NEL - Høydeskrekk
For dem som sliter med høydeskrekk :
NEL endring siden nyttår : 72 %
PCELL endring siden nyttår : 175 %
Ser ikke bort fra at NEL ser ut som PCELL etter et par gode meldinger til utover forsommeren.
NEL endring siden nyttår : 72 %
PCELL endring siden nyttår : 175 %
Ser ikke bort fra at NEL ser ut som PCELL etter et par gode meldinger til utover forsommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 16:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
davan
04.05.2019 kl 12:24
10782
Det blir 100% til det?? det skulle jo bli kr 16 det?? deven da kan jeg kalle mei nellioner!!!
Redigert 04.05.2019 kl 12:43
Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
04.05.2019 kl 12:48
10642
Lurer på om markedet tror at oljesektoren kan ha samme potensialet som fornybart, svaret mitt er et Soleklart NEI. Selv med en oljepris godt over 70$ i lang tid så er det mange selskaper som sliter. Vi har siste tiden sett kursmasaker i flere selskaper, blir ikke så enkelt for flere av dem å forhandle disse enorme lånene, får vi i tillegg en liten dupp i oljeprisen da kan det fort bli vondt til værre...
Fornybart blir den nye vekstmotoren i verdensøkonomi sammen med konsumselskaper og jeg tror oljepris kommer til å få mindre betydning for disse selskapene. Oljeprisen har hadd en enorm påvirkning på hele Oslo børs, jeg tror vi allerede har begynt å se litt endringer..
Fornybart blir den nye vekstmotoren i verdensøkonomi sammen med konsumselskaper og jeg tror oljepris kommer til å få mindre betydning for disse selskapene. Oljeprisen har hadd en enorm påvirkning på hele Oslo børs, jeg tror vi allerede har begynt å se litt endringer..
Redigert 04.05.2019 kl 13:05
Du må logge inn for å svare
Blir nok ikke aksjen som faller minst ved børskrakk dette nei...
kaliber
04.05.2019 kl 13:40
10408
Jeg vil si det motsatte,aksjen som ikke faller ved evnt.børskrakk!
Sann
05.05.2019 kl 22:16
9525
Da røyk håpet om en handelsavtale! Førstkommende fredag innføres toll på 25% som tidligere truet med og ytterligere tolltrusler er lansert i tillegg. Dette var lite ønskelig og håper det ikke blir alt for trangt ut døra i morgen. Det blir nok en større korreksjon generelt i aksjemarkedet nå da den siste tids oppturer globalt var priset inn en nært forestående handelsavtale. Nå har altså det motsatte skjedd samtidig som en ny handelskrig mellom USA og EU står for tur.
Synd hvis dette nå skal legge en demper på den positive utviklingen i markedet. Jeg hadde nok forventet en liten korreksjon ned i morgen i forkant av Q1 på onsdag men en avlyst handelsavtale og innføring av nye tollsatser trengte vi ikke nå.
Synd hvis dette nå skal legge en demper på den positive utviklingen i markedet. Jeg hadde nok forventet en liten korreksjon ned i morgen i forkant av Q1 på onsdag men en avlyst handelsavtale og innføring av nye tollsatser trengte vi ikke nå.
Z00L
05.05.2019 kl 22:21
9482
Noe reaksjon ned blir det nok, men tror ikke det blir så voldsomt ettersom markedet ikke reagerer like voldsomt på alle de usikkerhetene denne Donald'en gulper opp lengre.
Jeg vil bidra med noe fakta i disse Nel-tider...og tar utgangspunkt i spesielt denne artikkelen:
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
Det trengs ca 60 kWh for komprimering (700 Bar, 700 ganger atmosfæretrykk) og kjøling av en kilo hydrogen.
Forbruket for en hydrogendrevet personbil er ca 6-10 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...testen i nevnte artikkel ovenfor gav ca 6.6 kWh
En bensindrevet personbil har et forbruk på ca 7 kWh...avhengig av model/årstid/værforhold...og en dieseldrevet ca 8 kWh per mil...
Da er energi innholdet i bensin og diesel omregnet til kWh...
En batteridrevet personbil (elbil) har et forbruk på ca 1-3 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...
