Steve Bannon - Nordiske Mediedager, Grieghallen, Bergen

Londonmannen
09.05.2019 kl 08:06 1788

I dag gjester den kontroversielle Steve Bannon Nordiske Mediedager i Griehallen, Bergen.
I den forbindelse hører jeg på nyhetene at representanter fra venstresiden i norsk politikk er sterkt kritiske til denne gjesten og hadde helst sett at han ikke fikk delta. De er sterkt kritiske til hvordan Bannon har hjulpet frem Donald Trump og mener han vil tale til dem som uttrykker seg hatefullt mot innvandrere og som har et negativt syn på kvinnekampen. Ja, de mener at han representerer et samfunnsideal vi ikke ønsker.

OK, det er jo lov å mene det og det er heller ingen tvil om at Steve Bannon er en omstridt person. Men når personer fra venstresiden i norsk politikk tar til orde for å nekte Bannon adgang til en norsk talerstol, og påpeker at han representerer et samfunn vi ikke ønsker i Norge, så bør de se seg selv i speilet. For med den holdningen de bringer til torgs, så minner det meg sterkt om tidligere Sovjetunionen og de kommunistiske Øst-Europa der kritiske røster ble tiet ihjel, kritiskere ble fengslet og stuet bort i konsentrasjonsleire. Ytringsfriheten var kun noe man kunne drømme om. Faktisk så representerer disse venstrekreften et system som vi vanlige nordmenn slett ikke ønsker, et samfunn gjennomsyret av sensur, mistanke og maktovergrep der kun meningen til dem som støtter regimet får komme frem. All kritikk, all uenighet og alle meninger som ikke lovpriset kommunismens fortreffelighet, ble forsøkt kvalt.

Jeg skjønner ikke at venstresiden hele tiden trekkes tilbake til holdninger som de fleste av oss trodde var døde og begravet for lengst. Er de så redd at dere idealverden skal bli belyst og sprekke at de må ty til slike udemokratiske grep som sensur? Hvorfor stoler de ikke på at tilhørere er kritiske og evner å ta egne valg basert på foreliggende informasjon? Slik har sosialistene alltid opptrådt og i ethvert samfunn de får makt, der går det adundas.

Vi har sett hvordan det gikk med Sovjetunionen, vi har sett hvordan det gikk i Kina, vi har sett hvordan det gikk på Balkan og vi har sett hvilket fantastisk system det var for folket i Venzuela. Så hvorfor tar disse folkene aldri lærdom og erkjenner at et gjennomsyret sosialistisk system er et bur for folket og at mennesket ikke er skapt for å stå i bur?

Og grunnen er såre enkel; mennesket må ha frihet til å utfolde seg, mennesket må ha frihet til å ta egne valg, mennesket må ha frihet til å se at egen innsats lønner seg. Sosialistene ynder å fordele rikdommen som andre mennesker har jobbet og slitt for. I et sosialistisk samfunn er det en uting og ikke akseptert at noen lykkes med å skape seg en formue gjennom hardt arbeid. Nei, skjer det så skal vedkommende skattes så hardt at hans formue kommer ned på nivå med dem som sitter på ræven og ikke gjør en dritt hele dagen. Du smiler?

Men se på hvor høye de sosiale satsene er i Norge? Dette er sosiale stønader man tilkommer selv om man kommer som innvandrer og ikke har ytt en eneste krone til fellesskapet. Dette er sosiale satser man tilkommer om man velger å melde seg ut av samfunnet, ikke ta utdannelse, ikke skaffe seg jobb og ikke skaffe seg sitt eget bosted. Da kommer fellesskapet med all sin tyngde og putter så mange og tykke puter under deg at din latskap ikke skal gå utover din livskvalitet, andre jobber og betaler for deg.

Slik ødelegger sosialistene incitamentet for å jobbe. Vårt sosialsystem er basert på tillit og at dem som kan, er med og yter, slik at den dagen noen ufrivillig faller på utsiden, så skal der være et sikkerhetsnett som ivaretar den uheldige. Men slik flere i dag utnytter dette sikkerhetsnettet, så er det ikke lenger bærekraftig. Det er faktisk blitt for godt, for finmasket slik at det fanger opp mange som aldri burde vært der. Mange burde heller fått en fot i baken og beskjed om å fø seg selv. Men slikt språk forventer jeg ikke at får aksept i sosialistiske kretser, der lommebøkene til dem som jobber tydeligvis ikke har bunn og der statskassen blir ansett å være utømmelig. Og dersom den skulle begynne å minke, er det bare å forlenge armen inn på kontoen til dem som jobber og sliter.

