. IMO 2020 traden til VISTIN


VISTIN har en IMO 2020 trade på gang... denne traden vil bestemme VISTIN sin kurs de neste 18 mnd.

VISTIN sin trade ligger i differansen mellom
A - Sing 380 - https://www.barchart.com/futures/quotes/JSEZ19/all-futures

og

B - ICE Low Sulphur Fuel - https://www.investing.com/commodities/ice-gas-oil-sulphur

Traden er strukturert på følgende kontrakts volum mtp future måneder:
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Dec2019
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ja2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Fe2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ma2020
ICE LS oil - Sing 380 15 000 Ap2020
ICE LS oil - Sing 380 75 000 Dec2020


Det vesentlige spm er _ hva er feil med denne traden?

Rystad sier følgende (meget nylig - sjekk dato for innlegg)
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/What-is-the-IMO-2020-effect-on-the-fuel-bunker-mix-short-and-long-term/

Denne analysen er utført av noen av de beste hodene i bransjen, hele rapporten er ikke tilgjengelig i linken, men når man ser på analysen mtp forventet etterspørsel etter ulike fuel typer fra shipping industrien så er det samme story fra Rystad som fra VISTIN Trading sine analyser (ref VISTIN presenatsjons materiale)

Basert på dette og mange google søk har jeg problemer med å se at de fundamentale forholdene ikke ligger til rette for VISTIN sin trade ------ mtp endring i etterspørsel av fuel typer.

Men VISTIN er per nå feil ca 60-80 mill NOK, så traden fungerte ikke fra høsten 2018 til i dag..

Jeg har ikke funnet noen fundamentale årsaker til at traden ikke skal fungere ved kontrakts utløpene for de inngåtte kontraktene, men jeg har funnet en årsak til at traden har fått markedet mot seg i en tidlig fase:

Kom over denne artikkelen, som kan verifiseres via marked data:

The lack of Venezuelan and Iranian medium-heavy crude grades and Opec production cuts, which have been displaced by US light sweet feedstock, has put a dent on HSFO production. In addition, the absence of Venezuelan and Iranian HSFO exports caused US Gulf 3.5pc sulphur fuel oil to sell at par with Brent crude in the beginning of March. By comparison, HSFO historically sells at less than 85pc of the price of crude. The IEA estimates that there has been a 1.4mn b/d fall in output of medium-heavy crude grades since November, which has taken approximately 500,000 b/d out of the residual fuel oil market.

But this HSFO price rally is likely to be a last hurrah, as demand for the product will die down in the fourth quarter of 2019. There are no exact statistics available for global HSFO demand for bunkering. But Argus estimates that the IMO marine fuel regulation will displace about 113mn t, or about 2mn b/d of HSFO in 2020. The 2mn b/d surplus will absorb the 500,000 b/d fuel oil shortage caused by US sanctions in 2020.

Residual fuel oil cracks have already shown signs of easing, with US Gulf coast 3pc sulphur fuel oil sliding down to 93pc of the value of Brent on 19 March. Futures markets also showed US Gulf 3pc sulphur fuel oil settling at 74pc off of the price of Brent in January 2020 and remaining below 79pc through 2020.

Link : https://www.argusmedia.com/en/news/1870579-last-hurrah-for-highsulphur-fuel-oil?backToResults=true

Er det noen som kan komme opp med gode substansielle argumenter for hvorfor IMO 2020 traden ikke vil fungere ?

Per nå er dette for meg en like tydelig trade som the Big Short var i 2007..

mvh
Michael Burry

Redigert 03.05.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare

Spreaden på 249,6...

Ikke sprekt. Det er vel (sent?) i dette kvartalet at ting skal begynne å skje..

Håper det er stille før stormen vi opplever nå...
I august burde ting begynne å skje😊

For now, there is no consensus on whether there will be enough low-sulphur fuel to meet demand come 2020. Of the roughly 60,000 vessels worldwide, industry consultants estimate only 3% to 5% are likely to have scrubbers by 2020.

It is also unclear what will happen to demand for high-sulphur fuel - all of which means the price gaps between different fuel grades, as well as the different types of crude used to make them, are likely to change.

En liten smakebit og sitat fra Icanfly`s anbefalte artikkel lagt inn kl 8.56 i dag (9/7). Anbefaler dere å lese hele artikkelen.
JahMason
11.07.2019 kl 08:24 1449

Begynner å se bedre ut nå :)

Hva er spreaden på nå?
d12m
12.07.2019 kl 15:53 1187

Hvilken av spreadene er det? Vistin har tross alt flere ulike derivater
JahMason
12.07.2019 kl 17:18 1154

Sorry, så feil. I går 11.07.19 lå Desember 2020 spread på 262,5.

Antar skillet mellom lsfo og hsfo begynner å øke nå. Lang vei til rikdom men futures prises ofte til hvordan bilde er per tid. Så det blir gøy å se hvordan det ser ut når fysisk forbruk slår inn. Ser for meg jevn stigning i priser og spread fra nå frem til helt kaos og panikk i papir fra oktober og utover.

Har kommet meg over 60’ aksjer nå og sitter til 2020!


Nå er traden i PLUSS !

Resultatet av IMO 2020 traden var ved utgangen av Q2 2019 -negativ med et bokført tap på 88 mill, i slutten av denne uken ble traden positiv.

For detaljer om traden se note 5 i resultat rapporten her:
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/10406bc2-50bc-4f43-ab94-bb10dead79d5

Den 28 juni var verdiene av de respektive posisjonene følgende: 270,2 - 276,1-278,83-279,35-278,87 og for den største desember 2020 posisjonen 262,5

Per fredag 27 sept kl 16:37 var verdien av disse posisjonene følgende i USD:
349,73 - 350,51 - 345,77 - 341,71 334,18 og for den største desember 2020 posisjonen 299,12
Spreaden regnes ut ved å ta Low Sulphur Oil futures
https://www.theice.com/products/34361119/Low-Sulphur-Gasoil-Futures/data?marketId=5059616

og trekke fra prisen på Singapore 380 futures
https://www.cmegroup.com/trading/energy/refined-products/singapore-380cst-fuel-oil-platts-swap-futures.html

Og gange opp med respektive volum for de 6 ulike måneds posisjonene

Ihht mine beregninger innebærer dette nå en verdistigning på USD 7,8 mill fra Q2 slutt til i dag / Q3 slutt
I tillegg er USD gått fra 8,52 28 juni til 9,07 på fredag , dvs opp 6,5% som har stor påvirkning på traden da hele eksponeringen er i USD

I sum er IMO 2020 posisjonen til Vistin nå i pluss, og ved avslutning av Q3 ligger Vistin an til et finansresultat på mellom 80 og 100 mill..