I testen ovenfor fant de en kostpris på ca 10 kroner per mil for en hydrogendrevet bil...
Alle har vel en ok oversikt over kostpris for bensindrevet og dieseldrevet peronbil...
Og, alle har vel en ok oversikt over kostpris for 1 kWh (strømpris + nettleie) og ser da at kostpris for en batteridrevet personbil er ganske lav...1-3 kroner per mil...
Men, bruk av hurtiglading gir en kostpris på ca 5-10 kroner for en batteridrevet personbil avhengig av model/årstid/værforhold...
Prisingen av Nel (frem til nå?) har vært mye basert på hvordan en hydrogendrevet personbil kan konkurrere med andre personbiler...
Men, nå har en oppdaget at dette ikke er viktig?!...det som en nå ser er at eneste mulighet for elektrifisering av tungtransport (vogntog) er hydrogen...
Hvorfor det?
I en personbil må hydrogen komprimeres kraftig for at tanken med hydrogen ikke skal ha et for stort volum...i motorvognen til et vogntog er ikke dette så viktig...de fleste motorvogner har ofte en sove kabin som er på mange tusen liter...så en tank med hydrogen på mange tusen liter er ikke en problem for en motorvogn på et vogntog...men for en personbil så blir dette umulig...mindre komprimering av hydrogen vil gjøre at kostpris per mil med et hydrogendrevet vogntog vil bli mye lavere enn et batteridrevet vogntog basert på hurtiglading...
Og, selv i USA så vil kostpris per mil for et hydrogendrevet vogntog kunne bli lavere enn et dieseldrevet vogntog...
Men viktigst av alt...hydrogen er den eneste måten en kan få et utslippsfritt vogntog...
Men, hvorfor skal vi gå fra dieseldrevne vogntog og til hydrogendrevne vogntog om hydrogen også må produseres med fossilt drivstoff i mange land?...
Fordi et stort anlegg som produserer strøm eller hydrogen basert på fossilt drivstoff har utslipp på et sted...på disse anleggene kan en håndtere utslippene med rensing etc...håndtering av utslipp på hvert vogntog blir mer komplisert...rensing av et kraftverk er enklere enn rensing av 1000 vogntog...
https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
Det trengs ca 60 kWh for komprimering (700 Bar, 700 ganger atmosfæretrykk) og kjøling av en kilo hydrogen.
Forbruket for en hydrogendrevet personbil er ca 6-10 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...testen i nevnte artikkel ovenfor gav ca 6.6 kWh
En bensindrevet personbil har et forbruk på ca 7 kWh...avhengig av model/årstid/værforhold...og en dieseldrevet ca 8 kWh per mil...
Da er energi innholdet i bensin og diesel omregnet til kWh...
En batteridrevet personbil (elbil) har et forbruk på ca 1-3 kWh per mil avhengig av model/årstid/værforhold...
I testen ovenfor fant de en kostpris på ca 10 kroner per mil for en hydrogendrevet bil...
Alle har vel en ok oversikt over kostpris for bensindrevet og dieseldrevet peronbil...
Og, alle har vel en ok oversikt over kostpris for 1 kWh (strømpris + nettleie) og ser da at kostpris for en batteridrevet personbil er ganske lav...1-3 kroner per mil...
Men, bruk av hurtiglading gir en kostpris på ca 5-10 kroner for en batteridrevet personbil avhengig av model/årstid/værforhold...
Prisingen av Nel (frem til nå?) har vært mye basert på hvordan en hydrogendrevet personbil kan konkurrere med andre personbiler...
Men, nå har en oppdaget at dette ikke er viktig?!...det som en nå ser er at eneste mulighet for elektrifisering av tungtransport (vogntog) er hydrogen...
Hvorfor det?
I en personbil må hydrogen komprimeres kraftig for at tanken med hydrogen ikke skal ha et for stort volum...i motorvognen til et vogntog er ikke dette så viktig...de fleste motorvogner har ofte en sove kabin som er på mange tusen liter...så en tank med hydrogen på mange tusen liter er ikke en problem for en motorvogn på et vogntog...men for en personbil så blir dette umulig...mindre komprimering av hydrogen vil gjøre at kostpris per mil med et hydrogendrevet vogntog vil bli mye lavere enn et batteridrevet vogntog basert på hurtiglading...
Og, selv i USA så vil kostpris per mil for et hydrogendrevet vogntog kunne bli lavere enn et dieseldrevet vogntog...
Men viktigst av alt...hydrogen er den eneste måten en kan få et utslippsfritt vogntog...
Men, hvorfor skal vi gå fra dieseldrevne vogntog og til hydrogendrevne vogntog om hydrogen også må produseres med fossilt drivstoff i mange land?...
Fordi et stort anlegg som produserer strøm eller hydrogen basert på fossilt drivstoff har utslipp på et sted...på disse anleggene kan en håndtere utslippene med rensing etc...håndtering av utslipp på hvert vogntog blir mer komplisert...rensing av et kraftverk er enklere enn rensing av 1000 vogntog...
https://fuelcellsworks.com/news/itm-power-supports-the-committee-on-climate-change-report-on-hydrogen-to-play-a-key-role-in-reducing-emissions/
ITM Power Supports the Committee on Climate Change Report on Hydrogen to Play a Key Role in Reducing Emissions
ITM Power Supports the Committee on Climate Change Report on Hydrogen to Play a Key Role in Reducing Emissions
Enig med starttråderen..NEL kan gå veldig høy,store oppganger venter på oss
Keirax
06.05.2019 kl 06:07
8733
Trengte ikke denne i dag ? https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/bratt-borsfall-i-asia--ny-frykt-for-handelskrig/3423680761.html
Da dukker vel baisetrollene opp igjen for en stakket stund og slår seg litt på brystet.
Da dukker vel baisetrollene opp igjen for en stakket stund og slår seg litt på brystet.
nordnes
06.05.2019 kl 06:36
8642
Her er aksjonærlisten med de største aksjonærene
https://nelhydrogen.com/investor-relations/#shareholders
https://nelhydrogen.com/investor-relations/#shareholders
Redigert 06.05.2019 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
06.05.2019 kl 09:42
8190
Det er mye, mye bedre å decarbonisere nettet og sette elektrisiteten inn i biler enn til hydrogen. Bedre for klima og for lommeboken. Det er omtrent tre ganger så effektivt med elbil for samme energiinnputt i sammenligning med Hydrogenbil.
https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/
https://cleantechnica.com/2019/04/26/hydrogen-cars-have-4x-annual-fuel-cost-2-70-times-the-carbon-debt-as-electric-vehicles/
Redigert 06.05.2019 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
06.05.2019 kl 09:49
8117
Hydrogenbilen og infrastrukturen er i tillegg mye mer komplisert og kostbar., trenger mer servise osv..
oppvigår
06.05.2019 kl 10:08
7965
Men du må ikke glemme at med elbilen, så må både lavspent- og høyspentnettet bygges ut. Det blir ikke billig. Det kommer nok reaksjoner etter hvert på denne:
Tesla räknar med att det på sikt blir ett utbudsunderskott på batterimetaller för elbilar. Det uppgav bolagets globala försörjningschef under en stängd branschkonferens, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
I tillegg går det med 8 kg kobber i en elbil.
Når politikerne forstår alvoret, så må det komme en reaksjon, men hvilken?
Tesla räknar med att det på sikt blir ett utbudsunderskott på batterimetaller för elbilar. Det uppgav bolagets globala försörjningschef under en stängd branschkonferens, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.
I tillegg går det med 8 kg kobber i en elbil.
Når politikerne forstår alvoret, så må det komme en reaksjon, men hvilken?
meocon
06.05.2019 kl 10:09
7914
Det er helt fint det er strømnett overalt.
Når et land er i krise, som i krig, jordskjelv, storm, osv. har landet ikke tilgang til strøm. Skal alt gå i stå da hvis det ikke er fossil energi lenger ?
Når et land er i krise, som i krig, jordskjelv, storm, osv. har landet ikke tilgang til strøm. Skal alt gå i stå da hvis det ikke er fossil energi lenger ?
Redigert 06.05.2019 kl 10:10
Du må logge inn for å svare
Det mange glemmer i en økonomisk vurdering ved bruk av olje/batteri/hydrogen o.s.v., er at det er mye som tyder på at etter hvert vil en miljøvurdering vinne noe over ren økonomisk tekning..
Denne utvikling kan man nesten alt se ved enkelte aksjer.
Denne utvikling kan man nesten alt se ved enkelte aksjer.
Buy now ! This is under the MA200 it is crazy rebound it will occur quick
cover
06.05.2019 kl 11:38
7710
I have started buying again :) 7,63. Hopefully I can get more shares cheaper!
Sann
06.05.2019 kl 12:51
7449
Tror vi må stålsette oss for en nedgang mot 7 nå som markedet i USA og globalt faller stygt de neste dager. Samtidig får vi Q1 på onsdag som jeg ikke tror vil gi oss noen drahjelp. Får inderlig håpe det snur opp igjen mot slutten av uken og ikke faller under 7. Blir møtene med Kina denne uken avlyst som det nå går rykter om er jeg redd dette blir stygt. Noen ganger skulle man ønske man var ute helt men håpløst å forutsette dette. Handelsavtalen var jo nærmest i boks og markedet hadde delvis priset inn dette. Men mirakler kan skje?
Since I invest in NEL I have made 3 big mistakes that after them I promised not to commit them again ... Those mistakes were selling when the price fell and the stock rebounded with a rally that did not give me time to recover my positions, I lost to win at that time about 100,000 Kr ... since then every time NEL suffers an average fall to the downside and if I see that the price is manipulated I double the bet! If we all copy that strategy we will spend years winning while we help to recover the planet!
Sann
13.05.2019 kl 14:44
6375
Da har jeg fått rett hele veien de siste dager og som var åpenbart lå i kortene. Nå kommer reaksjonen i markedet på den eskalerende handelskonflikten, sjekk indeksene i USA, Europa og OB nå og meldingen jeg gjengir under. Der forsvant hele dagens oppgang gitt og mer til. Dette kan bli stygt neste dager. Glad jeg ikke sitter på papirpenger nå eller kjøpt meg inn i dag, På disse nivåer i kurs er fallhøyden meget stor ved slike globale hendelser og det burde vel de fleste vite. Å ikke ta i betraktning børsuro globalt og kun se på aksjen isolert er en stor feil mange gjør og det er de samme som sitter inne ved et børskrakk.
"Kina vil ifølge Bloomberg øke tariffene på amerikanske varer som følge av den pågående handelskrigen.
Straffetollen som settes i kraft den 1. juni rammer varer verdt 60 milliarder dollar.
Kina skal også ifølge Bloomberg slutte helt med import av jordbruksprodukter fra USA.
Toll på 2.493 ulike varer settes opp til 25 prosent, skriver den kinesiske regjeringen på sine nettsider.
Både Wall Street, Oslo Børs og andre europeiske børser faller på nyhetene om ytterligere eskalering av handelskrigen.
Nyheten om hevntollen kom kun minutter etter at Trump gikk ut på Twitter og advarte Kinas president Xi Jinping om å ikke inngå en handelsavtale med USA."
"Kina vil ifølge Bloomberg øke tariffene på amerikanske varer som følge av den pågående handelskrigen.
Straffetollen som settes i kraft den 1. juni rammer varer verdt 60 milliarder dollar.
Kina skal også ifølge Bloomberg slutte helt med import av jordbruksprodukter fra USA.
Toll på 2.493 ulike varer settes opp til 25 prosent, skriver den kinesiske regjeringen på sine nettsider.
Både Wall Street, Oslo Børs og andre europeiske børser faller på nyhetene om ytterligere eskalering av handelskrigen.
Nyheten om hevntollen kom kun minutter etter at Trump gikk ut på Twitter og advarte Kinas president Xi Jinping om å ikke inngå en handelsavtale med USA."
Rottene som har solgt kommer nå på banen.
Jeg ler så jeg griner.❤️?❤️
Jeg ler så jeg griner.❤️?❤️
Kjøpsanledning så det holder.
Gavepakke.
Gavepakke.
Sann
13.05.2019 kl 14:58
6191
Norden profil anbefaler å selge:
- God timing å selge nå
Videre stiller han seg spørsmålet om hva en investor og fondssparer bør gjøre.
- Forsøker du å time markedet, er det trolig et godt tidspunkt å vekte seg ned i aksjer nå. Dette rådet har jeg gitt våre kunder siden månedsskiftet mars/april. Risk/reward er lavere enn normalt. Børsene er ikke langt unna all-time high, og økt usikkerhet er alltid negativt for aksjemarkedene, blogger Sættem.
- God timing å selge nå
Videre stiller han seg spørsmålet om hva en investor og fondssparer bør gjøre.
- Forsøker du å time markedet, er det trolig et godt tidspunkt å vekte seg ned i aksjer nå. Dette rådet har jeg gitt våre kunder siden månedsskiftet mars/april. Risk/reward er lavere enn normalt. Børsene er ikke langt unna all-time high, og økt usikkerhet er alltid negativt for aksjemarkedene, blogger Sættem.
Sann
13.05.2019 kl 15:03
6111
Jeg bare prøver å se faktiske hendelser i markedet og hvis du ikke har lest det jeg har skrevet de siste dager så vet du heller ikke at jeg har fått helt rett i hendelsesforløpet de siste dager. På disse begivenheter har jeg trådet og truffet blink. Hva er galt med å ha en mening om aksjeutvikling også med tanke på globale hendelser og ikke kun på aksjen isolert sett. Jeg gjentar, jeg er pro Nel men er ikke blid for påvirkninger utenfra og handler Nel deretter.
Sann
13.05.2019 kl 15:12
6037
Furuen skrev Ja, du spådde jo 9,- kr du. Patetisk.
At reaksjonen i markedet kom i dag og ikke på fredag skyldtes avventende motsvar fra Kina men alt lå vel i kortene. Jeg tradet på økningen i dag men satt ikke lenge inne. Dette viste aksjemarkedet ville komme i dag eller imorgen, ref andre børser i USA/Europa tidligere i dag. Hva hjelper det da å øke i en aksje på høy kurs for å sitte inne når den faller mer en den har steget samme dag hvis det ikke er for å trade den.
Sann
13.05.2019 kl 15:17
5983
Furuen skrev Ja, du spådde jo 9,- kr du. Patetisk.
Og hva tror du reaksjonen blir i USA og Kina når børsene åpner der? Rett opp? Vi får se i morgen når OB åpner.
Sann , forstår hva tradere vil gjøre , nel er en vekstaksje og har fremtiden foran seg !
Derfor spiller det ingen rolle om vi kjører litt heis!
Sitter ikke hele dagen å passer på knappene , det er deilig å bare være long.
Dette USA/KINA går fort over.
Derfor spiller det ingen rolle om vi kjører litt heis!
Sitter ikke hele dagen å passer på knappene , det er deilig å bare være long.
Dette USA/KINA går fort over.
Tjokkabolla
13.05.2019 kl 16:28
5739
Enig Bjella. Deilig å vite at man skal sitte long, så slipper man å bry seg om Berg og dalbane mønsteret som kommer med jevne mellomrom. Det er så vanskelig å treffe disse bunnene og toppene, mange mislykkes her. Selv om jeg er enig med SANN at dagens nedgang virkelig lå i kortene. Men hva om det kommer en børsmelding om Nikola kontrakt på 10 milliarder etter børsslutt, da sitter man plutselig med skjegget fullt av postkasser. Nei det tar ikke jeg sjansen på, trend is my friend. Det har den vært i 4 år nå, blir det i 5 år til?
oppvigår
13.05.2019 kl 16:57
5578
Kan se ut som vi får en nedtur noen dager, utfra det man kan se av grafen. For den som har høydeskrekk, er det best å selge nå. Men for den som ser det store potensialet i Nel, er det bare å sitte i ro.
alph
13.05.2019 kl 18:32
5074
Beklager dagens fall, tar det fulle og hele ansvaret.
Så fort jeg la inn kjøp på 8,58, så falt den til 8,43 i løpet av minutter..
Så fort jeg la inn kjøp på 8,58, så falt den til 8,43 i løpet av minutter..
Redigert 13.05.2019 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »