. IMO 2020 traden til VISTIN

Michael_Burry
VISTIN 03.05.2019 kl 23:39 34748

VISTIN har en IMO 2020 trade på gang... denne traden vil bestemme VISTIN sin kurs de neste 18 mnd.

VISTIN sin trade ligger i differansen mellom
A - Sing 380 - https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/all-futures

og

B - ICE Low Sulphur Fuel - https://www.investing.com/commodities/ice-gas-oil-sulphur

Traden er strukturert på følgende kontrakts volum mtp future måneder:
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Dec2019
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ja2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Fe2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ma2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ap2020
ICE LS oil - Sing 380 75 000 Dec2020


Det vesentlige spm er _ hva er feil med denne traden?

Rystad sier følgende (meget nylig - sjekk dato for innlegg)
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/What-is-the-IMO-2020-effect-on-the-fuel-bunker-mix-short-and-long-term/

Denne analysen er utført av noen av de beste hodene i bransjen, hele rapporten er ikke tilgjengelig i linken, men når man ser på analysen mtp forventet etterspørsel etter ulike fuel typer fra shipping industrien så er det samme story fra Rystad som fra VISTIN Trading sine analyser (ref VISTIN presenatsjons materiale)

Basert på dette og mange google søk har jeg problemer med å se at de fundamentale forholdene ikke ligger til rette for VISTIN sin trade ------ mtp endring i etterspørsel av fuel typer.

Men VISTIN er per nå feil ca 60-80 mill NOK, så traden fungerte ikke fra høsten 2018 til i dag..

Jeg har ikke funnet noen fundamentale årsaker til at traden ikke skal fungere ved kontrakts utløpene for de inngåtte kontraktene, men jeg har funnet en årsak til at traden har fått markedet mot seg i en tidlig fase:

Kom over denne artikkelen, som kan verifiseres via marked data:

The lack of Venezuelan and Iranian medium-heavy crude grades and Opec production cuts, which have been displaced by US light sweet feedstock, has put a dent on HSFO production. In addition, the absence of Venezuelan and Iranian HSFO exports caused US Gulf 3.5pc sulphur fuel oil to sell at par with Brent crude in the beginning of March. By comparison, HSFO historically sells at less than 85pc of the price of crude. The IEA estimates that there has been a 1.4mn b/d fall in output of medium-heavy crude grades since November, which has taken approximately 500,000 b/d out of the residual fuel oil market.

But this HSFO price rally is likely to be a last hurrah, as demand for the product will die down in the fourth quarter of 2019. There are no exact statistics available for global HSFO demand for bunkering. But Argus estimates that the IMO marine fuel regulation will displace about 113mn t, or about 2mn b/d of HSFO in 2020. The 2mn b/d surplus will absorb the 500,000 b/d fuel oil shortage caused by US sanctions in 2020.

Residual fuel oil cracks have already shown signs of easing, with US Gulf coast 3pc sulphur fuel oil sliding down to 93pc of the value of Brent on 19 March. Futures markets also showed US Gulf 3pc sulphur fuel oil settling at 74pc off of the price of Brent in January 2020 and remaining below 79pc through 2020.

Link : https://www.argusmedia.com/en/news/1870579-last-hurrah-for-highsulphur-fuel-oil?backToResults=true

Er det noen som kan komme opp med gode substansielle argumenter for hvorfor IMO 2020 traden ikke vil fungere ?

Per nå er dette for meg en like tydelig trade som the Big Short var i 2007..

mvh
Michael Burry

Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
04.06.2019 kl 12:16 5515

1 % endring i spread utgjør 4 mill nok i resultat i flg 1. kvartalsrapporten note 5. Spreaden ved siste status var i gjennomsnitt 341. Da var tapet 78,6 mill. Total sikkerhet var 158,2 mill. Rest sikkerhet blir 79,6 mill.
79,6 mill / 4 mill gir 19,9 % resterende tapsprosent før all sikkerhet er oppbrukt.

Det betyr etter mine beregninger at spreaden har en bunn på 210, som vil medføre tvangslikvidasjon, med mindre man kan øke sikkerheten. Per siste oversikt er spreaden ca 250. Kan dermed tåle et fall i spread på ytterligere 40 punkter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
04.06.2019 kl 09:17 5568

65,83% stor aksjonærer uten minskning git jo en liten trygghet, men fy for en stille tid det er i Vistin for tiden....
Nå som hele børsen sliter, så blir det nok en rolig måned til :P
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
03.06.2019 kl 20:02 5661

Ikke de 75’000mt som står i DES 2020.

