Driften av IDEX har kostet 1,3MRD kr siden 2005

H-Capital
IDEX 10.05.2019 kl 13:34 16130

Jeg beklager på forhånd for en svært biased uttrykning, og tar gjerne motsyn på hvorfor en 15(?) år gammel strategi skal få grofeste akkuratt i år...

Siden 2005 har driften(OPEX) i selskapet kostet aksjonærene rett i overkant av 1,3 MILLIARD kroner.

I 2014 hentet IDEX 305mNOK og 725mNOK i 2015. Etter dette var det lite behov før i q1 i år da de hentet 214mNOK.. Synest fortsatt det er dritbra av ledelsen å hente på 4kr nå i år. På tampen av 2014 lanserte apple sin iphone 5s, som blir i ettertid sett på som startskuddet og i hypen gikk IDEX til 11kr. Desverre klarte IDEX aldri å få positiv cashflow med den milliarden de hentet der.

Nå i q1 ØKTE til og med OPEX til -68mNOK for q1(fra 55mNOK), 750 000kr hver bidige dag... Dette utgjør annualisert 0,48kr pr aksje! Dette begrunner de ved en økning i antall ansatte til 105. Omsetning på 1,3million kroner....

For å sammenligne med FING, så har de 225 ansatte og omsetter for godt over 400mSEK i kvartalet.

Nå i q1 presentasjonen lokker ledelsen aksjonærer med at de vil gå cash-positiv iløpet av året.
Selskapet har hatt de samme ambisjonene og strategiene siden 2007(sikkert siden opprettelsen i 1998, men finner ikke årsrapporter lenger bak). De har lovet og gitt håp, men aldri levert en eneste krone til aksjonærene.

Det blir spennende å se hvilken kurs de henter penger til i desember/januar.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
10.05.2019 kl 16:00 6838

Endelig en som forstår hva det går i.

Velkommen skal du være.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Sente
10.05.2019 kl 16:40 6793

"hvorfor en 15(?) år gammel strategi skal få grofeste akkurat i år"
Idex har prøvd å tjene penger i veldig mange år, men har aldri fått det til. De solgte noen sensorer til en telefon eller to, men det ble aldri noe mer. De kom tidlig (3-4 år siden?) på markedet med en sensor montert i display, men den var dyr å integrere siden glasset måtte tilpasses til sensoren, så ingen ville nok ha dem. Dagens sensorer går gjennom glasset som sikkert gjør dem mye billigere og mindre avhengig av rett "type" glass.

Men i år skal det virkelig skje ja... (eller at det må skje?)
Grunnen jeg tror og håper på Idex er at markedet har utviklet seg til å støtte Idex sine produkter, istedenfor at Idex har prøvd å lage eller komme inn på markedet.
Med tanke hvor utbredt NFC er i dag er det en logisk steg videre for kort bransjen å se på fingersensor i kortene. I tillegg har teknologien kommet så langt at sensorene ikke krever batteri, siden de kan operere på lavere spenninger og strøm enn tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
10.05.2019 kl 16:53 6758

Men utviklingen er sirup og høyst usikker.

Dette vil seg aldri.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2019 kl 17:24 6719

Jeg holder på teorien om månelandingen. I 1968 var antall månelandinger et dårlig utgangspunkt for å si noe om antall landinger i 1969 og fremover. At man i 1968 hadde brukt mye penger på ikke å komme seg til månen, ja.

Så er jeg enig i at det renner ut MNOK 50-60 i kvartalet på lønn og drift. Og kistebunnen er mye gitt med drift et års tid hvis det ikke kommer inntekter. Så har man i Q1-2019 kvittert ut en multi millioners kontrakt, da bør skape litt mer handlingsrom. For Idex er er 2019 året hvor man vil erfare Shakespeare sin to be og not to be. Enig, det er risiko.

Men de har finansiering. De har kunder, piloter og samarbeidspartnere som satser på dette. Teknologien står da sin prøve, gang etter gang. Og løsningen er for større aktører, med verden som marked. Dette kan og vil gi volum, hvis og når det materialiserer seg. Kundene og markedet sier at dette tar av nå. Idex er klar.

Og mitt motargument til at man ikke har inntekter, er at de har vunnet Mastercard, Chutian Dragon, Bloomberg, EdenRed, Unionpay, Goldpac. Og har du Goldpac, så har de sertifisering fra Mastercard, China Unionpay, VISA, American Express, JCB og Diners.

Jeg tror ikke de hadde fått avtale med pilotlisten sin, hvis dette var tull. At man kjører pilottester parallelt hos et flertall av tier-1 kunder hvis de ensidig ser på at Idex har brukt noen kroner på et produkt som nå er klar for markedet.



Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
nima
11.05.2019 kl 12:29 6582

IDEX ikke verd papiret på aksjene, Bare prat og lovnader, selskapet er blitt bare tull fra ledelsen,null vert.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
11.05.2019 kl 12:47 6566

Du raller om månelandinger.

Hvorfor ikke dra paralleller til samme bransje og se på NEXTs tidligere "Jupiter Launch".

Den eksploderte før den brøt gjennom atmosfæren.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2019 kl 13:21 6540

Jeg raller på om månelandinger i 1968, ja. Poenget er og var at antall månelandinger frem til 1968 ikke er et godt mål på fremtidige landinger. Dette som en parallell til fravær av inntekter i Idex, skulle være et mål på hva som skjer fremover.

Når det kjøres på med piloter i befolkningstette land, geografisk spredt over verdensdeler og med ulike tilbydere og etterspørrere, så vil noe skje her. Så er man i pole-position. Med de som har noe å si for å sette agenda. Dette er noe større enn Vips for å si det slik.

Et forhold å merke seg i siste webcast er omtale av eldre og vansker med fingeravtrykk. Om mulig økt fokus på demografi. Og da er man tett på offentlig tjenestetilbud og forvaltning. Men jokeren er og blir Kina. Leveres kort til kinesisk mellomklasse, representerer det innbyggerantallet i USA. Det blir helt syke volum.

Ja, så kan det gå galt. Og for ikke å ta av, er dette veldig bra så blir de kjøpt opp. Da vil noen ha kontroll på teknologien eller det kommer konkurrenter til og tar ut oppsiden. Helt euforisk skal man da ikke bli.

Når Mastercard er klar i Mexico, så er teknologi klar for testing i et volummarked.

Gi meg 3-5 piloter før sommeren, en Bloomberg til, og noe skjer i Kina. Da tenker jeg det er fasit på at det vil skje gode ting i 2. halvår. Eller exit, som er mye av deres poeng.

Er vi ikke enig om at hvis det ikke skjer noe frem mot sommeren, så er mye av kruttet brent opp ? Kanskje frem mot august-september, da. Men, jeg vil være svært skeptisk hvis det ikke skjer noe svært positivt frem mot sommeren.





Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
nima
11.05.2019 kl 13:26 6546

Hvilken sommer snakker du om, har mistet helt trua på selskapet, de har snakket om avtaler i årevis.Null troverdighet
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
12.05.2019 kl 09:03 6375

For et møkkaselskap :-)

Look at Thin!
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
12.05.2019 kl 09:05 6366

Ent, shaize, om Sente liker det bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2019 kl 09:08 6355

Hvem vet hva som ligger bak?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2019 kl 09:33 6340

Gi meg 2-3 piloter før sommeren, noe bevegelse i Kina og vi har butikk. Det er hva som må til for at man tidsmessig skal ha noe i markedet i 2. halvår, og potensialet skal matrialisere seg.

