men VISTIN er per nå feil ca 60-80 mill NOK, så traden fungerte ikke fra høsten 2018 til i dag..

Jeg har ikke funnet noen fundamentale årsaker til at traden ikke skal fungere ved kontrakts utløpene for de inngåtte kontraktene, men jeg har funnet en årsak til at traden har fått markedet mot seg i en tidlig fase:

Kom over denne artikkelen, som kan verifiseres via marked data:

The lack of Venezuelan and Iranian medium-heavy crude grades and Opec production cuts, which have been displaced by US light sweet feedstock, has put a dent on HSFO production. In addition, the absence of Venezuelan and Iranian HSFO exports caused US Gulf 3.5pc sulphur fuel oil to sell at par with Brent crude in the beginning of March. By comparison, HSFO historically sells at less than 85pc of the price of crude. The IEA estimates that there has been a 1.4mn b/d fall in output of medium-heavy crude grades since November, which has taken approximately 500,000 b/d out of the residual fuel oil market.

But this HSFO price rally is likely to be a last hurrah, as demand for the product will die down in the fourth quarter of 2019. There are no exact statistics available for global HSFO demand for bunkering. But Argus estimates that the IMO marine fuel regulation will displace about 113mn t, or about 2mn b/d of HSFO in 2020. The 2mn b/d surplus will absorb the 500,000 b/d fuel oil shortage caused by US sanctions in 2020.

Residual fuel oil cracks have already shown signs of easing, with US Gulf coast 3pc sulphur fuel oil sliding down to 93pc of the value of Brent on 19 March. Futures markets also showed US Gulf 3pc sulphur fuel oil settling at 74pc off of the price of Brent in January 2020 and remaining below 79pc through 2020.

Link : https://www.argusmedia.com/en/news/1870579-last-hurrah-for-highsulphur-fuel-oil?backToResults=true

Er det noen som kan komme opp med gode substansielle argumenter for hvorfor IMO 2020 traden ikke vil fungere ?

Per nå er dette for meg en like tydelig trade som the Big Short var i 2007..

mvh
Michael Burry

Redigert 03.05.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare

Sorry, så feil. I går 11.07.19 lå Desember 2020 spread på 262,5.

Antar skillet mellom lsfo og hsfo begynner å øke nå. Lang vei til rikdom men futures prises ofte til hvordan bilde er per tid. Så det blir gøy å se hvordan det ser ut når fysisk forbruk slår inn. Ser for meg jevn stigning i priser og spread fra nå frem til helt kaos og panikk i papir fra oktober og utover.

Har kommet meg over 60’ aksjer nå og sitter til 2020!
d12m
12.07.2019 kl 15:53 674

JahMason skrev 267
Hvilken av spreadene er det? Vistin har tross alt flere ulike derivater

For now, there is no consensus on whether there will be enough low-sulphur fuel to meet demand come 2020. Of the roughly 60,000 vessels worldwide, industry consultants estimate only 3% to 5% are likely to have scrubbers by 2020.

It is also unclear what will happen to demand for high-sulphur fuel - all of which means the price gaps between different fuel grades, as well as the different types of crude used to make them, are likely to change.

En liten smakebit og sitat fra Icanfly`s anbefalte artikkel lagt inn kl 8.56 i dag (9/7). Anbefaler dere å lese hele artikkelen.

Håper det er stille før stormen vi opplever nå...
I august burde ting begynne å skje😊

Ikke sprekt. Det er vel (sent?) i dette kvartalet at ting skal begynne å skje..

Spreaden på 249,6...

Det har kun å gjøre med at veddemålet så langt har gått feil vei. Det hjelper ikke hva ekspertene sier, man vil se positive tall først. Og akkurat som det finnes klima-skeptikere så finnes det spread-skeptikere. Jeg har mer tro på de førstnevnte..

I 1Q-rapporten fikk vi bl. a. vite: 1. Lavere salg og produksjon av Metformin p.g.a.arbeide med ny "packaging line".
2. Metformin (Type 2 diabetes medisin) "with a bright outlook". Produksjonen vil øke utover året.
3. Ingen rentebærende gjeld.
4. Total equity (egenkapital): 348 mill ( ca 7,85 pr aksje)
5. Kontantbeholdning: 299,6 mill (ca 6,74 pr aksje, omtrent dagens kurs!!)
6. Logisk sett skal oljetradingen gå bare en vei, mot pluss.
Skjønner ikke at kursen er så lav, noen som kan komme med en fornuftig forklaring på hvorfor?

Jeg trur den har et villt potensiale om oljetraden slår inn, men også et bra potensiale om traden går dritt.
Pharmadelen blir solgt, også blir det tomme skallet en god mulighet for et nytt firma til å prøve seg pp børs😊
Har stor tru på at alle verdiene blir tatt ut i utbytte før det blir oppkjøp av et nytt firma.
Noen andre tanker?
adagio
01.07.2019 kl 09:55 1136

Begynner Vistin å bli en bra investering på dagens kurser også om man ser helt vekk fra oljetraden?
Ole86
28.06.2019 kl 17:24 1312

Det er i hvert fall ingen ting som har dukket opp som tyder på at veddemålet ikke vil slå inn.
Ta det med ro, spreaden vil øke drastisk og Vistin skal langt opp.

Huff med denne prisen her, så får man lyst til å selge seg ut, men trur det vil snu nå på slutten. Eller har det dukket opp noe som tyder på at veddemålet ikke kommer til å slå inn?

Haha, ja han ordner alltid opp ^^
Ja, vi får håpe på at vi er ferdig med nedgangen
Redern
26.06.2019 kl 20:38 1600

Sikkert Dollar Bill! :) Fin bevegelse opp fra bunn i spread.

spread på 261,3 igår
Får satse på at dette er starten på at pilen går i riktig retning :)

Brenner i raffineri i USA.
Noen vil få fortgang i spread, synes det.
SomSa
18.06.2019 kl 09:31 2258


Storbanker varsler tøffere tak i shipping
En gruppe globale banker anført av Citi, Société Générale og Danske Bank har inngått en avtale som vil begrense utlånene til rederier som ikke opprettholder nye, tøffe miljøstandarder som skal kutte utslipp av drivhusgasser, skriver Financial Times.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Storbanker-varsler-toeffere-tak-i-shipping

Altair, som ble truffet imorges, er lastet med naphta.
Er nok krefter som ønsker fortgang i spread, esse.

257 i spread. Håper dette er veien tilbake :)

Jeg er for dum til å forstå hva du mener. Har ikke alle tilnærmet alle tråder et ensidig fokus på aksjen/selskapet i trådens tittel?
rammern
11.06.2019 kl 13:59 2751

Denne tråden er for dum . Ensidig fokus ut fra å følge Vistin
Redigert 11.06.2019 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.06.2019 kl 11:46 2982

Grace period er 3 mnd, så ut mars. Ser de har skrevet feil ett sted i linken. Beklager dette.
Redigert 10.06.2019 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Ole86
10.06.2019 kl 10:14 3025

Skip har ikke lov til å slippe ut mer en 0,5% svovel fra 1. januar 2020, men har en tre måneder grace period på tank cleaning ut mars 2020.