Men for de resterende kontraktene som ruller DES19,Jan,feb,mars & april med 15’000mt per mnd mister vi nok en ekstra fin gevinst på. Men får penger tilbake på bok.
Har siden kontraktene ble endret vært kritisk at endringen men skjønt at det var en del uenigheter rundt varigheten på kontraktene blant de største aksjonærene og styret. Var vel bare T. Kjus som hadde tyngde nok til å få godkjent å sette DES 2020. Fondet som ikke ble noe av hadde jo også en opsjon på at man ikke kunne ta ut pengene før Juni 2020 (?)

Men vi er i juni og det er 6 måneder igjen før IMO 2020 trer i kraft (+3mnd overgangsfase), det er nå det begynner. Bunkers har allerede fullt opp med HSFO 3,5% mens de prøver å bygge opp et lite lager på LSFO 0,5%. Tror siste «hurra» er over for HSFO prisene nå i juni. Skal ikke mer til enn noen tankere fra Iran/Venezuela så vipper det prisene rett ned stupet. Er ikke lenge igjen før raffineriet til Saudi-Arabia går online og da slutter de å kjøpe HSFO til fyring som støtter prisene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
andlien
03.06.2019 kl 18:24 5717

Interessant artikkel. Bør vi være bekymret for at hsfo lagerkapasiteten kan vare lenger enn Vistins kontrakter og at de største prisutslagene kan komme etter at Vistins kontrakter er utgått?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
03.06.2019 kl 16:59 5746

Når kommer neste kvartals rapport? Noen som vet det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
03.06.2019 kl 08:48 5829

https://www.barchart.com/story/news/2502357/where-will-all-the-residual-fuel-go-after-ships-barred-from-using-it

Dette er interessant både for Vistin og IMO2020 caset generelt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
01.06.2019 kl 09:22 5961

Stabil spread rundt 269/270 :)

Det går helt greit med olje mellom 55-65 usd. Blir det toll på olje fra Mexico for amerikanske raffinerier vil nok LS 0,5% ble enda dyrere. For å få prisene på 3,5% sulfur ned håper jeg olje fra Venezuela slipper til - da vil vi også se oljeprisen falle noen dager :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
31.05.2019 kl 22:54 6037

Tenker du på oljeprisen?

Er nok litt tidlig å bli schizofren. Behold roen over sommerferien og ta status 1 .August! Kan dele at jeg blir blakk hvis dette ikke går veien...
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
31.05.2019 kl 21:19 6088

Er dette tiden for å bli litt schizofren?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
30.05.2019 kl 17:07 6232

Penger til sikkerhet (20%) har Vistin nok av, så det trenger du ikke tenke på. Som nevnt tidligere har skipsfarten allerede senket marsjfarten når de senket grensen til 3,5% sulfur. Er nok ikke så mye mer å gå der - men det vil alltid være noe. Kontraktene og veddemålet som er satt går nok absolutt inn. Spørsmålet er når. Vistin flyttet halvparten av mt til des19 og 4mnd utover. Personlig syns jeg alt skulle blitt stående på DES 2020, siden det bygges opp lagre for å dekke overgangen. Prispresset blir virkelig stort når raffineriene ikke klarer å bygge lagre fra Jan/feb/mars 2020.

For at high sulfur 3,5% virkelig skal treffe kullprisene er vi avhengig av at minst et land av Venezuela, Iran eller Russland får selge mer olje. Har mest trua på Venezuela per tid og da vil vi se et prisfall på både olje men kanskje størst på 3,5% sulfur fuel. Ligger nærmere 20millioner fat fra Venezuela å flyter i skip uten kjøpere grunnet sanksjoner. Spread ville vært og BLIR betydelig større når denne type oljen slipper inn i markedene igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2019 kl 17:03 6245

 
European Low Sulphur Gasoil (ICE) FUTURES:
https://www.cmegroup.com/trading/energy/refined-products/european-gasoil-ice-calendar-swap_quotes_settlements_futures.html

Singapore Fuel Oil 380 (SING 380) FUTURES:
https://www.cmegroup.com/trading/energy/refined-products/singapore-380cst-fuel-oil-platts-swap-futures_quotes_settlements_futures.html

----- ----- ----- ----- ----- -----

MYE mer interessant er chartene til BARCHART på formatet:
https://www.barchart.com/futures/quotes/OOmÅÅ/interactive-chart

Det fine med chartene til BARCHART, er at en kan få (daglige) historiske priser opp til minst 20 år bakover.

