Hydrogen nyhetene:
Audi gasser på med hydrogen:
https://www.wardsauto.com/industry/audi-renews-hydrogen-fuel-cell-development
Bosch går large-scale:
https://www.autonews.com/suppliers/bosch-plans-large-scale-fuel-cell-output
Industri giganter satser på H2 gass turbiner:
http://www.hydrogenfuelnews.com/major-power-equipment-manufacturers-focus-on-hydrogen-gas-turbine-development/8537472/
Og så tar vi en tur til månen:
http://www.thespacereview.com/article/3706/1
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
J B God
07.05.2019 kl 12:30
2321
QQLLTT : )
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
MrPutter
07.05.2019 kl 12:50
2180
God idè, JosefK
La oss samle nyheter i denne tråden
MrPutter
La oss samle nyheter i denne tråden
MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
07.05.2019 kl 18:35
1666
Ny melding
https://newsweb.oslobors.no/message/476226
Nel lanserer tirsdag en ny ProtonT PEM elektrolysør i containerstørrelse, det opplyser selskapet i en pressemelding.
– Vi har lagt ned betydelig innsats over de siste årene for å fullføre designet på vår M series ProtonT PEM elektrolysør i containerstørrelse. Det er en glede å nå offisielt kunne inkludere dette i vår produktportefølje, og vi har allerede mottatt stor interesse for denne løsningen i markedet, sier teknologisjef Anders Søreng i Nel i en uttalelse.
Søreng forteller videre at de følger nøye med på hva markedet og kundene etterspør, og at med denne lanseringen kommer med et nytt og robust produkt som muliggjør raskere og mer fleksibel installasjon.
https://newsweb.oslobors.no/message/476226
Nel lanserer tirsdag en ny ProtonT PEM elektrolysør i containerstørrelse, det opplyser selskapet i en pressemelding.
– Vi har lagt ned betydelig innsats over de siste årene for å fullføre designet på vår M series ProtonT PEM elektrolysør i containerstørrelse. Det er en glede å nå offisielt kunne inkludere dette i vår produktportefølje, og vi har allerede mottatt stor interesse for denne løsningen i markedet, sier teknologisjef Anders Søreng i Nel i en uttalelse.
Søreng forteller videre at de følger nøye med på hva markedet og kundene etterspør, og at med denne lanseringen kommer med et nytt og robust produkt som muliggjør raskere og mer fleksibel installasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
Hydrogensykkel - Handelsblatt 07.05.2019
https://www.handelsblatt.com/auto/nachrichten/brennstoffzelle-im-pedelec-dieses-fahrrad-faehrt-mit-wasserstoff/24311646.html?ticket=ST-1626660-g06puugGSFNPVfZ3ymAd-ap3
https://www.handelsblatt.com/auto/nachrichten/brennstoffzelle-im-pedelec-dieses-fahrrad-faehrt-mit-wasserstoff/24311646.html?ticket=ST-1626660-g06puugGSFNPVfZ3ymAd-ap3
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
Må bare kommentere den sykkelen!
Den var tøff!! Rått konsept.
??????
Den var tøff!! Rått konsept.
??????
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
Kanskje du har heller lyst på den:
https://www.n-tv.de/auto/Erstes-Wasserstoff-Mountainbike-article20817132.html
https://www.n-tv.de/auto/Erstes-Wasserstoff-Mountainbike-article20817132.html
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
stockwalker
07.05.2019 kl 20:54
1228
Norge har et spesielt forhold til hydrogen. Vi var tidlig ute med å produsere hydrogen ved bruk av vannkraft og elektrolyse fra vann (eller egentlig en vandig løsning av alkalihydroksider). Ved Norsk Hydro i Rjukan ble hydrogen fra 1928 fremstilt slik i hovedsak for å brukes i produksjon av ammoniakk til kunstgjødsel, med hydrogengass til andre formål og tungtvann som biprodukt. Nå produseres hydrogen industrielt billigere fra damp-reformering av naturgass, og bare 4 % av verdens hydrogen kommer fra elektrolyse – mest der det trengs spesielt rent hydrogen eller der det er naturlig å bruke elektrisitet lokalt for å fremstille hydrogen. Det siste er aktuelt i fremtiden når hydrogen kanskje blir et vanlig drivstoff og brukt til mellomlagring av solenergi; Hydrogen Technologies (tidligere Norsk Hydro Electrolyzers) viderefører i dag Hydros teknologi på området og er blant verdens ledende produsenter av elektrolysører.
Norge har også vært langt fremme innen forskning på hydrogenlagringsmaterialer, takket være tidlig satsing på forskningsreaktoren på institutt for Energiteknikk (IFE) på Kjeller, der norske materialvitere i mange tiår har kunnet studere bl.a. metallhydrider: Mens tyngre atomer i faste stoffer kan studeres med røntgen- eller elektrondiffraksjon er hydrogen nesten ”gjennomsiktig” for disse typer stråling; nøytroner derimot har stor interaksjon med hydrogenkjerner, og atomreaktoren er derfor viktig for utviklingen av hydrogenlagringsmaterialer.
Hydrogen er viktig for Norge fordi vi ønsker å forbindes med en ren, miljø- og klimavennlig energibærer som kan fremstilles fra vann med fornybar energi. Og vi ønsker å levere hydrogenteknologi til beste for verdens klima og – må det vel innrømmes - vår egen industri og velferd. Vi har de siste årene hatt mange offentlige utvalg for utredninger, strategier og handling omkring hydrogen. Norges Forskningsråd har opprettet en plattform – Hydrogenplattformen – for å samle norsk forskning og utvikling på området. Norsk Hydrogenforum er en annen organisasjon som har arbeidet godt og lenge for å fremme interesse for og kunnskap om hydrogenteknologi. Norske og internasjonale miljøvernorganisasjoner støtter opp med kompetanse på høyt faglig nivå. HyNor – hydrogenveien som skal gjøre det mulig å fylle hydrogen og kjøre hydrogendrevet bil fra Stavanger til Oslo er blant ledende prosjekter på verdensbasis for å fremme hydrogendrevet transport. Den skal etter hvert inkludere Bergen og Romerike og knyttes til Sverige og resten av Europa
Norge har også vært langt fremme innen forskning på hydrogenlagringsmaterialer, takket være tidlig satsing på forskningsreaktoren på institutt for Energiteknikk (IFE) på Kjeller, der norske materialvitere i mange tiår har kunnet studere bl.a. metallhydrider: Mens tyngre atomer i faste stoffer kan studeres med røntgen- eller elektrondiffraksjon er hydrogen nesten ”gjennomsiktig” for disse typer stråling; nøytroner derimot har stor interaksjon med hydrogenkjerner, og atomreaktoren er derfor viktig for utviklingen av hydrogenlagringsmaterialer.
Hydrogen er viktig for Norge fordi vi ønsker å forbindes med en ren, miljø- og klimavennlig energibærer som kan fremstilles fra vann med fornybar energi. Og vi ønsker å levere hydrogenteknologi til beste for verdens klima og – må det vel innrømmes - vår egen industri og velferd. Vi har de siste årene hatt mange offentlige utvalg for utredninger, strategier og handling omkring hydrogen. Norges Forskningsråd har opprettet en plattform – Hydrogenplattformen – for å samle norsk forskning og utvikling på området. Norsk Hydrogenforum er en annen organisasjon som har arbeidet godt og lenge for å fremme interesse for og kunnskap om hydrogenteknologi. Norske og internasjonale miljøvernorganisasjoner støtter opp med kompetanse på høyt faglig nivå. HyNor – hydrogenveien som skal gjøre det mulig å fylle hydrogen og kjøre hydrogendrevet bil fra Stavanger til Oslo er blant ledende prosjekter på verdensbasis for å fremme hydrogendrevet transport. Den skal etter hvert inkludere Bergen og Romerike og knyttes til Sverige og resten av Europa
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare
Og, det kommer til å bli viktigere. EU har vedtatt at alle fossile energikilder skal bort innen 2050. Hva betyr det for norsk gasseksport og forsåvidt også mesteparten av oljeeksporten? Har Equinor og de andre olje/gass selskapene tenkt over dette? Hva vil de foreta seg? Olje og gass består av to typer atomer, hydrogen og karbon. Vil det ikke da være nærliggende å tro at de vil, på ett eller annet tidspunkt, i god tid før 2050, måtte foreta en stor omveltning? Er det ikke da naturlig å se for seg at det er hydrogen atomene som må skilles fra karbon, og rørledningene til Europa fylles med hydrogen istedenfor naturgass? (NEL har løsninger for dette) Utfordringen blir hvor de skal gjøre av karbonet? Injisere det på kontinentalsokkelen, eller andre steder, må være en nærliggende løsning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:31
Du må logge inn for å svare