. IMO 2020 traden til VISTIN

Michael_Burry
VISTIN 03.05.2019 kl 23:39 34639

VISTIN har en IMO 2020 trade på gang... denne traden vil bestemme VISTIN sin kurs de neste 18 mnd.

VISTIN sin trade ligger i differansen mellom
A - Sing 380 - https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/all-futures

og

B - ICE Low Sulphur Fuel - https://www.investing.com/commodities/ice-gas-oil-sulphur

Traden er strukturert på følgende kontrakts volum mtp future måneder:
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Dec2019
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ja2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Fe2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ma2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ap2020
ICE LS oil - Sing 380 75 000 Dec2020


Det vesentlige spm er _ hva er feil med denne traden?

Rystad sier følgende (meget nylig - sjekk dato for innlegg)
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/What-is-the-IMO-2020-effect-on-the-fuel-bunker-mix-short-and-long-term/

Denne analysen er utført av noen av de beste hodene i bransjen, hele rapporten er ikke tilgjengelig i linken, men når man ser på analysen mtp forventet etterspørsel etter ulike fuel typer fra shipping industrien så er det samme story fra Rystad som fra VISTIN Trading sine analyser (ref VISTIN presenatsjons materiale)

Basert på dette og mange google søk har jeg problemer med å se at de fundamentale forholdene ikke ligger til rette for VISTIN sin trade ------ mtp endring i etterspørsel av fuel typer.

Men VISTIN er per nå feil ca 60-80 mill NOK, så traden fungerte ikke fra høsten 2018 til i dag..

Jeg har ikke funnet noen fundamentale årsaker til at traden ikke skal fungere ved kontrakts utløpene for de inngåtte kontraktene, men jeg har funnet en årsak til at traden har fått markedet mot seg i en tidlig fase:

Kom over denne artikkelen, som kan verifiseres via marked data:

The lack of Venezuelan and Iranian medium-heavy crude grades and Opec production cuts, which have been displaced by US light sweet feedstock, has put a dent on HSFO production. In addition, the absence of Venezuelan and Iranian HSFO exports caused US Gulf 3.5pc sulphur fuel oil to sell at par with Brent crude in the beginning of March. By comparison, HSFO historically sells at less than 85pc of the price of crude. The IEA estimates that there has been a 1.4mn b/d fall in output of medium-heavy crude grades since November, which has taken approximately 500,000 b/d out of the residual fuel oil market.

But this HSFO price rally is likely to be a last hurrah, as demand for the product will die down in the fourth quarter of 2019. There are no exact statistics available for global HSFO demand for bunkering. But Argus estimates that the IMO marine fuel regulation will displace about 113mn t, or about 2mn b/d of HSFO in 2020. The 2mn b/d surplus will absorb the 500,000 b/d fuel oil shortage caused by US sanctions in 2020.

Residual fuel oil cracks have already shown signs of easing, with US Gulf coast 3pc sulphur fuel oil sliding down to 93pc of the value of Brent on 19 March. Futures markets also showed US Gulf 3pc sulphur fuel oil settling at 74pc off of the price of Brent in January 2020 and remaining below 79pc through 2020.

Link : https://www.argusmedia.com/en/news/1870579-last-hurrah-for-highsulphur-fuel-oil?backToResults=true

Er det noen som kan komme opp med gode substansielle argumenter for hvorfor IMO 2020 traden ikke vil fungere ?

Per nå er dette for meg en like tydelig trade som the Big Short var i 2007..

mvh
Michael Burry

Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Ole86
04.05.2019 kl 04:25 14215

Denne traden vil utvilsomt fungere. Er bare å glede seg til 2020.
Skeptikerene som peker på at den er i minus per i dag må forstå at den fundamentale endringen i markedet kommer først 1. januar 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
04.05.2019 kl 15:20 14039

Den fundamentale endringen vil komme før 01.01.20. Rederiene må tømme, rense skipstankene og fylle dem med søt bunkers i god tid før årsskiftet. Mange skip er på vei mellom havner en måned om gangen, så disse tankene må senest være rene og oppfylte med søt bunkers i november 19. Og alle kan ikke drive med dette samtidig. Jobben er, as we speak, i full gang nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2019 kl 19:00 13938

Ja hva er galt, eller er det penger på gata?
Her kan det være for mye fokus på etterspørselsiden og lite fokus på tilbudsiden. Raffineriene har mulig mye kapasitet til å skru opp crackerne sine til å produsere mer destillat og mindre residue. Det kan fort bli at raffineriene tilpasser seg markedet lettere en antatt og dette ikke blir den helt store traden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Ole86
04.05.2019 kl 21:25 13870

Om dette er tilfellet så vil jo fortsatt HFO bli veldig billig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2019 kl 17:20 13691

HFO lages av residue som er "bånnskvalet" som blir igjen i bunn etter raffineringen. Lages det mindre kan prisen for HFO holde seg høy.
Noen raffinerier cracker ned til det er bare koks igjen i bånn.
En annen ting er at HFO380 er et til-blandet produkt og ikke en råvare. Viss de bare slutter å lage HFO380 hva blir prisen da?
De smarte med scrubbere vil kjøre på HFO700.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
05.05.2019 kl 19:09 13618

Du får informere Torbjørn Kjus om dette. Det virker som han ikke har peiling på raffineringsprosesser. Kanskje han rekker å selge aksjene sine i Vistin før aksjen krakker. Jeg tror jeg beholder mine en stund til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
05.05.2019 kl 19:16 13593

I tillegg må du kontakte rederiene som benytter scrubbere og fortelle dem at de må være smarte og kjøre på HF0700.
Det er de neppe klar over.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Ole86
05.05.2019 kl 19:17 13588

De raffineriene som cracker ned til det er bare koks igjen på bunn bruker cockers, noe som er en dyr prosess. Dette betyr at MGO må være dyrere enn det er i dag for at det skal være lønnsomt. Dessuten er det bare ca 19% av verdens raffinerier som har denne muligheten. Alle de andre må øke produksjonen ved å raffinere mer olje og vil dermed også produsere mer HFO.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2019 kl 20:06 13528

Greit og godt svar. Men er fremdeles i tvil om denne traden er så enkel som man skal ha det til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2019 kl 20:09 13518

Joda de vet det allerede og er fult klar over det, så sant 700 er billigere enn 380. Det er fra rederiene jeg har fått det fra så jeg behøver ikke å fortelle dem det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 00:47 13406

Jeg har fått det direkte fra tyske bilprodusenter at elbil er bare tull. De sier også at dieseleksos er som fjelluft og ikke er helsekadelig
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 06:31 13350

Dette er vel på ingen måte sammenlignbart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 09:20 13265

Jo, fordi jeg ser en del støtter seg på uttalelser fra skipseier.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 11:05 13206

Her er det jo snakk om at skipseier tar i bruk scrubbere som et alternativ til MGO. Det er ikke skipseieren som har godkjent dette, det er IMO. Det finnes ingen bevis for at scrubbere er mer skadelig enn MGO, men det finnes vitenskapelige artikler som konkluderer med det motsatte.

En mer riktig sammenligning fra din side hadde vært at elbileiere påstår at elbil er miljøvennlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 15:13 13330

Nei, tror du bjørn kjos roper at fuel kommer til å bli skitdyrt? Selvfølgelig ikke, de vil ikke bidra til å trekke opp prisen. Skipseiere sier at IMO2020 ikke blir noe problem, samme opplegg der
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 15:19 13313

Skipseiere flest sier absolutt ikke at IMO2020 ikke blir noe problem. De ser på det som et kjempeproblem.
Ingen hadde kjøpt scrubbere om de ikke så på det som et problem og ingen hadde drevet lobbyvirksomhet for utsettelse (noe de ikke får).
Noen få av de store rederne har sagt at de ikke vil gå for scrubbere, noe som vil være det samme som å si at IMO2020 ikke er noe problem, men alle disse installerer nå scrubbere. Det største eksempelet på dette er Maersk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 20:37 13188

Dette svaret var fullstendig irrelevant.
Jeg prøver å skrive hva jeg mener en gang til:
En scrubber vasker ut all svovel. Det er derfor ingen behov for å bruke HFO380 begrenset til 3,5% svovel. En kan bruke billigere alternativer som en tykkere olje som HFO700 mer direkte produsert fra raffineringen og med høyere svovel. Scrubberen vasker ut alt like vel og reder sparer penger ved å bruke en tykkere og billigere olje. Dette er noe alle i shipping bransjen vet og ikke noe hokus pokus jeg har funnet på.
Så til poenget, viss HFO380 blir et marginalt produkt, gidder noen å produsere det da? Hva blir prisen? høy eller lav? Dette kan være feilen ved vistin traden, den skulle ikke ha vært mot SingHFO380.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 21:02 13160

Dette er direkte feil. De aller fleste scrubbere er designet for 3,5% svovel maks. De aller fleste som har installert scrubber har open loop systemer og da er 3,5% svovel et maksimum, noen er designet for lavere svovelinnhold også.
Har man et closed loop eller en hybridscrubber tilsetter man et alkali (typisk NaOH) og kan i teorien ha høyere svovelinnhold. I så fall må man sørge for at vannrensingssystemet er dimensjonert for dette, da høyere svovelinnhold betyr mer partikler i vannet. Også når det kommer til dette er de aller fleste systemer dimensjonert for 3,5% svovel maksimum. Behovet for HFO380 vil med andre ord være der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 21:37 13110

Trodde det var open loop som ikke hadde begrensninger og closed loop var noe begrenset? Innrømmer det er noen år siden jeg holdt på dette greiene. Jeg må sjekke litt mer på hva som er siste skrik her på scrubber fronten før jeg kommer tilbake på dette.
Men jeg ble fortalt av en som absolutt burde vite det en gang at scrubber og billigst mulig fuel var den smarte løsningen, har ikke funnet på det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 22:30 13056

Open loop har definitivt begrensninger da systemet er basert på alkaliniteten i sjøvannet. Systemene er typisk dimensjonert etter en alkalinitet på 2200 micromol/l og har da en vannmengde i systemet på ca 50m3/MWh, dette for 3,5% svovel. Med en høyere svovelmengde må man øke vannmengden og dermed pumpestørrelser og scrubberstørrelse. Som sagt, produsentene dimensjonerer for maks 3,5% svovel.
Closed loop er ikke avhengig av alkaliniteten i sjøvann og kan derfor fange mer svovel. Problemet her er at vannrensingen typisk bare er dimensjonert for 3,5% svovel.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
holysmoke
06.05.2019 kl 23:59 12990

Vi kan vel slå fast etter en interessant faglig diskusjon at IMO-traden til Vistin nok er tuftet på solid kjennskap til markedet fra Torbjørn Kjus sin side. Takk til Ole og O-exu
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
JahMason
07.05.2019 kl 12:05 12851

https://shipandbunker.com/news/apac/864024-singapores-lsfo-market-small-and-volatile

Blir morsomt når stor innrykket kommer - Lønner seg å kjøpe fuel god tid i forveien!
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
d12m
07.05.2019 kl 18:41 12763

Du hopper litt bukk over det faktum at bare ca 10% av skipene vil ha scrubber. De andre 90% må kjempe om riktig drivstoff. Jeg tror Vistin kan tjene gode penger på dette
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
09.05.2019 kl 13:23 12578

https://shipandbunker.com/news/emea/603469-hapag-lloyds-imo2020-fuel-bill-one-billion-dollars

Kan virke som shippingbransjen tror at det blir en smule høyere drivstoffkostnader fra 2020 når de går over til å kjøre på søt bunkers. Merkelig. Trodde bransjen hadde kontroll på dette, og at det ikke ble noen spread å snakke om..... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
holysmoke
09.05.2019 kl 13:45 12561

Herlig! Har egentlig handlet skuta full, jeg, men dersom kursen fortsatt ligger rundt dette når ferie- og skattepengene kommer, så kan jeg knapt finne noe bedre å bruke dem på...
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.05.2019 kl 16:44 12496

Hehe, da er vi to. Kommer jo en god slant feriepenger også.

Blir uansett spennende å følge utviklingen av LS fuel og prissettingen. Jeg tror det kan bli en perfekt storm med komplett kaos. Ingen som vet hvordan dette kommer til å treffe, det eneste vi vet er at «alle» må ha fuel sikret for overgangen. Ikke lenge før nå!! Flyselskaper sikrer seg gjerne 6mnd frem i tid, så vi nærmer oss veldig Juni.

