Underskott av batterimetaller i framtiden – Tesla letar efter ni
https://aktiebladet.se/underskott-av-batterimetaller-i-framtiden-tesla-letar-efter-nickel/?fbclid=IwAR3b0WJ7nxWpJe6eWYvOPZCcGYV19nzCIGO8BEa1PCVE2JqpNSAogh0_hOY
Denne er så viktig at den fortjener en egen tråd. Hva vil politikerne foreta seg når de forstår alvoret i dette? Var elbilen en gedigen tabbe? Dette minner meg om da SV snakket varmt om dieselbilen. Er de voksne nok til å innse at noe må skje raskt, eller trer de nisselua ned?
Denne er så viktig at den fortjener en egen tråd. Hva vil politikerne foreta seg når de forstår alvoret i dette? Var elbilen en gedigen tabbe? Dette minner meg om da SV snakket varmt om dieselbilen. Er de voksne nok til å innse at noe må skje raskt, eller trer de nisselua ned?
Redigert 19.01.2021 kl 06:17
Du må logge inn for å svare
meocon
05.05.2019 kl 07:51
1651
Nikkel er like tung som Cobolt.
Det er kjent at det er mangel på Cobolt slik Cobolt enhetspris går opp.
Det spørs om Nikkel kan erstattes Co uten videre.
Det er kjent at det er mangel på Cobolt slik Cobolt enhetspris går opp.
Det spørs om Nikkel kan erstattes Co uten videre.
Andor
05.05.2019 kl 08:07
1620
oppvigår
05.05.2019 kl 09:45
1368
Spørsmålet er hva som må gjøres straks, før det blir for sent. Veien videre? Skal man avslutte elbilen, og gå for hydrogen?
Tanco
05.05.2019 kl 10:26
1248
Elbil er Elbil. Forskjellen er jo 100% batteri, vs 10% batteri og 90% fuelcell/ (hydrogen).
Løsningen har bilprodusentene klart for seg for fremtiden, det er fuelcell . Hydrogen er fre.tiden. Elbil er elbil uansett. Kjøre idag el.bil med batteri. Kjøpt i 2015, samme året som jeg satset på Powercell, Nel, og i 2019 på Hex. Fremdeles inne. Når hydrogen blir tilgjengelig går jeg over til FCEV.
Løsningen har bilprodusentene klart for seg for fremtiden, det er fuelcell . Hydrogen er fre.tiden. Elbil er elbil uansett. Kjøre idag el.bil med batteri. Kjøpt i 2015, samme året som jeg satset på Powercell, Nel, og i 2019 på Hex. Fremdeles inne. Når hydrogen blir tilgjengelig går jeg over til FCEV.
Det hade muligens fungerat i en planekonomi, att förbjuda batteribilarna och bensinbilar i väntan på hydrogen, om man nu tyckt det var bättre.
Nu är det marknadsekonomi i stora delar av världen. Det som kommer ske om ett visst ämne börjar ta slut, är att priset stiger på det ämnet. När det bara finns 4 kg tex kvar i hela världen så kommer det kosta 1100000000000000000000 kr / gram, og er så inget alternativ.
Det som sedan sker er att marknaden ser på alternativ. Det kan vara ett annat liknande ämne som ger bättre, eller sämre batterier, dyrare, eller billigare än dagens.
Samtidigt kan då vätgas få en chans om det framstår som prisvärt.
Antalet varianter av ämnen du kan ha i ett batteri er dock ganska stort, så att vi hamnar i ett läge där batterier är dyrare än vätgas är svårt att se.
Bränsleceller har liknande problem, då man använder platina, og er en grunn till att bränsleceller är dyrt.
Batteriteknologi med mer tillgängliga material såsom grafen og silisium er på gång. Det kommer driva ned kostnaden för ett batteri. Den utvecklingen kommer att påskyndas i ett läge där vi ser att de sällsynta material börjar ta slut och stiger i pris.
Nu är det marknadsekonomi i stora delar av världen. Det som kommer ske om ett visst ämne börjar ta slut, är att priset stiger på det ämnet. När det bara finns 4 kg tex kvar i hela världen så kommer det kosta 1100000000000000000000 kr / gram, og er så inget alternativ.
Det som sedan sker er att marknaden ser på alternativ. Det kan vara ett annat liknande ämne som ger bättre, eller sämre batterier, dyrare, eller billigare än dagens.
Samtidigt kan då vätgas få en chans om det framstår som prisvärt.
Antalet varianter av ämnen du kan ha i ett batteri er dock ganska stort, så att vi hamnar i ett läge där batterier är dyrare än vätgas är svårt att se.
Bränsleceller har liknande problem, då man använder platina, og er en grunn till att bränsleceller är dyrt.
Batteriteknologi med mer tillgängliga material såsom grafen og silisium er på gång. Det kommer driva ned kostnaden för ett batteri. Den utvecklingen kommer att påskyndas i ett läge där vi ser att de sällsynta material börjar ta slut och stiger i pris.
Selfors skrevInnlegget er slettet
https://m.youtube.com/watch?v=R99kJfMPeWI
Verkar ikke helt stabil den mannen. Efter 31 minuter resonerar han om att nitrogen er mye farligere Enn co2 fordi det er 78% nitrogen I luften.
Hans råd till al Gore som valgte FEL gass;
"Då hade jeg gått på wikopedia, og sett DEN er det mye av DEN er farlig ...."
Wikopedia :) :) :)
Redigert 05.05.2019 kl 10:52
Du må logge inn for å svare