HEX Q1-2019 rapport ser fin ut


Tredobling for Hexagon Composites etter milliardkjøp
26 minutter siden · Hans Jordheim
Hexagon Composites, som produserer gasstanker i kompositt, har levert en kvartalsrapport som viser kraftig vekst fra samme periode i 2018.
I årets tre første måneder omsatte selskapet for 821,8 millioner - 97 prosent opp fra de 416,3 millionene i fjor.
Brutto driftsresultat (ebitda) beløp seg til 92,2 millioner og resultatet etter skatt kom på 68,4 millioner.
Sammenlignet med første kvartal i 2017 økte tallene med henholdsvis 95 prosent og 197 prosent.
Resultatshoppet henger sammen med at dette er første kvartal etter at Hexagon Composites fullførte kjøpet av Agility Fuel Solutions, et selskap som leverer drivstoffsystemer til kjøretøy, innenfor segmentene gass, hydrogen og elektrisitet.
4. januar i år ble oppkjøpet fullført og selskapene konsolidert under samme regnskap, da Hexagon kjøpte den andre halvdelen av selskapet for rundt én milliard kroner. Agility Fuel Solutions-segmentet stod for 444 millioner av omsetningen og et brutto driftsresultat på 54 millioner kroner.

https://aksjelive.e24.no


Hexagon Composites ASA: Results for the first quarter 2019
In the first quarter 2019 Hexagon Group generated NOK 821.8 (416.3) million in
revenues and recorded an operating profit before depreciation (EBITDA) of NOK
150.3 (66.5) million, driven by the strong performance of Agility Fuel
Solutions, consolidated for the first time in this quarter after its acquisition
on 4 January. The acquisition included a net gain on the transaction of NOK
69.4 million. Operating profit (EBIT) was NOK 92.2 (47.3) million and
profit/loss before tax came to NOK 66.1 (31.3) million.

Key developments

* Closed the Agility Fuel Solutions transaction on 4 January 2019
* Agility extended exclusive long-term agreement with New Flyer Industries
with total value of MUSD 75 (approx. MNOK 640)
* Awarded order for TITAN® transport modules from Certarus with a total value
of MUSD 8.1 (approx. MNOK 70)
* Completed a private placement raising MNOK 493 of new share capital
* Placed a new senior unsecured bond of NOK 1.1 billion to complete the long-
term financing of the Agility transaction
* Awarded contract from Audi to supply hydrogen tanks for development and
small FCEV serial production


Key developments after balance sheet date

* Agility launched high-performance battery packs and electric drivetrains,
which will be delivered to multiple truck OEM electric vehicle programs
* Awarded order for TITAN® transport modules from Certarus with total value of
MUSD 5.2 million (approx. MNOK 45)

https://newsweb.oslobors.no/message/476269
Nanoq
08.05.2019 kl 08:21 3981

Ja, SPESIELT NÅR VI VET AT SELSKAPETS MARKEDSVERDI BARE ER 7,4 MILLIARDER KR.

Sammenlignet med andre tilsvarende vekstselskaper, så er HEX veldig billig prissatt..
Tviler sterkt på at det varer lenge med den lave prisen med den store veksten og de kjempe gode framtidsutsiktene som selskapet har.

Redigert 08.05.2019 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Aiko
08.05.2019 kl 08:40 3853

Håper dette vil gi grunnlag for utbetaling av utbytte:
Sann
08.05.2019 kl 09:03 3757

Og hvorfor faller da kursen?
Nanoq
08.05.2019 kl 09:14 3699

Hos meg stiger kursen...du burde kanskje skifte nettbank?
trigger1
08.05.2019 kl 09:15 3702

Aiko - utbytte? Det blir sevfølgelig ikke utbytte på en god stund. Selskapet er inne i en meget sterk vekstfase med tilhørende investeringsintensitet - særlig innenfor hydrogen. Da er ikke akkurat utbytte først på agendaen.
Grunnen til initielt fall i aksjekursen er vel at tallene kom inn under konsensus - særlig pga LPG. Se på webcast og Carnegieanalytikerens spørsmål og svar fra Engeset. Engeset satte skapet på plass. Dette blir ingen lineær reise, men reisen kommer (slik jeg ser det) til å preges av en offensiv vekst.
Skogly
08.05.2019 kl 09:17 3686

Stup i opning, så rask innhenting. Hva skjedde?
Knalltall fra selskapet burde ikke utløst fall.

Her er det bare å kjøpe litt mer i dippen. Rart folk hamstrer NEL når Hex ser så mye bedre ut på alle måter.
Nanoq
08.05.2019 kl 10:15 3527

Rapporten for Q1 har mye interessant stoff.

La spesielt merke til at CNG-markedet (komprimert naturgass) ser ut til å være i sterk vekst, og at bl.a. VW Group ekspanderer innenfor CNG også i personbil-markedet.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f0affddf-8546-4beb-85b0-584f72cb1de0

I mange land som USA er jo naturgass veldig billig, og finnes i enorme mengder i stort sett hele landet. Og fordi naturgass jo også er mye mer klimavennlig enn diesel/benzin (mellom 40 og 80% mindre CO2-utslipp), så vil CNG i mange land med lavutslipps-politikk kunne bli et attraktivt alternativ til både FCEV og BEV. Dette gjelder både tungtransport/busser og personbil-markedet.

Med HEX's plassering helt sentralt i dette CNG-markedet og i hydrogenmarkedet, så ser det veldig godt ut for selskapets framtidige vekst og inntjening.




Redigert 08.05.2019 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Skogly
08.05.2019 kl 10:23 3502

Har inntrykk av at Hex lever i skyggen av Nel. Går Nel mye drar Hex seg noe etter.
Men synes Hex har er vel så bra som Nel og sitte i framover!
Nanoq
08.05.2019 kl 10:45 3444

Risikoen i HEX er mye lavere enn i NEL, imo. Og oppsiden kan være minst like stor. Alle steder hvor hydrogen og CNG skal være en del av transportsektoren skal det brukes trykktanker. Og mange steder i industrien og i boligmassen hvor hydrogen og naturgass også vil erstatte sort energi i framtida, skal det også brukes trykktanker.

Dette trykktank-markedet kan bli helt enormt stort om få år.

Og HEX er verdens største på området, og allerede med utallige tilfredse kunder spredt over hele jordkloden.
Og med lengst erfaring, med viktige patenter og godkjennelser, og med den mest automatiserte og rasjonelle produksjonen.
Redigert 08.05.2019 kl 10:59 Du må logge inn for å svare

Audi, Honda, GM, Nikola, New Flyer...
Redigert 08.05.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.05.2019 kl 11:25 3356

En liten rundvisning på Hexagons Agility-fabrikk i USA.

Siden denne artikkelen ble skrevet i august 2018, så har Hexagon Composites kjøpt opp de siste 50 % av aksjene i Agility Fuel Solutions, og har derfor i dag 100% eierskap. Og har i år satset stort på at hydrogen-markedet vil vokse kraftig i årene framover. Noe som bl.a. skyldes hydrogen-partneravtalen med Audi/VW Group.

https://www.compositesworld.com/articles/plant-tour-agility-fuel-solutions-salisbury-nc-us

Plant Tour: Agility Fuel Solutions, Salisbury, NC, US

This systems integrator enables CFRP pressure vessel growth in commercial vehicles by combining composites and alternative fuel systems expertise.

Article Post: 8/1/2018

GINGER GARDINER, Senior Editor, CompositesWorld

Agility Fuel Solutions (Costa Mesa, CA, US) has become a global leader in the manufacture of Type IV composite cylinders and alternative fuel systems in commercial vehicles. These include Class 7 and 8 tractor-trailers, refuse collection trucks, transit buses and medium-duty trucks and buses. When combined with cars and light-duty vehicles, the global fleet totals 25 million vehicles. In the US alone, there are more than 175,000 natural gas vehicles (NGVs, which also include liquid natural gas or LNG), with 50 manufacturers producing 100 models of vehicles and engines.

There’s good reason for growth in CNG adoption. Natural gas can cost up to 60% less than gasoline and diesel fuel and reduces greenhouse gas (GHG) emissions by 30-90%, so the market for these alternative fuel vehicles is significant.
Redigert 08.05.2019 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
focuss
08.05.2019 kl 12:33 3325

Bør være i alles portefølje.
Aurora12
08.05.2019 kl 12:35 3304

Ikke langt til vi ser kr. 50 pr. aksje

En god dag på ,børsen med HEX/NEL i "portisen". Tror at Hex på "sikt"har det største "potensialet"!!!
Aiko
08.05.2019 kl 13:25 3213

Ble da utbetalt ett lite utbytte i 2018 etter flere magre år på utbyttesiden.
Ikke unaturlig å tro på flere utbytter fremover, selv om man jo skjønner at vekst vil koste i de nærmeste årene.
Sitter godt og langsiktig i Hex :)
canarias
08.05.2019 kl 13:58 3176

Sitter tyngst inne i HEXAGON og på sikt bør vi bikke 200 kroner , NEL er også fin å ha i porteføljen, sammen er de dynamitt .
focuss
08.05.2019 kl 15:40 3050

Skal vel noen milliarder NEL kroner inn i HEX etterhvert.

HEX i bra driv nå RT:42,85 6.06% opp!

Caset er meget bra styrket!
Nanoq
08.05.2019 kl 17:22 2922

Dagens HEX-omsettning på OSE var på 1,8 mill. aksjer = 75,4 mill. kr. og med en kursstigning på +5,5%. Det er riktig mye, og det lover godt framover.

Vekstutsiktene og potensialet de neste 10+ årene er fantastisk gode, her kan det komme en mangedobbling av aksjekursen i løpet av få år når store deler av transportsektoren med biler, trucks, busser, tog og skip skal legges om fra diesel og bensin til hydrogen, biogass/metan og komprimert naturgass (CNG).
Og alle disse gassene skal på trykktanker, både store og små tanker. Og mange av dem blir garantert laget av verdens største produsent av disse tankene, Hexagon Composites.

Det blir stort det her, så hold godt fast på aksjene, folkens. På børsen blir verdiene nemlig alltid overført fra de utålmodige til de tålmodige.

Redigert 08.05.2019 kl 17:23 Du må logge inn for å svare

Klatrer "oppover" var heldig i dag med akkumulering i morges!!!

HEX Tradegate i kveld?
Nanoq
08.05.2019 kl 22:06 2647

43,30 på Tradegate

tyskerne er åpenbart tilfredse med rapporten og guidingen fra CEO Engeseth.

PS.: Spennende om utlendingene i Clearstream Banking fortsetter med å kjøpe noen hundre tusen aksjer pr. uke framover. De er jo største aksjonær i NEL nå med mer enn 15%, og i HEX eier de jo ca. 2,3% av aksjene nå. Jevnt stigende de siste mange månedene.

Hvem som skjuler seg bakom disse kjøpene kan man jo så spekulere på.
Redigert 08.05.2019 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
canarias
09.05.2019 kl 14:10 2393

Vi trender oppover men har har vi ingen høydeskrekk i det hele tatt, tvert om.

Hexagon expanding its capacity in Germany!

PRESS RELEASE

Hexagon Composites. business area Hexagon Purus is substantially increasing its production capacity of high-pressure fuel tanks for CNG-powered passenger cars to meet the growing demand in Europe. Hexagon Purus recently entered into an agreement with its largest customer, Volkswagen AG, to triple the annual production volume.



In 2017, Volkswagen together with German operators of CNG (Compressed Natural Gas) filling stations and gas networks committed to driving the expansion of CNG mobility in Germany. Since the start of the campaign, the increasing registration figures confirm that CNG engines are currently the type of power unit experiencing the most robust growth.



.The importance of natural gas and biogas in addressing the environmental requirements is increasingly being recognized. Gas mobility is the fastest way to reduce CO2 emissions in the transportation sector due to existing infrastructure and available technology,. says Alfred Walberer, Vice President CNG Light-Duty Vehicles of Hexagon Purus. .We are proud to be a trusted partner of Volkswagen. Through this joint effort of increasing our production output for low-emission passenger car fuel tanks, we are contributing to the decarbonization of the transport sector..



Since 2013, Hexagon Purus (formerly Hexagon xperion) has been a serial supplier to Volkswagen for the CNG car models Golf TGI and Audi A3 Sportsback g-tron. From 2019, Hexagon has started to supply lightweight composite cylinders to SEAT Leon and Skoda Octavia. These models are mono-fuel vehicles with a longer range and increased performance due to a new and improved engine.



The total investment is around EUR 6 million (approx. NOK 58 million) to expand and modernize its production facilities in Kassel, Germany. The new production line will start its operations in second half of 2019.



For more information:

Michael Kleschinski, President, Hexagon Purus

Telephone: +49 151 58044068 michael.kleschinski@hexagongroup.com

Solveig D Saether, Communication Manager, Hexagon Composites ASA

Telephone: +47 906 34 977 solveig.saether@hexagongroup.com



About Volkswagen AG

Volkswagen AG, known internationally as the Volkswagen Group, is a German multinational automotive manufacturing company headquartered in Wolfsburg, Lower Saxony, Germany and indirectly majority owned by the Austrian Porsche-Piech family. It designs, manufactures and distributes passenger and commercial vehicles, motorcycles, engines, and turbomachinery and offers related services including financing, leasing and fleet management.



About Hexagon Composites ASA

Hexagon delivers safe and innovative solutions for a cleaner energy future. Our solutions enable storage, transportation and conversion to clean energy in a wide range of mobility, industrial and consumer applications.

For more information, please visit www.hexagongroup.com

Follow us on Twitter: @HexagonASA





"Stein på stein" dette blir "gigantisk"!!!

Jevnt og trutt mot nye høyder!
Nanoq
09.05.2019 kl 19:16 2183

Veldig positiv ekspansjons-/VW-nyhet, snasisneller. Takk for den!

Et klipp fra tidligere innlegg her på tråden, fra reportagen fra Hexagon/Agiliy-fabrikken i USA. Dette forteller hvor mega stort potensialet i CNG er inntil hydrogen for alvor erobrer markedet om en del år. Ikke minst i de mange og store land med enorme mengder med meget billig naturgass.

..."There’s good reason for growth in CNG adoption. Natural gas can cost up to 60% less than gasoline and diesel fuel and reduces greenhouse gas (GHG) emissions by 30-90%, so the market for these alternative fuel vehicles is significant."
Redigert 09.05.2019 kl 19:27 Du må logge inn for å svare

+ 0,7 % på Tradegate nå( Nok 44++)
Nanoq
09.05.2019 kl 21:58 2016

Noen av Hexagons kunder innenfor landtransport + trykk-klasse på tankene:

VW Group /Audi: 700 bar
Scania: 350 bar
Toyota trucks (USA): 700 bar
Alstom tog: 350 bar
New Flyer, busser, USA: 350 bar

I tillegg har de store kunder innenfor transport og lagring av hydrogen, naturgass og biogass/metan + andre gasser:

Linde
Air Liquide
Air Products
Certarus, USA

kilde: https://youtu.be/ydFsaWCcDlQ
Redigert 09.05.2019 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
focuss
09.05.2019 kl 22:07 2005

Vi skal fortsette å overføre en del milliarder fra NEL og inn i HEX. Prisingen av NEL henger neppe på greip, men det gjør prisingen av HEX, og vel så det.