REC - akjsespleis

Slettet bruker
REC 04.05.2019 kl 10:15 3267

9. mai er det ordinær generalforsamling og da skal det taes opp et forslag om aksjespleis. Jeg har forstått konseptet med det, men lurer litt på hvor fort det vil tre i kraft hvis det blir vedtatt? Snakker vi mandagen etter eller er dette en prosess som vil ta litt tid? Og hvor sannsynlig er det at det faktisk vil bli vedtatt sett at det f.eks kommer en handelsavtale som er gunstig for REC? Takk for svar
Sunrise
04.05.2019 kl 10:45 3208

Godt spørsmål. Etter punkt 11 i innkallingen er det styret som får fullmakt til å gjennomføre dette, senest innen 30. august 2019. Litt uklart for meg om de vil benytte fullmakten om kursen igjen etablerer seg over krona. Spleis skal egentlig ikke bety noe, men kunne vært greit å slippe. Se f.eks Element aksjen som fortsetter å kollapse etter nylig gjennomført spleis. Rec kan se ut til å ha fått et positivt momentum, så ikke sikkert Rec lider samme skjebne.
Slettet bruker
04.05.2019 kl 11:14 3126

Jeg har tidligere vært litt skeptisk til aksjespleis med tanke på videre kursutvikling, men har moderert meg på dette punktet. Jeg skjønner at noen ser hen til kursutviklingen i Element, men ELE inngikk jo som kjent dødsspirallån med Alpha Blue Ocean, som mottok flere aksjer parallelt med shorting av aksjen, og som nok bidro til kursfallet. Denne typen lån er ikke tilfellet for REC sin del.

Det er tross alt en god del fordeler med å få kursen opp til et høyere nivå ved aksjespleis. Jeg ser det som veldig interessant at REC ved en aksjespleis kan tiltrekke seg nye og store investorer / fond som etter sine interne retningslinjer kun kan kjøpe aksjer i selskaper hvor kursen er over et definert minimum (noen kroner). Vi kan dermed oppleve en større kjøpsinteresse fra fond som har vært avskåret fra å handle i REC. Det står litt mer om det på denne linken:
https://www.dib.no/nyheter/2019/sjekkliste-for-forkjøpsrett-til-aksjer/

Ellers står det mye bra og interessant i dokumentene til GF 9. Mai, og jeg anbefaler folk å lese dette for nyttig info.
Fint å diskutere emnet.

Korrigering:
Merk at REC på EGF i 2013 avlyste aksjespleisen som var vedtatt på GF, siden kursen da var kommet godt over 1 krone og dermed oppfylte Oslo Børs sitt reglement pkt 2.4. Kursen steg dengang til nærmere 5 kroner på etterjulsvinteren 2014. En avlysning av en aksjespleis vedtatt på GF kan fort skje igjen dersom kursen løfter seg mot 1 - 2 kroner utover sommeren.
https://www.dn.no/rec-vil-avlyse-aksjespleis/1-1-1948320
Redigert 04.05.2019 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
mofi1
04.05.2019 kl 11:29 3075

Tvangspleis medfører dessverre alltid et nytt kursras, kun hvis 57% forsvinner samtidig, kan det unngås.
Slettet bruker
04.05.2019 kl 12:52 2893

Spleis er svært ofte negativt for kursutviklingen i etterkant. Trolig best å selge unna på en antatt høyde for så å kjøpe seg inn igjen etter spleis.
Slettet bruker
04.05.2019 kl 14:37 2706

Tviler på at spleis blir negativt for rec. Husk at det sannsynligvis blir enighet om handelsavtale 8 eller 9 mai. Jeg er av den mening at man burde foreta 1:100 spleis. Færre aksjer er en fordel for rec.
Har dere fått med dere svineinfluensaen i Afrika ? Kina er nesten tomme fot svinekjøtt. Et ekstra forhandlingskort til USA.
milk
04.05.2019 kl 15:08 2616

Skal svin bli redningen for REC? :-) Da forslaget om spleis kom,falt ikke kursen. Heller tvert imot ;-)
MC Axel
05.05.2019 kl 01:03 2190

Just don't sell!
The upside is 5 to 10 NOK within a month after a trade deal!
Slettet bruker
05.05.2019 kl 11:37 1760

You promise :)