Hvor er styret i NEL?

Slettet bruker
NEL 09.02.2018 kl 11:25 19870

Jeg og mange andre investorer er forundret over styret sin merkelige taushet de siste 2 mnd. Alle som er long - de blør kraftig. Det er livet som investor. Men styrets totale taushet i NEL, det bør nå på kartet. Og frem i lyset. Jeg har vært med NEL i nesten 3 år. Fra kr 1.60 opp til kr 5.20. Så opp til kr 3.70,- så ned til kr 2.60. Vi tåler opp og nedturer. Men denne 2 måneders tause nedturen må faktisk styret i NEL ta ansvar for. Investorer kjøpte aksjer 14 .desember 2017 for kr 144 mill fra innsidere til kurs kr 3.45. De er ikke spesielt imponert over kursutviklingen.
Fra kurs kr 3.70,- 13.desember 2017 - har det dessverre gått rett ned til kr 2.60. I dag kr 2.72,-
Det har vært bygget opp rekke forventninger fra styret i NEL til nye kontrakter fra mange land i verden, så velger de slippe den siste svenske kontrakten uten engang å sette en verdi på kontrakten. Hmmm?? Hvorfor det? Aksjekursen stiger på konkrete verdifastsatte kontrakter.
Så er det milliardavtalen med H2V Product i Frankrike som styret fortsatt heller ikke har definert verdien på? Blir den på 5 milliarder eller hva?
Så er det åpningen av NEL sin nye fabrikk i Herning Dk sommeren 2017, som vi ikke har hørt et pip om?
Så er det Rotolyzeren, som vi ikke har hørt et pip om? Vi har heller ikke hørt noe om hvordan langtidstesten i år 2017 - av Rotolyzeren har gått?
Er det ikke tid for å lansere denne Rotolyzer revolusjon? Noen som kan gjøre NEL til en gamechanger..
Så er den oppgraderte produksjons kapasiteten på fabrikken i Notodden, som vi ikke hør hørt et pip om?
Hvorfor kommer det ingen nyheter fra NEL avtalen med Shell, First Element USA, Sør Korea, Tyskland, Uno-X, Japan og hva med nyheter Nikola?
Ønsker styret at NEL kursen skal falle, i og med et de nå dessverre ikke leverer noe i nærheten markedet forventer?
Er det bud fra Shell på hele NEL som ligger i luften?

Styret leverer heller ikke det mr. Løkke selv har informert børs markedet om i år 2017. Løkke informerte markedet om at de var i samtaler om denne kontrakten i DK som skulle closes/tildeles i løpet av år 2017.
Hvorfor informerer styret markedet om forhandlinger som ikke har blitt noe av? Nå er det vel 5 mnd siden de orienterte markedet via OSE om at NEL og Fredericia DK var forhandlinger for ca kr 130 millioner. Itillegg, så er det en rekke store anbud ute, som styret ikke sier et pip om.
Jeg og mange andre er meget forundret av styret sin totale fraværende taushet...
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Fullkasse
09.02.2018 kl 11:33 12709

Da det eneste de kan si er at det ikke er noe nytt om disse så er det vel ingen vits å si noe heller . Tar nok noe tid ennå. Så de som solgte på 3 tallet og kjøper seg inn på nivåer som nå, er vinnere så langt, noe jeg ikke gjorde.
rogneveien
09.02.2018 kl 11:39 12666

The Broker.

Jeg må bare si meg 110% enig i denne betraktningen. Støttes fullt ut.
Trenger ikke si mer.
God helg.

Løkke til
Slettet bruker
09.02.2018 kl 11:50 12581

Kan det vara at det ikke finns noe at melde?

Fredrika vet vi ju er skjutet po framtiden.

Frankrike sa de at det kommer. Verdin, 5 miljarder vem vet?

Bara for at hausarna har meldt 5 miljarder po forum so kan ikke nel melde det samme.

Styre maste till skillnad fra forum forholde sig til verkligheten. I verkligheten sker just nu inget det ser vi ogsa pa kursen
Slettet bruker
09.02.2018 kl 11:52 12590

Beklager, men jeg er ikke enig i at et styre skal ut i markedet til enhver tid og informere.
H2V vet vi kommer, men drar lenger ut i tid enn forventet.
Åpning ny fabrikk. Enig, her burde det vært informert noe nå.
Rotolyzer fikk vi informasjon om på q3. Ny oppdatering neste fredag vil jeg tro.
Oppskalering Notodden. Gjennom FA har vi fått vite at dette er i gang. Ref. tidligere melding ville ikke dette føre til ekstra kostnader av betydning(ergo, trengs ikke å meldes). Dette betyr at de jobber utfra at H2V går i orden og bestilling kommer.
Shell. Hva skal de informere om?
First Element. Det må vel First Element selv svare for.
Sør Korea. Ingen andre så vidt meg bekjent har heller fått kontrakt der så hva skal de si?
Tyskland. Det må du nesten spørre H2 Mobility om.
Uno-X. Må vel rette spørsmålet til Enova
Japan. Ting tar tid, har noen andre vunnet kontrakter der.
Nikola. 1 bestilling mottatt, flere kommer vel når tiden er moden for det.

I tillegg kanskje:
Tizir.
Sverige fyllestasjoner
Asko. Bygge flere anlegg for hydrogen.
Island. Flere stasjoner.
Kina. Noe mer derfra.
Yara, Pilbara Australia.
Etc.etc

Det er ekstremt mye en kunne ønske informasjon om, men en må jo ha forståelse for og tillitt til at de som jobber i Nel håndterer anbudene/forespørslene på en korrekt måte ift norsk lov.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 11:56 12565

Kan garantere at det skjer masse og mangt i Nel og kurs fallet har jeg forklart for deg tidligere: INNSIDESALG i starten av fallet og nå den generelle utviklingen på børsene verden rundt.
Nel varsler markedet når de har noe konkret å melde.
Nå synes flere å være grinete, bitre, skuffet og sure fordi kursen går ned og prøver å gi styret skylden for manglende informasjon.
Det var ingen som krevde mer informasjon fra styret da kursen stod i 3,70.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 11:59 12502

För en gångs skulle håller jag med Larsson. Styrelsen vet såklart mer om Rotolyzern och storkontrakten än vi gör, men Q4:an är trots allt rätt runt hörnet. Och då är det väl också en tyst period eller?

Du har massa bra frågor Broker, jag hoppas du kommer till presentationen och ställer dessa! Eller att någon annan gör det.

En sak fattar jag dock inte, "Alle som er long - de blør kraftig." Är det inte precis tvärtom? Om du är long och tror på företaget så spelar väl inte 15-20% från eller till så stor skillnad? De som är korta och ligger back t.ex. lika mycket som jag har nog det väldigt jobbigt.

Slettet bruker
09.02.2018 kl 12:12 12450

Her er vi helt på linje Rodjers. Det er mye som skjer. Det er mye som skal siles og vurderes av forespørsler og bestillinger. Kan tenke meg det er litt tsunamitilstander hva henvendelser til Nel angår.
Nå er det heller ikke uvanlig at det forekommer forsinkelser. Det gjelder alle industrier. I tillegg er hydrogenmarkedet i dag også styrt av politisk beslutningsvilje og evne. Ser frem til 16.feb.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 12:42 12328

Rodjers tror min grundpoang er samme som din. Vi skal ikke ha massa meldinger bara for at ha meldinger.

Da blir det som I myfc , melding om ny patent I kanada, melding om at de tror at fuelcells kan bli bettre enn batterier om noen ar.

Vi skal ha bra meldinger
Slettet bruker
09.02.2018 kl 12:44 12262

Det er nok masse å melde. Både positivt og negativt. Man får sjelden i pose og sekk;)
Som sagt før. Ting tar tid. Løkke har tidligere gitt uttrykk for at løpende kurspleie ikke er det viktigste for han. Jeg tolker det som at han konsentrerer seg om det viktigste. Nemlig å bygge selskap. Kursen kommer når resultatene kommer. Mer komplisert enn det er det ikke.
Nå falt alle verdens børser og markeder den siste uken og det er ikke Nel sin feil. Og uroen vil vedvare en stund i følge de fleste eksperter. Mange sitter belånt både her og der. Og det gir også utslag. På meg virker det som mange ikke forstår eller vil akseptere at Nel også synker. Men vi er nok en del av det store bildet vi og;) På den annen side, hvorfor skal Nel sende ut redningspakker til aksjonærene? De har da ikke ansvar for å tilfredstille tradingkåte hobbyinvestorer på Oslo børs. Resultatene kommer når de kommer. Jeg er long i Nel og blør ikke ennå. Godt i pluss selv om vi så måtte nærme oss emisjonskurs. Man må tåle å se det svinge. Worst-case scenario er at rischioso får rett. Best-case scenario er at EEB eller The broker får rett. Heller mot de to siste da jeg mener vi er i rett selskap, i det rette markedet, til rett tid.

Da sier jeg god helg om intet helt fantastisk eller helt tragisk dukker opp!

F
Slettet bruker
09.02.2018 kl 12:44 12274

Rodjers....hmmm..kr 3.70 var for 2 måneder siden...Taust styre i 2 mnd er milevis unna det investorer kunne forvente fra NEL styret. Det er sannhenten..
AKKA65
09.02.2018 kl 12:48 12661

Tok tapet og dumpet halve beholdningen i dag, har en ekkel følelse av at vi skal lengre ned før den snur - men håper selvfølgelig jeg tar feil.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 12:49 12721

Fernet,
Meget bra skrevet. Reflektert bilde.
Denne setningen forteller det meste om hvorfor dette dukker opp:
"De har da ikke ansvar for å tilfredstille tradingkåte hobbyinvestorer på Oslo børs. Resultatene kommer når de kommer"

God helg
Slettet bruker
09.02.2018 kl 13:58 12569

Selvfølgelig har de ikke "ansvar for å tilfredsstille tradingkåte hobbyinvestorer på Oslo børs", men det går an å arbeide litt aktivt med pressen om de ikke legger ut børsmeldinger. Se bare på Røkke & co, Ulltveit-Moe, Spetalen og mange mange andre. De er veldig aktive.
Dessuten kom det der innsidesalget på et meget uheldig tidspunkt. Derfra har det bare gått nedover. Hva med et innsidekjøp?
Slettet bruker
09.02.2018 kl 14:02 12515

Fernet og Rodjers?? Det er bra dere er tilfreds med NEL styret sin tause rolle de 2 siste måneder og at dere liker en ytterligere nedgang -3.56% idag.. Kurs kr 2.66 er rett og slett en skandale for styret og alle aksjonærer i NEL. Styret sin viktigeste oppgave er å signere nye avtaler. Det har de ikke lykkes med. Punktum.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 14:26 12365

Så flott fabrikk :-)
Det sier seg selv at det å bygge opp en fabrikk er ikke gjort i en snarvending.
Vi må vise tålmodighet.
Tradinator
09.02.2018 kl 14:37 12314

Ting tar tid, produksjon og logistikk vil nok trimmes mye fremover, dette er uansett en fabrikk med full produksjon som er rigget for vekst.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 14:39 12284

Rolig nå broker...ta det helt roooolig...ta frem milliardene dine å kjøp flere aksjer nå...
Framtia
09.02.2018 kl 14:51 12114

Jeg er helt enig i at hausingen i høst og frem til desember øket forventningene! Jeg satt selv å vurderte salg på 3,74, men avsto da d var rimelig mange "datosatte" triggere for tur...D som gjorde meg skeptisk var oppgangen kun basert på rykter! De som kom seg ut tidsnok var noen prominente innsidere, som viste at prisen på 3,7x var overprising ut fra det fundamentale bilder...Synes Nel har forsømt sin informasjonsplikt, når avtaler blir utsatt langt ut over hva som er komunisert! Lurer på hvem som forlater skuta ved neste oppgang???
kreinh
09.02.2018 kl 14:53 12197

Støtter det du skriver, Framtida
Slettet bruker
09.02.2018 kl 14:56 12134

Ja, du har så rett Framtia.
Det der innsidesalget var et slag under beltestedet både for de andre aksjonærene og for kjøperne. Tenker kjøperne er rimelig forbannet...
Wanker
09.02.2018 kl 15:04 12086

Interessant video, ja. Men for ordens skyld: Dette er ikke den nye fabrikken, så behold buksene på!

Men interessant allikevel - den viser vel at det er mange manuelle prosesser. Går ut fra at de har LEAN-et og modularisert produksjonen i den nye fabrikken...
rogneveien
09.02.2018 kl 15:08 11946

Hei igjen
Det jeg likte med dette innlegget er at vi ser her at det går an å ha forskjellige meninger uten at det skal bli en hetsing av personer og en stygg tone av det. Dette er slik jeg liker, noen ulike meninger, men på et saklig og greit nivå.

Ha en fin helg.

Løkke til
Slettet bruker
09.02.2018 kl 15:25 11987

Fabrikken virket jo ganske ny? Ligger den nye i samme området? Og er den mye større?
Slettet bruker
09.02.2018 kl 15:30 11956

VÆR VARSOM PLAKATEN. Mange her inne som burde følge den! Men stein i glasshus da?- Herr Larson får mye bør...vi ser oss i speilet en gang til...vi blir bedre av det!
oppvigår
09.02.2018 kl 15:51 11775

Når vi vet at NEL har mye på gang, så skulle det ikke være grunn til å klage på lite informasjon. Det er vel en prioriteringssak som gjør at informasjon til markedet kommer i siste rekke.
Det er markedet som bestemmer. Alle har sine grunner til å selge, men det medfører til fall i kursen.
På forventninger burde kursen ikke falt så mye.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 15:57 11861

Helt enig Rodjers!
Bra skrevet.

Det er ikke NEL sitt styre som skal ut å synse om potensielle avtaler før det er i boks.
Hadde de gjort det hadde jeg vært skeptisk. Det hadde vært ødeleggende og useriøst.
De skal holde kortene til brystet av konkurransehensyn også.
Det er heller ikke NEL sin oppgave å mene så mye om kursen fra dag til dag...
Det har Mr. Løkke tidligere kommentert på spørsmål fra salen ved en Q-fremleggelse i 2017.

God helg. :-)
Slettet bruker
09.02.2018 kl 16:02 11820

Mye på gang hjelper lite, når NEL har falt i 2 mnd - etter at NEL har blitt verdensledene.
Det er manglende nye kontrakter som er styret sitt problem. Det hjelper lite med en gigantisk ordrereserve på ca kr 500.000.000,- - når nye kontrakter uteblir og stillheten fra styret er et faktum. Da ser vi at et konstant fall er et faktum. Markedet venter på nyheter fra styret, en kursoppgang og vi venter på nye kontrakter.
Redigert 09.02.2018 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2018 kl 16:02 11797

Kommer det innsidekjøp tolkes det ofte negativt.
Iallefall på dette forumet...
Det betyr jo at det ikke kommer kontrakter på en stund.... :-)
Funderer
09.02.2018 kl 16:08 11623

Lurer på slikt som dette .. Det meldes ved kjøp , meldes det ved salg også ? Sikker noen her som vet ?

(Oslo, 16 November 2017) Martin Borum Pedersen, Financial Director in Nel
Hydrogen Fueling & Solutions, has today purchased 16,403 shares in Nel ASA at
NOK 2.92 per share.

Following this transaction, Martin Borum Pedersen holds 250,000 shares in Nel
ASA.
Slettet bruker
09.02.2018 kl 16:10 11737

Hydrogen trenger tid,- eller for å si det sånn,- det er menneskene som trenger tid til å forstå hva slags muligheter vi står for....innen fem år så kan vi ta debatten...
Funderer
09.02.2018 kl 16:20 11537

Takk
Da er det kansje lurest og vente litt .
God helg
Slettet bruker
09.02.2018 kl 16:26 11636

Broker,
Hverken Fernet eller undertegnede har sagt at vi er fornøyde med nedgang, hvordan kan du skrive slikt?
Vi er inne i en naturlig og forventet korreksjon som også Nel tar del i, dessverre.
I fjor hadde vi en periode på 4.5 måneder uten en eneste kontrakt signering, 4.5 måneder!
Kan ikke huske at hverken du eller andre skrek på styret den gang. Men da hadde kursen lagt rimelig stabilt over lang tid.
Tipper at du sitter med et større papirtap nå og har sett det vokse siste par ukene og derav blir lettere desperat etter at" nå må det snart skje noe"
Vi har fått 4 nye kontrakter siste 1.5 måned og det er isolert sett bra synes jeg. Det er nesten tilsvarende omsetningen i et 2017 kvartal. Hva forventer dere?
Den negative trenden i Nel ble utløst av innsidesalget og videre forsterket av global uro og nedgang.
Synes bare at en bør opptre behersket og edruelig.
Idag ender vi ned minus 0,87%. 75-80% av aksjene på OSE er i minus eller null.
Kom an, hvor ble spirit'en din hen? Du har knall hausset i dagevis og senest idag morges så for min del ble det en mistenkelig helomvending.
Redigert 09.02.2018 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Wanker
10.02.2018 kl 04:01 11313

Beslutningen om å bygge ble tatt tidlig i 2016, med guidet ferdigstillelse i løpet av 2017.

https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/spetalen-selskapet-nel-investerer-millionbeloep-i-ny-hydrogenfabrikk/23651482

Oj, moduler: "– Selv om en påfyllingsstasjon er relativt komplisert, er det likevel bare en utstyrsdel som må ha et lite fotavtrykk, høy oppetid og lave eierskapskostnader. Dette kan bare oppnås gjennom modulær design, standardisering og volumproduksjon, sier Jon André Løkke, konsernsjef i Nel, i en uttalelse."

[Edit: "Med denne kapasiteten kan selskapet i realiteten dekke mer enn dagens globale etterspørsel for hydrogenstasjoner, og denne skalaen vil trolig gi selskapet en massiv kostnadsfordel, skriver Bakken."]
Redigert 10.02.2018 kl 04:05 Du må logge inn for å svare
goodoil
10.02.2018 kl 19:30 10832

Har aldri hørt the broker så negativ før hehe. Børs korreksjoner er ganske tøft for sånne selskaper som er i utvikling fasen ,men slapp av den tar seg opp igjen.
Slettet bruker
10.02.2018 kl 21:02 10688

styre o ledelse må vekk på en gång. Förstår inte at aksje-eier gang på gang accepterar insidersalg, meldinger og emision der styre, ledelse og venner til de drar hjem vinstlotten på bekostnad av små aksjonärer. Att man inte ser hur ruttet hela bygget är. Finansavisen har en central roll gennom sina uppenbart beställda og fejkade reportage.
janinvest
11.02.2018 kl 19:04 10284

The quietness of NEL is quite obvious because they have no order they have become too expensive. NEL is not technology leader their technology is old-fashioned if you look at electrolysis All competitors are much longer than them this is probably the reason that they will not get any orders. They have reported that they only go for large installations over 2MW which there are very few of and quite doubtful if they have a product that can compete with competing here. Remember the NEL plant is old-fashioned and they have not been able to earn money on this before and they have gone bankrupt a few times before so why should they earn more on this type of plant now?.

The fulling station, yes, it's not better than the competitors and too expensive, so here they have problems with earnings too. This can only be sold if they receive support which they can’t do in the long run.

Unfortunately, Q4 will be really red with huge losses and depreciation. They have too many employees compare to the earnings they have. Keep in mind that the major contracts we have heard of are not binding contracts but only intentions to custody their own sale of shares.