Med historiske priser + informasjonen fra VISTIN om veddemål[et|ene] samt hva det urealiserte tapet var på forskjellige tidspunkter, er det (med Excel) enkelt å regne ut hva spreaden tilnærmet var da VISTIN inngikk kontrakten[e]/veddemål[et|ene], hva gevinst/tap er nå hver dag (fremover), og hva gevinst/tap blir med en hypotetisk fremtidig spread.


OO = Oljetype
LF = ICE Low Sulphur Gasoil
JSE = SING 380

m = måned
F = januar
G = februar
H = mars
J = april
K = mai
M = juni
N = juli
Q = august
U = september
V = oktober
X = november
Z = desember

ÅÅ = År
19 = 2019
20 = 2020
21 = 2021   (bare for ICE)
22 = 2022   (bare for ICE)
23 = 2023   (bare for ICE)
24 = 2024   (bare for ICE)
25 = 2025   (bare for ICE)


12 eksempler:

ICE DEC 2019 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/LFZ19/interactive-chart
ICE JAN 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/LFF20/interactive-chart
ICE FEB 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/LFG20/interactive-chart
ICE MAR 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/LFH20/interactive-chart
ICE APR 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/LFJ20/interactive-chart
ICE DEC 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/LFZ20/interactive-chart

SING380 DEC 2019 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/interactive-chart
SING380 JAN 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEF20/interactive-chart
SING380 FEB 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEG20/interactive-chart
SING380 MAR 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEH20/interactive-chart
SING380 APR 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEJ20/interactive-chart
SING380 DEC 2020 future:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ20/interactive-chart


Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
fjellape
30.05.2019 kl 15:46 6284

Jeg fant en presentasjon fra Visting og Kjus som illustrerer at i 2020:
-Vil skipene etter planen unngå store svovelutslipp
-På tilbudssiden vil kun en liten andel av bunkersolja ha lågt svovelinnhold
-På etterspørselsiden vil kun en liten andel av båtene ha renseanlegg til å fjerne svovel så man kan bruke olje med høyt svovelinnhold
Det var nok gode grunner til å varsle om at oljemarkedet står i fare for å komme i skvis.

I det eneste dokumentet jeg har funnet med detaljer om veddemålet til Vistin er nok en tidlig utgave med antydninger av detaljer.
Ved spredning i pris, ICE Gasoil vs HSFO på
-200 vil man tape 71%
-300 vil man tape 6%
-400 vil man tjene 58%
av en innsats på 100 millioner usd.

Nå ligger prisene for desember 2020 på hhv 324 og 593, iflg linkene til trådstarter, og en differansen er på 269.
Det heldige er at man nå har mulighet til å få en bedre inngang enn man hadde i Kjus sin tid. Markedet har nok beveget seg i motsatt retning av hva analytikeren spådde et tidligere år, så spørs det hvem som får rett i 2020.

Er det mulig at det er betydningsfulle forhold som ikke er med analysen til Kjus?

Det er vel nærliggende å tru at Imo og shippingbransjen vil finne på løsninger for å unngå skvis. Hva om bransjen setter ned marsjfarten? Det kan vel snu helt om på forbruk og oljemarkedet.