Hvis ikke så, gir jeg dere mye rett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2019 kl 09:53 6324

Piloter før sommeren er neppe nok. Ordrer er det som må til. Ordrer med volum og tidsangivelse (multimillion over 3 years betyr mest sannsynlig svært lite for 2019 inntektene).
Det går minst 4 månedr fra ordre til shipping, så ordrer denne måneden vil kunne si noe om inntektene i Q4 dersom idex (mot formodning) skulle komme med konkrete meldinger om disse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
12.05.2019 kl 11:38 6272

Jeg er overbevist om at IDEX ikke når break-even, hverken i Q4/2019 eller Q1/2020. Jeg er også sterkt tvilende til om de i det hele tatt når det. Ser dere virkelig ikke at verdenslederen hele tiden utsetter eller skyver problemene (utfordringene) foran seg? I årevis har det vært snakk om at avtaler og inntekter er nært forestående, men hva skjer? Avtaler som er blitt meldt har forsvunnet som dugg for solen. Den ene emisjonen avløses av den neste.

Det vi opplever er en tafatt ledelse som nærmest er instruert i hva de skal si for å være berettiget lønnen sin. Blir presset for stort mot sentrale personer byttes de bare ut, eventuelt tildeles en annen lukrativ stilling i selskapet. Snakk om å fraskrive seg ansvar. Trekk en parallell til THIN og se hva som skjer der. Er det en tilfeldighet at det så å si er de samme personene som er involvert? Har ikke historien om togrøvere lært oss noen verdens ting?

Det må bli slutt på at et så overpriset selskap, med kun et par millioner i inntekter i kvartalet, hausses til å være noe helt annet enn det som er realiteten. Her "brennes" det bortimot NOK 70 mill. i kvartalet. Det må således være lov å stille spørsmål om og krav til selskapet, uten å bli stemplet som "papegøye" eller bli sett på som en raring fra en eller annen planet.

Nok er nok. Nå kreves det handling i form av resultater og ikke rosenrøde festtaler fra verdenslederen. Vis at selskapet har livets berettigelse eller forsvinn.

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2019 kl 11:44 6266

Som prinsipp skal man aldri se bakover kun forover. Det er kostnadene fremover sett opp mot inntekter som bør vurderes:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
nima
12.05.2019 kl 12:12 6247

havutsikt :
Så sant så sant, bedre kan det ikke sies, helt enig i det du skriver
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Wrold
12.05.2019 kl 12:21 6238

Er jo enig med Havutsikt om det som har vært i Idex.
Men jeg tror jo på Idex når Mastercard er partner med Idex og andre aktører, så vi for no se framover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
12.05.2019 kl 13:17 6200

Jeg foretrekker på ingen måte å være historieløs. Det er fortiden en kan lære av og ikke fremtiden. ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2019 kl 13:40 6174

Mye av det samme har vært argumentet når man holdt fast på at verden var flat. Mye å lære av der også, historisk. Men, historieløs skal man ikke være.

Vi er enig om at det renner ut MNOK 250 på året. Det er signert noen piloter og noen kontrakter. Da at det kommer noen penger inn. Så er det momentum i markedet for testing i av sensorer, verdensaktører og de ledende på kort. Og kundene er positive, leverandørene klar og teknologien moden.

Kommer det plutselig en ny kontrakt, pilot eller noe som tilsier at dette strammer seg til. Så blir jeg euforisk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Sente
12.05.2019 kl 21:42 6133

Jeg tenker mye av problemet til Idex sin troverdighet er at de styrer ikke markedet eller reguleringene. Iallefall de siste årene, gidder ikke henge meg opp langt tilbake i fortiden.
Idex leverer sensorer til kort produsenter som igjen er avhengig av Mastercard, Visa og andre for å godkjenne disse kortene. Da er det vanskelig å forholde seg til f.eks. Mastercard som gikk ut med at biometriske kort skulle lanseres Q2 2018. Fokuset på NatWest med FPC sensor vil kanskje bidra til flere banker ønsker dette. Jeg syns et problem med tidligere piloter er at de har vært veldig "low key", de har ikke laget noe oppmerksomhet rundt hva som skjer. Så mer PR er bra for bransjen.

Om de skal gå break even innen utgangen av året må det en sinnssyk "ramp up" til. Mastercard har tidligere indikert at dual interface kort skal lanseres i sommer, men vi får se hvordan det går. Og det er fult mulig at større kontrakter har del-betalinger ved visse milestones, så om de får kontrakter så er det ikke sikkert de må levere 100% av sensorene før de får betalt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2019 kl 02:35 6313

Nå tror jeg ikke kort integrator selskapene som har profesjonelle innkjøpere ser det som sin oppgave å hjelp idex med likviditeten og derfor betale på forskudd om det var det du mente. Men det er neppe et problem for Idex. Det er ikke så utfordrende å kjøre en emi til dersom den er begrunnet med ordrer og ramping, de vil i alle tilfelle måtte ha vesentlig større arbeidskapital om de skal tjene 70M+ per kvartal på komponentsalg.
Problemet er heller at ordrene uteblir.
Fordi kort integratorene ikke får ordre (for annet enn piloter), og om det skulle bli en litt større serie så kanskje de heller går til FPC som har et mer modent og mest sannsynlig billigere produkt.
Fordi bankene er usikre og lurer kanskje på hvem som skal betale moroa om det er en større serie.
Fordi kundene ikke står i kø og etterspør dette og er villige til å legge ferske penger på bordet.... osv
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2019 kl 05:54 6278

Nå har de pratet om børsnotering, UK eller USA. Det er naturlig det skjer med et spredningssalg i en forstand og nye penger inn. Det riktige tidspunktet er selvfølgelig når det ligger kontrakter der, for redusert utvaning. Eller for økt salg, hvis man trenger arbeidskapitalen.

Når de kjører piloter i disse dager, er det en test på volum som kan 5 og 10-dobles i world wide i sekvensielle utrullinger. Så er det sider ved volum at man tilbyr kortet i ulike programer. Black - card, og i UK krevde det en inntekt på £ 100 000, som er en sum penger. Mye får man ikke kontrollert før dette kommer i større volum, til menigman.

Helt sikker på teknologi og leverandørsiden er man ikke før man har en løpende produksjon og leveranser, bruk. Og når volum kommer, vil prisen måtte gå ned. Er det penger i det, øker konkurransen fra andre tilbydere. Mye handler da om forsprang på tester, sertifiseringer og det like.

De har penger til 9-12 mnd drift. De vet det er vanskligere å hente penger neste gang. De har med kunngjorte, og ikke - kunngjorte kunder tenkt at dette skal holde løpet ut. Styret har gjort noe her. Og de som kom inn med penger, har nok gjort sin DD.

Dette kan gå bra. Det kan gå fort. Også er det all risikoen på ting som kan gå galt.

Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
13.05.2019 kl 07:00 6253

Men er ikke manufakturen nå på stell?

Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
13.05.2019 kl 10:27 6159

Nå begynner panikken å bre seg i IDEX. Noen vil tydeligvis «lette seg» mens vi ennå er på 3-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
nima
13.05.2019 kl 10:52 6130

Er det noe rart, de er vel leie av å betale lønninger for alle løgner som ledelsen har kommet med i flere år. BARE PRAT, PRAT PRAT NULL OMSETNING.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Wrold
13.05.2019 kl 10:59 6121

Nima
Har du aksjer i Idex eller er du her inne bare for morro skyld
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Wrold
13.05.2019 kl 11:44 6081

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ja det var gutten sin
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
13.05.2019 kl 11:57 6064

For et spørsmål.

Tåler du ikke at han kommer med et sannferdig innlegg som ikke passer deg?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Wrold
13.05.2019 kl 12:02 6057

Det må vel kunne ha litt morro,selv om aksjen går litt ned eller.?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
H-Capital
13.05.2019 kl 12:30 6030

Er det noen som har dannet en teori om hvordan og hvorfor de hentet penger på 4kr?
Jeg tenker at som investor ønsker en å kjøpe billigst mulig. Det blir motstridene til å betale 30% overkurs. Jeg tenker at når samtlige betaler dette, er det med intensjon om å løfte børsverdi. Dette kan være på grunn av at emisjonsbeløpet, relativt sett, er lite i fht beholdningen til de større aksjonærene som deltok. MAO et forsøk på å skape hype og høye børsverdier(kan dra paralellen til thinfilm som hentet 900mill 10% over børskurs for et par år siden - Mcap ca 200mNOK nå).

Vdr Piloter, så er det intet annet enn en pilot. Det har vært meldt utallige piloter/trails uten at dette har ført til større bestillinger.

Når det kommer til den større kontrakten som ledelsen mente var revolusjonerende har jeg også dannet meg noen tanker..
Det var en forventet melding, hvor man desverre ikke får noe mer info enn man fikk i starten av april da de meldte intensjonen om signering.. Første avtale "av volum" som de sier det. Usikker på hvordan denne avtalen er utformet da den omtales som et samarbeid med det unevnte IT-selskapet(noen som kanskje vet??). Nevner heller ingen tall på hverken revenue eller antall kort. De sier multi million dollar commitment.. dvs under 10mill(idex er jo i verdenstopper når det kommer til å pynte meldinger, og jeg antar at de ville skrevet double digit som i presentasjonene sine) comitment(over 3 år skrev de i intensjonsmeldingen, men ikke i avtalemeldingen). maks 80mNOK da, med ebitda margin på 60%(fra 2018). så bedrer de res med 48mill. og legger man til fjorårets revenue, lander man ca på 50mill ebitda. dvs med alle andre kostnader konstant er resultatet neste år bedret fra -250mill(om vi legger fjoråret til grunn), til -200. Bruker man 2017 marginen(hvor inntektene var 5 ganger høyere(fortsatt bare 17,5mNOK) ender man på ebitda 16mNOK og res -234mNOK

Det at verdien ikke ble gjentatt i avtalemeldingen forteller meg at avtalen kanskje ikke ble en mulit-million dollar commitment... Dette vil uansett tiden vise, men husk at de trenger store gjentagende volum for at driften skal gå rundt.

Her må man huske på at insentivene til ledelsen er høyest mulig aksjekurs.
CEO'ene fikk ifjor hhv 7,5 og 8,5mNOK, hvor ca halvparten var i aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
13.05.2019 kl 12:43 6015

Ja, selvsagt.

Alt er moro i IDEX. Selv kursen er latterlig.

IDEX vil og vil, men får det bare ikke til.

Til og med svenskene ler av alt moroa i selskapet.

Blir det løgnere nå så dauer jeg.
?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2019 kl 14:48 5936

Fordi IDEX ellers måtte ha avholdt en EGF for å godkjenne utvidelse av aksjekapitalen med mer enn 10%.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
H-Capital
13.05.2019 kl 15:32 5889

men det er bare en formalitet som må gjennomføres. Ikke noe problem å gjøre dette samtidig med emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2019 kl 16:00 5861

Kan IKKE gjøres SAMTIDIG med emisjon!

IDEX ledelsen har nok også fortalt emi deltakerne at det snart kom STORE kontrakter - slik alle IDEX ledelser har gjort i alle år. Verden vil bedras.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
13.05.2019 kl 16:38 5831

Fin utvikling nu.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
14.05.2019 kl 11:43 5617

Da konstaterer jeg at det er bortimot null interesse for aksjen på dette overprisede nivået. Helt som forventet med andre ord. En må være rask skal en klare å selge på 3-tallet nå. 2-tallet ønskes velkommen senere i uken.

Jeg ville ha vært flau om jeg hadde sittet i ledelsen til selskapet nå, men det gjør jeg heldigvis ikke.

Togturen til helvete har startet, men det er ingen stoppesteder underveis og heller ikke returbilletter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
14.05.2019 kl 11:51 5603

Verdenslederen skal nok smått om senn følge samme veien som sitt søsterselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2019 kl 11:51 5606

Gjør vel ikke noe å være litt flau innimellom om en bare får litt kompensasjon for det.
To CEO'er delte ca 15 mill kompensasjon i 2018.
Ikke så ille det for et selskap med 85000 kroner i omsetning siste kvartal
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
14.05.2019 kl 11:57 5601

Nei, det har du så evig rett i.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare