NEL - Høydeskrekk
For dem som sliter med høydeskrekk :
NEL endring siden nyttår : 72 %
PCELL endring siden nyttår : 175 %
Ser ikke bort fra at NEL ser ut som PCELL etter et par gode meldinger til utover forsommeren.
NEL endring siden nyttår : 72 %
PCELL endring siden nyttår : 175 %
Ser ikke bort fra at NEL ser ut som PCELL etter et par gode meldinger til utover forsommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 16:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Det mange glemmer i en økonomisk vurdering ved bruk av olje/batteri/hydrogen o.s.v., er at det er mye som tyder på at etter hvert vil en miljøvurdering vinne noe over ren økonomisk tekning..
Denne utvikling kan man nesten alt se ved enkelte aksjer.
Denne utvikling kan man nesten alt se ved enkelte aksjer.
meocon
06.05.2019 kl 10:09
7839
Det er helt fint det er strømnett overalt.
Når et land er i krise, som i krig, jordskjelv, storm, osv. har landet ikke tilgang til strøm. Skal alt gå i stå da hvis det ikke er fossil energi lenger ?
Når et land er i krise, som i krig, jordskjelv, storm, osv. har landet ikke tilgang til strøm. Skal alt gå i stå da hvis det ikke er fossil energi lenger ?
Redigert 06.05.2019 kl 10:10
Du må logge inn for å svare
oppvigår
06.05.2019 kl 10:08
7890
Men du må ikke glemme at med elbilen, så må både lavspent- og høyspentnettet bygges ut. Det blir ikke billig. Det kommer nok reaksjoner etter hvert på denne:
Tesla räknar med att det på sikt blir ett utbudsunderskott på batterimetaller för elbilar. Det uppgav bolagets globala försörjningschef under en stängd branschkonferens, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
I tillegg går det med 8 kg kobber i en elbil.
Når politikerne forstår alvoret, så må det komme en reaksjon, men hvilken?
Tesla räknar med att det på sikt blir ett utbudsunderskott på batterimetaller för elbilar. Det uppgav bolagets globala försörjningschef under en stängd branschkonferens, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
I tillegg går det med 8 kg kobber i en elbil.
Når politikerne forstår alvoret, så må det komme en reaksjon, men hvilken?
AksjeRik
06.05.2019 kl 09:49
8042
Hydrogenbilen og infrastrukturen er i tillegg mye mer komplisert og kostbar., trenger mer servise osv..
AksjeRik
06.05.2019 kl 09:42
8115
Det er mye, mye bedre å decarbonisere nettet og sette elektrisiteten inn i biler enn til hydrogen. Bedre for klima og for lommeboken. Det er omtrent tre ganger så effektivt med elbil for samme energiinnputt i sammenligning med Hydrogenbil.
https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/
https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/
Redigert 06.05.2019 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
nordnes
06.05.2019 kl 06:36
8567
Her er aksjonærlisten med de største aksjonærene
https://nelhydrogen.com/investor-relations/#shareholders
https://nelhydrogen.com/investor-relations/#shareholders
Redigert 06.05.2019 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Keirax
06.05.2019 kl 06:07
8658
Trengte ikke denne i dag ? https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/bratt-borsfall-i-asia--ny-frykt-for-handelskrig/3423680761.html
Da dukker vel baisetrollene opp igjen for en stakket stund og slår seg litt på brystet.
Da dukker vel baisetrollene opp igjen for en stakket stund og slår seg litt på brystet.
Enig med starttråderen..NEL kan gå veldig høy,store oppganger venter på oss
OZZY
06.05.2019 kl 00:11
8942
https://fuelcellsworks.com/news/itm-power-supports-the-committee-on-climate-change-report-on-hydrogen-to-play-a-key-role-in-reducing-emissions/
ITM Power Supports the Committee on Climate Change Report on Hydrogen to Play a Key Role in Reducing Emissions
ITM Power Supports the Committee on Climate Change Report on Hydrogen to Play a Key Role in Reducing Emissions
Jeg vil bidra med noe fakta i disse Nel-tider...og tar utgangspunkt i spesielt denne artikkelen:
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
Det trengs ca 60 kWh for komprimering (700 Bar, 700 ganger atmosfæretrykk) og kjøling av en kilo hydrogen.
