. IMO 2020 traden til VISTIN


VISTIN har en IMO 2020 trade på gang... denne traden vil bestemme VISTIN sin kurs de neste 18 mnd.

VISTIN sin trade ligger i differansen mellom
A - Sing 380 - https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/all-futures

og

B - ICE Low Sulphur Fuel - https://www.investing.com/commodities/ice-gas-oil-sulphur

Traden er strukturert på følgende kontrakts volum mtp future måneder:
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Dec2019
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ja2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Fe2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ma2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ap2020
ICE LS oil - Sing 380 75 000 Dec2020


Det vesentlige spm er _ hva er feil med denne traden?

Rystad sier følgende (meget nylig - sjekk dato for innlegg)
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/What-is-the-IMO-2020-effect-on-the-fuel-bunker-mix-short-and-long-term/

Denne analysen er utført av noen av de beste hodene i bransjen, hele rapporten er ikke tilgjengelig i linken, men når man ser på analysen mtp forventet etterspørsel etter ulike fuel typer fra shipping industrien så er det samme story fra Rystad som fra VISTIN Trading sine analyser (ref VISTIN presenatsjons materiale)

Basert på dette og mange google søk har jeg problemer med å se at de fundamentale forholdene ikke ligger til rette for VISTIN sin trade ------ mtp endring i etterspørsel av fuel typer.

Men VISTIN er per nå feil ca 60-80 mill NOK, så traden fungerte ikke fra høsten 2018 til i dag..

Jeg har ikke funnet noen fundamentale årsaker til at traden ikke skal fungere ved kontrakts utløpene for de inngåtte kontraktene, men jeg har funnet en årsak til at traden har fått markedet mot seg i en tidlig fase:

Kom over denne artikkelen, som kan verifiseres via marked data:

The lack of Venezuelan and Iranian medium-heavy crude grades and Opec production cuts, which have been displaced by US light sweet feedstock, has put a dent on HSFO production. In addition, the absence of Venezuelan and Iranian HSFO exports caused US Gulf 3.5pc sulphur fuel oil to sell at par with Brent crude in the beginning of March. By comparison, HSFO historically sells at less than 85pc of the price of crude. The IEA estimates that there has been a 1.4mn b/d fall in output of medium-heavy crude grades since November, which has taken approximately 500,000 b/d out of the residual fuel oil market.

But this HSFO price rally is likely to be a last hurrah, as demand for the product will die down in the fourth quarter of 2019. There are no exact statistics available for global HSFO demand for bunkering. But Argus estimates that the IMO marine fuel regulation will displace about 113mn t, or about 2mn b/d of HSFO in 2020. The 2mn b/d surplus will absorb the 500,000 b/d fuel oil shortage caused by US sanctions in 2020.

Residual fuel oil cracks have already shown signs of easing, with US Gulf coast 3pc sulphur fuel oil sliding down to 93pc of the value of Brent on 19 March. Futures markets also showed US Gulf 3pc sulphur fuel oil settling at 74pc off of the price of Brent in January 2020 and remaining below 79pc through 2020.

Link : https://www.argusmedia.com/en/news/1870579-last-hurrah-for-highsulphur-fuel-oil?backToResults=true

Er det noen som kan komme opp med gode substansielle argumenter for hvorfor IMO 2020 traden ikke vil fungere ?

Per nå er dette for meg en like tydelig trade som the Big Short var i 2007..

mvh
Michael Burry

Redigert 03.05.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
trek
15.05.2019 kl 21:03 4664

Du følger i så fall feil tall. Desember 2020 kontraktene er mest relevant å følge. der ligger spreaden nå på 260. Det er noe av det laveste den har ligget på siden veddemålet ble satt.

Smart å sammenligne epler og pærer. Jeg har notert ned spreaden daglig, og refererer til disse tallene for en måned, eller 31 dager.

Spreaden har falt ca 10 punkter i løpet av siste 31 dager. Vi får se hva som skjer når det blir våpenrasling i Gulfen.
d12m
15.05.2019 kl 12:55 5031

Spread desember 2019 er nå på ca 265 usd og var ca 250 i slutten av april...(stemmer tallene?)

Siden du sier at den går ganske feil vei for tiden så har den i så fall beveget seg negativt nå i det aller siste?
Redigert 15.05.2019 kl 12:56 Du må logge inn for å svare

Salgsviljen er sterk for tiden. Ikke alle som har tid til å vente. Negativ utvikling i spreaden setter sine spor. Vi får tro det snur snart :-)
JahMason
15.05.2019 kl 10:13 5123

Skulle gjerne hatt på plass en handelsavtale i løpet av Juni og mer olje fra Venezuela til markedet. Da tror jeg det vil se ganske annerledes ut :)

Spreaden vil komme uansett, den er uungåelig. Men vil selvfølgelig ha den tidligst mulig, slik at man kan surfe på en opptur gjennom hele høsten. Det er jo en spennende bet som er satt og som artikkelen over også sier så er de tnesten ikke noe press på prisene for LS fuel for øyeblikket. Det gjør det vanskelig å prissette. Vent til tankene er vasket og tankene skal fylles. Jeg regner med at de fleste skipsflåter nå slutter seg til 0,5% fuel lenge før des. 19.
Gode kjøpsmuligheter nede på 7 tallet. Selv skal jeg laste opp med ferie og skattepenger i Juni. Så får vi se hvilken kurs det blir for meg

Ja, men spreaden går ganske feil vei for tiden også, og det er jo ikke akkurat så bra :/
JahMason
15.05.2019 kl 09:43 5168

Jeg satt nettopp å leste den artikkelen. Ja, det var veldig dumt :)
Ole86
14.05.2019 kl 13:08 5293

Det er vel ikke økt motstand fordi det finnes en ny artikkel mot scrubbere. Har du fulgt med i det siste så har det vært masse artikler pro scrubbere, som faktisk er basert på vitenskap. At Carnival har dårlige scrubbersystemer sier veldig lite om teknologien generelt.
Uansett er dette irrelevant for Vistin sitt case, da det ikke er nok scrubbere solgt til å gjøre et impact på prisdifferansen mellom HFO og MGO.
JahMason
12.05.2019 kl 20:12 8586

https://shipandbunker.com/news/world/279679-67-of-shippers-not-ready-for-imo2020-bloomberg

Kan virke sånn på prising - nå kommer «alle» en etter en og det kan bli vakkert for Vistin aksjonærene
d12m
10.05.2019 kl 21:09 8823

Utvikler seg nok for tiden negativt pga Iran-casen og bortfall av olje fra Venezuela. Etter min mening skaper dette kortsiktig negativ påvirkning på spread som vil kunne være til over sommeren før 2020 kommer så nære at de nye kravene veier tyngre og drar spread andre veien.

Men jeg kan naturligvis ta feil.

-edit-
Ser nå at åpningsinnlegget i denne tråden tar opp nettopp dette med Iran og Venezuela. Moro
Redigert 10.05.2019 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
JahMason
10.05.2019 kl 19:26 8894

Er nok ingen som spekulerer i det! De fleste har fått høre fra sin supplyer at det ikke vil være noe problem å kjøpe LS fuel og ingen kjøper et spekulativt produkt uten noen særlig håndfast prising 8-9mnd frem i tid.

Det vi ser nå er mer bevegelse i futures og flere fond og skipsrederier som sikrer seg mot prishoppet. Vent å se når vi kommer under 6mnd og de fleste har tankene inne til vask. Da kommer Sing380 til å falle og LS fuel 0,5% å bevege seg lynraskt oppover. Tror mange syns uro, handelskrig og oljepris (Venezuela, Iran, USA, Libya osv.) gjør markedet såpass volatilt at man er avventende til å sette de store pengene. Men snart er det dags!!
trek
10.05.2019 kl 17:57 8941

Vistin faller fordi spreaden de har veddet på utvikler seg negativt. Vi er nå såpass langt ut på året at noe burde ha skjedd med prisingen av LS fuel. Det ser ut til at flere vil gå for non-compliance, eller la IMO være IMO og kjøre som før med skitten Bunkersolje.I USA ser Trump ut til å jobbe mot alt som kan presse prisene oppover i et valgår. Jeg kjenner ikke skipsfarten godt nok til å vite hvilken makt IMO har, men mange spekulerer tydeligvis i at det vil være mulig å omgå kravene derfra.
Redigert 10.05.2019 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Matsern
10.05.2019 kl 12:00 9112

Belships hedges 2020 fuel costs

Belships ASA (OSE: BEL) has entered into an agreement to hedge the price
differential between compliant 0.5% sulphur fuel oil (VLSFO) and 3.5% sulphur
fuel oil (HSFO).

The secured exposure is for 24,000 tons of bunkers for the full calendar year
2020. The volume equals the annual fuel consumption of about four vessels. The
fixed price differential is USD 198 per ton, with monthly settlements in 2020.

The company's trading fleet will be physically ready by January 2020 to comply
with the IMO Sulphur Cap 2020, which prohibits marine bunkering fuels containing
more than 0.5 per cent sulphur in order to improve the shipping industry's
environmental footprint.

The bunker price differential hedge reduces downside risks and represents an
efficient alternative to costly installations of scrubbers, whilst retaining
full utilization of the fleet and the flexibility to adjust the position as the
market develops.

Following recent acquisitions, the Belships fleet counts 19 Supramax/Ultramax
bulk carriers, including one newbuilding from Imabari, Japan in the first half
of 2020.
rammern
10.05.2019 kl 10:30 9170

T nerver er nok det enkle svaret . Børsdepresjon og mer trøste spising gir mer Diabetes 2 ;)
Spettet vet hva han skal få ut av Vistin , blir nok en enda grommere Porshe på han snart
Redigert 10.05.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare

Hmmmm ,
Hvorfor har Vistin plutselig dette fallet i pris? Har noe skjedd ?
JahMason
09.05.2019 kl 16:44 9305

Hehe, da er vi to. Kommer jo en god slant feriepenger også.

Blir uansett spennende å følge utviklingen av LS fuel og prissettingen. Jeg tror det kan bli en perfekt storm med komplett kaos. Ingen som vet hvordan dette kommer til å treffe, det eneste vi vet er at «alle» må ha fuel sikret for overgangen. Ikke lenge før nå!! Flyselskaper sikrer seg gjerne 6mnd frem i tid, så vi nærmer oss veldig Juni.

Hold fast!

Herlig! Har egentlig handlet skuta full, jeg, men dersom kursen fortsatt ligger rundt dette når ferie- og skattepengene kommer, så kan jeg knapt finne noe bedre å bruke dem på...

https://shipandbunker.com/news/emea/603469-hapag-lloyds-imo2020-fuel-bill-one-billion-dollars

Kan virke som shippingbransjen tror at det blir en smule høyere drivstoffkostnader fra 2020 når de går over til å kjøre på søt bunkers. Merkelig. Trodde bransjen hadde kontroll på dette, og at det ikke ble noen spread å snakke om..... :-)
d12m
07.05.2019 kl 18:41 9572

Du hopper litt bukk over det faktum at bare ca 10% av skipene vil ha scrubber. De andre 90% må kjempe om riktig drivstoff. Jeg tror Vistin kan tjene gode penger på dette

Vi kan vel slå fast etter en interessant faglig diskusjon at IMO-traden til Vistin nok er tuftet på solid kjennskap til markedet fra Torbjørn Kjus sin side. Takk til Ole og O-exu
Redigert 07.05.2019 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 22:30 9865

Open loop har definitivt begrensninger da systemet er basert på alkaliniteten i sjøvannet. Systemene er typisk dimensjonert etter en alkalinitet på 2200 micromol/l og har da en vannmengde i systemet på ca 50m3/MWh, dette for 3,5% svovel. Med en høyere svovelmengde må man øke vannmengden og dermed pumpestørrelser og scrubberstørrelse. Som sagt, produsentene dimensjonerer for maks 3,5% svovel.
Closed loop er ikke avhengig av alkaliniteten i sjøvann og kan derfor fange mer svovel. Problemet her er at vannrensingen typisk bare er dimensjonert for 3,5% svovel.
O_exu
06.05.2019 kl 21:37 9919

Trodde det var open loop som ikke hadde begrensninger og closed loop var noe begrenset? Innrømmer det er noen år siden jeg holdt på dette greiene. Jeg må sjekke litt mer på hva som er siste skrik her på scrubber fronten før jeg kommer tilbake på dette.
Men jeg ble fortalt av en som absolutt burde vite det en gang at scrubber og billigst mulig fuel var den smarte løsningen, har ikke funnet på det selv.
Ole86
06.05.2019 kl 21:02 9969

Dette er direkte feil. De aller fleste scrubbere er designet for 3,5% svovel maks. De aller fleste som har installert scrubber har open loop systemer og da er 3,5% svovel et maksimum, noen er designet for lavere svovelinnhold også.
Har man et closed loop eller en hybridscrubber tilsetter man et alkali (typisk NaOH) og kan i teorien ha høyere svovelinnhold. I så fall må man sørge for at vannrensingssystemet er dimensjonert for dette, da høyere svovelinnhold betyr mer partikler i vannet. Også når det kommer til dette er de aller fleste systemer dimensjonert for 3,5% svovel maksimum. Behovet for HFO380 vil med andre ord være der.
O_exu
06.05.2019 kl 20:37 9997

Dette svaret var fullstendig irrelevant.
Jeg prøver å skrive hva jeg mener en gang til:
En scrubber vasker ut all svovel. Det er derfor ingen behov for å bruke HFO380 begrenset til 3,5% svovel. En kan bruke billigere alternativer som en tykkere olje som HFO700 mer direkte produsert fra raffineringen og med høyere svovel. Scrubberen vasker ut alt like vel og reder sparer penger ved å bruke en tykkere og billigere olje. Dette er noe alle i shipping bransjen vet og ikke noe hokus pokus jeg har funnet på.
Så til poenget, viss HFO380 blir et marginalt produkt, gidder noen å produsere det da? Hva blir prisen? høy eller lav? Dette kan være feilen ved vistin traden, den skulle ikke ha vært mot SingHFO380.
Redigert 06.05.2019 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Ole86
06.05.2019 kl 15:19 10122

Skipseiere flest sier absolutt ikke at IMO2020 ikke blir noe problem. De ser på det som et kjempeproblem.
Ingen hadde kjøpt scrubbere om de ikke så på det som et problem og ingen hadde drevet lobbyvirksomhet for utsettelse (noe de ikke får).
Noen få av de store rederne har sagt at de ikke vil gå for scrubbere, noe som vil være det samme som å si at IMO2020 ikke er noe problem, men alle disse installerer nå scrubbere. Det største eksempelet på dette er Maersk.
Redigert 06.05.2019 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Matsern
06.05.2019 kl 15:13 10139

Nei, tror du bjørn kjos roper at fuel kommer til å bli skitdyrt? Selvfølgelig ikke, de vil ikke bidra til å trekke opp prisen. Skipseiere sier at IMO2020 ikke blir noe problem, samme opplegg der