HEX Q1-2019 rapport ser fin ut

Nanoq
HEX 08.05.2019 kl 08:16 8911

Tredobling for Hexagon Composites etter milliardkjøp
26 minutter siden · Hans Jordheim
Hexagon Composites, som produserer gasstanker i kompositt, har levert en kvartalsrapport som viser kraftig vekst fra samme periode i 2018.
I årets tre første måneder omsatte selskapet for 821,8 millioner - 97 prosent opp fra de 416,3 millionene i fjor.
Brutto driftsresultat (ebitda) beløp seg til 92,2 millioner og resultatet etter skatt kom på 68,4 millioner.
Sammenlignet med første kvartal i 2017 økte tallene med henholdsvis 95 prosent og 197 prosent.
Resultatshoppet henger sammen med at dette er første kvartal etter at Hexagon Composites fullførte kjøpet av Agility Fuel Solutions, et selskap som leverer drivstoffsystemer til kjøretøy, innenfor segmentene gass, hydrogen og elektrisitet.
4. januar i år ble oppkjøpet fullført og selskapene konsolidert under samme regnskap, da Hexagon kjøpte den andre halvdelen av selskapet for rundt én milliard kroner. Agility Fuel Solutions-segmentet stod for 444 millioner av omsetningen og et brutto driftsresultat på 54 millioner kroner.

https://aksjelive.e24.no


Hexagon Composites ASA: Results for the first quarter 2019
In the first quarter 2019 Hexagon Group generated NOK 821.8 (416.3) million in
revenues and recorded an operating profit before depreciation (EBITDA) of NOK
150.3 (66.5) million, driven by the strong performance of Agility Fuel
Solutions, consolidated for the first time in this quarter after its acquisition
on 4 January. The acquisition included a net gain on the transaction of NOK
69.4 million. Operating profit (EBIT) was NOK 92.2 (47.3) million and
profit/loss before tax came to NOK 66.1 (31.3) million.

Key developments

* Closed the Agility Fuel Solutions transaction on 4 January 2019
* Agility extended exclusive long-term agreement with New Flyer Industries
with total value of MUSD 75 (approx. MNOK 640)
* Awarded order for TITAN® transport modules from Certarus with a total value
of MUSD 8.1 (approx. MNOK 70)
* Completed a private placement raising MNOK 493 of new share capital
* Placed a new senior unsecured bond of NOK 1.1 billion to complete the long-
term financing of the Agility transaction
* Awarded contract from Audi to supply hydrogen tanks for development and
small FCEV serial production


Key developments after balance sheet date

* Agility launched high-performance battery packs and electric drivetrains,
which will be delivered to multiple truck OEM electric vehicle programs
* Awarded order for TITAN® transport modules from Certarus with total value of
MUSD 5.2 million (approx. MNOK 45)

https://newsweb.oslobors.no/message/476269
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.05.2019 kl 11:25 6061

En liten rundvisning på Hexagons Agility-fabrikk i USA.

Siden denne artikkelen ble skrevet i august 2018, så har Hexagon Composites kjøpt opp de siste 50 % av aksjene i Agility Fuel Solutions, og har derfor i dag 100% eierskap. Og har i år satset stort på at hydrogen-markedet vil vokse kraftig i årene framover. Noe som bl.a. skyldes hydrogen-partneravtalen med Audi/VW Group.

https://www.compositesworld.com/articles/plant-tour-agility-fuel-solutions-salisbury-nc-us

Plant Tour: Agility Fuel Solutions, Salisbury, NC, US

This systems integrator enables CFRP pressure vessel growth in commercial vehicles by combining composites and alternative fuel systems expertise.

Article Post: 8/1/2018

GINGER GARDINER, Senior Editor, CompositesWorld

Agility Fuel Solutions (Costa Mesa, CA, US) has become a global leader in the manufacture of Type IV composite cylinders and alternative fuel systems in commercial vehicles. These include Class 7 and 8 tractor-trailers, refuse collection trucks, transit buses and medium-duty trucks and buses. When combined with cars and light-duty vehicles, the global fleet totals 25 million vehicles. In the US alone, there are more than 175,000 natural gas vehicles (NGVs, which also include liquid natural gas or LNG), with 50 manufacturers producing 100 models of vehicles and engines.

There’s good reason for growth in CNG adoption. Natural gas can cost up to 60% less than gasoline and diesel fuel and reduces greenhouse gas (GHG) emissions by 30-90%, so the market for these alternative fuel vehicles is significant.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
North_Light
08.05.2019 kl 11:21 6071

Audi, Honda, GM, Nikola, New Flyer...
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.05.2019 kl 10:45 6152

Risikoen i HEX er mye lavere enn i NEL, imo. Og oppsiden kan være minst like stor. Alle steder hvor hydrogen og CNG skal være en del av transportsektoren skal det brukes trykktanker. Og mange steder i industrien og i boligmassen hvor hydrogen og naturgass også vil erstatte sort energi i framtida, skal det også brukes trykktanker.

Dette trykktank-markedet kan bli helt enormt stort om få år.

Og HEX er verdens største på området, og allerede med utallige tilfredse kunder spredt over hele jordkloden.
Og med lengst erfaring, med viktige patenter og godkjennelser, og med den mest automatiserte og rasjonelle produksjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Skogly
08.05.2019 kl 10:23 6210

Har inntrykk av at Hex lever i skyggen av Nel. Går Nel mye drar Hex seg noe etter.
Men synes Hex har er vel så bra som Nel og sitte i framover!
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.05.2019 kl 10:15 6235

Rapporten for Q1 har mye interessant stoff.

La spesielt merke til at CNG-markedet (komprimert naturgass) ser ut til å være i sterk vekst, og at bl.a. VW Group ekspanderer innenfor CNG også i personbil-markedet.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f0affddf-8546-4beb-85b0-584f72cb1de0

I mange land som USA er jo naturgass veldig billig, og finnes i enorme mengder i stort sett hele landet. Og fordi naturgass jo også er mye mer klimavennlig enn diesel/benzin (mellom 40 og 80% mindre CO2-utslipp), så vil CNG i mange land med lavutslipps-politikk kunne bli et attraktivt alternativ til både FCEV og BEV. Dette gjelder både tungtransport/busser og personbil-markedet.

Med HEX's plassering helt sentralt i dette CNG-markedet og i hydrogenmarkedet, så ser det veldig godt ut for selskapets framtidige vekst og inntjening.




Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
08.05.2019 kl 09:18 6388

Her er det bare å kjøpe litt mer i dippen. Rart folk hamstrer NEL når Hex ser så mye bedre ut på alle måter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Skogly
08.05.2019 kl 09:17 6396

Stup i opning, så rask innhenting. Hva skjedde?
Knalltall fra selskapet burde ikke utløst fall.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
trigger1
08.05.2019 kl 09:15 6413

Aiko - utbytte? Det blir sevfølgelig ikke utbytte på en god stund. Selskapet er inne i en meget sterk vekstfase med tilhørende investeringsintensitet - særlig innenfor hydrogen. Da er ikke akkurat utbytte først på agendaen.
Grunnen til initielt fall i aksjekursen er vel at tallene kom inn under konsensus - særlig pga LPG. Se på webcast og Carnegieanalytikerens spørsmål og svar fra Engeset. Engeset satte skapet på plass. Dette blir ingen lineær reise, men reisen kommer (slik jeg ser det) til å preges av en offensiv vekst.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.05.2019 kl 09:14 6410

Hos meg stiger kursen...du burde kanskje skifte nettbank?
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Sann
08.05.2019 kl 09:03 6468

Og hvorfor faller da kursen?
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Aiko
08.05.2019 kl 08:40 6564

Håper dette vil gi grunnlag for utbetaling av utbytte:
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.05.2019 kl 08:21 6694

nokia123 skrev Dette likte vi
Ja, SPESIELT NÅR VI VET AT SELSKAPETS MARKEDSVERDI BARE ER 7,4 MILLIARDER KR.

Sammenlignet med andre tilsvarende vekstselskaper, så er HEX veldig billig prissatt..
Tviler sterkt på at det varer lenge med den lave prisen med den store veksten og de kjempe gode framtidsutsiktene som selskapet har.

Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
nokia123
08.05.2019 kl 08:17 6728

Dette likte vi
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare