Lakseaksjer - en trygg havn.

Gladlaks8
09.02.2018 kl 07:57 13988

Lakseaksjene gikk ned opptil 30 % før børsuroen. De er derfor godt rustet til å stå imot korrigeringen som nå pågår. Men spåmannen i Nordea vil nok dukke opp i løpet av dagen for å prøve å få kursene ned mot sine tullete kursmål. Konklusjonen blir derfor: Vi som handler i lakseaksjer kan trygt kose oss med OL og vente til korreksjonen er over.
Redigert 20.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
saulus
23.02.2018 kl 16:07 7857

Enig Milk. Men alt kan diskuteres. Personlig synes jeg 7 % dødelighet blant kyr er langt verre enn 15 % blant fisk. Men ingen ønsker stor dødelighet noe sted. Jeg synes det er helt greit at næringen får litt tyn for kosrtsiktige løsninger for problemene. Alt taler for at næringen må skjerpe seg for miljøets, fiskens og lønnsomhetens skyld. Alle tjener på det på sikt. Men det er mange vikarierende motiver i debatten, og det er lov å løfte blikket litt for å se på hva saken faktisk gjelder: Matproduksjon til verden, mange arbeidsplasser og stor verdiskapning, bærekraft og etikk - alt i en salig blanding
Gladlaks8
24.02.2018 kl 09:16 7710

Noe overraskende er det at Nordea nå har begynt å se positivt på Salmar og andre lakseaksjer. Begrunnelsen er dog noe tynn til Nordea å være. Kan det tenkes at bankens spåmann plutselig har skimtet verdipapirhandelloven § 3-8 i sin krystallkule.
Slettet bruker
24.02.2018 kl 09:36 7706

Din begrunnelse er er i alle fall tynn, for en så alvorlig beskyldning.
delta
25.02.2018 kl 23:08 7399

Sterke lakseaksjer i det siste! Og i en tid framover?

Skikkelig comeback for lakseaksjene i det siste. Etter en periode med overraskende lav laksepris har prisen innhentet seg. Og det på sterk vekst i slaktevolumene år over år inntil helt nylig. Det kan høres ut som om lavere laksepris til sluttbruker har kommet raskere enn hva jeg så for meg, og det har stimulert etterspørselen til å ta unna relativt sterk økning i slaktevolumene i år på brukbare priser.

I mine verdimodeller for sektoren har jeg lagt til grunn at MHG Farming Norway oppnår langsiktig EBIT på kr. 13 pr. kg (real kr, dvs. i 2017-pengeverdi), noe som ved antatt EBIT-kostnad på kr. 36 tilsvarer langsiktig gjennomsnittpris for superior laks fra Norge på kr. 50 (i real kr.) (kr. 1 går i prisfradrag i snitt for laks som er av lavere kvalitet enn superior). MHG Farming Norway hadde i 2017 EBIT-kostnad på nesten kr. 39 pr. kg på 210k tonn slakting. Normalisert slakting for MHG Farming Norway holder jeg på 250k tonn før tillegg for vekst pga. «volumkjøp» iht. trafikklyssystemet og vekst pga. gradvis vektøkning for smolt satt i sjøen. EBIT-kostnad pr. kg vil komme noe ned med økt slaktevolum ift. 2017 også pga. at de mer eller mindre faste kostnadene totalt vil fordeles på flere kg slaktet ved volumøkning.

Forwardprisen for 2018 ligger nå rundt kr. 55, og det kan være realistisk. Dermed kan det være mulig å oppnå minst det jeg anser som normalisert margin pr. kg i år.

Er så MHG billig i dag? Gitt oppfatning om langsiktig EBIT-margin vil fair multippel være en vesentlig faktor i verdsetting. Dagens aksjekurs (kr. 157,70 hvor MHG siste børsdag gikk ex utbytte kr. 2,60) impliserer i min modell en multippel på 15 (som i sin tur tilsier beta=1,2), noe som jeg mener kan forsvares selv om det er høyt i historisk sammenheng for MHG.

Spørsmålet er om høyere multippel kan være fair. Det vil kanskje være å strekke det litt, men kanskje kan beta= 1,1 som korresponderer med multippel 16,2 i min modell være forsvarlig. Det kan i så fall forsvare DCF og kursmål pr. aksje på kr. 172.

Hvem vet, kanskje kan optimisme om mer stabilitet i langsiktige årsmarginer medføre at reprising av sektoren fortsetter oppover med beta= 1 og multippelekspansjon til 17,5 medførende aksjekurs kr. 188? MHG har nylig med begrunnelse i forventning om sterke langtidsutsikter også pga. regulatoriske forhold som begrenser mulig årsvolumvekst i sektoren begrunnet mål om en høyere netto rentebærende gjeld enn hva de har signalisert før.

Aksjeanalytikerne har i stor grad nedgradert sektoren den senere tid etter som spotprisene var lave en periode. For flere selskaper er analytikerne veldig delte i oppfatningen med mange kjøpsanbefalinger og like mange salgsanbefalinger. Flere av aksjekursene ligger over snittkursmål for analytikerne. For noen få aksjer er det overvekt av kjøp, f.eks. betydelig overvekt for NRS. Muligens har flere analytikere blitt for negative til sektoren. Har aksjemarkedet blitt så oppdatert og «utdannet» mht. laksesektoren at de overgår analytikerne hvor analytikerne blir «løpende etter aksjemarkedet» (dvs. analytikernes syn på lakseaksjene lagger i tid i forhold til hva som er fair oppfatning av sektoren)? Vi har sett at analytikernedgraderinger de siste månedene delvis har trykket aksjekursene en kort periode, men kanskje ikke har hatt særlig betydning for aksjekursene sett over litt tid.