Ett annet spørmål er hvor store garantier Vistin har stillt for veddemålet, og hvor ligger grensa for tvangssalg?

http://www.vistin.com/getfile.php/132429-1542368855/VistinTrading/Dokumenter/2018%2011%2015%20IMO%202020%20-%20DNB%20Seminar%20Continental.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Ole86
29.05.2019 kl 21:51 5703

Hele caset baserer seg på IMO2020. Hvordan det ser ut per i dag er helt irrelevant.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
d12m
29.05.2019 kl 21:26 5719

Det taler imot pr nå, men så kommer kravene til IMO snikende og da får vi se hva som skjer..
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
fjellape
29.05.2019 kl 20:04 5764

Veddemålet til Vistin er at svovelrik olje skal bli mye billigere enn sovevelfattig olje.
Artikkelen som trådstarter linka til, forteller at kuttet av svovelrik olje ligger på tilbudssiden, og ikke på etterspørselsiden. Daglig eksport av svovelrik olje fra Iran og Venezuela er sanksjonskutta med 500 000 fat, og det skal være en grunn til at svovelrik olje ikke lenger er så mye billigere enn annen olje, som det pleier å være. Så det er vel et argument som taler mot IMO 2020 traden til Vistin.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
JahMason
28.05.2019 kl 21:04 5890

Bare å fokusere på noe annet. Jobb, familie, venner ++
Ingen vits å følge aksjen daglig enda :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
28.05.2019 kl 21:00 5888

Huff... Det er hardt å sitte stille i Vistin når det er så stille. Får håpe det er stillet før stormen ^^
Neste rapport går Pharma delen godt i pluss, og i Q3/Q4 rapporten finner vi ut om veddemålet er bra eller dårlig. SPENT! :D
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2019 kl 22:02 5985

Det er nok helt riktig. Et sitat fra artikkelen:
«The long-term aim of the original converter was “to be delivering 100 units before the end of 2021. If we do that, we will have created a fantastic company for our shareholders. But we are aiming for a target of 1,000 ships before 2025.”. That would equate to a 2% market share from 50,000 ships, comprising existing vessels capable of benefiting from a scrubber and newbuildings delivered in the period.»

----- ----- ----- ----- ----- -----

En annen interessant artikkel i siste TW+ (TradeWinds PLUS) er artikkelen over 5 sider med tittelen:
IMO 2020 - The tsunami heading your way
Får den artikkelen rett, lover det bra for veddemålene til VISTIN.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Mest leseverdig, og grunnen til at jeg kjøpte siste TW+, er det 6 sider lange intervjuet med Tor Olav Trøim.

Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
d12m
27.05.2019 kl 21:47 5999

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-24/middle-east-crudes-seen-falling-off-quality-cliff-on-ship-rules

The global push for cleaner-burning ship fuel is threatening to drive the value of Middle East crude to a record low even as supplies are squeezed.
..
“We expect Middle East oil to trade at larger discount to sweet crude as it tends to yield more high-sulfur fuel oil, a grade that’ll be hit by steeply-falling demand in the fourth quarter of this year,” says Nevyn Nah, an analyst with Energy Aspects. “We see the Brent versus Dubai price widening in that quarter.”
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Ole86
25.05.2019 kl 10:39 6288

Dette stemmer faktisk. De har testet og det fungerer. Teknologien er ikke ny eller spesielt komplisert, det nye er bruk ombord på skip. På samme måte som at scrubbere er gammel teknologi, men nytt ombord på skip.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2019 kl 09:46 6314

Jaja, når vi først er ute på den tynne gren kan jeg komme med litt allmennekunnskap også,;
Nylig ble patentet på skrogsdesignet til B-2 Stealt Bomber blitt litt mindre hemmelig. Flyet genererer en paraply av positivt ladde partikler rundt seg, som det suger inn og på magisk vis omgjør til negativt ladde partikler som det sender ut i en stråle bakover. Med denne teknikken er flyet ca. 140000 %mer effektiv enn en konvensjonell jetmotor.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
24.05.2019 kl 13:32 6404

Vell og bra det, men det kommer i så fall lenge etter våre derivater er solgt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2019 kl 12:50 6424

Mye interessant lesestoff i dagens TW+ (TradeWinds PLUS). Derunder på sidene 24 til 26 om det norske firmaet Teco Group som utvikler teknologi for å konvertere 3,5% HSFO til 0,1% LSFO ombord på skip.

Overskriften på artikkelen er:
Can you really turn your ship into a convertible?
Norway’s Teco Group claims it is developing technology that can convert HFO into low-sulphur fuel onboard vessels as an alternative to a scrubber. Too good to be true? Paul Berrill investigates
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
holysmoke
24.05.2019 kl 12:46 6425

Herlig! Ser gjerne en grei oppgang fram til slutten av juni nå, slik at Q2-rapporten ser bra ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
24.05.2019 kl 11:13 6466

Spreaden øker. Igår gikk den opp 8 kr?
Tipper 310 før august
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
23.05.2019 kl 23:33 6545

Kan si meg enig i forklaringen din. Var med på Bionor/Solon overgangen, så han ender vell med å ta ut alle verdier, og bruke noteringa som et skall ja. Spørsmålet er bare hvor mye vi får for pharma delen, og hvor mye utbytte derivatene gir til slutt.
Også vanskelig å si om det er lurt å selge seg ut før det blir et skall, eller om det er lurt å være med frem til utbytte er tatt, slik at man får gratis aksjer i et nytt selskap på børs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
holysmoke
23.05.2019 kl 21:23 6601

Bolighaien91 skrev Hvorfor trur du det?
Hvis jeg skal svare på det: Både signaler fra ledelsen og erfaring med Spetalen tilsier det. Angående signaler så flagget man farma-delen til salgs i presentasjoner på fjoråret. Selv om man ikke har gått like åpent fram med dette i den senere tid, så jobbes det etter all sannsynlighet i kulissene med å få farma solgt. Fabrikken har blitt modernisert/effektivisert, og fremstår som attraktiv for en aktør som ønsker en større andel av markedet. Det er nok av potensielle friere, blant annet Actavis, Apotex, Barr, Chartwell, Impax, Indicus, Lupin, Mutual, Mylan, Ranbaxy, Sandoz, Sun Pharma, Teva, Torrent, Watson og Zydus.
Når det gjelder erfaringer med Spetalen så er det først og fremst hans kortsiktige horisont. Han ønsker ikke å være en langsiktig eier av en pille-fabrikk, og den beste måten å få frem verdiene på er salg av denne. Fordelen da er at han etter av olje-kontraktene er innløst og mega-utbytte utbetalt sitter igjen med et børsnotert skall som kan brukes til noe annet spennende. Dette er klassisk Spetalen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
23.05.2019 kl 10:09 6698

Hvorfor trur du det?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.05.2019 kl 09:37 6723

Kommer plutselig salg av pharma på toppen her også. Stor sannsynlighet
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2019 kl 22:15 6833

Blir nok gribbetid ganske straks ja.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
JahMason
22.05.2019 kl 20:05 6895

Er dette startskuddet?

Leser flere steder at dette kan tolkes som et start signal på spread. Har sagt lenge at Juni/Juli vil være månedene hvor bevegelsene vil begynne å dra i riktig retning for oss i Vistin. Ser gjerne at veddemålet står i pluss i løpet av Q2 :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Michael_Burry
22.05.2019 kl 17:23 6953

Low-sulphur fuel oil swap premium hit five-year high

https://www.argusmedia.com/en/news/1906953-lowsulphur-fuel-oil-swap-premium-hit-fiveyear-high?backToResults=true

LSFO front month cargo swaps — with a 1pc maximum sulphur content — traded at $435/t at 16:30 BST (15:30 GMT) yesterday, a $35.50/t premium to high-sulphur barges. In comparison, shipping company Euronav bid around a $30-40/t premium to HSFO Rotterdam barges to secure 0.5pc fuel oil for floating storage off Malta, market participants told Argus.


Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
20.05.2019 kl 17:35 7142

Fint lite som skjer med spreaden.
Men jeg lurer litt på risikoen ved mer bråk i Persiabukta. Det er rimelig klart at sur olje blir dyrere, da denne fortsatt er i full bruk. Søt olje derimot, vil prisen på denne klare å følge prisøkningen på sur olje? Jeg har fundert litt på dette, og føler meg ikke helt trygg så lenge omsetningen på søt olje er såvidt lav. Så vi får tro at det ikke blir noe storbråk foreløpig. Først må omsetningen på søt olje komme skikkelig i gang. DA kan det bli et virkelig rotterace.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
holysmoke
20.05.2019 kl 10:52 7223

Litt bevegelse. Liten omsetning. Skjer det noe med spreaden?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
16.05.2019 kl 15:15 7383

Hva er det som skaper slikt salgspress? Det hevdes i artikler at spreaden ikke skal komme før i 4. kvartal. Er det investortrettheten som slår inn? Vil tro at mye skal skje i 3. kvartal.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare