Carl I. Hagen med kjempemessig Frp-vedtak.

Slettet bruker
05.05.2019 kl 16:14 1853

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/mR39XL/Frp-vedtok-a-bruke-opp-mot-100-milliarder-oljekroner-pa-a-fjerne-bomstasjonene

Som jeg skulle foreslått det selv.

Dette vil det norske folk støtte, og sørge foir at blir vedtatt.

De som legger seg ut med dette vedtaket, fjerner vi. Dette er sunn fornuft, og bra for Norge.

Bufferfondet ligger i skrivende stund på 9165 mrd. kr. Opp fra 8256 mrd. kr. ved nyttår.

(1500 - 2000 av disse 9165 stammer fra resultater i kjølvannet av Trumps valgseier).
Redigert 05.05.2019 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
convert
07.05.2019 kl 09:55 691

Morsomt å se hvordan islam-sosialister, PK og MSM sliter med å argumentere mot Hagens forslag. De klarer ikke å stable på beina et eneste argument, bortsett fra at det "blir umulig å få vedtatt".

Vedtaket binder FrP, de må kjøre hardt på dette i regjering i arbeidet med neste års statsbudsjett. De andre regjeringspartiene må respektere et slikt landsmøtevedtak, og i alle fall til en viss grad, komme FrP i møte.

En god dag for gode nordmenn.
Slettet bruker
07.05.2019 kl 10:09 684

Kaller du Listhaug, som var imot forslaget, for PK og Islam sosialist? Og hvorfor fornærmer du dine meningsmotstandere i absolutt alle innlegg du skriver ved å kalle dem islam sosialister? Hadde du likt å bli kalt feks nazist hver gang noen snakket til deg?
Bortsett fra det så er dette tidenes valfgflesk. Hagen vet hva som selger og har fått med seg at bompenge partier tar av. Han var imidlertid ærlig nok til å erkjenne at forslaget var nettop dette, valgflesk for å øke oppslutningen. Det er også rimelig patetisk å stemple de som er uenig som sosialister da motstanderne argumenterer på basis av konservative prinsippper som at man må balansere budsjettene. Dette fremstår som en Hugo Chavez style sosialisme som har til hensikt å kjøpe seg velgere. Vi ser i disse dager resultatet av slik politikk. Som det blir sagt lenger oppe så er det også rom for diskusjon om det å innfri bompengegjeld er det mest samfunsnyttige vi kan gjøre om vi plutselig får 100 mrd ekstra å rutte med.
convert
07.05.2019 kl 10:20 681

Jeg tar til meg kritikken om at jeg bruker islam-sosialist litt i hytt og pine. Skal skjerpe meg, og takker for påminnelsen. Når det gjelder saken, var nok Sylvi redd for at dette skal bli nok et vedtak som ikke lar seg gjennomføre på grunn av FrPs manglende, politiske makt.

100 mrd er rundt 1% av oljefondet, tilsvarende noen måneders avkastning. Det vil knapt merkes, og den smule kjøpekraft som gode nordmenn blir tilført som følge av dette, vil heller ikke ødelegge landets økonomi.

Det viktige er at disse pengene skal brukes til infrastruktur, og ikke pøses inn i en allerede for stor offentlig sektor.
Slettet bruker
07.05.2019 kl 10:40 674

Jeg har ingenting i mot at (nesten alle) bompenger fjernes men fra et konservativt standpunkt har jeg et stort problem med at penger blir kastet etter populistiske saker som valgflesk. Dette er politisk latskap og uduglighet. Om FRP vil fjerne bompenger så må de komme opp med en langsiktig troverdig finansieringsløsning for infrastrukturbygging innefor det budsjettet man har. Det innebærer at man prioriterer eller man blir enig om nye handlingsregler for oljefondet. Det er populært blant velgerne men lite ansvarlig å bestikke velgerne på denne måten.
Mitt største problem er kostnadene ved å drive inn bompenger og at de rammer skeivt. Jeg har tidligere nevnt Fjærlandstunellen i Sogn Og Fjordane hvor det kostet over 100 kroner å passere for over 30 år siden. Den gangen hørte vi ikke mye fra bompengemotstanderne i de store byene. Jeg mener uansett at rushtidsavgift er fornuftig om studier viser at trafikken reduseres i disse tidsrommene.
Redigert 07.05.2019 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
convert
07.05.2019 kl 11:40 668

Det er jo ingen overraskelse at FrP ønsker bompenge-systemet fjernet. Det har de villet gjøre i årtier. Og oljefondet brukes jo til å finansiere tyske motorveier, for eksempel. Men når det er norske veier som skal finansieres, blir det plutselig umulig.

For Norge som nasjon vil bruk av oljepenger i relativt stor skala på infrastruktur være lønnsomt. litt avhengig av hvilke prosjekter det gjelder selvsagt. Nye prosjekter kan også finansieres via oljefondet, gitt at man avpasser presset i økonomien gjennom bruk av utenlandske entreprenører og arbeidskraft.

Argumentet med at slike vedtak som det FrP nå har gjort er "populært blant velgerne" er meningsløst. Velgerne er ikke dumme, og hvis det er bra for velgerne, er det vel bare å gjennomføre. Politikere og oljefond er der for å tjene nordmenns interesser.
Slettet bruker
07.05.2019 kl 15:37 655

Vi har i 1. tertial fått 950 mrd. ekstra å rutte med. Det er snakk om å ta 100 av disse,
og gjøre noe som er mere lønnsomt enn å la være.
Men hopen med islamsosialister her skjønner ikke sånt.
Kanskje mye av de 950 har en interessant opprinnelsesårsak også.
Slettet bruker
07.05.2019 kl 15:45 652

Her er det kun snakk om å innfri bompengegjeld. Thats it. Og 90 % av folket er for dette.
I stede for fokus på handlingsreglen som nå er grei, og praktiseres greit, bør det lages
en avkastningsregel, og nye operasjonelle forvaltningsregler. Slik at avkastning maksimeres,
og risiko minimeres.
Her er det bare snakk om å flytte 100 mrd. fra en konto til en annen, og at land og folk tjener på det.
Videre at konkurranseevne og fremtidstro øker. At privat/offentlig tipper rett vei.
Slettet bruker
07.05.2019 kl 16:04 646

"Slik at avkastning maksimeres, og risiko minimeres. "

Du må ha sett samme presentasjonen som lurte Terra kommunene i sin tid.
Avkastning øker med riskiko,