Hvor kursen går de nærmeste par mnd er ikke så lett å forutsi i likhet med det enorme comebacket som har vært i aksjekursene i sektoren. Det kan se ut til at det i alle fall noen måneder framover kan bli veldig sterk spotpris på laks, noe som kan være bullish også for aksjekursene de neste månedene. Mulig multippelekspansjon hvis aksjemarkedet deler MHGs oppfatning om sterke langsiktige marginer og mer marginstabilitet kan også være en positiv kursdriver i tiden framover. Aksjekursene til de beste selskapene i sektoren vil i så fall ventelig stige. Det kan være understøttende også dersom det generelle aksjemarkedet fortsetter å ligge nær ATH eller setter ny ATH.

Jeg holder selskaper som BAKKA og SALM som de mest veldrevne lakseselskapene på OSE. MHG er en gigant størrelsesmessig og har kommet seg sterkt de siste årene. NRS har over tid hatt gode marginer pr. kg sammenlignet med f.eks. SALM. Og har realisme i sterk volumvekst med konsesjoner de allerede har. Og det synes så langt som at triploid laks ikke gir dårligere økonomiske resultater enn diploid. LSG er også et godt selskap, og driften på oppdrett av laks og ørret kommer forhåpentligvis sterkt tilbake og på nivå med de beste. GSF har lenge hatt utfordringer, er i bedring, men presterer fortsatt ikke så godt som de beste.

Hvis vi ser på det aksjetekniske, er bildet mer nyansert. MHG og BAKKA er nå ved gamle kurstopper når man korrigerer for utbytter over tid, SALM er over, LSG og NRS under i likhet med GSF. Brudd opp over gammel historisk kurstopp er bullish TA-messig. Det vil være interessant om aksjekursen i MHG og BAKKA møter mye motstand nå og er i stand til å bryte opp. Jeg tror fundamentale forhold i stor grad har vært bestemmende for kursutviklingen og vil være bestemmende framover. SALM har brutt opp over tidligere kurstopper fordi de har prestert meget bra i forhold til de fleste i bransjen. GSF lagger fordi de skuffer over tid i forhold til forventningene.
Redigert 25.02.2018 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
delta
27.02.2018 kl 10:52 7168

Lite slakting for tiden og spotpris rundt kr. 65 i øyeblikket. Det er nok ikke så overvettes mye 16G igjen så det borger for sterke priser for resten av 16G i alle fall. Mye slakting tidligere i år og veldig kaldt i sjøen med lite vekst bidrar til lavere biomasse nå enn mange antok for en stund siden.
Gladlaks8
28.02.2018 kl 08:53 6976

Da er det bare å kjøpe lakseaksjer. SSB melder om økning av lakseprisen til 62,20 (10 %), og økning av volumet med 4,2 %.
saulus
28.02.2018 kl 23:32 6801

Operasjonell ebit per kg 2017 med LSG:
SALM 23,4
MHG 20,76 (1 eur=9,7)
NRS 22,1
GSF 14,4
BAKKA 28,29
SSC 13,28
LSG 21,1
saulus
01.03.2018 kl 08:21 6722

Tar med NTS - som jo kjøpte seg inn i oppdrett på Island i fjor. Snitt EBIT per kg på de 3 kvartalene ble 24,5 kr.
Dieseldyr
01.03.2018 kl 12:56 6642

Lakseprisen gjør et nytt hopp denne uken.
Gladlaks8
07.03.2018 kl 08:06 3265

SSB melder at lakseprisen i uke 9 er 65,16 og kvantumet er redusert med 3,4 % fra samme uke i 2017. Det betyr at lakseoppretterne tjener gode penger.
saulus
07.03.2018 kl 08:24 3265

Også interessant å se at prisen er 9,4 % høyere enn tilsvarende uke i 2017. Det var konsensus blant eksperter for inntil kort tid siden at 2018-prisene skulle bli betraktelig lavere enn i 2017. Det kan de jo fortsatt, men det viser vel sannheten i den gamle devisen om at det er vanskelig å spå, især om fremtiden.
aksjeguru2007
07.03.2018 kl 21:53 3265

At lakseprisene stikker for høyt bør ikke være i næringens interesser. Greit nok hvis en skal være kortsiktig, men prisene slår tilbake som en boomerang når den ene etter den andre av kjøperne forsvinner.
Å bygge opp en kundestamme er en langdryg affære. Å rive kundestammen ned er gjort på et øyeblikk, og uerstattelig skade er da oppstått for samlet næring.
Redigert 07.03.2018 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
saulus
07.03.2018 kl 23:48 3266

Er ikke sikker på det, aksjeguru2007. Høye priser i spot nå er i og for seg normalt frem mot påske, at den er høyere enn enkelte spådde henger sammen med fornuftige forklaringer. Spotpris er i beste fall indikativt for inntjeningen sett i større tidsperspektiv, og påvirkes av både lokale og internasjonale hendelser. Nivået hjelper selvfølgelig selskapene mot bedre forwardpriser og gunstigere kontraktsdekning. Akkurat nå går råvareprisene som inngår i fiskeforet opp (særlig soya): Dermed er det betryggende at også kiloprisene på oppdrettsfisk øker. Men det er riktig nok at laks konkurrerer mot annen mat, og sånn sett er prissensitiv. Jeg tror likevel den har en del å gå på i så henseende.