Se på kvinnekampen. I dag er flere kvinner enn menn på høyere utdannelse. Forskning viser at gutter blir diskriminert fra barneskolen. Dette har forskere funnet ut ved hjelp av nasjonale prøver der bedømmingen av besvarelser er helt anonyme. I disse prøvene kommer gutter og jenter likt ut. Men i standpunktkarakterer gitt av en lærer som kjenner elevene, blir gutter alltid bedømt lavere enn jenter. Men dersom man forsøker å få kvotert inn gutter på høyere utdannelse, for å få til en reell likestilling, nei så går det ikke pga den eksisterende likestillingsloven.
Det er også gjennomført studier som viser at kvinner og menn, ansatt i samme firma, som utfører samme jobb, har likt betalt. Det er en myte at kvinner og menn får ulik betaling for likt arbeid. At kvinner ha mindre betalt enn menn skyldes at de søker seg til jobber som i utgangspunktet er lavere betalt enn dem menn søker seg til.

Dette er et samfunn styrt av sosialister og kvinner. Et slikt samfunn vil selvfølgelig ikke ha inn verken en Steve Bannon og langt mindre enn Jordan Robertson. For det syn disse fremholder, er ikke i henhold til det syn sosialistene har og da må de for all del ikke slippe til på en talerstol i kongeriket Norge.

Var det ytringsfriheten som skulle ivaretas? Var det likestilling som viktig? Ja, så lenge det går på sosialistene og kvinners premisser. Men ellers kan du ta å stikke ytringsfriheten og likestilling opp der solen aldri skinner!
polemiker
09.05.2019 kl 23:21 791

Ja, Xi har alt å vinne på det, men i disse asiatiske landene er man svært opptatt av å ikke "miste ansikt". Noen tar heller sitt eget liv enn å bli offentlig ydmyket. Kommunistene har også sine egene greier som er mer ideologisk forankret.

Xi har vel så langt vist seg å være relativt pragmatisk, men er veldig i tvil om hva han vil gjøre denne gangen. Svaret får vi vel i løpet av kort tid. Kan bli full handelskrig i morgen. Kina vil være den største taperen, men det vil være mange andre land også.
Slettet bruker
09.05.2019 kl 23:29 790

The trade talks between China and the United States face the risk of collapse over one key issue: Washington’s demand that every commitment Beijing agrees to in principle must be written in the text of a final trade deal, according to a Chinese government policy adviser.
Shi Yinhong, an adviser to China’s State Council and a US affairs professor at Renmin University, said the US had pressed China to make changes on structural issues, such as subsidies for state-owned enterprises, changes that Beijing found difficult to accept but would not reject outright.

Jeg er helt enig i dette kravet. Ref min irritasjon over nevnte stål/aluminiums tariffer. Jeg tror ikke nødvendigvis at dette vil føre til at fabrikker blir flyttet tilbake til USA men at Kina sparker ballen videre til andre lavkostland.
polemiker
09.05.2019 kl 23:30 788

Vi er forbausende nok enig om mye her :-)

men,
"Proteksjonisme har iallefall ingenting med kapitalisme å gjøre. "

Det utsagnet forutsetter vel kanskje at det gjelder begge veier? Om den ene part har en politikk som er gjennomført proteksjonistisk, ned til minste detalj, hva skal man da svare med?
Slettet bruker
09.05.2019 kl 23:33 789

Jeg tror USA vil strekke seg langt fra å innføre 25% tariff på import fra Kina da det vil gå rett på kostnadene til den fattigere delen av befolkningen, så jeg regner med det blir en avtale hvor Trump sier han har vunnet uten at han nødvendigvis har oppnådd veldig mye. Selv om Trump sier at det er Kina som betaler denne tariffen regner jeg med at hans rådgivere er hakket mer oppegående og innser at amerikanske forbrukere må ta sin del av kostnadene.
Slettet bruker
09.05.2019 kl 23:35 786

"hva skal man da svare med?"

Slik man gradvis har senket tollnivået i verden de siste 50 år. Gjennom WTO og i samarbeid med resten av verden.
Kinas viktigste trumf kort i forhandlingene er at de ikke trenger å tenke på neste valg eller folkeopprør om det blir handelskrig.
Redigert 09.05.2019 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2019 kl 23:43 786

Kan det ikke bli opprør i Kina, er de ikke fri, og skal ha frihandel.
Slettet bruker
09.05.2019 kl 23:46 785

Jeg regner også med du sier han ikke har oppnådd veldig mye. Du vet du skal si det allerede ikke sant?
jabbadabbato
I dag kl 23:33 4
så jeg regner med det blir en avtale hvor Trump sier han har vunnet uten at han nødvendigvis har oppnådd veldig mye.
polemiker
09.05.2019 kl 23:46 785

Du later som at Kina er et vanlig land og følger WTO regler, men vi snakker altså om et kommunistisk land hvor staten styrer det aller meste. De bestemmer el-avgifter, leie, kommunale avgifter, tilgang til råstoff til hvilken pris osv. Landet selv har sågar bestemt sin egen vekslingskursen mot andre valutaer. Så hvordan noen kan forestille seg at dette er "free trade" må man være kommunist eller radikal sosialt for å forstå.
Slettet bruker
09.05.2019 kl 23:48 781

one-way free trade.
polemiker
09.05.2019 kl 23:59 775

Godt oppsummert Pepper!
Blåveisen
10.05.2019 kl 05:48 593

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RRKyGO/steve-bannon-om-frp-rollemodeller-for-europa

Selv VG er overraskende informative om Bannon og til tross for at han ser på Frp som en europeisk rollemodell.....
Med litt åpent sinn er det klart mulig å innse at Bannon er en smart og interessant fyr.
Risk-reward1
10.05.2019 kl 09:35 579

Åååå.... bare vent polemiker, de fordreide klarer vel på ett tidspunkt å snu Kina til at de er høyreekstreme ;)
Historien har en tendens til å gjenta seg.

RR
Slettet bruker
10.05.2019 kl 09:57 574

Om du hadde lest hele topicen hadde du sett at det innlegget du svarer på var en stråmann fra Polemiker. Jeg skrev lenger oppe at det er rett å ta et oppgjør med kinesisk juks men at jeg ikke er enig med måten det skjer på.

Nå har iallefall tariffene trådd i kraft selv om de muligens fortsatt jobber med en løsning.
Vi får se om det gamle ordtaket "med ondt skal ondt fordrives" slår til denne gangen.
Redigert 10.05.2019 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
10.05.2019 kl 11:48 566

Følte deg truffet........ Hadde du sett det jeg skrev i et historisk perspektiv hadde du sett at den politikk polemiker påpeker i Kina er svært lik den Hitler sto for. 2 varianter av sosialisme der den ene fordreid til å være høyrepolitikk. Eneste måten å få det til å ha et snev av sannhet er en ideologisk sirkel der rødt og lilla flyter over i hverandre. I en ideologisk linje gir det ingen mening, da det har ingen forankring. Derav min kommentar.
Så er det også en god grunn til at dagens nazzer betror seg til sosialisme, enten de kaller seg motstandsfront eller Vigrid.

RR
Slettet bruker
10.05.2019 kl 12:00 564

Jeg har aldri forsvart kinas politiske system. Og det virker som jeg er den eneste som forsvarer høyrepolitikk her.

"Så er det også en god grunn til at dagens nazzer betror seg til sosialisme, enten de kaller seg motstandsfront eller Vigrid."

Ikke uenig i dette. Antiglobalisme, som er en av deres kjernesaker, er en form for sosialisme grensende mot kommunisme. Man skal lukke seg inne og beskytte sine egne med både fysiske og imaginære murer. Som alltid så vil slik økonomisk politikk og samfunnstruktur ende i snørr og tårer og økonomisk ruin. Kinas økonomi tok ikke skikkelig av før de gikk motsatt vei. Blant annet ved å åpne opp for utenlandske investeringer.
Redigert 10.05.2019 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Speaker
10.05.2019 kl 15:47 542

https://resett.no/2019/05/10/norsk-eksstabssjef-i-usas-kongress-journalister-vet-ikke-hva-som-foregar/

Her er noen gode observasjoner og kommentarer fra en nordmann som har jobbet som stabssjef for en i Kongressen.
Nordmenn har på de norske brillene når vi ser på amerikansk politikk.
Slettet bruker
10.05.2019 kl 18:49 528

Useriøst av Nrk å invitere en kritiker som ikke gidder å se hele Bannon intervjuet og det er egentlig venstresiden Nrk i nøtteskall
Slettet bruker
10.05.2019 kl 18:52 527

Noen som har latt seg imponere av Trump's tweets om økonomi i dag?
Slettet bruker
10.05.2019 kl 18:53 526

Han har lagt listen høyt og jeg er allerede nese gruset imponert, så jeg skal ikke påstå han kan bare klatre.
Han står så høyt at jeg blir svimmel. Hva med deg, kinky i nakken?
Redigert 10.05.2019 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2019 kl 18:58 524

Nrk stilte altså med en debattant kritiker som ikke orket å se hele intervjuet men slo av etter 70% ville ikke høre merm og så senere slår fast at dette skal settes lys på så vi forstår.
Altså en komplett fake jugejux maskin i Nrk debatten.
Redigert 10.05.2019 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2019 kl 19:01 524

Jeg synes det er tøft at han skal kjøpe opp alle jordbruks produktene og gi dem i uhjelp og at han tror at Kina betaler tariffene han implementerer.
Slettet bruker
10.05.2019 kl 19:03 524

Du har en veldig enkel populistisk fremstilling av komplekse sammenhenger og problemstillinger og er vel på en av dine propanjobb egasjement og skal levere din daglige dose ratata? jabbXC999
Slettet bruker
11.05.2019 kl 10:15 508

Siden det ble klaget på Plettens oppførsel tar jeg med BBC journalist Andrew Neil's intervju med Ben Shapiro.
Shapiro blir så frustrert over Neils spørsmålstilling at han kaller den meget konservative Neil leftist. Det er slik dyktige journalister skal opptre etter min mening. De skal spille djevelens advokat. Det er tydligvis ikke Shapiro vant med fra amerikanske journalister.

https://www.youtube.com/watch?v=6VixqvOcK8E