NYBilsalget faller, bensin og dieselbil utgjør igjen over 60%

Basse
07.05.2019 kl 08:47 359

Som ventet fortsetter bilsalget i Norge den negative trenden som startet i fjor høst. Fordelingen mellom bensin/diesel og batterikjørtøy nærmer seg igjen normalen, utover året vil stadig fler populære modeller igjen kunne leveres etter WLTP justeringer. Oppgaderte VW Passat GTE, BMW 330e osv. På vårparten 2020 kommer ny Golf og det vil ikke overraske om den tar salgstronen "som vanlig" i 2020, selv om e-Golf fases ut til fordel for mer omfattende mild-hybrid-bensin og dieseldrivlinjer.

Stigende renter gjør det dyrere å lease/privatleie og øker prisen på bilfinansiering for de som vil eie bilen selv.
Samtidig er muligheten til å spare ved å bruke batterikjøretøy i ferd med å bli kuttet kraftig, bompenger innføres og lading som ikke gjøre hjemme i egen stikkontakt blir stadig dyrere, lader man hos privat selskap kan det ofte være dyrere enn å fylle bensin (og dermed enda oftere dyrere enn å tanke diesel).

Økonomien i bilhold generelt heller mot at det er enda mer gunstig å kjøpe bruktbil, og alle mest en dieselbil, eie dieselbilen sin selv, eie den lenge og stelle godt med den.



Redigert 07.05.2019 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

En kompis leter etter nyere brukt BMW diesel av et bestemt slag, noe han gjør ca annehvert år, og han sier at det begynner å merkes at det er solgt færre de senere årene da utvalget ikke er som det pleide.
mishka
07.05.2019 kl 11:12 272

I siste nr. av AMS var det en stor reportasje om VW ID og Golf 8. Adm.direktør i VW, Herbert Diess, kunne fortelle at på ID vil de tape 3000 euro på hver bil de selger frem til 2025 når det kommer en del flere biler på samme plattform. Dette skal de ta igjen på Golf 8 og derfor er det nå så viktig for VW å få Golf 8 på banen kjappest mulig. Forbrukerne vil naturlig nok stille seg spørsmålet om Golf da blir overpriset for å backe opp tapet på batteribilen ID.