Forbruket for en hydrogendrevet personbil er ca 6-10 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...testen i nevnte artikkel ovenfor gav ca 6.6 kWh
En bensindrevet personbil har et forbruk på ca 7 kWh...avhengig av model/årstid/værforhold...og en dieseldrevet ca 8 kWh per mil...
Da er energi innholdet i bensin og diesel omregnet til kWh...
En batteridrevet personbil (elbil) har et forbruk på ca 1-3 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...
I testen ovenfor fant de en kostpris på ca 10 kroner per mil for en hydrogendrevet bil...
Alle har vel en ok oversikt over kostpris for bensindrevet og dieseldrevet peronbil...
Og, alle har vel en ok oversikt over kostpris for 1 kWh (strømpris + nettleie) og ser da at kostpris for en batteridrevet personbil er ganske lav...1-3 kroner per mil...
Men, bruk av hurtiglading gir en kostpris på ca 5-10 kroner for en batteridrevet personbil avhengig av model/årstid/værforhold...
Prisingen av Nel (frem til nå?) har vært mye basert på hvordan en hydrogendrevet personbil kan konkurrere med andre personbiler...
Men, nå har en oppdaget at dette ikke er viktig?!...det som en nå ser er at eneste mulighet for elektrifisering av tungtransport (vogntog) er hydrogen...
Hvorfor det?
I en personbil må hydrogen komprimeres kraftig for at tanken med hydrogen ikke skal ha et for stort volum...i motorvognen til et vogntog er ikke dette så viktig...de fleste motorvogner har ofte en sove kabin som er på mange tusen liter...så en tank med hydrogen på mange tusen liter er ikke en problem for en motorvogn på et vogntog...men for en personbil så blir dette umulig...mindre komprimering av hydrogen vil gjøre at kostpris per mil med et hydrogendrevet vogntog vil bli mye lavere enn et batteridrevet vogntog basert på hurtiglading...
Og, selv i USA så vil kostpris per mil for et hydrogendrevet vogntog kunne bli lavere enn et dieseldrevet vogntog...
Men viktigst av alt...hydrogen er den eneste måten en kan få et utslippsfritt vogntog...
Men, hvorfor skal vi gå fra dieseldrevne vogntog og til hydrogendrevne vogntog om hydrogen også må produseres med fossilt drivstoff i mange land?...
Fordi et stort anlegg som produserer strøm eller hydrogen basert på fossilt drivstoff har utslipp på et sted...på disse anleggene kan en håndtere utslippene med rensing etc...håndtering av utslipp på hvert vogntog blir mer komplisert...rensing av et kraftverk er enklere enn rensing av 1000 vogntog...
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
Det trengs ca 60 kWh for komprimering (700 Bar, 700 ganger atmosfæretrykk) og kjøling av en kilo hydrogen.
Forbruket for en hydrogendrevet personbil er ca 6-10 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...testen i nevnte artikkel ovenfor gav ca 6.6 kWh
En bensindrevet personbil har et forbruk på ca 7 kWh...avhengig av model/årstid/værforhold...og en dieseldrevet ca 8 kWh per mil...
Da er energi innholdet i bensin og diesel omregnet til kWh...
En batteridrevet personbil (elbil) har et forbruk på ca 1-3 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...
I testen ovenfor fant de en kostpris på ca 10 kroner per mil for en hydrogendrevet bil...
Alle har vel en ok oversikt over kostpris for bensindrevet og dieseldrevet peronbil...
Og, alle har vel en ok oversikt over kostpris for 1 kWh (strømpris + nettleie) og ser da at kostpris for en batteridrevet personbil er ganske lav...1-3 kroner per mil...
Men, bruk av hurtiglading gir en kostpris på ca 5-10 kroner for en batteridrevet personbil avhengig av model/årstid/værforhold...
Prisingen av Nel (frem til nå?) har vært mye basert på hvordan en hydrogendrevet personbil kan konkurrere med andre personbiler...
Men, nå har en oppdaget at dette ikke er viktig?!...det som en nå ser er at eneste mulighet for elektrifisering av tungtransport (vogntog) er hydrogen...
Hvorfor det?
I en personbil må hydrogen komprimeres kraftig for at tanken med hydrogen ikke skal ha et for stort volum...i motorvognen til et vogntog er ikke dette så viktig...de fleste motorvogner har ofte en sove kabin som er på mange tusen liter...så en tank med hydrogen på mange tusen liter er ikke en problem for en motorvogn på et vogntog...men for en personbil så blir dette umulig...mindre komprimering av hydrogen vil gjøre at kostpris per mil med et hydrogendrevet vogntog vil bli mye lavere enn et batteridrevet vogntog basert på hurtiglading...
Og, selv i USA så vil kostpris per mil for et hydrogendrevet vogntog kunne bli lavere enn et dieseldrevet vogntog...
Men viktigst av alt...hydrogen er den eneste måten en kan få et utslippsfritt vogntog...
Men, hvorfor skal vi gå fra dieseldrevne vogntog og til hydrogendrevne vogntog om hydrogen også må produseres med fossilt drivstoff i mange land?...
Fordi et stort anlegg som produserer strøm eller hydrogen basert på fossilt drivstoff har utslipp på et sted...på disse anleggene kan en håndtere utslippene med rensing etc...håndtering av utslipp på hvert vogntog blir mer komplisert...rensing av et kraftverk er enklere enn rensing av 1000 vogntog...
Z00L
05.05.2019 kl 22:21
9407
Noe reaksjon ned blir det nok, men tror ikke det blir så voldsomt ettersom markedet ikke reagerer like voldsomt på alle de usikkerhetene denne Donald'en gulper opp lengre.
Sann
05.05.2019 kl 22:16
9450
Da røyk håpet om en handelsavtale! Førstkommende fredag innføres toll på 25% som tidligere truet med og ytterligere tolltrusler er lansert i tillegg. Dette var lite ønskelig og håper det ikke blir alt for trangt ut døra i morgen. Det blir nok en større korreksjon generelt i aksjemarkedet nå da den siste tids oppturer globalt var priset inn en nært forestående handelsavtale. Nå har altså det motsatte skjedd samtidig som en ny handelskrig mellom USA og EU står for tur.
Synd hvis dette nå skal legge en demper på den positive utviklingen i markedet. Jeg hadde nok forventet en liten korreksjon ned i morgen i forkant av Q1 på onsdag men en avlyst handelsavtale og innføring av nye tollsatser trengte vi ikke nå.
Synd hvis dette nå skal legge en demper på den positive utviklingen i markedet. Jeg hadde nok forventet en liten korreksjon ned i morgen i forkant av Q1 på onsdag men en avlyst handelsavtale og innføring av nye tollsatser trengte vi ikke nå.
kaliber
04.05.2019 kl 13:40
10333
Slettet brukerskrev Blir nok ikke aksjen som faller minst ved børskrakk dette nei...
Jeg vil si det motsatte,aksjen som ikke faller ved evnt.børskrakk!
Blir nok ikke aksjen som faller minst ved børskrakk dette nei...
Bullinvestor
04.05.2019 kl 12:48
10567
Lurer på om markedet tror at oljesektoren kan ha samme potensialet som fornybart, svaret mitt er et Soleklart NEI. Selv med en oljepris godt over 70$ i lang tid så er det mange selskaper som sliter. Vi har siste tiden sett kursmasaker i flere selskaper, blir ikke så enkelt for flere av dem å forhandle disse enorme lånene, får vi i tillegg en liten dupp i oljeprisen da kan det fort bli vondt til værre...
Fornybart blir den nye vekstmotoren i verdensøkonomi sammen med konsumselskaper og jeg tror oljepris kommer til å få mindre betydning for disse selskapene. Oljeprisen har hadd en enorm påvirkning på hele Oslo børs, jeg tror vi allerede har begynt å se litt endringer..
Fornybart blir den nye vekstmotoren i verdensøkonomi sammen med konsumselskaper og jeg tror oljepris kommer til å få mindre betydning for disse selskapene. Oljeprisen har hadd en enorm påvirkning på hele Oslo børs, jeg tror vi allerede har begynt å se litt endringer..
Redigert 04.05.2019 kl 13:05
Du må logge inn for å svare
davan
04.05.2019 kl 12:24
10707
Det blir 100% til det?? det skulle jo bli kr 16 det?? deven da kan jeg kalle mei nellioner!!!
Redigert 04.05.2019 kl 12:43
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »