Europris - rekyl på rød børs!
Det virker som det hodeløse nedsalget og kursfallet i Europris har stanset og resultert i en aldri så lite rekyl.
Det er ikke noe dårlig tegn på en rød børs. Og oppturen er bare så vidt begynt.
Jeg har en sterk følelse av at denne aksjen er kraftig shortet og at stigende kurser vil bli selvforsterkende pga av inndekning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Dialog4
07.03.2018 kl 14:43
8686
Når renten etter hvert begynner å stige så ligger det vel litt i kortene at forbrukerne begynner å skjele hen mot lavprisbutikkene med stort utvalg innenfor et bredt spekter av produkter. Tror dagens kursnivå er attraktivt både i forhold til utbytte og stigningspotensiale fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35
Eier ABBOS bare søppel? EPR går snart konk!
SS
SS
ignatas
07.03.2018 kl 17:03
8681
stoploss nå og kan kjøpe tilbake for 1.7 kroner i mai da?
ron1972
07.03.2018 kl 17:48
9268
Europris er nok ikke Ose mest sexy aksje, men med godt utbytte og et løft i Q1 så er det nok en fin reise på gang.
Redigert 20.01.2021 kl 20:41
Kommer nok bud fra noen som vil bygge lavpriskjede i hele Norden, eller noe i den leia. Om ikke børsen vet å verdsette EPR høyere, så kan det hende at andre vil gjøre det. EPR forsterker seg jo i Norge, med 11 nye butikker i fjor og bygging av sentrallager. Framtidsverdien av et større EPR ferdig med vekstfasen ser ikke ut til å være priset inn i det hele tatt. Dette var visst noe som var mer priset inn for sirkus et år eller mer tilbake i tid.
Nå har markedet refset EPR, meget hardt, og noen som blir refset tar seg vanligvis sammen og leverer bedre. Utbytte blir det også.
"Så jeg gikk til Europris, fikk mer til overs."
Nå har markedet refset EPR, meget hardt, og noen som blir refset tar seg vanligvis sammen og leverer bedre. Utbytte blir det også.
"Så jeg gikk til Europris, fikk mer til overs."
Morten
07.03.2018 kl 21:34
9286
Enig! Det er ikke mye fremtidig inntjening som er priset inn. Bokført verdi av egenkapitalen er snart lik verdsettelsen av selskapet og da er det noe som ikke henger på greip. Kursen skal garantert opp ☺️
Har dere gått inn i butikkene og faktisk prøvd å få en oversikt over hva de selger, til hvilke priser, og hele pakken!
Nei, men det har jeg gjort. De er ikke konkurransedyktige på noe som helst, annet enn noen lokketilbud fra reklame i posten.
Det underliggende fundamentale er: De har tatt seg vann over hodet med vareutvalg, de har priser som IKKE er konkurransedyktige, de brenner inne med store varelager som aldri blir solgt.
Denne vil synke fremover hvis fornuften er i behold hos folk.
Nei, men det har jeg gjort. De er ikke konkurransedyktige på noe som helst, annet enn noen lokketilbud fra reklame i posten.
Det underliggende fundamentale er: De har tatt seg vann over hodet med vareutvalg, de har priser som IKKE er konkurransedyktige, de brenner inne med store varelager som aldri blir solgt.
Har dere gått inn i butikkene og faktisk prøvd å få en oversikt over hva de selger, til hvilke priser, og hele pakken!
Norbo
07.03.2018 kl 23:02
9289
Hehe
Tror du burde fokusere mer på regnskapet en å gå rundt mellom hyllene å svime. Helt Ok å prøve å snakke ned kursen men du bør komme med noe bedre.
Tror du burde fokusere mer på regnskapet en å gå rundt mellom hyllene å svime. Helt Ok å prøve å snakke ned kursen men du bør komme med noe bedre.
Europris har ingenting å komme med. De sender ut noen papiraviser med noen lokketilbud, that's it!
De reelle prisene på varene deres ligger høyt over andre sammenlignbare butikker. De er ikke konkurransedyktige på noe som helst.
Jeg ser en nedlegging av 80% av butikkene deres som den eneste løsningen. De er kun liv laga for de største i de mest sentrale områdene. Men det også er på lånt tid. Fremover ser jeg ikke noe fremtid overhodet.
De vil bli utkonkurrert av dagligvarebransjen, og slike som Coop og Montêr.
Sorry, men sånn ER det!
Det er bare et tidsspørsmål før folk flest forstår dette
De reelle prisene på varene deres ligger høyt over andre sammenlignbare butikker. De er ikke konkurransedyktige på noe som helst.
Jeg ser en nedlegging av 80% av butikkene deres som den eneste løsningen. De er kun liv laga for de største i de mest sentrale områdene. Men det også er på lånt tid. Fremover ser jeg ikke noe fremtid overhodet.
De vil bli utkonkurrert av dagligvarebransjen, og slike som Coop og Montêr.
Sorry, men sånn ER det!
Det er bare et tidsspørsmål før folk flest forstår dette
Billig klorin og salmiakk der, året igjennom. 35 kroner for 5 liter salmiakk, og 39 kr for 5 liter kloring er grei pris!
Utover det mye ræl, og ikke billig.
Som sagt, skifteretten neste, eller stygg emisjon på trappene. Ose har da så mye mer gøy å velge, så hvorfor kjøpe konkurskandidater ?
Elsker jentene her å tape penger, så skyll dem ned i do istedenfor.
SUSS
SS
Utover det mye ræl, og ikke billig.
Som sagt, skifteretten neste, eller stygg emisjon på trappene. Ose har da så mye mer gøy å velge, så hvorfor kjøpe konkurskandidater ?
Elsker jentene her å tape penger, så skyll dem ned i do istedenfor.
SUSS
SS
Morten
08.03.2018 kl 05:51
9284
Herr Skipssjef. Det ville ikke blitt noe utbytte hvis det er behov for emisjon eller skifteretten. Det du skriver henger ikke på greip
ignatas
08.03.2018 kl 07:35
9288
hvor mange butikker besøkte du da? :) jeg selv handler ikke i europris men jeg ser det er behov for slike butikker, spesielt utenfor oslo
Det er trivelig å handle på Europris. Har en butikk i nabolaget.
Merkelig utvikling, med en PE på 10 har flere og flere kjøp på denne nå....
Dialog4
08.03.2018 kl 09:56
9307
En liten tilføyelse til Skipssjefen hvor han/hun uttaler følgende i sitt innlegg ovenfor:
"Billig klorin og salmiakk der, året igjennom. 35 kroner for 5 liter salmiakk, og 39 kr for 5 liter kloring er grei pris!
Utover det mye ræl, og ikke billig."
Det er også gunstig pris på Gillette barberskum (sort/rød boks) 300 ml. Prisen her er nesten tilsvarende prisen de fleste dagligvarebutikker/kjeder har på tilsvarende 200 ml bokser. Når det gjelder Gillette barberblad (gul pakning) så er prisen kr 199 på Europris. Mener prisen ligger på nærmere kr 250 andre steder.
Ser ikke bort fra at Skipssjefen er en kvinne og bruker sminke i hverdagen. Da er det jo ikke rart at ovennevnte mannfolkprodukter har gått hus forbi og fokus har vært rettet inn på rengjøringsprodukter:-)
"Billig klorin og salmiakk der, året igjennom. 35 kroner for 5 liter salmiakk, og 39 kr for 5 liter kloring er grei pris!
Utover det mye ræl, og ikke billig."
Det er også gunstig pris på Gillette barberskum (sort/rød boks) 300 ml. Prisen her er nesten tilsvarende prisen de fleste dagligvarebutikker/kjeder har på tilsvarende 200 ml bokser. Når det gjelder Gillette barberblad (gul pakning) så er prisen kr 199 på Europris. Mener prisen ligger på nærmere kr 250 andre steder.
Ser ikke bort fra at Skipssjefen er en kvinne og bruker sminke i hverdagen. Da er det jo ikke rart at ovennevnte mannfolkprodukter har gått hus forbi og fokus har vært rettet inn på rengjøringsprodukter:-)
verdensmester
08.03.2018 kl 11:36
9312
Sitter med i underkant av 400 tusen EPR aksjer med snitt ca 33,-, ser jo ikke lystig ut nå men har stor tro på at dette blir bra. Den store fordelen med EPR er at selv om man ligger med tap på investeringen får man store utbytter og tjener penger. Det er ikke alle selskaper på Oslo børs man kan si det om.
Når det gjelder fremtiden er den meget lys, det beste er nytt sentrallager dette vil gi stor besparelse og sterk økning på bunnlinja. Det ene er jo stor reduksjon i direkte kost som leie, drift etc. Det kanskje ikke alle tenker på er større plass til flere varer og ikke minst kunne kjøpe inn varene til lager på de mest gunstige tidspunktene.
Ikke glem at daglig leder eier over 2 mill aksjer til langt høyere kurser, jeg mener han er den 20-21 største aksjonær. Meget betryggende.
Jeg mener også at kursen holdes nede, det kan jo være noen lukter på selskapet, det er når noe er billig de hogger til
Når det gjelder fremtiden er den meget lys, det beste er nytt sentrallager dette vil gi stor besparelse og sterk økning på bunnlinja. Det ene er jo stor reduksjon i direkte kost som leie, drift etc. Det kanskje ikke alle tenker på er større plass til flere varer og ikke minst kunne kjøpe inn varene til lager på de mest gunstige tidspunktene.
Ikke glem at daglig leder eier over 2 mill aksjer til langt høyere kurser, jeg mener han er den 20-21 største aksjonær. Meget betryggende.
Jeg mener også at kursen holdes nede, det kan jo være noen lukter på selskapet, det er når noe er billig de hogger til
Cirka 41% ned fra topp, og det er urimelig med straff.
"SÅ JEG GIKK TIL EUROPRIS, FIKK MER TIL OVERS!!!"
P/E blir bedre dag for dag. Har fått flere penger klargjort for kjøp, så det kan passe meg godt. Blant de mer spreke postene mine, så vil EPR bli en traust utbytteku, og det behøver jeg for å balansere. Det er jo f.eks. ikke avgjort ennå om EAM faktisk vinner i rettsprosessen, selv om jeg satser på det.
Ok... God helg dere, god helg... Jeg ønsker alle ei riktig så god helg!!!
Ok... God helg dere, god helg... Jeg ønsker alle ei riktig så god helg!!!
nova
09.03.2018 kl 17:16
9247
Forutsatt at de fortsetter tjene tilstrekkelig til og dele ut dividende. Retail er tøfft om dagen. Mange om lavpriskundene. Nordby vokser fortere og fortere her på grensa..
Det er sant. Det vil alltids være konkurranse om man ikke har en virkelig tryllestav, men det vil også alltids være behov for lavprisbutikker i Norge. Trolig vil det være mye å hente på sammenslåinger og samarbeid. Ja, utbytte er viktig. Det må komme, tømmes ut til aksjonærene og blidgjøre.
De har noen lokketilbud som er fristende, men det er det.
Når du går inn i butikken, og ser prisen de har på hermetikk, ja egentlig på alt, så taper de over en stor fjøl mot de store matvaregigantene.
De taper også mot de store byggevarehusene på bygg-ting, og imot Biltema på omtrent alle områder.
Jeg fatter ikke hvordan disse holder seg flytende, de utfyller ikke noe som vil bi savnet om de forsvinner, noe som ikke kan bli erstattet av andre til bedre priser.
Nettopp derfor ser jeg ikke grunnen til deres eksistens. De er liksom en mellomting av dagligvarer og bygg og bil og alt, men sorry, det er IKKE sånn det fungerer i dagens marked! De store kjører deg over!
Når du går inn i butikken, og ser prisen de har på hermetikk, ja egentlig på alt, så taper de over en stor fjøl mot de store matvaregigantene.
De taper også mot de store byggevarehusene på bygg-ting, og imot Biltema på omtrent alle områder.
Jeg fatter ikke hvordan disse holder seg flytende, de utfyller ikke noe som vil bi savnet om de forsvinner, noe som ikke kan bli erstattet av andre til bedre priser.
Nettopp derfor ser jeg ikke grunnen til deres eksistens. De er liksom en mellomting av dagligvarer og bygg og bil og alt, men sorry, det er IKKE sånn det fungerer i dagens marked! De store kjører deg over!
Oljeekspressen
09.03.2018 kl 23:21
9254
Litt usikker på om det er rett å dømme Europris nord og ned på dette grunnlaget. De leverer gode resultat år etter år, og jeg ser ikke noe grunn til at det plutselig skal endre seg. Men jeg er enig i at de butikkene som ligger i nærheten av f. eks Biltema bør merke konkurransen rimelig godt. Europris kan ikke måle seg med Biltema hverken på pris eller utvalg.
Mange liker nok den miksen de har av vareutvalg. EPR er jo selv i ferd med å bli vesentlig større, og det kan føre til at de kan bli råere på pris. Kan fort bli slik at det blir EPR som kjører over andre. De har nok spennende tanker om framtida, om grep som kan gjøres, som slettes ikke er børsmeldt. Oppkjøp av andre? Etablering av butikker i utlandet? Bare nevner det. Mulighetene er der. EPR kan også bli kjøpt opp.
En god fornyelse av konseptet kan komme, men først skal de nok fokusere på veksten sin. Jeg er glad jeg har kjøpt EPR på rabatt i forhold til nåverdi, i forhold til utbytte, i forhold til framtidsverdi.
En god fornyelse av konseptet kan komme, men først skal de nok fokusere på veksten sin. Jeg er glad jeg har kjøpt EPR på rabatt i forhold til nåverdi, i forhold til utbytte, i forhold til framtidsverdi.
Tool
10.03.2018 kl 07:22
8440
Var innom en butikk på Østlandet igår i jobbbsammenheng og ble egentlig litt overrasket.
Mye bedre enn for noen få år siden og synes ikke akkurat utvalget de har har er særlig lignende dagligvarebutikker, det gjelder også hermetikk der det er mye som ikke finnes ellers. Brusbrett kostet vel 40% mindre enn hos Coop Extra. Ble også imponert over øl og vin-bryggeutsyret. Verktøyet er vel så som så, men alt er vel bedre enn biltema der alt er gjennomgående dårlig.
Aksjen har jeg aldri fulgt med på, men kanskje på tide å ta den under radaren. Virker tung i begge retninger nå.
Mye bedre enn for noen få år siden og synes ikke akkurat utvalget de har har er særlig lignende dagligvarebutikker, det gjelder også hermetikk der det er mye som ikke finnes ellers. Brusbrett kostet vel 40% mindre enn hos Coop Extra. Ble også imponert over øl og vin-bryggeutsyret. Verktøyet er vel så som så, men alt er vel bedre enn biltema der alt er gjennomgående dårlig.
Aksjen har jeg aldri fulgt med på, men kanskje på tide å ta den under radaren. Virker tung i begge retninger nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:55
Når det gjelder bilrelatert er det vel mer på sin plass å sammenligne med Mekonomen etc. I alle fall på ting som bilpleie. Da ser det litt bedre ut.
Jeg regnet raskt på nøkkeltallene som viser PE ca. 11 og P/B ca 2,6 basert på tallene for 2017. Markedsverdi ca. 4,4 milliarder og netto gjeld ca. 1 milliard. Direkteavkastning nærmere 7% for 2017 (utdelingsandel 73%).
Greie tall, men ikke mer, og det er altså etter et 40% kursfall fra ATH, ikke korrigert for utbytte kr. 1,40 i 2016 og 2,00 i 2017.
Selskapet virker pt å være i en slags limbo. Hva som skjer videre avhenger av om Europris kan ta markedsandeler, eller om konkurransen fra dagligvarekjedene og spesialforretningene gir en motsatt utvikling. Markedet ser ikke ikke ut til å å ha troen. Jeg kjøper den ikke, men forstår de som satser.
Skal tilføye at det er en defensiv aksje som kan gå relativt bedre i dårlige tider. Mulig noen aktører (fond) etter hvert vil vurdere å gå inn som en hedge.
Greie tall, men ikke mer, og det er altså etter et 40% kursfall fra ATH, ikke korrigert for utbytte kr. 1,40 i 2016 og 2,00 i 2017.
Selskapet virker pt å være i en slags limbo. Hva som skjer videre avhenger av om Europris kan ta markedsandeler, eller om konkurransen fra dagligvarekjedene og spesialforretningene gir en motsatt utvikling. Markedet ser ikke ikke ut til å å ha troen. Jeg kjøper den ikke, men forstår de som satser.
Skal tilføye at det er en defensiv aksje som kan gå relativt bedre i dårlige tider. Mulig noen aktører (fond) etter hvert vil vurdere å gå inn som en hedge.
FA redaksjonelt 23/2 i år:
..det er ikke rart analytikere og investorer er litt bekymret om dagen. De ser en litt gammeldags forretningsmodell uten satsing på netthandel, og spør seg om det er så smart å åpne så mange nye butikker når de nye butikkene ikke tjener penger. Wibe & Co. tenker sikkert at aksjemarkedet og analytikerne er for kortsiktige i tankegangen. «Short term pain for long term gain», er da det beste for aksjonærene på sikt, ikke sant? Akkurat nå er det fallende marginer som skaper usikkerhet. Men hvis Europris klarer å gjøre de nye butikkene lønnsomme, (noe annet ville jo vært skandale) så skal man nok se at Wibe får rett. I så fall skal aksjekursen opp, for P/E på 10 er ikke normalt i dagens (fortsatt) lavrenteverden. Til sammenligning er XXL priset til 18 ganger estimert inntjening – hårfint mer enn gjennomsnittlig prising av selskapene på Oslo Børs’ hovedindeks.
..det er ikke rart analytikere og investorer er litt bekymret om dagen. De ser en litt gammeldags forretningsmodell uten satsing på netthandel, og spør seg om det er så smart å åpne så mange nye butikker når de nye butikkene ikke tjener penger. Wibe & Co. tenker sikkert at aksjemarkedet og analytikerne er for kortsiktige i tankegangen. «Short term pain for long term gain», er da det beste for aksjonærene på sikt, ikke sant? Akkurat nå er det fallende marginer som skaper usikkerhet. Men hvis Europris klarer å gjøre de nye butikkene lønnsomme, (noe annet ville jo vært skandale) så skal man nok se at Wibe får rett. I så fall skal aksjekursen opp, for P/E på 10 er ikke normalt i dagens (fortsatt) lavrenteverden. Til sammenligning er XXL priset til 18 ganger estimert inntjening – hårfint mer enn gjennomsnittlig prising av selskapene på Oslo Børs’ hovedindeks.
Er det her Joni gjemmer seg.
Trodde han skulle fortelle meg hvor meget selveste nestor SS har tjent i Statoil og Subc siste uken. Hvordan ser det ut i morgen Joni ?
Noen sitter i vinner aksjer, mens Joni sitter i EPR klisteret...........!
SS
Trodde han skulle fortelle meg hvor meget selveste nestor SS har tjent i Statoil og Subc siste uken. Hvordan ser det ut i morgen Joni ?
Noen sitter i vinner aksjer, mens Joni sitter i EPR klisteret...........!
SS
Varsom
11.03.2018 kl 18:35
8448
Ss,
Vurderer du å kjøpe deg inn i Europris?
Har blitt veldig billig på kort tid denne her, men det betyr ikke at den ikke kommer til å bli enda billigere... Også er det det med å prøve å fange en fallende kniv!
Vurderer du å kjøpe deg inn i Europris?
Har blitt veldig billig på kort tid denne her, men det betyr ikke at den ikke kommer til å bli enda billigere... Også er det det med å prøve å fange en fallende kniv!
Jeg har lært såpass at jeg fanger ikke konkurskandidater. Og ikke fallende kniver heller.
Må nok vise en del bedring på diverse indikatorer før jeg rører denne, som MACD etc. Men jeg vet at den er "billig", så vi får se. Pr nå ikke aktuell!
SS
Må nok vise en del bedring på diverse indikatorer før jeg rører denne, som MACD etc. Men jeg vet at den er "billig", så vi får se. Pr nå ikke aktuell!
SS
Varsom
11.03.2018 kl 18:55
8452
Der er jeg helt enig med deg!
Gi gjerne et hint om du ser grunner til å gå inn på sikt :-)
SS
SS
ignatas
11.03.2018 kl 19:08
8450
fallende kniv er noe som faller, mens denne stabiliserte seg lenge siden.. jeg er selv usikker om hvis jeg skulle kjøpe mer eller ikke.
Varsom
11.03.2018 kl 19:47
8451
Ss,
Det skal jeg gjøre! Jeg har plukket den opp på radaren nå. Begynner å se litt interessant ut selv om jeg synes konseptet er heller usexy. Synes fortsatt den er litt små skummel også, virker som om den ikke er helt ferdig med ferden nedover.
Det skal jeg gjøre! Jeg har plukket den opp på radaren nå. Begynner å se litt interessant ut selv om jeg synes konseptet er heller usexy. Synes fortsatt den er litt små skummel også, virker som om den ikke er helt ferdig med ferden nedover.
cebollo
11.03.2018 kl 19:53
8451
Varsom skrevInnlegget er slettet
Hvem slettet, og hvorfor?
Varsom
11.03.2018 kl 20:27
8151
Cebollo,
Det var jeg som slettet, fordi det så ut som om jeg svarte personen rett over.
Det var jeg som slettet, fordi det så ut som om jeg svarte personen rett over.
Morten
11.03.2018 kl 20:31
8151
SS. Du skriver mye om at ERP er konkurskandidat. Hvor mye om økonomi kan du egentlig? Tror ikke det er mye! Gi meg en god grunn til at erp er på konkursens rand Herr SS
Notert Varsom!
Det kan godt hende EPR har falt nok, men jeg har heldigvis så ufatelig mye mer spennende jeg kan kjøpe på OSE som vil gi avkastning fortløpende.
Se bare til Subc og STL, Joni kan fortelle dere hvor meget SS har hanket inn der siste tiden.
Joni, sitter jeg med SUBC og STL aksjer over helgen, eller har jeg tomt VPS ? Bare Joni og SS vet, men vi lar Joni fortelle.
Med andre ord, så ser jeg ingen grunn til å ta EPR med sin usikkerhet, når man finner mye større frukter som kan høstes på OSE enn EPR!
SS
Det kan godt hende EPR har falt nok, men jeg har heldigvis så ufatelig mye mer spennende jeg kan kjøpe på OSE som vil gi avkastning fortløpende.
Se bare til Subc og STL, Joni kan fortelle dere hvor meget SS har hanket inn der siste tiden.
Joni, sitter jeg med SUBC og STL aksjer over helgen, eller har jeg tomt VPS ? Bare Joni og SS vet, men vi lar Joni fortelle.
Med andre ord, så ser jeg ingen grunn til å ta EPR med sin usikkerhet, når man finner mye større frukter som kan høstes på OSE enn EPR!
SS
Morten; Du skal ikke kimse av SS sine økonomiske kunnskaper, men for å si det sånn, det er ikke NHH kunnskap!
Men du forstår sikkert etterhvert at min konkurpåstand mest er for å fyre opp min gode venn Joni her, men har forståelse for at mange ikke skjønner det. Men da får vi heller hjelpe dere litt på rett vei, for å lese litt mellom linjene her ligger ikke for alle :-)
SS
Men du forstår sikkert etterhvert at min konkurpåstand mest er for å fyre opp min gode venn Joni her, men har forståelse for at mange ikke skjønner det. Men da får vi heller hjelpe dere litt på rett vei, for å lese litt mellom linjene her ligger ikke for alle :-)
SS
Morten
11.03.2018 kl 20:40
8148
Ok. Takk for svar☺️skjønte ikke at du drev å "terget" en kompis her inne ?
"verdensmester",du har gjordt et godt kjøp!
(misunnelse her i stuen!)
;)
(misunnelse her i stuen!)
;)