Hold fast!
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
10.05.2019 kl 10:27 12371

Hmmmm ,
Hvorfor har Vistin plutselig dette fallet i pris? Har noe skjedd ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
rammern
10.05.2019 kl 10:30 12361

T nerver er nok det enkle svaret . Børsdepresjon og mer trøste spising gir mer Diabetes 2 ;)
Spettet vet hva han skal få ut av Vistin , blir nok en enda grommere Porshe på han snart
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2019 kl 12:00 12302

Belships hedges 2020 fuel costs

Belships ASA (OSE: BEL) has entered into an agreement to hedge the price
differential between compliant 0.5% sulphur fuel oil (VLSFO) and 3.5% sulphur
fuel oil (HSFO).

The secured exposure is for 24,000 tons of bunkers for the full calendar year
2020. The volume equals the annual fuel consumption of about four vessels. The
fixed price differential is USD 198 per ton, with monthly settlements in 2020.

The company's trading fleet will be physically ready by January 2020 to comply
with the IMO Sulphur Cap 2020, which prohibits marine bunkering fuels containing
more than 0.5 per cent sulphur in order to improve the shipping industry's
environmental footprint.

The bunker price differential hedge reduces downside risks and represents an
efficient alternative to costly installations of scrubbers, whilst retaining
full utilization of the fleet and the flexibility to adjust the position as the
market develops.

Following recent acquisitions, the Belships fleet counts 19 Supramax/Ultramax
bulk carriers, including one newbuilding from Imabari, Japan in the first half
of 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
10.05.2019 kl 14:24 12225

Ok, men hvorfor detter Vistin pga dette her?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
trek
10.05.2019 kl 17:57 12131

Vistin faller fordi spreaden de har veddet på utvikler seg negativt. Vi er nå såpass langt ut på året at noe burde ha skjedd med prisingen av LS fuel. Det ser ut til at flere vil gå for non-compliance, eller la IMO være IMO og kjøre som før med skitten Bunkersolje.I USA ser Trump ut til å jobbe mot alt som kan presse prisene oppover i et valgår. Jeg kjenner ikke skipsfarten godt nok til å vite hvilken makt IMO har, men mange spekulerer tydeligvis i at det vil være mulig å omgå kravene derfra.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
JahMason
10.05.2019 kl 19:26 12084

Er nok ingen som spekulerer i det! De fleste har fått høre fra sin supplyer at det ikke vil være noe problem å kjøpe LS fuel og ingen kjøper et spekulativt produkt uten noen særlig håndfast prising 8-9mnd frem i tid.

Det vi ser nå er mer bevegelse i futures og flere fond og skipsrederier som sikrer seg mot prishoppet. Vent å se når vi kommer under 6mnd og de fleste har tankene inne til vask. Da kommer Sing380 til å falle og LS fuel 0,5% å bevege seg lynraskt oppover. Tror mange syns uro, handelskrig og oljepris (Venezuela, Iran, USA, Libya osv.) gjør markedet såpass volatilt at man er avventende til å sette de store pengene. Men snart er det dags!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
d12m
10.05.2019 kl 21:09 12013

Utvikler seg nok for tiden negativt pga Iran-casen og bortfall av olje fra Venezuela. Etter min mening skaper dette kortsiktig negativ påvirkning på spread som vil kunne være til over sommeren før 2020 kommer så nære at de nye kravene veier tyngre og drar spread andre veien.

Men jeg kan naturligvis ta feil.

-edit-
Ser nå at åpningsinnlegget i denne tråden tar opp nettopp dette med Iran og Venezuela. Moro
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2019 kl 21:20 12005

Herregud. Tallene er ikke hemmelige. Det er bare å sjekke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.05.2019 kl 20:12 11775

https://shipandbunker.com/news/world/279679-67-of-shippers-not-ready-for-imo2020-bloomberg

Kan virke sånn på prising - nå kommer «alle» en etter en og det kan bli vakkert for Vistin aksjonærene
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Michael_Burry
13.05.2019 kl 20:52 11502

FreightWaves Oil Report:
The EIA Sticking To Its Forecast Of What IMO2020 Will Do To Diesel Prices

https://www.benzinga.com/news/19/05/13721270/freightwaves-oil-report-the-eia-sticking-to-its-forecast-of-what-imo2020-will-do-to-diesel-prices
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Michael_Burry
14.05.2019 kl 12:52 11285

Økt motstand mot Scrubbere som løsning

https://shipandbunker.com/news/world/283736-greens-highlight-scrubber-malfunction
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare