Gevinstsikring før Q1 eller ikke?

Krustjevskij
NEL 06.05.2019 kl 09:59 6998

Spent på om det kan være noen forsinkelser i byggeprosessen på Notodden. Jeg er litt nervøs før hver kvartalsrapport mtp. dette og det blir spennende ved guidingen i Q1 iforhold til dette. Det er en del robotikk og maskin-utstyr som kreves for å få til en helautomatisk produksjon og alt bør virke smooth for å redusere produksjonskostnader. En forsinkelse er en typisk grunn Nikola kan bruke for å snuse på andre leverandører. Det er vel dette som er en del av det store risikobildet i NEL-caset.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 10:18 6861

Enig med deg.
Men det var en link til en lokalavis på Notodden med bred omtale av NEL og bilder fra byggene.
Intervju med en ansatt eller to også.
Men enig med deg, håper NEL er i rute...
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
06.05.2019 kl 11:34 6660

Sier du det ja, Det finnes vel ikke en link til det klippet et sted?
Jeg har kun pratet med noen som bor der. Det er jo ikke noe klare tegn på noe forsinkelser, men kjedelig hvis det skulle komme. Selve hallen er jo sikkert plankekjøring, men produksjonsutstyret og alle leverandører og underleverandører til dette er det som uroer meg mest. Det er jo ikke alltid ledelsen i et firma sitter med kunnskap om detaljer som kan forsinke hele prosessen. Det kan jo være at de evnt. må droppe noen ledd i produksjonslinjen og gjøre noen av prosessene for hånd i starten. -hvis det skulle være produksjonsutstyr som er forsinket. Kapasiteten må likefullt holdes oppe samt at produksjonskostnader holdes så lave som mulig. Mye nedetid, f.eks det første året, er selvsagt noe som må unngåes. -Viktig å levere til Nikola.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 14:24 6485

Skal lete.

Her har du den:

https://www.industrienergi.no/nyhet/nel-hydrogen-kan-bli-nytt-industrieventyr-pa-notodden/

Var fra Industrienergi 4 april i år.

??
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Framtia
06.05.2019 kl 17:39 6202

Relaterer dere kursfallet i dag med en mulig forsinkelse på Notodden!?? Hvorfor spekulere i dette når fabrikken ikke skal stå ferdig før i 2020...Som du selv sier, så er det vel ingenting som tyder på at det er forsinkelser, enn så lenge...Jeg har lært ila et 30-årig arbeidsliv, at de fleste bekymringer blir det ingenting av...
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 17:44 6168

selskapet har over 1,2 milliarder(!!) aksjer,-hvor mye oppgang forventer dere?

for å ikke å nevne prising ifht. P/E & P/B osv.....
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
chevychase
06.05.2019 kl 18:06 6054

Satser på at NEL stiger imorgen, ref. Tradegate.

https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010081235
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 18:13 6007

Man må være idiot om man ijke GS før tall
Sinsyk prising og selskapet har blodrøde tall
Men fremtiden
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 18:17 5980

Hvem vet hvor haren hopper, men vi vet at den hopper.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2019 kl 20:48 5528

Haren hopper helt klart. Tradgate nå kr 7.88. Nedgangen i dag var vel innenfor limit. Som skrevet av mange i dette fora, ligger det mange triggere som kan utløses i mai. Noe kommer nok, og kanskje også noen nye. Som den i Canada nå. Ser selv ikke minst med spent forventning fram til Regjeringens fremlegging av Hydrogenplanene for Norge, i slutten av mai. Tror fortsatt at kursen ligger på 10 tallet 1.6.19
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
06.05.2019 kl 20:54 5486

Jeg er litt uenig i deg her, samtidig som at jeg har lest en del innlegg fra deg tidligere hvor jeg er helt enig.-bare for å ha sagt det! Det må være lov å ta med i betraktningen den bekymringen som hviler rundt hvorvidt produksjonslinjen blir ferdig og fullt ut operativ til neste år eller ikke. NEL har initiert en produksjon-kostnadsbesparelse på 40% fra dagens nivåer ved bruk av helautomatisk produksjonslinje. Bygget står nok ferdig i 2020, men produksjonslinjen (roboter, IT, regulering) og igangkjøring med besetning og kunnskap, er typiske ting som kan bremse produksjons-effektiviteten. NEL er avhengig av å kunne produsere mer effektivt til Nikola for å tjene penger og bli lønnsom. Jeg ser det som at de i beste fall klarer en kostnadsbesparelse noen år men at den nok med stor sannsynlighet blir mye mye mindre enn 40%.

Ledelsen i et typisk selskap er glade i gode tall og visjoner. Dette forer de media og oss aksjonærer med, naturligvis, for å skape hype,blest og investorer. Det er opp til hver spekulant å lese litt mellom linjene. -er det fakta at Nikola skal kjøpe 700 hydrogenstasjoner eller er det en visjon selskapet har? Prisingen av et selskap er et resultat av tvil, håp, fakta, risikovillighet og -> bekymringer. Og akkurat i disse tider har håp, risikovillighet dyttet kursen veldig høyt og prisingen av NEL (mellom 9-10 milliarder) er som et middels stort konsern i norsk skala; Aker Solution er priset til omkring 11 milliarder, Elkem 16 milliarder, Norwegian 5 milliarder, Da begynner det allerede å lukte litt overtenning for min del. AF Gruppen som bygger landet vårt og får en rekke milliardkontrakter, omsetter for 20 milliarder i året, er veletablert og har positive kvartaler hver gang og er priset til 15.7 milliarder. Man kan jo bli litt betenkt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Framtia
06.05.2019 kl 22:42 5205

Jeg er slettes ikke uenig i dine betraktninger...Jeg vil også referere til hva Løkke sa om utviklingen i prosjektet, noe som kan understøtte noe av "usikkerheten". Løkke nevnte også at prosjektgruppen de satte sammen, avdekket flere positive endringsforslag, som ikke var forutsett i en tidligere fase...Disse endringene oppfatter jeg som fjerning av flaskehalser, noe som forhåpentligvis vil øke effektiviteten ytterligere...eller?...Det er uansett positivt at det jobbes med prosess og kvalitetssikring så tidlig som mulig, for å redusere utvikligskostnader( omveier...) og påfølgende forsinkelser?
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
07.05.2019 kl 11:55 4830

Det er nok mange som har lyst til at dette skal gå bra. Prisingen er bare litt høy. Jeg tror det var få som trodde på den stigningen som har vært den siste tiden. Jeg tror den er drevet av håp og risikovillighet + at den vanlige mannen i gata har gitt sin prisvurdering av NEL og kjøpt på disse nivåene. Eiere av enkeltaksje som ofte er sist inn og sist ut. Jeg tenker at dette kan være en fremtidig topp i en stund fremover og dersom kursen skulle stige videre, tenker jeg at det går an å kjøpe seg inn igjen ved en fremtidig bunn. -altså et fint nivå å sikre seg gevinst og beholde humøret.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Furuen
07.05.2019 kl 12:12 4754

Det er nok ikke den vanlige mannen i gata som har drevet NEL-kursen de siste dagene. Det er vel heller fond og større selskaper som har sett hvilken vei det bærer med grønne investeringer. Drivet i aksjen har vært altfor stort til å tro det er menigmann som står bak. Kanskje vi kan forvente et bud om ikke så altfor lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
JosefK
07.05.2019 kl 12:21 4683


Hallo?

40% er et høyst edruelig tall når man skrur opp produksjonstakten, automatiserer og skaffer seg stordriftsfordeler.

Jeg er temmelig sikker på at det er enda mer å gå på, ferdig innkjørt.

Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
07.05.2019 kl 16:49 4382


Det er ikke logisk å tro at det blir noen forsinkelser etter hvor ordentlig Nel har gjort tingene til nå.
Ikke etter hvilke god kommunikasjon de har med Nikola og andre sammarbeidspartnere.
Og heller ikke etter hva de har levert til nå.

Ting er, og blir nok også, rimelig på stell.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
07.05.2019 kl 18:03 4214

Nel lanserer containerisert storskala PEM elektrolyser

Nel Hydrogen Electrolyser, et datterselskap av Nel ASA, lanserte i dag offisielt M Series-beholderen Proton ™ PEM elektrolyser

"Vi har brukt betydelig innsats i løpet av det siste året for å fullføre utformingen av vår M Series Proton ™ PEM elektrolyser i en containerisert versjon. Det er en glede å nå offisielt inkludere dette produktet i vårt produkttilbud, og vi opplever allerede betydelig interesse for denne løsningen på markedet, sier Anders Søreng, CTO fra Nel.

Den containeriserte versjonen av M-serien leveres som standard 1 og 2 MW (200 og 400 Nm3 / hr) konfigurasjoner. Skalering fra 1 MW-plattformen til 2 MW-plattformen og slik at flere enheter enkelt kan integreres i feltet, var et viktig hensyn under utviklingen.

"Vi legger stor vekt på markedet og våre kunders behov. Med den beholdede M-serien Proton ™ PEM-elektrolyser tilbyr vi den samme robustheten og påliteligheten til våre konvensjonelle M Series-enheter, noe som muliggjør raskere og mer fleksibel installasjon, sier Søreng.

Tilleggsinformasjon

For ytterligere informasjon om containeriserte PEM elektrolyserer fra Nel, vennligst kontakt John Speranza, VP Produktsalg og markedsføring, info@nelhydrogen.com eller besøk vår hjemmeside: https://nelhydrogen.com/product/m-series-c/
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
08.05.2019 kl 01:49 3869

Denne lanseringen kunne kommet for tre uker siden eller om tre uker til. -plutselig var dette produktet ferdig dagen før tallene slippes. Det er en positiv nyhet, men kommer nok nå for å prøve å hindre kursen i å synke etter tallene er lagt frem i Q1. Vet ikke om jeg tolker det så optimistisk med tanke på hva dette kan tyde på. La oss håpe på at kostnadskontroll ikke blir et tema fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Framtia
08.05.2019 kl 06:45 3682

Dette støtter jeg! Jeg vil tro at det er større aktører som har presset opp kursen...Jeg er uansett positiv til Nel og ser bra oppside på litt sikt, så da får bare veien dit bli litt humpete?Blir spennende å høre hvor Nel ligger i dag? og veien videre...Lykke til stayere?
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
tommbakk
08.05.2019 kl 07:33 3450

Jeg tror det samme. Nyheten igår er nok for å sukre "pillen", dvs Q1-tallene. De kunne sluppet PEM-nyheten når som helst, men den kom etter børsens stengetid.

Og, ikke overraskende, driftsresultatet har rødere tall.

Nå skal ingen tolke meg dithen at jeg ikke tror på NEL. Det gjør jeg fortsatt. Men jeg solgte meg ut sist fredag og resten på mandag. The Donalds lille Kina-tweet hjalp til å ta avgjørelsen.

NEL kommer, de. Men grunnet den eksplosive kursøkningen generelt i år, og særlig de siste to ukene, så synes det klart at det nå kommer en korreksjon ned. Jeg tror den ville kommet så og si uansett både pga gevinstsikring samt markedsuro. Men det at selskapet taper MER penger, vil nok medføre et ekstra press, særlig idag og imorgen.

Likevel, hvem vet, mulig Clearstream bare fortsetter å hamstre aksjer.

For min del er NEL en favorittaksje, og jeg blir ikke stående lenge utenfor.

Likevel, ETT spørsmål melder seg hos meg: Løkkes tidligere guiding om grønne tall på bunnlinjen begynner å gå ut på dato.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
08.05.2019 kl 07:41 3382

Ikke sikker på at det kortsiktig er noen trøst at guidingen er oppløftende nok til å redde en nedgang i kursen i dag. NEL melder nemlig om minus 51,3 millioner kroner i 1. kvartal 2019, mot minus 30,1 millioner kroner i samme periode i fjor, ifølge Hegnar.
Redigert 20.01.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare