Tomra - pant på trappene også i Frankrike?

Kommentatoren
TOM 08.02.2018 kl 18:45 2928

Følelsen er at kamp mot plastforurensing og innføring av panteordninger nå er i ferd med å ta av overalt på kloden! Ting er i gjære også i Frankrike. Regjeringen der skal legge frem "Circular Economy Roadmap" i mars. Pant er på trappene kom det frem da en representant fra regjeringshold uttalte seg på TV tirsdag og Tomra fremheves som aktøren som tilbyr maskiner hvis pilotprosjekt igangsettes i Paris og Marseille. Panteordninger for batterier er tydeligvis også til vurdering. Her er et utdrag fra fransk artikkel om dette, oversatt til engelsk.

As part of the preparation of the Circular Economy Roadmap to be published in March, the government is exploring ways to boost the collection and recycling of household packaging. Named "surety" in this case, the financial instruction figure prominently in the current reflections. This is the result of the consultations currently conducted by Brune Poirson, Secretary of State for Ecological Transition, who spoke on RTL Tuesday morning on this topic. This would include polyethylene terephthalate (PET) bottles, metal cans and batteries. As practiced in Finland or Germany, the instruction consists in attributing to a package a financial value - in the order of 20 cents for a PET bottle - to encourage the consumer to bring it back and thus recover the amount recorded. Brunette Poirson takes care to specify that the operation does not cost anything to the consumers who play the game. But the most fussy are already wondering about the bias of the value-added tax (VAT). Coca-Cola sees this as an effective way to recover used packaging out of the home while the cities of Paris and Marseille could engage in an experiment if the decision to conduct one had to be taken. The Norwegian Tomra offers recovery automata to manage these specific flows.

https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.plastiques-caoutchoucs.com%2FLa-consigne-au-risque-de-la.html&edit-text=
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
09.02.2018 kl 07:11 2699

Fantastisk!! Dette kommer nå i alle siviliserte land. Coca Cola/Pepsi/Nestlé er store pådrivere for pant nå. De har selvfølgelig innsett at det ikke er andre gode alternativer. For dem er det veldig dårlig reklame at deres flasker/bokser flyter rundt i naturen!!

Investor
herv
09.02.2018 kl 08:37 2668

Kjempenyhet. Det ser ut til at pant blir en sak for hele EU.
herv
09.02.2018 kl 17:28 2607

Frankreich prüft Pfand auf Dosen und Plastikflaschen 6. Februar 2018, 13:02 32 POSTINGS Die Regierung will die Plastik-Müllberge abbauen und denkt an eine ähnliche Regelung wie Deutschland sie hat Paris – Gut 15 Jahre nach Einführung des Dosenpfands in Deutschland prüft nun auch Frankreich eine ähnliche Regelung: Das Umweltministerium in Paris erklärte am Dienstag, es erwäge ein verbindliches Pfand auf Getränkeverpackungen wie Plastikflaschen und Dosen. Ein detaillierter Vorschlag soll demnach bis März ausgearbeitet werden. - derstandard.at/2000073737753/Frankreich-prueft-Pfand-auf-Dosen-und-Plastikflaschen
herv
10.02.2018 kl 08:12 2528

I torsdagens rapport fra Investtech anbefales kjøp av aksjer i Sparebanken Øst og Tomra.

Tomra Systems ligger i en stigende trend på mellomlang sikt og har gitt kjøpssignal fra flere rektangelformasjoner innenfor denne. Trenden signaliserer økt optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har støtte ved gulvet i trendkanalen ved cirka 123 kroner, mens det ligger kortsiktig motstand ved 134 kroner. Resultatrapportering er forventet 21. februar. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/To-kjoepsanbefalinger-en-salgsanbefaling2